KESÄNUPUT 23.9. ->
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
(edellinen ketju)
Kommentit (36)
Tervehdys taas pitkästä aikaa.
Meillä oli tänään 3 kk neuvola. Neidin mitat oli 60,5 cm ja 5800 kg. Ihan hienosti kuulemma käyrällä mennään, on alkanut kuulemma tuo painokin tasoittua alun pulskuudesta. Rokotteita tuli - piikistä tuli pikku itku ja rotasoosista isompi parku. Ei ilmeisesti ollut kovin hyvää toi rotateq. Nyt toivotaan ettei tulisi mitään sivuvaikutuksia rokotteista. Ekasta rotasatsista ei tullut mitään mainittavampaa vaivaa.
Täällä on ollut jälleen puhetta unirytmeistä. Meillä on myös yöt muuttuneet viikon aikana levottomammiksi. Ennen neiti nukkua porskutti ekan unipätkän n. 4-5 tuntia, mutta nyt on lyhentynyt 3 tuntiin. Sen jälkeen heräillään 2-3 tunnin välein. Nukkumaan mennään n. 24:00 ja aamulla herätään kunnolla n. 11:00. Sopii mulle kun olen myös aamu-uninen:) Isi ei vaan kauheasti tykkää kun nukkumaanmeno on niin myöhään (hänen kun pitää herätä töihin aamulla). Aamulla vauva on hereillä n. 1,5 h ja sitten ekat päikkärit n. 2 tuntia. Sen jälkeen nukutaan miten satutaan ja sitten puolilta öin yöunille.
Tosin eilen oli kummallinen päivä: neiti nukahti yöunille jo ennen yhdeksää illalla!! Eipä ole ennen mennyt noin aikaisin nukkumaan. Ja tietenkin oli kestis päällä, joten jouduin odottelemaan puoli yhteen asti, että vauveli heräsi vaatimaan maitoa ja sain vaihdettua yövaipaksi kertiksen. Täytynee ruveta kylvettämään neitiä joka ilta kahdeksan maissa jos vaikka menisi aina heti nukkumaan sen jälkeen:) Miten usein muuten kylvetätte vauvojanne nykyään? Meillä on vieläkin tapana se kaksi kertaa viikossa, mutta rupeaa tuntumaan, että voisi useamminkin kylpeä.
Uimaan olisi tarkoitus mennä lokakuussa. Vähän jännittää ne aamuherätykset kun uinti alkaa jo 9:45 ja vauva tällä hetkellä herää aamulla aikaisintaan kymmeneltä. Saattaa tulla iso huuto kun pitää herättää toinen syömään jo ennen yhdeksää ja sen jälkeen ei saa ruokaa ennen kuin uinnit on hoidettu. Vauvajumpassa ollaan käyty kaksi kertaa. Eka kerta meni tosi huonosti (itki melkein koko ajan ja lähdettiin aikaisemmin pois). Toinen kerta meni taas tosi hyvin. Kerttu on tosi kiinnostunut muista vauvoista ja katselee mielellään muiden touhuja.
Karkkilakkoa täälläkin on yritetty. Päätin, että kaksi kertaa viikossa on herkkupäivä, jolloin saa syödä makeaa. Se pitikin tasan yhden viikon. Pullaa olen syönyt muinakin kuin karkkipäivinä, koska sehän ei ole makeaa:) Kävin tänään taas neuvolan vaa'alla ja kappas, en ole laihtunut kiloakaan. Eli edelleen on ne 8 kiloa extraa lähtöpainoon verrattuna vaikka olen jo päässyt liikunnan pariin monta viikoa sitten. Höh.
Mä alan olla pikkuhiljaa ihan raivona meidän vakuutusyhtiöön. Hain lapsivakuutusta kuukausi sitten ja vieläkään en ole saanut päätöstä. Soitin tässä välissä heille ja kyselin mikä maksaa, mutta sanoivat vaan, että voi kestää n. 3 viikkoa kun hakemusta käsitellään! Tänään neuvolan TH sanoi saaneensa vasta viime perjantaina terveyskyselyn vakuutusyhtiöstä. Kyllä on hidasta! Oma vikani tietty sen takia, että menin hölmöyksissäni laittamaan kaikki pikkuvaivat alkuperäiseen terveysselvitykseen (tyyliin ilmavaivat, hormooninäpyt). Nyt kaivelevat oikein olan takaa että onko riskejä.. hermot menee. Kohta otan asiattoman puhelun konttoriin.
Nimimerkeistä: mullakin on ihan vaan omasta etunimestä väännetty toi nimmari.
Terhetär ja Kerttu 3 kk
Marmeladi, oletko pk-seudulta vai Jyväskylästä? Miehesi taitaa työskennellä samassa yrityksessä kuin minä :)
Mietin kovasti kiinteiden aloittamisajankohtaa. Korvikelapsille kai suositellaan aloittavan soseet neljän kuukauden iässä, mutta tuo meidän poju tuntuu pärjäävän ainakin nyt hyvin maidollakin. Kasvaa yläkäyrällä, nukkuu yönsä hyvin. No, onhan siihen neljän kuukauden ikään vielä kolme viikkoa, ehkä kaikki muuttuu siihen mennessä.
