Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko estää "omaisiani" hautaamasta minua?

Vierailija
27.09.2025 |

Lähisukulaiseni eivät selvästikään välitä minusta eivätkä ole lainkaan kiinnostuneita. Olisi irvokasta, että he tulisivat haudalleni hyppimään, kun olen kuollut. Miten voin määrätä, etteivät he saa oikeutta raatooni? Mielestäni heille ei pidä edes ilmoittaa kuolemastani. Ystävät järjestäköön hautajaiset tai vaikka sosiaalitoimi, jos elän niin vanhaksi, että ystävät ovat kuolleet.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla rintaperillisiä?

Vierailija
2/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat lähiomaiseksi nönnöönöön ja teet testamentilla selväksi, kenet haluat hoitavan kuolema jälkeiset asiat. Myöskin kirkosta eroaminen auttaa hautapaikasta luopumisessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosto haudan takaa. Edes haudalleni ette pääse. Onko sillä oikeasti väliä? Olet kuollut silloin.

Vierailija
4/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaivaa että jos sukulaiset saavat päättää, laittavat minut sukuhautaan. Sitä en halua ja olen kirjallisesti ilmaissut tahtoni. Mutta kuka siitä välittäisi.

Vierailija
5/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamenttaa ruumiisi lääketieteelle, niin asia on hoidettu.

Vierailija
6/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vaivaa että jos sukulaiset saavat päättää, laittavat minut sukuhautaan. Sitä en halua ja olen kirjallisesti ilmaissut tahtoni. Mutta kuka siitä välittäisi.

Lakitoimistoon tai pankkiin selkeä testamentti ja siinä ilmaiset toiveet hautaus järjestelyistä. Kotiin/lähiomaiselle jonka haluat hautauksen tekevän selkeä tieto testamentin olemassaolosta.

Vierailija
7/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä palstalla sönkkää vaan hoida asiasi. Minä olen jo käynyt hautaustoimistossa tekemässä hautaustahdon. Otin poikani sinne mukaan; hän on ainoa rintaperilliseni ja suostunut toiveeseeni = tahtooni. Olen kieltänyt jäähyväistilaisuuden (en kuulu kirkkoon) ja muistotilaisuuden. Suora tuhkaus vain. Hautapaikka on valmiina, samoin arkku ja uurna.

Toisaalta kukaan meistä ei voi tietää mitä sukulaiset tekevät meille kuolemamme jälkeen, emmekä myöskään voi estää sitä. Periatteessa on noudatettava vainajan tahtoa, mutta silloin sen tahdon on oltava olemassa, ja mitä yksityiskohtaisempi se on, sitä helpompi se on toteuttaa.

Vierailija
8/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustestamentin voi laatia eläessään ja vainajan tahtoa tulee nähdekseni noudattaa. Hautaustestamenttilomake löytyy netistä.

Vierailija
9/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mietit mitä ruumiillesi tapahtuu? 

Siinä olet varmasti oikeassa, että elämässä väärin sinua kohtaan toimivat tuskin toimivat oikein kuolemassakaan. Mutta sinähän olet tuolloin jo muualla.

Paitsi tietysti jos olet pyhimys. Jäi mieleen tällainen hauska pyhimystarina, missä joku palasi ruumiiseensa kesken hautajaisten, lensi kirkon kattoon, ja huusi miten syntisiltä hautajaisvieraat haisevat. Ehkäpä sinä olet tämä? Itse ajattelin olla ruumiini hautajaisten aikaan jo kaukana täältä.

Vierailija
10/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee sopimus hautaustoimiston kanssa. Sovi ja naksa etukäteen. Kirjaa lähimmäksi omaiseksi (terveydenhuoltoon/omakantaan) hautaustoimiston yhteyshenkilö.

Lopeta säälin kerjääminen. TOIMI!

Vierailija
11/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eroaminen ei liity tähän asiaan yhtään mitenkään. Mene/soita johonki  hautaustoimistoon, he opastavat sinua etukäteisvalmisteluissa. Voit määrätä kaikesta.

Vierailija
12/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee sopimus hautaustoimiston kanssa. Sovi ja naksa etukäteen. Kirjaa lähimmäksi omaiseksi (terveydenhuoltoon/omakantaan) hautaustoimiston yhteyshenkilö.

Lopeta säälin kerjääminen. TOIMI!

Ai näinkin voi tehdä? Näppärää.

Vierailija
13/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan potilastietoihin käydä se lähiomainen kirjaamassa. Sen ei tarvitse olla sukulainen.

Vierailija
14/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkien sirouspaikkoja on. Sovi hautaustoimiston kanssa paikka etukäteen.

Vierailija
15/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kosto haudan takaa. Edes haudalleni ette pääse. Onko sillä oikeasti väliä? Olet kuollut silloin.

On sillä väliä, kenelle perittävät miljoonansa jättää.

Mieluummin kodittomille kissoille kuin sukulaisille, jotka eivät ole olleet kiinnostuneita ihmisestä itsestään tämän eläessä.

Vierailija
16/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun ystävät järjestä mitään.

Järjestä itse asiat kuntoon hautaustoimistossa. Ne hoitaa tuhkauksen ja sirottelun.

Vierailija
17/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sillä väliä, kenelle perittävät miljoonansa jättää.

Mieluummin kodittomille kissoille kuin sukulaisille, jotka eivät ole olleet kiinnostuneita ihmisestä itsestään tämän eläessä.

Ei luuserilla ole muuta kuin velkaa. Tee se testamentti avuton.

Vierailija
18/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteelle testaaminen ei auta, jos elää vanhaksi ja kuolee monisairaana. He huolivat vain tietynlaisia ruumiita. Jouduimme töissä pari vuotta sitten selvittämään asiaa. Muistan, että potilaan ruumis ei kelvannut, mutta en valitettavasti sitä, miten asia lopulta hoitui.

Vierailija
19/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testamenttaa ruumiisi lääketieteelle, niin asia on hoidettu.

Kyllä se sieltäkin lopulta haudattavaksi annetaan. Kestää vain kauemmin.

Vierailija
20/36 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä yrittää mutta älä loukkaannu jos viimeinen tahtosi ei toteudu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan