Käypä hoito ja vaihdevuodet
Onko niin, että jatkossa voi saada apua vaihdevuosioireisiin, esim. hormonihoitoa, myös käymättä gynekologilla, siis vaikka työterveyden yleislääkäriltä? Viittaan uusiin käypä hoito -suosituksiin.
Kommentit (39)
Tuohon auttaa terveellinen ruokavalio ja riittävä liikunta riittävän usein. Eli normaalin ihmisen normaali elämä. Ei tuolla pidä ainakaan muutenkin ylikuormitettua julkista terveydenhuoltoa kuormittaa lisää. Mummotautiset jotka eivät huolehdi itsestään voivat aivan hyvin mennä yksityiselle omilla rahoillaan. Samoin myös tupakoivat ja läskit, sukupuoleen katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodethan ei ole sairaus. Miksi se pitäisi jotenkin "hoitaa"?
Terve ravinto pitää "vaivat" poissa.
Siinä taas yksi marttyyri äänessä. Sitten kun et ole pariin vuoteen nukkunut yhtään yötä kunnolla, hiki valuu koko päivän, v#tutus niin kova ettei tiedä mitä tekisi, rytmihäiriöt ja nivelkivut ja tuohon kaiken päälle vielä masennuksen oireet, niin kyllä tekee mieli ottaa helpotusta hormoonikorvaushoidosta. Voit olla onnellinen jos sulla auttaa "terve ravinto". Naiset olemme kumminkin erilaisia.
Lisään tuohon vielä, että hikoilee myös yöllä sängyn märäksi, sydän-ja verisuonisairauksien riski kasvaa, ja jatkuvat VTI- ja emättimen infektiot, koska limakalvot ovat nii ohuet ja kuivat, että ovat haavoilla.
Todellaki
Se raivo on sitten jotain, mistä et missään lue. Massiivisia kortisoniannoksia saaneet voivat tunnistaa olotilan. Ja juu, todellakin pilluhormonit siinä kohtaa kun vaihtoehtoina ovat työkyvyttömyys, kirkkomaa, lataamo tai vankila. Kun pojat joskus pääsette nussimaan niin opitte ettei se estrogeeni ole naisella se himohormoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 60v nainen. Itsellä ei ole ollut mitään vaihdevuosioireita. En ole saanut korvaushoitoja. Liikun, syön hyvin. No, kuukautiset vain jäivät pois, mikä tietysti ilon aihe. Elän ihmisen parasta aikaa, eläkeikä häämöttää.
No se on kiva, mutta kaikilla ei ole noin. Itse olen 58 kiloinen paljon liikkuva ortorektikko, mutta oireet on aivan jäätävät.
Piristäisikö pikku pano?
Ainahan ainakin ihan normi terveyskeskuksista on saanut yleislääkäriltä vaihdevuosien korvaushoidon, jos kyseessä on tyypilliset oireet tyypillisessä iässä, eikä tarvi erikoislääkärin tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan niin että hormonikorvausvaihtoehtoja on runsaasti, eikä kaikki valmisteet ja annostus sovi kaikille. Yleislääkäreillä ei ole ammattitaitoa, tietämystä asiaan liittyen. Gynekologi räätälöi jokaiselle sopivan vaihtoehdon. Potilaalle sopimaton valmiste ja teho voi jopa aiheuttaa turhia syöpiä.
Joten, ei ole aivan yhdentekevää mille lääkärille menee. Se mikä on ikävää on se että gynekologikäynnit ovat tosi kalliita, niitä pitäisi korvata paljon paremmin kun nyt!
Se on totta. Mulle selvisi juuri, että ongelmani ei ehkä olekaan alhainen estrogeni vaan alhainen progesteroni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi marttyyri äänessä. Sitten kun et ole pariin vuoteen nukkunut yhtään yötä kunnolla, hiki valuu koko päivän, v#tutus niin kova ettei tiedä mitä tekisi, rytmihäiriöt ja nivelkivut ja tuohon kaiken päälle vielä masennuksen oireet, niin kyllä tekee mieli ottaa helpotusta hormoonikorvaushoidosta. Voit olla onnellinen jos sulla auttaa "terve ravinto". Naiset olemme kumminkin erilaisia.
