Voinko estää "omaisiani" hautaamasta minua?
Lähisukulaiseni eivät selvästikään välitä minusta eivätkä ole lainkaan kiinnostuneita. Olisi irvokasta, että he tulisivat haudalleni hyppimään, kun olen kuollut. Miten voin määrätä, etteivät he saa oikeutta raatooni? Mielestäni heille ei pidä edes ilmoittaa kuolemastani. Ystävät järjestäköön hautajaiset tai vaikka sosiaalitoimi, jos elän niin vanhaksi, että ystävät ovat kuolleet.
Kommentit (36)
Mene hautaustoimistoon järjestä omat hautajaiset itse, maksat ne ja sillä selvä. Helppoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa että jos sukulaiset saavat päättää, laittavat minut sukuhautaan. Sitä en halua ja olen kirjallisesti ilmaissut tahtoni. Mutta kuka siitä välittäisi.
Lakitoimistoon tai pankkiin selkeä testamentti ja siinä ilmaiset toiveet hautaus järjestelyistä. Kotiin/lähiomaiselle jonka haluat hautauksen tekevän selkeä tieto testamentin olemassaolosta.
Ne voi itse etukäteen suunnitella, ketä sinne saa tulla ja ketä ei, hautapaikat jne saa valmiiksi ja kiven voi viedä vaikka heti sinne paikalle, onnistuu vaikka menisi uunin kautta. Kaiken voi tehdä vaikka ens viikolla, niin sukulaiset ei tule hautajaisiin
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä yrittää mutta älä loukkaannu jos viimeinen tahtosi ei toteudu.
Kyllä se toteutuu. Kuolemasta ilmoitetaan lähimmälle omaiselle. Sen ap ilmoittaa potilastietoihin : hautaustoimisto xxxx/ yhteyshlö.
Hautaustoimistolla ei ole velvollisuutta selvitellä vainajan sukulaisia. Tällöin tieto kuolemasta ei mene sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Kirkosta eroaminen ei liity tähän asiaan yhtään mitenkään. Mene/soita johonki hautaustoimistoon, he opastavat sinua etukäteisvalmisteluissa. Voit määrätä kaikesta.
No kirkosta eroaminen meinaa sitä, että srk kirkollisiin ilmoituksiin se tieto ei päädy.
Ihan turhaan dislikeette siinä.Se on nykyään yleistä ettei viimeinen tahto toteudu kun hautuumailtakin loppuu tilat kesken.Kuoleminen on valtavan kallista.Ei isoisänikään tahto toteutunut.Sitä meinasin vtu pällit.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat lähiomaiseksi nönnöönöön ja teet testamentilla selväksi, kenet haluat hoitavan kuolema jälkeiset asiat. Myöskin kirkosta eroaminen auttaa hautapaikasta luopumisessa
Ei kellään ole valmiiksi mitään hautapaikkaa, mitä höpiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se toteutuu. Kuolemasta ilmoitetaan lähimmälle omaiselle. Sen ap ilmoittaa potilastietoihin : hautaustoimisto xxxx/ yhteyshlö.
Hautaustoimistolla ei ole velvollisuutta selvitellä vainajan sukulaisia. Tällöin tieto kuolemasta ei mene sukulaisille.
Ei ne omaiset aina tee niinkuin vainaja eläessään toivoi.
No ei ainakaan mun isoisän kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan dislikeette siinä.Se on nykyään yleistä ettei viimeinen tahto toteudu kun hautuumailtakin loppuu tilat kesken.Kuoleminen on valtavan kallista.Ei isoisänikään tahto toteutunut.Sitä meinasin vtu pällit.
Tuhkaus ja ripottelu ulos laillisiin paikkoihin. Sopimus ja maksu etukäteen hautaustoimiston kanssa. Siinä ei hautapaikkaa hautausmaalle tarvitse järkätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne omaiset aina tee niinkuin vainaja eläessään toivoi.
No ei ainakaan mun isoisän kohdalla.
Hautaustoimisto tekee kuten vainajan kanssa on sovittu.
Hoida siis asiat hautaustoimiston kanssa valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa että jos sukulaiset saavat päättää, laittavat minut sukuhautaan. Sitä en halua ja olen kirjallisesti ilmaissut tahtoni. Mutta kuka siitä välittäisi.
Lakitoimistoon tai pankkiin selkeä testamentti ja siinä ilmaiset toiveet hautaus järjestelyistä. Kotiin/lähiomaiselle jonka haluat hautauksen tekevän selkeä tieto testamentin olemassaolosta.
Jokin lakitoimisto testamentin säilytyksen myös hoitaa kuten myös hautauksen yhdessä sovitun hautaustoimiston kanssa, perunkirjoitukset, asunnon tyhjennykset sun muut. Maksua vastaan, joka peritään vainajan jäämistöstä. Tieto kuolemasta menee maistraatin kautta toimistoon. Ei tarvita sukulaisia missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat lähiomaiseksi nönnöönöön ja teet testamentilla selväksi, kenet haluat hoitavan kuolema jälkeiset asiat. Myöskin kirkosta eroaminen auttaa hautapaikasta luopumisessa
Ei kellään ole valmiiksi mitään hautapaikkaa, mitä höpiset?
Kyllä hautapaikan voi ostaa itselleen etukäteen seurakunnan hautausmaalta mikäli kuuluu kirkkoon.
Toisaalta, jonnekin se ruumis pitää sijoittaa kuoleman jälkeen, ettei jää maan pinnalle mätänemään ja haisemaan. Heittää vaikka tuhkana pohjoiseen vastatuuleen?
Voi myöskin olla, että kirkkoon kuulumaton voi sen hautapaikan ostaa jostain hautausmaan viimeisemmästä peränurkasta. Se tosin on epäselvää, pitääkö siitä elävänä maksaa kiinteistövero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testamenttaa ruumiisi lääketieteelle, niin asia on hoidettu.
Kyllä se sieltäkin lopulta haudattavaksi annetaan. Kestää vain kauemmin.
Jos ruumiinsa testamenttaa lääketieteelle, he hoitavat myös hautauksen oman uskontokuntasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkien sirouspaikkoja on. Sovi hautaustoimiston kanssa paikka etukäteen.
Ja sovi paikka, jonne tuhkasi voidaan sirotella ilman maanomistajan lupaa. Meillä on järvenrannan kallioisesta niemestä tullut joku kummallinen luvaton tuhkiensirottelupaikka, jonne omaiset tuo pieniä muistolaattoja ja kukkia. Minä sitten kannan niitä roskiin.
No saitko riittävät tiedot ap miten sun tulee toimia?