Voiko tyttöystävä olla narsisti?
Antakaa esimerkkejä kuinka narsisti käyttäytyy parisuhteessa? Piilonarsisti!
Kommentit (88)
Riitatilanteessa käytetään kommentointia joka käy kiinni sinuun itseesi, ei asiaan josta riidellään.
Sinä olet kylmä
Sinä olet ahdistava
Sinä et ymmärrä huumoria
Sinä olet heikko
Sinä olet itsekäs
Sinä olet harhainen
Sinä valehtelet
Sinä olet kohtuuton
Sinä ylireagoit
Jollain tavalla mitätöidään sinua itseäsi jotta sinun näkökulma olisi vähempiarvoinen.
Tämä alkaa usein kun narsisti jää kiinni valehtelusta tai manipuloinnista, hän kertoo sinusta sellaisia ominaisuuksia jotka kääntävät kaiken päälaelleen.
Tätä näkee paljon täällä palstalla
Usein toistui myös sinä aina- tähän kaivetaan joku mikä sopii tilanteeseen jonka olet ehkä joskus tehnyt.
Hän on uhri nyt ja sinä olet paha.
Vierailija kirjoitti:
Asiat tehdään kuten hän haluaa tai niitä ei tehdä ollenkaan. Hän on oikeassa. Sinä olet väärässä. Olet huonompi, ja syyllinen yleensä kaikkeen pahaan.
Kaikki narsistit eivät huuda tai ole suoraan komentelevia, vaan osaavat saada tahtonsa läpi pehmeästi painostamalla ja jos sekään ei auta, heittäytyvät lopuksi martyyreiksi.
Tämä on kai ns. julkinarsistin kuvaus?
Kaverini miehet on olleet tuollaisia, kun taas kaveri itse on piilonarsistin piirteinen ja manipuloi ihmisiä uhritarinoillaan toimimaan hänen ympärillään ikään kuin hovina. Eli ei käske suoraan, vaan toimii niin, että ihmiset alkaisivat säälimään ja pomppisivat sen vuoksi hänen pillin tahtiin. Muiden asioita hän ei huomioi eikä osoita empatiaa, vaan odottaa sitä pelkästään itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat tehdään kuten hän haluaa tai niitä ei tehdä ollenkaan. Hän on oikeassa. Sinä olet väärässä. Olet huonompi, ja syyllinen yleensä kaikkeen pahaan.
Kaikki narsistit eivät huuda tai ole suoraan komentelevia, vaan osaavat saada tahtonsa läpi pehmeästi painostamalla ja jos sekään ei auta, heittäytyvät lopuksi martyyreiksi.
Kaverini miehet on olleet tuollaisia, kun taas kaveri itse on piilonarsistin piirteinen ja manipuloi ihmisiä uhritarinoillaan toimimaan hänen ympärillään ikään kuin hovina. Eli ei käske suoraan, vaan toimii niin, että ihmiset alkaisivat säälimään ja pomppisivat sen vuoksi hänen pillin tahtiin. Muiden asioita hän ei huomioi eikä osoita empatiaa, vaan odottaa sitä pelkästään itselleen.
Samaa mieltä. Huomattavasti vaikeampaa huomata kuin julkinarskun toiminta, varsinkin kun on muotia uhriutua. Miehillä tämä on vähän vaikeampaa, koska sitä estää ironisesti tämä toksinen maskuliinisuus toisten miesten taholta, eli miehen tulee kestää kuin mies, älä pillitä ym. Uhriutuvaa miesnarsistia ei oteta vakavasti ja uhriutuva mies kärsii tästä aina itsekkin.
Ei. Naisen tehtävä on keskittyä itseensä ja lapsiinsa, miehen tulee keskittyä naiseen. Jos mies etsii naisesta huomiota itselleen hän on äidinkaipuussa ja tuollainen suhde ei ole "parisuhde" vaan joku perversoitunut äidinpanosuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä
Sosiaalalla rakastetaan pillittäviä miehiä.