Meillä nukutaan näin: yöunille klo 20, yksi herätys klo 2-5, ylös klo 7. Sitten ekat päikkärit noin klo 9-10, kesto 20 min-40 min. Toiset päikkärit noin klo 11-12, silloinkin yleensä vain puolisen tuntia. Sitten olisi kolmannet päikkärit joskus klo 14, mutta joskus menee hulinaksi, eikä näitä saa nukuttua. Illalla joskus nukkuu noin klo 16, joskus ei. Iltapäiviin en oikein ole saanut vielä mitään rytmiä, vaihtelevat niin paljon. Meillähän päivänukkuminen on aika vaikeaa, joten rytmiä on vaikea luoda. Voi teitä onnellisia, joiden vauvat nukkuvat pitkiä päiväunia...
Onko siinä ulkona nukkumisessa oikeasti joku taika? Kokeilin kesällä, mutta silloin ei ollut mitään vaikutusta. Pitäisiköhän kokeilla nyt uudelleen...
Milloin laitatte vauvat rattaisiin? Meillä on nyt kova koppa, johon poju kyllä mahtuu vielä, mutta kyllästyy niin vietävästi. Mietinkin, eikös sen ratasosankin saa ihan makuuasentoon eli voisikohan sen kohta jo laittaa? Ja jossain vaiheessa alkaa nostaa selkänojaa vähäsen, jotta poju näkisi sieltä jotain?
Kylpemisestä: meillä kylvetetään edelleen kerran viikossa, osittain, koska pojun iho on tosi kuiva ja osittain siksi, että tuo inhoaa kylpyä yli kaiken ja huutaa pää punaisena koko proseduurin ajan. Muutoin pyyhin vanulapuilla naamaa, käsiä ja kaulaa useita kertoja viikossa.
Poltsi+poju 3 kk 1 vk
Meilläkin on ulkona nukkuminen jäänyt moneksi viikoksi.
Tänään käytiin siellä 3kk neuvolassa. Painoa oli tullut vajaa kilo, oli nyt 5710g, ja pituutta reilusti, 56cm (kuukausi sitten 52,8cm). Päänympärykseenkin oli tullut sentti lisää.
Saatiin taas paljon kehuja terävyydestä jne, ja virallisestikin lupa kiinteiden aloitukseen. Nyt vaan jatketaan sitä maissia ja sitten ajattelin perunan ja porkkanan lisätä. Kysymys, uskaltaako sitä maissia sitten vähentää siksi aikaa kun muita syöttää vai pitääkö niitä jo totutettuja syöttää myös päivittäin?
Ja ne rokotteet, meidän tyttöpä ei inahtanutkaan, rotarokote meni tosi nätisti tällä kertaa alas ja piikkiä ei edes huomannut!
Tosiaan Leo tutustui tänään ensimmäistä kertaa perunamössön ihmeelliseen maailmaan ja ei se kai ainakaan ihan hirveetä ollut (varmasti löytyi myös sattumia kun haarukalla vaan tillistelin ja sotkin maitoa joukkoon;), kun kaikki mitä annoin on myös pysynyt sisällä :) Olisi kai syönyt enemmänkin jos olisi antanut, mutta eikös sitä pidä aloitella vähän kerrallaan..
3kk neuvolan mitat ehdinkin jo kirjoittaa sinne edelliseen aloitukseen, mutta lisätään ne nyt vielä tähänkin. Eli 6510g ja 59,9cm ja pää 40cm eli hyvin on kasvettu siitä kolmen kuukauden takaIsesta pikkurääpäleestä isoksi mieheksi =D
Tosta mun nimimerkistä niin se on niinkin erikoinen, että löytyi jo vuosia sitten johonkin toiseen palstaan rekisteröityessä vesipullon kyljestä ja hyvon toimii edelleen :)
Meilläkin on nyt jotain kolmisen viikkoa nukuttu yhtä kertaa lukuunottamatta aika huonosti ulkona, puolesta tunnista 45 minsaan kerralla (aiemmin 2-4 tuntia!), mutta silti olen vienyt joka päivä ainakin yksille unille ulos. Sisällä (tai jos vaunut liikkuisi koko ajan *raivostuttavaa*) nukkuu sitten pidemmät unet (jopa sen 4 tuntia) ja muutamia lyhkäsempiä pätkiä. Yleensä, kuten just äsken, herää tietysti silloin kun äiskä yrittää naputella koneella, syödä tms.. ;)
Eilen alkoi se vauvahierontakin. Leo tietysti ensin itki nälkäänsä ja kun oli jo keritty riisua vaippakin pois niin syötön aikana sain ensin pissat päälleni ja sen jälkeen vielä puklukuorrutuksen rinnuksille. Olihan kiva mennä suoraan hieronnasta jumboon.. Pitäisi kai alkaa kuljettaa itselläkin mukana vaihtovaatekertaa :) Kun masu sitten oli täysi niin poika näytti oikein nauttivan hieronnasta ja illalla maistuikin sitten uni vähän normaalia aiemmin :)
Toivottavasti nää hienot ilmat jatkuu niin tulee ulkoiltua ja liikuttuakin enemmän. Tänäänkin otin Leon rintareppuun ja menin haravoimaan vaahteranlehtiä melkein kahdeksi tunniksi. Kyllä sai hyvin hien virtaamaan ja jopa jotain hyödyllistä aikaiseksi :) Ja Lexa koisas taas monta tuntia vielä senkin jälkeen :D
Ihan hävettää kun en ole "ehtinyt" kirjoitella tänne sitten synnytyksen jälkeen mutta jotenkin ne päivät on vaan huvenneet. Mä oon ihan tippunut kärryiltä missä mennään mutta yritän nyt parantaa tapani. Jouiduin muuttamaan nimimerkkiänikin kun tää sivusto ei huolinut enää mun kirjautumista vanhalla nimimerkillä.