Lisään tuohon vielä, että hikoilee myös yöllä sängyn märäksi, sydän-ja verisuonisairauksien riski kasvaa, ja jatkuvat VTI- ja emättimen infektiot, koska limakalvot ovat nii ohuet ja kui
Se raivo on sitten jotain, mistä et missään lue. Massiivisia kortisoniannoksia saaneet voivat tunnistaa olotilan. Ja juu, todellakin pilluhormonit siinä kohtaa kun vaihtoehtoina ovat työkyvyttömyys, kirkkomaa, lataamo tai vankila. Kun pojat joskus pääsette nussimaan niin opitte ettei se estrogeeni ole naisella se himohormoni.
No ei todellakaan. Se ei liity siihen asiaan juuri millään tavalla. Päinvastoin melkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 60v nainen. Itsellä ei ole ollut mitään vaihdevuosioireita. En ole saanut korvaushoitoja. Liikun, syön hyvin. No, kuukautiset vain jäivät pois, mikä tietysti ilon aihe. Elän ihmisen parasta aikaa, eläkeikä häämöttää.
No se on kiva, mutta kaikilla ei ole noin. Itse olen 58 kiloinen paljon liikkuva ortorektikko, mutta oireet on aivan jäätävät.
Piristäisikö pikku pano?
Haista paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, sä haluat mieluummin lääkkeellistä "hoitoa" kuin panostaa ravintoon. Valintakysymys.
Todellakin olen panostanut ravintoon, mutta kun se ei yksin auta. Kuten sanoin, me naiset olemme erilaisia ja yksilöitä. Lääkkeellisessä hoidossa ei ole mitään pahaa, ne on tietääkseni tehty juurikin antamaan apua ja nostamaan elämänlaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan niin että hormonikorvausvaihtoehtoja on runsaasti, eikä kaikki valmisteet ja annostus sovi kaikille. Yleislääkäreillä ei ole ammattitaitoa, tietämystä asiaan liittyen. Gynekologi räätälöi jokaiselle sopivan vaihtoehdon. Potilaalle sopimaton valmiste ja teho voi jopa aiheuttaa turhia syöpiä.
Joten, ei ole aivan yhdentekevää mille lääkärille menee. Se mikä on ikävää on se että gynekologikäynnit ovat tosi kalliita, niitä pitäisi korvata paljon paremmin kun nyt!
Se on totta. Mulle selvisi juuri, että ongelmani ei ehkä olekaan alhainen estrogeni vaan alhainen progesteroni.
Se on itse asiassa esivaihdevuosivaiheessa käytännössä aina noin. Estrogeenin määrät vaihtelee, usein on jopa liikaa (ns. estrogeenidominanssi), mutta kun ovulaatioita ei enää oikein tapahdu, ei muodostu keltarauhasta ja sen erittämää progesteronia. Kyllä yleislääkärin pitäisi osata tällainen hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon auttaa terveellinen ruokavalio ja riittävä liikunta riittävän usein. Eli normaalin ihmisen normaali elämä. Ei tuolla pidä ainakaan muutenkin ylikuormitettua julkista terveydenhuoltoa kuormittaa lisää. Mummotautiset jotka eivät huolehdi itsestään voivat aivan hyvin mennä yksityiselle omilla rahoillaan. Samoin myös tupakoivat ja läskit, sukupuoleen katsomatta.
Jos et kommentoisi asiaa, josta et mitään ymmärrä. Meitä on muitakin kuin minä, jotka syövät superterveellisesti ja liikkuvat paljon. Silti oireita on. Se on hyvin yksilökohtaista miten hormonit meitä heittelee, mutta pahimmillaan ne aiheuttaa jopa täyden työkyvyttömyyden.
Todellakin kannattaa yhteiskunnan tämä asia hoitaa. Ja sinä voit olla ihan hiljaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti. Miksi sanot noin? Onko sinun elämäsi niin hyvää ja täydellistä, että on varaa mollata muitten?
Käsittämättömän huonolla hoidolla asia on ollut tähän mennessä, kun se koskee kuitenkin 50% ihmisistä.
