Käypä hoito ja vaihdevuodet
Onko niin, että jatkossa voi saada apua vaihdevuosioireisiin, esim. hormonihoitoa, myös käymättä gynekologilla, siis vaikka työterveyden yleislääkäriltä? Viittaan uusiin käypä hoito -suosituksiin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ainakin ihan normi terveyskeskuksista on saanut yleislääkäriltä vaihdevuosien korvaushoidon, jos kyseessä on tyypilliset oireet tyypillisessä iässä, eikä tarvi erikoislääkärin tutkimuksia.
Terveyskeskuslääkäri sanoi, että katellaan ja tule uudestaan jos oireet ei mene pois. Mihin ne nyt menisivät ilman hoitoa? Ajattelin seuraavaksi mennä asiantuntijalle, joka varmaan osaa annostellakin lääkkeet paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Piti tämäkin pävä nähdä. Naisen elämänkaari sairaallistettu ja kohta täällä juoksee mummoja huumepäissään larppaamassa kiimaisia teinejä.
Mitä ihmettä selität?!? Hormonihoito ei ole huume. Seksuaalinen halu ei lopu vaihdevuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodethan ei ole sairaus. Miksi se pitäisi jotenkin "hoitaa"?
Terve ravinto pitää "vaivat" poissa.
Siinä taas yksi marttyyri äänessä. Sitten kun et ole pariin vuoteen nukkunut yhtään yötä kunnolla, hiki valuu koko päivän, v#tutus niin kova ettei tiedä mitä tekisi, rytmihäiriöt ja nivelkivut ja tuohon kaiken päälle vielä masennuksen oireet, niin kyllä tekee mieli ottaa helpotusta hormoonikorvaushoidosta. Voit olla onnellinen jos sulla auttaa "terve ravinto". Naiset olemme kumminkin erilaisia.
Ok, sä haluat mieluummin lääkkeellistä "hoitoa" kuin panostaa ravintoon. Valintakysymys.
Todellakin olen panostanut ravintoon, mutta kun se ei yksin auta. Kuten sanoin, me naiset olemme er
Bessewisser toki tietää paremmin😏
Tk lääkäri on voinut kirjoittaa ennenkin, minulle ei kirjoittanut sukurasitusten takia
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvä muutos. Itsekin sinnittelen mm. yöhikoilun kanssa. Kyllä se alentaa kynnystä hakea apua kun ei välttämättä koidu satojen eurojen laskua.
Miksi olisi tullut muuta laskua kuin terveyskeskuksen? Tarvittaessa yksi verikoe ja lääkkeet
Älytöntä vedota johonkin "luonnollisuuteen" siinä, että rampauttavat oireet voisi hyvin muka jättää vaan hoitamatta. Naiset ei ennen eläneet näin pitkään. Ei ole luonnollista elää paljon lisäätymisajan yli. Itsekin olisin kuollut toisen synnytykseni myötä kohtutulehdukseen, vaan enpä kuollutkaan, koska lääketiede. Ei elämämme muutenkaan ole -paria hullua lukuunottamatta - mitenkään luonnollista.
Nuorena koin, että hormoniehkäisy ei sopinut ja tuli ikäviä oloja, olin kymmeniä vuosia ilman. Mutta vaihdevuosi-ikäisenä tunsin että nämä ne omat hormonit nyt veemäiset vasta onkin, ah mikä apu oli korvaushoidosta!
Loistava uudistus.
Tulin vain katsomaan missä on ensimmäinen minulla ei ollut mitään oireita -kommentti ja löytyihän se.
Muistakaa että nykyisin on myös hormonittomia lääkkeitä jos hormonilliset eivät jostain syystä sovi.
Vierailija kirjoitti:
Tulin vain katsomaan missä on ensimmäinen minulla ei ollut mitään oireita -kommentti ja löytyihän se.
Muistakaa että nykyisin on myös hormonittomia lääkkeitä jos hormonilliset eivät jostain syystä sovi.
Onko joku käyttänyt noita ja toimivatko? Itseltäni on korvaushoito kielletty syövän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvä muutos. Itsekin sinnittelen mm. yöhikoilun kanssa. Kyllä se alentaa kynnystä hakea apua kun ei välttämättä koidu satojen eurojen laskua.
Miksi olisi tullut muuta laskua kuin terveyskeskuksen? Tarvittaessa yksi verikoe ja lääkkeet
Eivät ota hormoni-verikokeita julkisella.
Kunhan eivät ala tykyttämään hormoneita kaikille, eivätkä laita kaikkea oireilua vvuosien piikkiin.
Vuosikaudet ollut hirveä hikoiluongelma. Nyt ei ole menkkoja enää näkynyt kuukausiin. Vasta kysyin lääkäriltä hormonitestiä kun en enää selviä vaivojen kanssa. Mietityttää myös hormonihoidon aloittaminen koska suvussani ollut munasarjasyöpää jo monessa sukupolvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikaudet ollut hirveä hikoiluongelma. Nyt ei ole menkkoja enää näkynyt kuukausiin. Vasta kysyin lääkäriltä hormonitestiä kun en enää selviä vaivojen kanssa. Mietityttää myös hormonihoidon aloittaminen koska suvussani ollut munasarjasyöpää jo monessa sukupolvessa.
Panosta hyvään ravintoon, oikea ruoka auttaa oireisiin. Enkä tarkoita suositusruokaa.
Mitä se oikea ruoka on joka ei ole suositusruokaa?
Haista sinä , ihan paska. Olen noudattanut kaikkia terveellisiä elintapoja ja vv-oireet kestäneet nyt 25 vuotta. Onneksi meillä on kaltaisiasi terveysasjantuntijoita🤣. T. Hoitsu evp