Meillä tähän mennessä tapahtunutta: Juhannusviikolla syntynyt kolmas tyttömme sai elokuun alussa nimen Ella. Hän on ollut alusta lähtien todella "helppo" vauva. Ensimmäistä yötä lukuunottamatta on nukkunut yöt todella säännöllisesti; n. klo 20-21 yöunille ja herää aamulla n. klo 7-7.30. Yöllä syö yleensä kaksi kertaa mutta joskus menee yhdelläkin syötöllä läpi yön. Syöttöjen jälkeen nukahtaa saman tien joten en ole kärsinyt koko aikana minkäänlaisesta univelasta. Päivisin nukkuu aika epäsäännöllisesti kerrallaan puolesta tunnista pariin tuntiin ja on valveilla saman verran unien välillä.
Eilisellä 3-kuukautisneuvolakäynnillä oli 6940 g painoa ja 63,8 cm pituutta. Samalla sai toisen satsin rotavirusrokotteesta.
Ella on ollut rintamaidolla koko ajan, lukuunottamatta niitä muutamia kertoja kun olen ollut muutaman tunnin poissa kotoa. Silloin on saanut korviketta pullosta. Tuttia Ella ei ole huolinut ollenkaan mutta eipä tuo ole paljon haitannut meidän elämäämme. Tykkää nukkua vatsallaan ja nukahtaakin yleensä saman tien kun pääsee tuohon lempiasentoonsa.
Olen nauttinut tästä vauva-ajasta ihan älyttömästi! Oikein hirvittää kuinka nopeesti aika menee!
Tässä lyhykäisyydessään meidän tähän astinen tilanne. Palaillaan taas paremmalla aikaa.
GeddyLee
Miten teillä muilla, joilla noin 2v ja vauva? Meillä oli ikivanhat Emmaljungat, mutten tykännyt niistä pätkääkään ja myin pois. Haluaisin hyvät lenkkeilyyn täällä soratiellä, mutten jaksa maksaa kauheasti.. Onko kellään kokemusta Emma Twin Joggereista?
Nimittäin oon tässä tehnyt tutkimusta, että jos meikä haluaa lenkille, on ainakin kaksi nuorimmaista oltava mukana. Mies tekee töitä kotona, autotallissa, ja hänen sanojensa mukaan saan lenkkeillä millon vaan. MUTTA aina on joku juttu menossa, vähintään soitettava tai joku laitettava ja sit jos saan sen tänne sisään kesken hommien, kuuluu vaan huokailua kun pitäs vielä sitä ja tätä ja millonkahan senkin kerkee ja ja.. Ja sit toki mukaan hinkuu päivisin 4v tyttö pyörällä ja sitäkin on välillä ohjastettava.
Liinassa on ihan kiva kantaa, mutta entä kun alkaa kunnon sateet.. Ja talvella en koe mielekkääks vetää pientä siskoa pulkassa, asutaan aika vilkkaan kunnantien varrella ja sitä pitkin on lenkkeiltävä, tässä ei ole kinttupolkuja.
Hulluksi tulee näiden vaunuasioiden kanssa (en taida ees uskaltaa tunnustaa, kuinka monet menopelit meillä on vähintään käyneet kääntymässä..). Mitähän pohdittavaa sitä joskus on, kun ei ole vaunuille/rattaille ym enää tarvetta :D
-Piia
Tonttu ja KIX kiitos kun kerroitte allergiakokemuksistanne. Ja Kix, sun mielestä yli 7kg 3 kk oli huima, meitin keskimmäinen painoi 8kiloa 300 ja risat...
Nukkumiset ja syömiset: luulin, että meillä alkoi tiheän imun kausi tuossa 3kk iässä, mutta nyt on kyllä SUPERtiheät imut käynnissä. Ei se päiväsaikaan haittaa, kun minä osaan työntää huolet tekemättömistä kotitöistä hyvin taka-alalle ajatuksissani. Mutta yöaika (huoh). Kolmesta viime yöstä mulla ei ole oikein edes kunnon muistikuvaa, varsinkin aamuyön tunnit on hämärän peitossa. Jotain muistan vauvan siirtämisestä rinnalta toiselle ja joskus ehkä röystäytinkin ja taas potkii pienet kintut terävästi kylkeä. Jos ei jo muutenkin nukkuis meidän sängyssä niin viimeistään varmaan tässä vaiheessa olisin ottanut.