Toki joillain on vain vähän oireita, mutta kuitenkin. Jotkut sitten eivät ymmärrä oireitaan hormonien aiheuttamiksi. Lääkäriltä voi tulla pelkkää masennusdiagnoosia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti. Miksi sanot noin? Onko sinun elämäsi niin hyvää ja täydellistä, että on varaa mollata muitten?
Hän on 17 v. Jonne, jonka pitäisi tehdä läksyjä, mutta ei jaksa, veikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on myös andropaussi. Pitäisikö 50v ukoille alkaa määräämään testoa tämän vuoksi? Mitä mieltä olisitte tästä?
Sen ymmärtäisin jos naisille määrättäisiin vv-oireisiin vaikka jotain rauhoittavia ja kipulääkkeitä. Mutta että PILLUHORMOONEJA? Että vv-oireita lievitetään ja tehdään siedettävämmäksi seksihormooneilla? Haloo onko valoo. Oksettavaa. Feikkaatteko sairasta saadaksenne leikkiä teinipilluja vai mikä juttu? Mummoutumisen välttelyä ja ikuisen nuoruuden larppaamista? Ei mene läpi.
Anteeksi mitä? Onko sulla jokin mt-ongelma? Luuletko oikeesti, että hormoonikorvaushoito otetaan vaan seksihalujen lisäämiseksi? Ja miehille on kyllä olemassa omat lääkkeet testin vähenemiseen, niistä ei vaan puhuta niin paljon. Onneksi nykyään ei tarvitse kärsiä vv oireista. Joillakin nimittäin katoaa elämänilo kokonaan kun vaihdevuosioireet alkaa, niinkuin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on itse asiassa esivaihdevuosivaiheessa käytännössä aina noin. Estrogeenin määrät vaihtelee, usein on jopa liikaa (ns. estrogeenidominanssi), mutta kun ovulaatioita ei enää oikein tapahdu, ei mu
Liikaahan sitä estrogeenia varmaan on ollut, joo, kun sain siitä syövänkin.
Mä sain terkkarista estrogelin unettomuuteen tänä syksynä ja sen vielä tutki sekä määräsi tosi nuori mieslääkäri (lapselta näytti). Hän oli varmaan just koulun penkiltä valmistunut ja kun paikalle saapui + 50v nainen, joka ei aamuyöstä pysty nukkumaan, hän sanoi heti, että todennäköisesti vaihdevuodet ja kokeillaan estrogeeniä. Siihen tehtiin sisätutkimus ja otettiin jotain labroja, mutta lähetettä ei tarvinut minnekään.
Ja mä olen myös hoikka terveysintoilija ja nykyään myös nukun hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Mä sain terkkarista estrogelin unettomuuteen tänä syksynä ja sen vielä tutki sekä määräsi tosi nuori mieslääkäri (lapselta näytti). Hän oli varmaan just koulun penkiltä valmistunut ja kun paikalle saapui + 50v nainen, joka ei aamuyöstä pysty nukkumaan, hän sanoi heti, että todennäköisesti vaihdevuodet ja kokeillaan estrogeeniä. Siihen tehtiin sisätutkimus ja otettiin jotain labroja, mutta lähetettä ei tarvinut minnekään.
Ja mä olen myös hoikka terveysintoilija ja nykyään myös nukun hyvin!
Hyvä jos auttoi. Itse en menisi koskaan jonkun miespuolisen terkkarilääkärin tekemään sisätutkimukseen. Eikä edes miesgynelle.
Ole tarkka tuon estrogeenin kanssa, koska estrogeeniä on paljon erilaisilla vahvuuksilla ja eri valmisteilla. Hormonikotvaushoito pitäisi aina räätälöidä jokaiselle potilaalle erikseen. Yleislääkärillä ei ole tätä ammattitaitoa, gynekologia on erikoisala. Väärä annos estrogeenia voi olla huono asia, ajan mittaan.
Mun 50v pildeä joutaa kyllä tutkia miespuolistenkin lääkäreiden, ei tunnu missään ja hän oli kyllä varovaisempi kuin kukaan, varmaan ei ollut montaa tullut tehtyä aiemmin. Melkein teki mieli sanoa, että hyvähyvä, ihan hyvin se meni.
Mutta siis ihan minimiannoksella estrogelia mennään ja se ainakin toistaiseksi toimii.