Hallitus syyllistää kansaa kun eivät kuluta- kansa säästää pahan päivän varalle, niin minäkin
Hallitus orpo etunenässä syyllistää kansaa kärkkäästi siitä, että kansa ei kuluta ja törsää, vaan on laittanut kukkaronnyörit tiukalle. Ja ihmekös tuo tavallisten ihmisten säästöhalu, kaikki on kallistunut paljon mm. ruoka, sähkö.
Ja lisänä hallituksen matokuuri leikkauksien muodossa, työttömyysturvaa leikattu, opiskelijoiden tukia karsittu ja mitä kaikkea hallitus onkaan leikannut, lista on niin pitkä ettei niitä kaikkia edes muista. Orpon hallitus on leikannut pienituloisimmilta ja heikompiosaisilta ihan leikkaamisen ilosta.
Ja samaan aikaan kappas vaan kaikista rikkaimmille on säädetty lisää etuja. Kansanedustajille jo entuudestaan turhan suureen palkkaan 500 euron korotus. Näin se orpon hallitus toimii, tavallisilta ihmisiltä leikataan isosti ja raha siirretään isotuloisten taskuun.
Kansan usko ja luottamus tulevaan romahtanut kiitos hallituksen. Minäkin säästän pahan päivän varalle entistä enemmän, tiedä koska työpaikka menee tai sairastuu. Tämän yhteiskunnan suojaverkkoon niissä tilanteissa en enää luota.
Kuluttakoon ja törsätköön hallitus, kansanedustajat ja muut isotuloiset, teillä kun ei ole pikkurahasta puutetta. Ek:n vanhat herrat ja muut hallituksen takavaikuttajat, laittakaahan talous rullaamaan älkääkä säästäkö ja sijoittako eurojanne vain parhaan tuoton saamiseksi omalle tilille.
Kommentit (53)
Edelleen, valtiovarainministeri itse on vuosia paasaamisestaan paasannut miten suomalaiset ovat pitäneet liian korkeaa elintasoa ja nyt kun kansalaiset ovat sitten laskeneet sitä, EK ja päättäjät kuulivat kuinka paljon ihmisillä on säästöjä ja haluavat ne rahat itselleen. Se ei heille sovi että alamaisilla on tileillään rahaa. Siitä vaan edelleen jatkaa riikkana ja persuna jauhaa minun haukkumistani, kertoa kuinka sopisin uuniin ym. Rahojani eivät tule persut ja kokoomus saamaan ikinä.
Ei pysty kuluttaan kun nettotulot on 595 e.
Minä olen kaiken ylimääräisen ostolakossa niin kauan kuin nykyinen hallitus on vallassa, ainoastaan elintarvikkeita ja autoon bensiiniä pikkusen. Tämä on eläkelläisen mielenosoitus tätä katatsrtofihallitusta vastaan. Mielenosoituksiinkin lähtisin mutta meillä menee ilmeisesti niin hyvin ettei kukaan järjestä.
Ja ensi vuonna leikkaavat perustoimeentulotuesta. Se on taas täysmääräisesti pois kulutuksesta.
Ukrainan sodan jälkimainingeissa asuntolainan koron nousun vuoksi lainalyhennyksen kk erä nousi melkein 200/kk vaikka oli korkosuoja.
Ruokakaupassa monien tuotteiden hinta nousi 40-50% ja ehkä 10-15% on tulleet alas.
Valtaosa nousseista hinnoista ei ole tullut eikä tule tulemaankaan alas, vaan niistä on muodostunut uusi hintataso.
Huolimatta jostain orpon antamasta 8€/kk veroalesta, ollaan silti miinuksella jos verrataan vuosikymmenen alkupäähän.
Miten kulutat kun on pitänyt vähentää jo ruokaostoksiakin. Aiemmin käytin kuussa 200 €, nyt korkeintaan 140 €.
Itse nautin Suomessa etupäässä elämän ilmaisista ja halvoista asioita. Ulkomailla kulutan sydämeni kyllyydestä. Rahalle saa aivan eri lailla vastetta ja luksustakin kuin Suomessa.