Nyt otan asiakseni sen lääkäriajan tilauksen, että saadaan noihin allergia-asioihin jotain tolkkua. Sitten lääkärin ohjein (itse soveltaen) varmaan kiinteiden aloitusta. Ensimmäistä kertaa todella mietityttää maidon riittävyys. Mulla on paino vielä hiljakseen laskenut ja etenkin illalla iskee yleensä ihan hypernälkäkohtaus. Ykskin ilta lasten mentyä nukkumaan söin kolme tuhtia broilerin rintafilettä. Eikä ole mitenkään outoa, että mulla on ranskalaiset ja lenkin pätkä uunissa klo:22. Ja se nälkä on jotenkin sellainen, ettei se edes syömällä lähde. Niin ja aamupäivisin on huolehdittava että muistaa välillä haukata jotain ennen kuin iskee huono olo, huimaa, hikoiluttaa, kädet tärisee jne.
Menemiset ja olemiset: Ootteko te muut kovia liikkumaan ja hakeutumaan ihmisten ilmoille??? Itse olin alkuun paljon pirteämpi ja seurallisempi kuin nyt. Kynnys lähteä mihinkään on jotenkin noussut. Ehkä pientä alakuloakin on ilmassa. Mutta tämän tiedostaneena olen sopinut esim. naapurin kanssa perhekerhoon lähtemisestä. Ja muutenkin yritän ajaa itseäni liikkeelle. Täytyy jo tuon vauvelinkin kannalta alkaa rytmittää näitä päiviä, ettei ole samanlaista olemista kaikityynni. Eiköhän se siitä. Nyt on kuitenkin ollut ihania ilmoja ja kaunis ruska-aika jne.
Nimimerkistä: yhtenäistin mun käyttäjätunnuksia ja tämä siis jo mun aikasemmin keksimä, etunimiyhdistelmät oli tietty aina jollain käytössä.
Voi ei, mulla alkaa ensi kuussa autokoulun 2-vaihe! Hain jo kerran sen kahden vuoden lykkäyksen joten mentävä on. Mokoma maksaa yli 300 euroa!!!
Niin se mun piti mainita, että onneksi tuo tytsy on kuitenkin vielä kasvanut hyvin. Kotimenetelmin (sylissä nakuna digivaa'alla) punnittuna painoi tasan 6 kiloa, kun pari viikkoa sitten neuvolassa 5530. Nyt muuten on alkanut pieniä pätkiä viihtyä lattialla, tosin joku täytyy olla siinä seuraa pitämässä. Yllätyksekseni on tämän viikon tehnyt sitä "kellonviisariliikettä" vai miksikä sitä kutsutaan, kun pää on jokseenkin paikallaan ja jalat ja keho kiertää rinkiä. Joskus vetää kaksikin rinkulaa aika lyhyessä ajassa. Niin ja kerran ehkä kääntyi selältä vatsalleen. En ole ihan varma, kun vähän epäilyttää että vahtivuorossa ollut isoveikka (6v) vähän auttoi, kun toinen oikein yritti pungertaa. Ei kyllä tunnustanut auttaneensa.
Ja ne hampaat, ne kyllä kiusaa kovasti, ei ole onneksi mitään kuumeita nostanut tai muuta. Näkyvät ja tuntuvat ikenen läpi, muttei vielä ole ihan puhjenneet täysin.
Meni taas ihan omien asioiden jauhamiseksi, mutta en kuollaksenikaan muista mitä mun piti kommentoida teidän jutuista, sori...
Terkuin Ananas ja Sanni 9/6
Voi että miten sitä osaakin nykyisin nauttia kun on oikeasti ihan hiljaista. Mulla jo korviin koski tuo meteli. Ärsytyskynnys oli myös aika matalalla... Esikoinen teki taas ihan koko ajan jotain kiellettyä. Välillä ajattelin että ihan sama, en jaksa koko aikaa kieltää mutta sitten mietin etten saa antaa periksi. Puh, todella väsyttävää tämä valtataistelu. Ja kun mikään järkipuhe ei todellakaan auta. Ei auttanut sanoa että ruoka on uunissa, kurkkaapa sinne kun toinen huusi ruokapöydässä että on nälkä. Teki mieli huutaa että v***u se s****nan ruoka on ihan kohta valmista!!! Kun ei mene perille, niin ei mene.
Onneks tänään tulee meille paljon porukkaa. Lisäksi pääsen kauppaan heti kun mies tulee kotiin. Perjantaina alkaa jo aina tuntua tämä lasten kanssa oleminen. Viime perjantaina itkin vuolaasti kun mies tuli kotiin. En vain enää jaksanut. Jos tänään ei tulis noita vieraita, niin ois varmaan sama fiilis.
