IS: Suomenkieliseltä Aadalta kysyttiin todistusta suomen kielen taidosta, kun hän haki korkeakouluun
Aada soitti hädissään äidilleen, joka alkoi heti selvittää asiaa ja otti yhteyttä muun muassa Opintopolusta löytyviin yhteystietoihin. Äiti sai tiedon, että viesti oli lähtenyt tarpeettomasti monille hakijoille.
Aada jäi ihmettelemään, miksei asiasta ollut tullut minkäänlaista viestiä. Epätietoisuus sai pohtimaan, oliko hakemus kuitenkin hylätty kokonaan.
- On ollut pettynyt ja pelokas olo koko ajan siitä, pääseekö nyt hakuun ollenkaan mukaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011518126.html
Siis hetkinen. Tradenomiksi opiskelemaan hakevan äiti hoiti selvityksen, ei aikuinen tytär itse?
Kommentit (24)
Tätä kysyttiin kaikilta. Kun asiaan hieman viitsi perehtyä niin huomas että se oli järjestelmä virhe ja sitä pahoiteltiin.
Sellasta se nykyajan pilttien paapominen on.
Semmosta se nykyään on, että äippä ja iskä hoitelee nykyään vielä parikymppisten asioita.
Vierailija kirjoitti:
Tätä kysyttiin kaikilta. Kun asiaan hieman viitsi perehtyä niin huomas että se oli järjestelmä virhe ja sitä pahoiteltiin.
Sinä et osannut lukea aloitusta.
ap
suoja ikäraja sekä täysikäisyyden raja 15. jatkossa vanhempien tulee kasvattaa lapsista aikuisia eikä silitetä päätä sinne yli 30 vuoteen.
Mitä mahtaakaan tapahtua opintojen aikana, jos Aada ei pääse esim. tenttiä läpi: Jep, eiköhän se äiti soiteta apuun vaatimaan opettajalta selitystä.
Meillä oli 19-vuotias kesätyöntekijä, jonka äiti toi joka aamu taukohuoneeseen saakka ja haki myös myös. Ei ollut kyse siitä ettäkö nuori aikuinen ilisi ollut ujo tms., kaikkea muuta, mutta tiedosti itsekin että vanhemmat kasvattaa hänet pumpulissa.
Digi digi, ensin lähtee viesti niille joille ei pitänyt ja sitten ei lähde viesti virheellisestä viestistä niille joille piti.
VOI SAATANA, TÄMÄ MAA ON PILALLA !!
Aika paha moka ja varmasti säikäyttää hakijan. Ehkä Aadalkin meni lukkoon ja sikiöasentoon. Itse hain aikuisena tradenomi-opintoihin ja sinne piti lisätä kaikenlaista liitettä opinnoista sekä englanniksi että suomeksi. Hain ihan suomenkieliselle linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Aika paha moka ja varmasti säikäyttää hakijan. Ehkä Aadalkin meni lukkoon ja sikiöasentoon. Itse hain aikuisena tradenomi-opintoihin ja sinne piti lisätä kaikenlaista liitettä opinnoista sekä englanniksi että suomeksi. Hain ihan suomenkieliselle linjalle.
Meni niin lukkoon että äidin piti asia selvittää
Nykyaikaa, että vanhemmat tekee kaiken lastensa puolesta. Yksi kaveri tilaa ravintolassa ruoat 12- ja 14-vuotiaille lapsilleen, kun eivät itse uskalla. Tuntuu hurjalta, kun itse olen ajatellut, että kaikki tilaa itse siitä asti, kun oppivat puhumaan. Toiset tutut vanhemmat asuivat lapsensa uudella opiskelupaikkakunnalla viikon hotellissa, kun lapsi muutti, että 21-vuotiaalle tulisi pehmeä lasku kotoa muuttamiseen. On myös nykyisin ihan yleistä, ettei lapset osaa kulkea julkisilla itse. Tai uskalla pyytää kaupassa/kirjastossa jne. apua itse, jos sitä tarvitsevat.
Mietin näitä vanhempia, jotka tekevät ja selvittävät aikuisillekin lapsilleen kaiken että eikö se ole aika raskasta? Ennemmin olisi pitänyt rauhoitella ja vaikka neuvoa miten asiaa selvitellään, jos ei ole aiemmin tällaisia taitoja tullut opittua/opetettua. Korkeakouluopinnoissa tulee vielä vastaan vaikka ja mitä. Onko se äiti siellä koko ajan sitten pitämässä kädestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alanuolet, kun nimenomaan jutun mukaan äiti se selvitti asian eikä Aada itse . Kyllä nyt luulisi parikymppisen jo selvittävän asioita itse, varsinkin kun jutun mukaan yhteystiedot oli opintopolussa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaa, että vanhemmat tekee kaiken lastensa puolesta. Yksi kaveri tilaa ravintolassa ruoat 12- ja 14-vuotiaille lapsilleen, kun eivät itse uskalla. Tuntuu hurjalta, kun itse olen ajatellut, että kaikki tilaa itse siitä asti, kun oppivat puhumaan. Toiset tutut vanhemmat asuivat lapsensa uudella opiskelupaikkakunnalla viikon hotellissa, kun lapsi muutti, että 21-vuotiaalle tulisi pehmeä lasku kotoa muuttamiseen. On myös nykyisin ihan yleistä, ettei lapset osaa kulkea julkisilla itse. Tai uskalla pyytää kaupassa/kirjastossa jne. apua itse, jos sitä tarvitsevat.
Ainakin 2000-luvun alussa oli ihan normaalia, että jo 15-16-vuotias muutti kotoa opiskelemaan toisen asteen opintoja toiseen kaupunkiin. Nykyään hyvä ettei vaipoissa pidetä kolmekymppisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alanuolet, kun nimenomaan jutun mukaan äiti se selvitti asian eikä Aada itse . Kyllä nyt luulisi parikymppisen jo selvittävän asioita itse, varsinkin kun jutun mukaan yhteystiedot oli opintopolussa.
Se on se shokki, joka aiheuttaa lamaannusta. Ennen sotatila aiheutti shokin, sitten villi kuuskytluku, ja nyt..
Äidiltä kysyminen on ihan hyvä, mutta se että äiti soittaa opolle ja selvittää ei ole hyvä. Äiti olisi voinut neuvoa tytärtä soittaamaan ja selvittämään itse. Ehkä Aadalla on luetun ymmärtämisessä ongelmia ja olisi tarvetta todistaa kielitaito, äiti oli löytänyt oikean numeron minne soittaa, tytäreltä se ei näköjään ollut onnistunut.
Sit nää ihmiset ottaa vielä yhteyttä iltapäivälehtiin ja nolaa itsensä kaiken kansan edessä. Tai no, tässä tapauksessa se oli varmaan ÄITI joka otti yhteyttä...
Vierailija kirjoitti:
Semmosta se nykyään on, että äippä ja iskä hoitelee nykyään vielä parikymppisten asioita.
Tässä oli kyseessä merkonomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kyseessä merkonomi.
No se selittää asian?
!