Hallitus kun leikkaa menoista se on hyvä asia, tavallinen ihminen kun leikkaa menoistaan se on huono asia...
Ylenpalttinen kuluttaminen ja törsääminen ei tee ihmistä onnelliseksi. Säästäminen pahan päivän varalle ei myöskään lisää onnellisuutta, mutta se takaa jonkinlaisen toimintakyvyn pahassa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, valtiovarainministeri itse on vuosia paasaamisestaan paasannut miten suomalaiset ovat pitäneet liian korkeaa elintasoa ja nyt kun kansalaiset ovat sitten laskeneet sitä, EK ja päättäjät kuulivat kuinka paljon ihmisillä on säästöjä ja haluavat ne rahat itselleen. Se ei heille sovi että alamaisilla on tileillään rahaa. Siitä vaan edelleen jatkaa riikkana ja persuna jauhaa minun haukkumistani, kertoa kuinka sopisin uuniin ym. Rahojani eivät tule persut ja kokoomus saamaan ikinä.
Eivätkö nuo typerykset edes tajua miten paljon heidän vastakkainasetteleva, raflaava suunsoitto aiheuttaa tätä eikä mikään muu?
Hallituksen kannattaisi lopettaa tämä "Koko Muun Maailman Sosiaalitoimisto"- niminen virasto, niin ehkä riittäisi paukkuja omien hyvinvointiin.
M43
Vierailija kirjoitti:
Itse nautin Suomessa etupäässä elämän ilmaisista ja halvoista asioita. Ulkomailla kulutan sydämeni kyllyydestä. Rahalle saa aivan eri lailla vastetta ja luksustakin kuin Suomessa.
Samoin, olen tehnyt näin jo vuosikymmeniä. Suomessa vain asumiskulut, bensa ja ruoka. Toisaalta en myöskään Temuta
Hinta-laatuduhde kohtaa ulkomailla niin ruokakaupassa, vaateostoksilla, terveydenhuollossa, palveluissa kuin ravintolasyömisissäkin. Omaisuudestakin 1/3 siirretty jo pois Suomesta muutama vuosi sitten
Ostolakossa kunnes hallitus vaihtuu.
En tue tätä epäinhimillistä hallitusta millään toimillani. Säästetään köyhimmistä ja samaan aikaan miljardeja veronmaksajien rahoja valuu terveysjäteille.
Arvovalinta Orpopurralla oli toteuttaa EK:n hallitusohjelma. Tietoisilla, kansantaloustieteen vastaisilla päätöksillään nykyhallitus eduskuntapuolueineen tuhosi valtiontalouden ja kansalaisten luottamuksen tulevaisuuteen.
Saavutus kai sekin omassa sarjassaan.
Minä säästän, sijoitan ja teen ylimääräisiä lainanlyhennyksiä niillä rahoilla, mitkä säästän välttyämällä kaikkea kulutusta. Miksikö? Keskituloiset saivat nyt viimeinen sen veroalen ja mitäkö siitä hyödyin? Liitonmaksut ja työhuonevähennys pois, niin en yhtään mitään! Se on nyt tullut selväksi, että kaikki otetaan keskituloisen kukkarosta. Ja mitä tahansa ikävää minulle tapahtuu, valtio ei turvaa yhtään mitään. Ei ainakaan niin kauan, kun mulla on mitään säästössä itsellä. Joten säästän lisää. Ja toivon pääseväni pois Suomesta. Toivon,että säästöni auttavat opiskeluikäisiä lapsiani lähtemään pois Suomesta.
Sitähän saa mitä tilaa. Työelämästä on tehty erittäin epävarmaa, hypätään yt-neuvotteluista toisiin, että eipä tee mieli kuluttaa, kun et enää uskalla luottaa yhtään mihinkään. Sinä päivänä, kun huomaat olevasi töitä vailla, on kiva että on sentään jotain pankkitilillä säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainan sodan jälkimainingeissa asuntolainan koron nousun vuoksi lainalyhennyksen kk erä nousi melkein 200/kk vaikka oli korkosuoja.