Niin että siitä alakuloisuudesta. Esiintyy kyllä täälläkin. Kahden kanssa ei voi lähteä kaupungille tai ystävien kanssa kahville. Avoimessa päiväkodissa käytiin kerran, mutta minusta se oli ikävä kokemus. Hoitajat koko ajan höykyttivät minua maalaamaan ym. esikoisen kanssa. Voi helvetti en mie sinne sen takia mennyt. Ajatus oli, että siellä on esikoiselle tekemistä ja minä saisin istahtaa ja jutella muiden äitien kanssa. Ei, koko ajan keksivät mulle jotain tekemistä. Sit yhdet mammat veti siellä koko ajan limpparia naaman ja lounas-aikaan muutamat ottikin pitsat esille. Arvatkaa vaan huusko esikoinen, että hän haluaa pitsaa. Ei miun eväsbanaanit kelvanneet ja piti lähteä huudon kanssa kotiin. Että se siitä rentouttavasta hetkestä.
En mie jaksa lähteä näiden kahden kanssa mihinkään muualle kuin omalle pihalle ja sielläkään ei satu koskaan olemaan muita samaan aikaan meidän kanssa. Eli olen totaalisen yksin kaikki päivät. Sen takia tää arki varmaan tuntuukin niin uuvuttavalta. Tiedän että töihin meno ei ratkaisisi yhtään mitään (siis jos menis heti äippäloman jälkeen). Sitä ois vaan entistä väsyneempi, kotitöitä ei kerkiäis tehdä ja omaa aikaa jäis paljon vähemmän. Nyt voi sentäs lähteä jumppaan kolme kertaa viikossa täysin hyvällä omalla tunnolla.
Tuplarattaista: Meillä on sellaiset abc-tuplarattaat. Sellaiset 3-pyöräiset. Emmalla tai Emmaljungalla on ihan vastaavat. Me käytetään niitä aika harvoin, koska meiltä ei oo kävelymatka kaupunkiin. Lisäks esikoinen ei suostu istumaan siinä pitkiä aikoja, alkaa huuto. Ne ei edes mahdu meidän autoon, joten niitä ei koskaan oteta mihinkään mukaan. Jos käyn lähikaupassa, niin sitten saatan lähteä niillä liikkeelle. Silloinkin mietin, että 1. lähdenkö ollenkaan kauppaan vai menenkö sitten yksin kun mies tulee tai 2. otanko vauvan ergoon ja esikoisen rattaisiin. No joo, kyllä mie niiden kanssa olen joskus mennyt kaupunkiin. Bussissa ne menee ihan hyvin ja saapi sitten esikoisen köytettyä niihin jos yrittää lähteä karkuun.
Huomenna ois sitten siskon häät. Ei itse osaa olla niin täpinöissään, koska tää arki on niin hektistä ja vie kaikki miun voimat. Sain sentäs tänään lakattua varpaankynnet, viilattua sormien kynnet ja nypittyä kulmakarvat. Illalla on sitten karvojenpoisto-operaatio + kasvonaamio. Aamulla lakkaan kynnet ja laittaudun sitten muutenkin. Kivahan sitä on päästä laittautumaan ja muutenkin ihmisten ilmoille.
Niin, onkos teidän muiden vauvat alkaneet vierastaa? Meillä on ihan kauheasti. Eilen mentiin miehen siskon luo, niin huus melkein koko ajan. Mie aina sain rauhoiteltua mutta kun vauva edes katsoi johonkin (vaikka oli sylissä), niin alkoi lohduton itku. Kotiin kun tultiin niin oli taas itse enkeli. Vieras paikka, vieraat ihmiset, ei ollut kivaa vauvan mielestä. Mitenköhän ne häät oikeasti menee? Siellähän niitä vieraita naamoja riittää. Onneks sentään isin syli kelpaa, ettei oo ihan miun varassa pelkästään.
Tytteli-83 ja neiti 4kk
Viime yö meni täysin pepulleen...Siis ainakin siihen verrattuna miten yleensä ollaan nukuttu. Poika nukahti ihan hyvin joskus 20.45 maissa- vajaan tunnin päästä jo ähisi sängyssään, mutta onneksi rauhoittui tutilla ja pienellä silittelyllä...Seuraavaksi heräs 23.20 eli itte olin siinä vaihees ehtiny nukkua tunnin verran - tällöin syötiin. Seuraavaksi sitten jopa huimat 2,5h- ja taas syödään. Sen jälkeen vain reilut 1,5h- ja taas syödään sekä vaipan vaihto kun mies, joka myös heräs tässä vaiheessa oli haistavinaan kakan hajua...No pissaahan sielä vain oli. Ja tämän jälkeen ehkä jopa 1,5h niin taas ollaan hereillä ja nälkä vaivaa. Tämän jälkeen kun oli syöty niin meni vain pikku hetki kun poika turautti järkyt kakat vaippaan- ja taas noustiin ylös...Äippä on nyt pikkusen väsyny!!!! Mieskin tarjoutui jäämään pois töistä hoitamaan poikaa että voisin nukkua, mutta meinasin että ei sitä nyt sen takia töistä pois jäädä...Muutenki meillä unet menny vaan huonompaan suuntaan siitä mitä oli ihan vastasyntyneenä...Silloin nukkui 10h yhdellä syötöllä...!!!No josko se tästä iloksi vielä muuttuu :)
Meillä ois kahdenkeskinen viikonloppu tiedossa pojan kanssa ku mies lähtee synnyinkotiinsa koiravahdiksi niin että hänen vanhempansa pääsevät reissuun viikonlopun ajaksi. Mä en jaksa lähteä mukaan ku ollaan reissattu viimeisen kuukauden aikana sen verran paljon, että mitta on tullu nyt hetkeksi aikaa täyteen...Kavereitakaan en oo nähny muutamaan viikkoon ja nyt ois hyvä hetki lähteä kyläilemään tai pyytää joku tänne käymään, mutta jotenki on niin veto pois että tällä hetkellä ei jaksa ajatella muuta kuin nukkumista....
Tytteli: Olitkos sä niissä polttareissa ku jokunen viikko sitten puhuit? En tiedä jos oot täälä sillä välin puhunu asiasta ku en oo sivuja käyny lukemas?
Ittiäki huvittais johonki lähtiä vähän tuulettumaan, mutta en tiedä malttaisko sitä kuitenkaan sitte loppupeleissa...? Mies on kyllä luvannu että voin lähteä vaikka heti jos vaan haluan...Muutenki sitä tuntuu huolestuttavan mun jaksaminen, mikä on ihan kiva että joku huomioi muakin välillä. Eilenkin se kehui että kuinka hän on ajatellu että kuinka hyvä äiti mä oon- meinasin tuolilta melkein pudota ku se alkoi tollasia jutella...Ei se ennen pojan syntymää ollu kovinkaa romanttinen...;) No pojan syntymän jälkeen on vähän ääni muuttunu kellossa- ja ihan hyvä niin. Vaikka on meillä kyllä huonoja päiviäkin ollu ;)
Maarmeladi: En nyt enää tasan tarkkaa muista mitä kirjoitit, mutta mulle tuli sellainen tunne että ymmärsitköhän sä vähän väärin mun "puheita"? Tai sitte mä vaan ilmaisin ittiäni huonosti...Tottakai joka asiassa edetään vauvan yksilöllisyyden mukaan eikä 6kk yösyöttöjen lopettaminen mikään absoluuttinen juttu ookaan. Enkä minäkään aio poikaa huudattaa- jos sillä nälkä on niin tottakai saa ruokaa yölläkin, vaikka olis jo yli 6kk. Tarkoitin vaan siis sitä, että helposti tissistä tai muusta syömisestä tulee sellainen tottumus, että ei välttämättä enää muulla lailla nukahdetakaan vaikka oikeasti ei olisikaan edes nälkä...Se on sitä "uniassosiaatiota" vai miksikä sitä nyt nimitetäänkään...Ja tuo 6kk ei muuten ollut minun toteamus, vaan olen sen ihan tämän alan asiantuntijoiden artikkeleista lukenut.Ja se että "maito on vain maitoa"- nii tiedän kyllä sen että imetys/vauvan syöttäminen on tärkeä vuorovaikutushetki äidin/isän ja vauvan välillä...Mutta sitä voi mielestäni harjoittaa myös muillakin tavoilla...No tämäpä tästä....
Ulkona on kyllä kurjan näköinen sää...Märkää ja kylmää!!!Aamulla oli lämpöasteita vaan 4!!!Piti pikkusen laittaa enemmän vaatetta ja peittoa päälle pojalle ku yleensä ku laitoin sen tohon takapihan terassille nukkumaan.
Joo mutta nyt taidan lopetella ja mennä iteki ottamaan pienet päikkärit :)
Mukavia viikonloppuja kaikille!!!
Suvi ja pikku-Buddha 3kk 10pv
Ku poika päätti herätä ja halusi ruokaa...Laitoin sitte heti syömisen jälkeen takasi vaunuihin ja onneksi tuntui sinne uudestaan rauhoittuvan :)
Sitä piti vaan tulla kommentoimaan, että kaiken "hyvän" lisäksi mulla lakoi menkat eilen :( Siis p**kele eikös niiden ois pitäny pysyä poissa paljon pitempään jos täysimettää?Enkä oo ees mitään pillereitä aloittanu...Kelju olo ku oli jo niin tottunu tähän menkattomaan oloon!
Ananas: heh, meillä poika painoi tosiaan alle 8kg vuoden iässä :).
Vein just B lausunnon kelaan ja hain almiron reseptin ja nyt yritän metsästää ventolinea pojalle ilman lääkärikeikkaa. Soitin tk:n ja pyysin uusimaan respetin, käski mennä yksityiselle!!???? V**u sanon minä vihaan tätä terveydenhuoltojärjestelmää tässä maassa! Poika meinaa yöllä tukehtua ja se on ennenkin sille kirjotettu vain soittamalla. Sit käski mennä astmakontrolliin jonnekkin muualle.
Tiheästi syödään ja heräillään täälläkin yhä yöllä, kun ennen meni 6-8h eka pätkä, nyt menee vain 3. Kaukalossa on taas nukkunut monta tuntia päiväunia se huolettaa josko taas korvat vaivais sittenkin.. molemmat lapset nukkuneet hyvin kaukalossa vähän pystymmässä korvakipujen aikana ja tosiaan kun tää yöheräily on aika outoa meille nykyään..
