IS: Suomenkieliseltä Aadalta kysyttiin todistusta suomen kielen taidosta, kun hän haki korkeakouluun
Aada soitti hädissään äidilleen, joka alkoi heti selvittää asiaa ja otti yhteyttä muun muassa Opintopolusta löytyviin yhteystietoihin. Äiti sai tiedon, että viesti oli lähtenyt tarpeettomasti monille hakijoille.
Aada jäi ihmettelemään, miksei asiasta ollut tullut minkäänlaista viestiä. Epätietoisuus sai pohtimaan, oliko hakemus kuitenkin hylätty kokonaan.
- On ollut pettynyt ja pelokas olo koko ajan siitä, pääseekö nyt hakuun ollenkaan mukaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011518126.html
Siis hetkinen. Tradenomiksi opiskelemaan hakevan äiti hoiti selvityksen, ei aikuinen tytär itse?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaa, että vanhemmat tekee kaiken lastensa puolesta. Yksi kaveri tilaa ravintolassa ruoat 12- ja 14-vuotiaille lapsilleen, kun eivät itse uskalla. Tuntuu hurjalta, kun itse olen ajatellut, että kaikki tilaa itse siitä asti, kun oppivat puhumaan. Toiset tutut vanhemmat asuivat lapsensa uudella opiskelupaikkakunnalla viikon hotellissa, kun lapsi muutti, että 21-vuotiaalle tulisi pehmeä lasku kotoa muuttamiseen. On myös nykyisin ihan yleistä, ettei lapset osaa kulkea julkisilla itse. Tai uskalla pyytää kaupassa/kirjastossa jne. apua itse, jos sitä tarvitsevat.
Ainakin 2000-luvun alussa oli ihan normaalia, että jo 15-16-vuotias muutti kotoa opiskelemaan toisen asteen opintoja toiseen kaupunkiin. Nykyään hyvä ettei vaipoissa pidetä kolmekymppisiksi.
Olen yksi heistä jotka muutti pois kotoa 16 vuotiaana. Tavallaan se on hyvä mutta tavallaan ei. Esim yksinäisyys ei ole sama kuin itsenäisyys. Myös kotona asuminen on ihan ok jos kykenee siellä tekee kaikki asiat kuten kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta se nykyään on, että äippä ja iskä hoitelee nykyään vielä parikymppisten asioita.
Tässä oli kyseessä merkonomi.
No se selittää asian?
Onhan se ihan eri asia onko kyseessä merkonomi vai ylioppilas eliittilukiosta, vaikka molemmat ovat "parikymppisiä".
Aada on ylioppilas ja merkonomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta se nykyään on, että äippä ja iskä hoitelee nykyään vielä parikymppisten asioita.
Tässä oli kyseessä merkonomi.
No se selittää asian?
Onhan se ihan eri asia onko kyseessä merkonomi vai ylioppilas eliittilukiosta, vaikka molemmat ovat "parikymppisiä".
Miten se on eri asia?
Parikymppisenä pitäisi osata huoehtia omista asioista, ei kai sillä ole väliä onko eliittilukiosta vai ammattikoulusta. Ihan samallalailla aikuisena pitäisi osata maksaa laskut, varata aika lääkärille, huolehtia että vakuutukset on kunnossa ja niin edelleen. Ihan perusasioita nuo on koulutuksesta riippumatta ja jos ei osaa itse selvittää tarvitseeko minun todistaa kielitaito ja jos niin miten niin ei kovin itsenäisesti pärjäävä ole. Siinä on ollut yhteystiedot ja se nuori nainen olisi voinut itse ottaa selvää asiasta, eikä laittaa äitiä asialle.