Ruokakaupassa monien tuotteiden hinta nousi 40-50% ja ehkä 10-15% on tulleet alas.
Valtaosa nousseista hinnoista ei ole tullut eikä tule tulemaankaan alas, vaan niistä on muodostunut uusi hintataso.
Huolimatta jostain orpon antamasta 8€/kk veroalesta, ollaan silti miinuksella jos verrataan vuosikymmenen alkupäähän.
40%-50% on aika maltillisesti sanottu. Kahvin hinta on 200% korkeampi ja appelsiinimehun 250%. Pakasteosastolla hinnannousut kanssa 100%-250%. Kotimaiset kasvikset ovat satokaudellakin kalliimpia kuin ennen talviaikaan.
Vähät väliä hallituksesta ja sitä vastaan kiukuttelusta, sillä kauppojen ahneus on pääsyy vähäiseen kulutukseen. Ei tee yhtään mieli maksaa kolminkertaista hintaa muutaman vuoden takaiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kaiken ylimääräisen ostolakossa niin kauan kuin nykyinen hallitus on vallassa, ainoastaan elintarvikkeita ja autoon bensiiniä pikkusen. Tämä on eläkelläisen mielenosoitus tätä katatsrtofihallitusta vastaan. Mielenosoituksiinkin lähtisin mutta meillä menee ilmeisesti niin hyvin ettei kukaan järjestä.
Eläkkeitähän ei ole edes leikattu ja silti valitat? Käytkö ihan täysillä? Niin eläkkeitä tulisi leikata, että te eläkeläisetkin ottaisitte osaa leikkauksiin, kuten muutkin. Valtion velka on kohta 100 % bkt:sta, joten mitään helpotusta ei ole kymmeneen vuoteen tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja ensi vuonna leikkaavat perustoimeentulotuesta. Se on taas täysmääräisesti pois kulutuksesta.
Mistäs se toimeentulotuki tulee? Yhteiskunnan rahoista.
Tukirahoihin menee aina enemmän rahaa kuin mitä valtio sieltä saa verotuloina ym tuloina takaisin, eli jokaikinen tukieuro on valtiolle miinusta vaikka käyttäisit sen tuen viimeiseen centtiin.
Vaikka (yleensä naiset) on sitä mieltä, että raha lisääntyy käyttämällä (jos sulla on varaa miljoonan Ferrariin, on sulla varaa ostaa myös mulle Hermeksen laukku!), niin reaalimaailmassa se ei mene niin.
Maailma, jossa raha lisääntyy sitä enemmän mitä enemmän sitä käytetään, on SDP:n levittämä utopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs se toimeentulotuki tulee? Yhteiskunnan rahoista.
Tukirahoihin menee aina enemmän rahaa kuin mitä valtio sieltä saa verotuloina ym tuloina takaisin, eli jokaikinen tukieuro on valtiolle miinusta vaikka käyttäisit sen tuen viimeiseen centtiin.
Vaikka (yleensä naiset) on sitä mieltä, että raha lisääntyy käyttämällä (jos sulla on varaa miljoonan Ferrariin, on sulla varaa ostaa myös mulle Hermeksen laukku!), niin reaalimaailmassa se ei mene niin.
Maailma, jossa raha lisääntyy sitä enemmän mitä enemmän sitä käytetään, on SDP:n levittämä utopia.
Noniin, siinä se haukkuminen taas alkoi. Eipä mennyt montaa viestiä. Kaivahan jo ne copypaste jargonisi uunistakin esiin.
Oikeastaan ei kannattaisi säästää kun oikean kriisin tullessa niitä varoja ei saa käyttöönsä kuitenkaan ja ihan samalla tavalla kuollaan tien poskeen kuin varattomat ellei sitten ole ostanut isoa varastoa sipsejä ja pepsiä.