Meillä on viiden rattaat tällä hetkellä.... on joggeria, yhdistelmävaunua, travelsysteemia ja sateenvarjoratasta...pitäs varmaan myydä jotkut pois, mut kun kaikki ovat hyödyllisiä omalla sarallaan :D
Suvi ei muuta ku lähtään sinne tiedän paikalliseen sinne meren rantaan you know. ;) tosin mulla ei tee yhtää mieli viihteelle, punaviinitonkka keittiössä on mulle ihan tarpeeksi hyvää viihdettä ja big borther, miksiköhän oon yhtäkkiä sitä alkanu katsoon kun en ikinä ennen ole sitä katsonut??
Viikonloppuja!
Kix ja typy 3kk2vk, tekeeköhän tää nyt siis 3,5kk...
En tiedä tehosiko se peruna vai juuri ennen nukkumaan menoa ajoitettu vauvahieronta, monen tunnin ulkoilu vai mikä, mutta Leo nukkui viime yönä vähän yli 9 tuntia putkeen! Nukahti puol 9 aikaan ja heräsi tosiaan eka kerran vasta vähän ennen kuutta aamulla :) Sen jälkeen koisattiin vielä kolmisen tuntia ja noustiinkin sitten molemmat ylös hymy huulilla yheksän aikoihin :D
TIETYSTI muussasin sitten heti aamulla uuden perunasatsin ja öljypullokin jo odottaa iltatouhuja ;)
Montakos päivää olette maistattaneet yhtä makua ennen uuden kokeilua? Ja jatketaanko "vanhoja" makuja samalla kun uusia kokeillaan?
Tänään käytiin taas moikkaamassa Leon mummia valokuvanipun kera ja vietiin samalla reissulla vaarinkin haudalle kuva pojasta ja kukkia. Aika hienoa kyllä, että Leolla on vielä elossa mummi, famu, fafa ja 2 isomummiakin :)
Eilen askartelin vihdoinkin Leon kuvalla ja tiedoilla varustettuja kortteja annettavaksi/lähetettäväksi iso(iso)vanhemmille, kummeille ja sisaruksille. Yritin etsiä kaupoista/valokuvausliikkeistä valmiita korttipohjia, mutta mistään ei löytynyt!? (taikka yhdessä liikkeessä olisi pitänyt teettää sitten kuvat uudestaan että olisi saanut tilaa tekstille. Ei kiitos, kun kuvat oli mulla jo valmiina). Pakko kyllä myöntää, että niistä tuli hienoja! Kovasti lämmitti mieltä, kun mummikin (siis mun äiti:) sanoi, että tällaset omatekoset on aina paljon hienompia ja mukavampia kun valmiit tekeleet =) Ja minä siis en tod. ole koskaan ollut mikään askarteluihminen... ;)
*aarrrghh* Huomasin just vasta, että se mun eilinen haravointi oli näköjään aivan turhaa. Autotallin edusta on vieläkin keltapunaisempi vaahteran- ja koivunlehdistä kuin eilen (tai edes tänään aamupäivällä!) Nooh, oli se vauva rintarepussa ja haravan varressa rehkiminen ainakin hemmetin hyvää hyötyliikuntaa =D Pitää kai ottaa huomenna uusiksi uinnin jälkeen, kun silloin Leolle ainakin maistuu taas uni paremmin kuin hyvin.
Viikonloppuja! evian ja Leo 3kk4pv =)
Ensin näytti siltä ettei meillä tule oireita rokotuksesta ja Meeri nukahti 9 maissa ihan normaalisti ja tyytyväisenä. Noh, 23:lta heräsi ja huusi ja ähisi 2 asti, kunnes annettiin suppo ja siitäkin vielä parikymmentä minuuttia. Sitten heräsi kerran ennen aamua ja ylös tahtoi puoli 9 maissa. Sitten nukkui pitkät ekat päikkäritkin. Rokotuskohdassa on kova pahkura ja jalka on pikkasen turvoksissakin mutta muuten ei ole mitään vaivaa ollut.
Mulla on joku remontti-innostus meneillään, piti tänäänkin ostaa lisää välineistöä :) Nauroin miehelle että musta tulee isona remonttireiska!
Nyt äkkiä hevosia ruokkimaan, tyttö nukahti sitteriin...
Sainkin tälle päivälle jo ajan lastenlääkärille. Sanoi laittavansa lastenpolille lähetteen, kun hän ei tee altistuksia (mun käsittääkseni lapsi pitää olla altistettu, jotta voi saada Kelalta korvauksen erityiskorvikkeista ja jatkossa mahd. hoitotuet). Eli hoito siirtyy sitten julkiselle puolelle, lääkärit, mahd. ravitsemusterapeutit sun muut. Verikokeita otettiin kuitenkin jo tänään, joku "allergiapaketti" ja lisäksi vielä paketista puuttuvat kotimaiset viljat. Tuloksia saadaan noin viikon kuluttua. Vaikka tulokset kai lähinnä tarkoittaa, että mikä kokeessa näkyy on varmaa, mutta muutkin allergiat on kuitenkin vielä mahdollisia...
Suvi: mulla menkat alkoi vajaa 8 vkoa synnytyksestä ja ovat tulleet melko säännöllisinä, eli kolmet jo ollut :-( vaikka siis edelleen täysimetyksellä porskutetaan.
Ananas ja Sanni
P.S. se verikokeen otto pikkuiselta oli ihan kamalaa. Tosi paha mieli tuli itselle ja tuskanhiki tietty, kun joutui olla kiinni pitämässä. Lääkärikeskuksessa oli loppupäivästä vain yksi näytteenottaja, joten jouduimme miehen kanssa molemmat olla kiinni pitämässä.
Eli viime yökin meni saman kaavan mukaan kuin edellinenkin- seurauksena siis että yöunet jäi mulla äärettömän vähälle ja väsymys alkaa olla jo kroonista....Menin sitte itekin tänään nukkumaan melkein heti ku pojan laitoin päikkäreille pihalle ja nukuinkin jopa 3h!!! Kyllä tuo poika päivällä nukkuu hyvin- siis ulkona, mutta yöunet on nyt jostakin syystä takunnu. Meillä ainakin tuo ulkoilma taitaa muutenki olla taikasana ton pojan kohdalla. Aina kun astutaan ovesta ulos nii kätinä lakkaa välittömästi- se on kumma juttu...
Äsken käytiin ulkona vaunuttelemassa ku oli pojan "iltapäikkärien" aika- kierrettiin se sama lenkki ku aina yleensäki. Nukkui koko matkan eli n.40min. Heti ku päästiin pihaan ja vaunut pysähty, heräs poikakin. Mutta ei sen enempää ois tarvinnutkaan nukkua, menee yöunet muuten niin sekasin jos illalla nukkuu pitkään....POika on täs mun sylis ja yrittää sekin osallistua tähän kirjottamiseen- tutkii läppäriä kiinnostuneen näkösenä ja yrittää saada sormiaan näppäimistölle- onneks ei ihan vielä yletä :)
Ananas: Tiedän tunteen ku joutuu katsomaan ku omasta lapsesta otetaan verikoetta- ei oo mitään mukavaa se!
Kix: Juu en oo siinä meidän paikallises ikään vielä käynytkää. Mies on vissiin muutaman kerran käyny kaverinsa kans "muutamalla"...Toisaalta huvittais lähtiä "muutamalle" ja toisaalta taas ei...No pitää kuulostella miltä alkaa tuntua...Lähdetään sitte yhdessä ku alkaa siltä tuntua :D
No pitääpä tästä varmaan lähtiä laittamaan pojalle kylpyvedet valmiiksi...Se on melkosen pikku-Buddhan näkönen nykyään kaksoisleukansa ja pikku-masunsa kanssa :D Siitä tuo uus lempinimi :)
Kuulumisiin!
Suvi ja pikku-Buddha 3kk 11pv
Meillä oli tänään 3 kk neuvola ja mitat 61 cm / 6100 g. Painokäyrä oli vähän laskusuuntainen, mutta ei syytä huoleen, kun ei nälkäänsä itkeskele. Vähän taas uhkailivat, että lisämaito korvikkeena pitää varmaan ottaa pian käyttöön, mutta katsotaan nyt. Pitää nyt vaan koettaa itsekin syödä ja juoda kunnolla, jospa sekin ylläpitäisi maidontuotantoa. Vähän on ollut viime viikot niukkaa, kun uusi ruokavalio on ollut vasta haussa. Onko teillä tullut rokotteesta oireita? Meillä on nyt vähän kärttyisä poika, en tiedä, johtuuko rokotuksesta vai onko muuten huono päivä.
Meillä menee tällä hetkellä päivät niin, että herätään 07-07.30, vaunuissa ekoille unille 09.30-10 => nukkuu 1,5-3 h, sitten iltapäivä ja ilta sekoillaan 2-3 torkkujen kanssa. Nukkumaan mennään noin 20, yöllä syödään 2 krt; nyt viikon ajan on voinut tarkistaa kellon klo 02 ja 05. Aiemmin meillä tuo iltapätkä saattoi olla jopa 8 tuntia!!! Annan illalla 80-100 ml pullosta pumppaamaani maitoa, aiemmin tämä määrä oli vain 40 ml, mutta nyt siis lisätankkauksen tarve on kasvanut selvästi. Mutta tämä on minusta ihan superhieno tilanne, esikoisen kanssa oli tiiviimpää yötankkausta. Olen kuitenkin henkisesti varautunut, että tämä voi muuttua jo ensi yönä.
Sisarusryhmän uinnit alkavat ensi viikonloppuna. Meillä onkin mies hoitanut esikoisen uintipuuhat sen jälkeen, kun tissiä ei enää paikalle tarvittu. Nyt joutuu taas äitikin altaaseen, en itse oikein tykkää uinnista.
Viikonloppuna juoksin puolimaratonin, tulipa hyvä fiilis :-)
Tonttu08 ja poika tasan 3 kk
(nimimerkki jatkoa edellisestä palstailusta esikoisen kanssa, silloin kirjauduin tänne joulun aikoihin)