Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanottiinko teille koulussa, että ei saa tehdä tehtäviä eteenpäin?

Vierailija
25.09.2025 |

Siis pidemmälle kuin on päästy?

Typerää minusta. Vie lapselta innon tehdä. Tasapäistämistä.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ominpäin höyryäminen ei oikeasti ole fiksua.

Ei opita mitään, ei kuunnella opetusta ja kokeisiin luetaan virheitä vilisevästä materiaalista.

Mä en tehnyt virheitä, enkä myöskään koskaan lukenut kokeisiin ennen lukiota. Mutta siinä kohtaa ei ollut mitään rutiinia eikä kiinnostusta alkaa tehdä mitään, kun 9 vuotta olin lähinnä hengaillut koulussa. Kirjoitin silti E:n paperit.

Ja sekö on hyvä???

Vierailija
82/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opita mitään, ei kuunnella opetusta ja kokeisiin luetaan virheitä vilisevästä materiaalista.

Mä en tehnyt virheitä, enkä myöskään koskaan lukenut kokeisiin ennen lukiota. Mutta siinä kohtaa ei ollut mitään rutiinia eikä kiinnostusta alkaa tehdä mitään, kun 9 vuotta olin lähinnä hengaillut koulussa. Kirjoitin silti E:n paperit.

Sama ja yli ysin keskiarvo. Olisi ollut ehkä hyödyllistä oppia opiskelutekniikoita jo alaluokilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan koskaan lukenut mihinkään kokeisiin ennen lukiota ja oikein hyvät arvosanat sain. Terkuin se nykyinen alisuoriutuja

Niin eli kävit koulua täysin päin helvettiä.

No kerro nyt sitten miten sitä olisi pitänyt käydä? Kun kymppejä putoili sillä, että kuunteli tunnilla ja teki läksyt koulussa eikä kukaan ollut kiinnostunut "eriyttämään ylöspäin". Olivat varmaan vaan iloisia, kun istuin hiljaa pulpetissa ja luin kirjoja suurimman osan ajasta.

Vierailija
84/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sekö on hyvä???

Ei ole hyvä. Ylöspäinkin voisi eriyttää, niin normaalit/fiksutkin lapset pääsisivät tekemään jotain.

Vierailija
85/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sekö on hyvä???

Ei, se on hemmetin huono. Olen alisuoriutuja ja menen aina siitä mistä helpoimmalla pääsee. Mutta tilannetta ei olisi parantanut se, että olisin opiskellut muiden mukana hitaammin, koska tehtävien määrä ja haasteellisuustaso ei siitä muuta. Olisin tarvinut vaativampaa ja monimutkaisempaa tehtävää jota opettaja ohjaa mua tekemään. En sitä, että kun sain tehtävät tehtyä, sain lukea kirjoja jos olin hiljaa.

Vierailija
86/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sellaistakin känistiin. Mutta kun teki esim. matikan ja äikän lukuvuoden tehtävät heti niin jäi myöhemmin aikaa johonkin tärkeään. Esim. viulun rakentamiseen ja tumputukseen.

Vierailija
87/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielto voi johtua siitä, että asiat on tarkoitus ensin kuunnella ja vasta sitten tehdä. Oppia siis myös kuuntelemaan ohjeita yms. Koulu on muutakin kuin kirjan tehtävien tekemistä. Koulussa oppii myös odottamaan, tekemään ryhmässä, sietämään hitaampia yms.

Kannattaa sitten mennä jonnekin se kertomaan, jos on niin fiksu, ettei kertakaikkiaan kykene odottamaan muita. Siirtävät varmaan sitten jonnekin neropattien kouluun, jossa voi suorittaa koulun nipeammassa tahdissa. Tai sitten voi harkita yksinopiskelua kotikoulussa.

Vierailija
88/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielto voi johtua siitä, että asiat on tarkoitus ensin kuunnella ja vasta sitten tehdä. Oppia siis myös kuuntelemaan ohjeita yms. Koulu on muutakin kuin kirjan tehtävien tekemistä. Koulussa oppii myös odottamaan, tekemään ryhmässä, sietämään hitaampia yms.

Kannattaa sitten mennä jonnekin se kertomaan, jos on niin fiksu, ettei kertakaikkiaan kykene odottamaan muita. Siirtävät varmaan sitten jonnekin neropattien kouluun, jossa voi suorittaa koulun nipeammassa tahdissa. Tai sitten voi harkita yksinopiskelua kotikoulussa.

On kyllä niin perisuomalainen vastaus. Voin sanoa, että kyllä opin sietämään odottelua ja hitaampia. Suurin os aikuisista oli hitaampia kuin minä.joskus 10v. Jos tällainen neropattien koulu olisi, olisin todellakin halunnut sinne ja nyt laittaisin jälkikasvuni myös. Mutta kun sellaista ei ole noin pienille niin minkäs teet?