Älä ainakaan tee lasta sellaisen akan kanssa. Se vieraannuttaa lapsen sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Naisen tehtävä on keskittyä itseensä ja lapsiinsa, miehen tulee keskittyä naiseen. Jos mies etsii naisesta huomiota itselleen hän on äidinkaipuussa ja tuollainen suhde ei ole "parisuhde" vaan joku perversoitunut äidinpanosuhde.
Narsistinaisilla ne omat huomion tarpeet ja miessuhteet menee lasten edelle.
Vierailija kirjoitti:
Suora puhe on paras: "Moon oikias. Soot vääräs".
Narsistinainen on utelias ja tutkii joka paikan. Tonkii kaapit ja laatikot. Tutkii miehen housuntaskut ja takintaskut. Nuuskii.
Narsisti voi olla myös häpeänsrsisti eli saa muut säälimään itseään valituksillaan ja sitten syyllistämällä heitä ja käyttämällä heidän omaatuntoaan saa heidät toimimaan kuten on suunnitellut.
Tuttu nainen on piilonarsisti. Naisen instagramissa perhekuvat ovat sellaisia, että niissä on vaan nainen ja pariskunnan kaksi poikaa tai jossain kuvassa pelkästään kaksi poikaa. Naisen miestä ei näy missään kuvassa. Naisen mies on lyhyt ja pyöreä, luulen että nainen jotenkin häpeää rumaa miestään niin siksi miestä ei oteta mukaan instassa julkaistaviin kuviin.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu nainen on piilonarsisti. Naisen instagramissa perhekuvat ovat sellaisia, että niissä on vaan nainen ja pariskunnan kaksi poikaa tai jossain kuvassa pelkästään kaksi poikaa. Naisen miestä ei näy missään kuvassa. Naisen mies on lyhyt ja pyöreä, luulen että nainen jotenkin häpeää rumaa miestään niin siksi miestä ei oteta mukaan instassa julkaistaviin kuviin.
Kuulostaa tyypilliseltä. Narsisti usein lopulta eristää puolisonsa perheestään ja jättää hänet ulkopuoliseksi omasta perheeestään.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kanssa suhteessa olleena suosittelen vahvasti pitämään päiväkirjaa teoista jotka koet epämiellyttäviksi, kaasuvalotukseksi, halveksivaksi, tai miksi tahansa manipuloinniksi.
Minun aivot ainakin lopulta blokkasivat monet tapahtumat, enkä vieläkään muista kuin murto-osan mitä tämä nainen teki. Muistan kyllä ihan riittävästi, mutta tahtoisin muistaa kaikki saadakseni selkeän kuvan tapahtumista.
Pitkän aikaa pidin. Sitten kyseinen demoni löysi sen muuton yhteydessä, en ollut paikalla mutta silminnäkijän mukaan oli alkanut itkeä että "ei hän ole tällainen". En nähnyt vihkoa enää tämän jälkeen.
Se, että kieltäydyn käyttämästä kyseisestä oliosta mitään ihmiseen viittaavaa termiä, lienee kertovan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kai on tyypillisempää riidellä parisuhteessa, myös ei-narskut, vaikka voi todeta että on eri mieltä. Mutta varmaan sellainen egotrippityyppi, että minä-minä-minä, minun urani ja on aina oikeassa. Ylpeä ettei näe metsää puilta. Monen vanhempi on sellainen rytöpesä. Osa vaatii kunnioitusta ja puhuu päälle, vaikkei toinen ole sitä edes loukannut.
Tuo päälle puhuminen voi olla myös kulttuurikysymys. Monissa kulttuureissa ei pärjää kommunikatiossa alkuunkaan, jos ei uskalla puhua päälle. Ei saa koskaan suunvuoroa. Sitäkin voidaan pitää outona, jos antaa toisen vain puhua yksinään eikä lainkaan kommentoi väliin tai muuten selkeästi sanallisesti osoita, että kuuntelee aktiivisesti ja myötäelää toisen kertomaa. Suomalaiset ovat aika yksin tuon kanssa, että tulkitsevat päällepuhumisen yksinomaan huonoksi asiaksi.
Tapasin juuri henkilön, joka tehokkaasti pitää puheenvuoron itsellään, eikä ole huomaavinaan toisen yritystä työntää sanaa väliin. Kun alat sanoa asiallista kommenttia, tämä korottaa oikein ääntään, koska "minä puhun nyt". Kiinnostavastakin puheenaiheesta menee maku, kun ei pääse sanomaan omaa sanottavaansa, ellei huuda kovempaa.
Sellaista sukulaista tapaisi mielellään kerran kahdessa vuodessa, jolloin tuo tyyli jaksaisi vain huvittaa. Valitettavasti on pakko nähdä useammin, jolloin tapaamisista tulee tosi ärsyyntynyt olo.
Olisi mielenkiintoista tietää mikä on narsistien prosenttuaalinen määrä heissä jotka julkaisevat vähäpukeisia kuvia instaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää mikä on narsistien prosenttuaalinen määrä heissä jotka julkaisevat vähäpukeisia kuvia instaan.
Kuten myös heistä jotka mielellään kertovat hyväntekeväisyydestään tai auttamisesta ja näyttäytyvät aina pyhimyksinä.
Älkää nyt hyvät miehet ruvetko tekin höpöttämään narsisteista/narskuista. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla noin, mutta voi olla niinkin, ettei mies itse on kieltänyt kuviensa julkaisun.
Sukupuolesta riippumatta narsistiset piirteet tunnistaa siitä, että ihminen vääntää aina jutut itseensä. Vaikka hänen oma lapsensa olisi sairaalassa, pääaiheeksi tulee hänen oma tuska ja kärsimys siitä. Tai jos ystävä jää työttömäksi, juttu vääntyy jotenkin siihen, kuinka vaikeaa hänellä itsellään on juuri nyt työelämässä.
Tämän huomaa aika nopeasti, jos kuuntelee tarkkaavaisesti.
Minun mieheni ex-vaimo on narsisti, ja hän oli sitä jo nuorena, mutta vasta myöhemmin sai ihan epäilyn persoonallisuushäiriöstä narsistisin piirtein. Miten oli nuorena ilmennyt. Oli mielin kielin ja hurmaava. Korosti itse, kuinka kaunis on. Vertaili itseään toisiin (kato nyt, mitkä kamalat hiukset tuolla on, jotkut ei pidä huolta hiuksistaan, kun vertaa vaikka minun hiuksiini). Hän oli käyttänyt väkivaltaa, lähinnä henkistä, jos asiat eivät menneet oman mielen mukaan. Hankkiutui raskaaksi ns. vahingossa. Mieheni oli halunnut erota ja siitä noin parin kk päästä ilmoitti, että hän taitaa olla raskaana, vaikka piti olla ehkäisy. Lapsen jätti miehelle hoitoon jo ihan vauvana, kun piti päästä iltaisin jumppaan. Oikeasti siis kävi vieraissa, luultavasti useamman kerran viikossa. Jäi kiinni salasuhteista, itki, syytti miestä, kun mies ei huomaa häntä enää. Vieraista valikoi, kuka saa tulla kylään. Jos oli epämieluisa vieras tulossa, lähti dramaattisesti pois kotoa. Myöhemmin jäi taas kiinni salasuhteesta, muttei myöntänyt mitään. Mieheni oli asentanut valvontakameran ulko-ovelle selvittääkseen, keitä siellä käy silloin kun hän on töissä ja rouva kotona. Ihan tuttu mies lähipiiristä kävi, viipyi usein puoli tuntia tai tunnin korkeintaan ja lähti. Kun mieheni oli kysynyt, miksi se lähipiirin mies käy, rouva oli selittänyt uskomattomat selitykset. Hän osasi myös valehdella. Mieheni soitti sille toiselle miehelle, joka oli heti sanonut, että he ovat rakastuneet. No, siihen päättyi mieheni ja rouvansa liitto. Se oli sillä selvä. Onneksi niin, koska parin vuoden päästö minä tapasin hänet. Tämä narsisti ex ei minua hyväksy eikä huomaa, ei puhu minulle, olen kuin ilmaa. Haukkunut toki selän takana.