Hirveää resurssien haaskausta.

Vierailija
89/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo.

Sisältää opetuksen ja senjälkeiset harjoitustehtävät. Nämä kuuluu siis yhteen kokonaisuuteen.

Elikkä, lapsen into edetä pitäisi ratkaista jollain toisella tavalla. Joillain erillisillä aiheeseen liittyvillä lisätehtävillä. Tämä lisäisi kuitenkin kustannuksia. Ehkä lapsen vanhemmat voisi kustantaa tämän erikoiskohtelun?

Siis jos heikkolahjaiset ja muut eivät itse maksa erityisopetustaan, niin miksi huippuälykkäiden lasten vanhempien pitäisi maksaa lapselleen oikeantasoisesta opetuksesta

Vierailija
90/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo.

Sisältää opetuksen ja senjälkeiset harjoitustehtävät. Nämä kuuluu siis yhteen kokonaisuuteen.

Elikkä, lapsen into edetä pitäisi ratkaista jollain toisella tavalla. Joillain erillisillä aiheeseen liittyvillä lisätehtävillä. Tämä lisäisi kuitenkin kustannuksia. Ehkä lapsen vanhemmat voisi kustantaa tämän erikoiskohtelun?

Meillä ainakin alakoulussa opettajat antoivat monisteella olevia lisätehtäviä. Niiden tarkastaminen jäi vanhemmille. Parempi kuitenkin lisätehtävä ja kotona tehtävien läpikäyminen kuin lapsen pakottaminen piirtää sadannes piirustus kuten minä jouduin tekemään kouluaikoinani. Yhdessä vaiheessa luokan seinällä oli 12 piirustustaito ja se tuntui pahalta.

Mulla piti piirustuksetkin kumittaa pois jos ei olis kuviksen tunti ja ei ollut tekemistä. Tämä siis ala-asteella. Jos sitten lisätehtäviä "sai", niin ne otettiin suoraan yläasteen tasolta että ope pääsee haukkumaan muiden edessä kun "esittää osaavansa", kun ehtii tehdä normaalit tehtävät niin nopeasti. Tämä siis kun kommentoin että nämä normaalit tehtävät on liian helppoja. Muutenkin kaikkea tuollaista paskamaista oli kyllä yhden opettajan toimesta. Historiassa ei saanut esittää vastauksissa oikeitakaan tietoja, jos niitä ei ollut oppikirjassa mainittu. Ei mitään ihmeellisiä, mutta esim. kreikkalaisten jumalten nimet tms. ei ilmeisesti olisi "saanut tietää", kun oppikirjassa ei ollut.

Vierailija
91/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään sanoin tunnilla oppilaille.

Ei ole mitään järkeä sauhuta eteenpäin hirveää vauhtia virheitä tehden. Ja sitten lukea kokeisiin ko. matskuista.

T. yläkoulun ruotsin opettaja

En mä ainakaan ikinä lukenut kokeisiin jostain mun vanhoista tehtävistä.

Vierailija
92/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei olis tullu mieleenkään tehdä etukäteen. 

Ennen vanhaan toimittiin luonnostaan hyvässä kurissa ja tehtiin, mitä ope käski. Olin hyvässä oppikoulussa. Nykypolvet haluaa sooloilla. Uniikkeja lumihiutaleita. 

Abi 82

Pöh mitään kuria ollut, ilkeimmät sooloili niin kun huvitti ja ope pelkäsi niitä eikä puuttunut. Kyykytti sitten luokan kilttiä hiljaista oppilasta pilkkua viilaamalla.

Turun suomalaisessa yhteiskoulussa oli tuolloin kyllä kuri ja järjestys. Kukaan ei sooloillut, mitä huvitti. (Joskus sijaisen aikana kyllä. Ei koskaan vakinaisten opettajien kanssa.) 

(Olin pitkässä matikassa. Kieliluokilla saattoi olla lukioaikana villimpää menoa, kun lukioon oli otettu muutamia muista kouluista. En tiedä, miksi.)

Olen se abi 82

Vierailija
93/93 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei esim. työpaikallakaan voi useammassa tehtävässä vaan höyrytä eteenpäin, vaan pitää suunnitella ja ajatella sekä odottaa muilta vastauksia ja kommentteja. Hyvä oppia jo koulussa, että maailmassa ei pääse aina etenemään omaan tahtiin. Toki ammattitaitoinen opettaja huomioi, jos tehtävät ovat oppilaalle liian helppoja, jotta oppilaan ei tarvitse ns. himmentää itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi