Sanottiinko teille koulussa, että ei saa tehdä tehtäviä eteenpäin?
Siis pidemmälle kuin on päästy?
Typerää minusta. Vie lapselta innon tehdä. Tasapäistämistä.
Kommentit (90)
Mulle ei olis tullu mieleenkään tehdä etukäteen.
Ennen vanhaan toimittiin luonnostaan hyvässä kurissa ja tehtiin, mitä ope käski. Olin hyvässä oppikoulussa. Nykypolvet haluaa sooloilla. Uniikkeja lumihiutaleita.
Abi 82
Vierailija kirjoitti:
Tunnen lapsuudenystävän, naisen, jonka vanhemmille opettaja soitti kotiin 90-luvulla, että lapsenne tekee kaikki tehtävät koulussa liian nopeasti. Käskekää tytön hidastella tunnilla.
Hän tuntuu suorittavan koko elämää puoliteholla. Luki kaksi yliopistotutkintoa samassa ajassa kun me muut yhden, ja biletti ja urheili siinä sivussa. Nykyisin hänellä on yritys, pari työntekijää, ja lomakuvien määrästä päätellen töitä ei tarvitse raataa 8-16 joka työpäivä. Pääsee helpommalla ja saa silti saman mitä me muut.
Juuri tuo nainen tulee aina mieleen, kun joku sanoo että suomalainen koulu tasapäistää lapset.
Surullinen esimerkki. Täydellä teholla eläen kyseinen henkilö saattaisi pyörittää firmaa jossa olisi 100 -kertainen työntekijä määrä. Aikamoinen kustannustappio yhteiskunnalle.
Itse olen vähän vastaava tapaus, opin jo pienenä, ettei saa olla muita parempi...
Juuri tänään sanoin tunnilla oppilaille.
Ei ole mitään järkeä sauhuta eteenpäin hirveää vauhtia virheitä tehden. Ja sitten lukea kokeisiin ko. matskuista.
T. yläkoulun ruotsin opettaja
Helpottaa opettajan työtä varmasti huomattavasti kun kaikki menee samaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä se on kaikessa opiskelussa kaikkein rasittavinta ja työpaikoilla myös että ei saa edetä nopeammin vaan jankataan samaa yksinkertaista asiaa tuntikausia vaikka itse sisäistää vartissa ja lukee vielä nopeammin.
Ärsyttävää edetä tyhmimpien tahtiin vaikka itsekin vain ihan normaaliälyinen. Voin vaan kuvitella miten tuskallista huippuälykkäillä on.
Saman huomannut myös nyt kun itse olen menettänyt työkykyni ja joutuu asioimaan työkkärin ja kuntoutuslaitoksen kanssa. Samaa asiaa joutunut jankkaamaan sadan ihmisen kanssa, kukaan ei osaa jakaa tietoa keskenään tai ei viitsitä lukea muiden kirjauksia, vaan minun pitää kertoa aina uudelleen samat asiat. Tätä on jatkunut vuosia eikä mikään etene, aina siirretään uuden idiootin eteen ja samat selitykset joutuu selittämään. Ihmetyttää miten noin heikkolahjaiset ihmiset on saaneet vakituiset työpaikat.
No niin osaa mutta kun se kielletään. Tunneilla ei saa lukea muuta, edes selata nettiä että oppisi enemmän. Kotona tietysti luetaan just niin paljon kuin huvittaa mutta tunneilla istuminen on täysin ajanhukkaa.
Viranomaisten kanssa edetään heidän rasittavan hitaaseen tahtiin vuosien ajan samaa jankaten tai muutoin rankaisevat kieltämällä tuet eli ainoan tulonlähteen. Itse jos olisin saanut päättää, olisi tarvittavat asiat tehty heti seitsemän vuotta sitten ja olisin varmasti ollut töissä jo kuusi vuotta. Nyt on pitänyt edetä byrokratian tappavan hitaassa tahdissa ja työkyky menetetty loppuelämäksi. Yhteiskunta toimii tyhmimpien tahtiin ja tyhmimmät työntekijät on viranomaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä sauhuta eteenpäin hirveää vauhtia virheitä tehden. Ja sitten lukea kokeisiin ko. matskuista.
Entä jos kaverit ovat kaksikielisiä ja on kielikylvyssä joka päivä ja osaa jo ruotsia niin, että eteenpäin on mielekästä mennä?
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kielloista huolimatta tehtäväkirjat joka vuosi parin ekan viikon aikana. Loppuvuoden piirtelin vihkojen marginaaleihin tai katselin ulos ikkunasta. Muutama opettaja silloin saattoi antaa jotain lisätehtäviä, suurinta osaa ei tekemiseni kiinnostaneet, koska olin kiltti tyttölapsi, joka ei häirinnyt muita. Opin laiskaksi, eikä minusta todellakaan tullut mitään huippuosaajaa. Jatkan alisuoriutumista töissä. Teen päivän työt noin tunnissa ja loppupäivän mitä huvittaa.
Tämä. Suomalaisen peruskoulun hedelmiä. Ja yksi syy miksi emme tee niitä kuuluisia innovaatiota vaan laahaamme lamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kaverit ovat kaksikielisiä ja on kielikylvyssä joka päivä ja osaa jo ruotsia niin, että eteenpäin on mielekästä mennä?
Miksi joku kaksikielinen olisi suomenkielisessä koulussa? Ei häntä myöskään hyväksytä kielikylpyyn.
Vierailija kirjoitti:
Sanottiin. En tajua minäkään mitä ideaa siinä oli. Olis antanut vaikka seuraavan luokan kirjat nenän alle. Fiksut opettajat antavat vaikeampia lisätehtäviä fiksuille.
Mutta: jos luokasta puolet on jotain persujen FASD- ja ADHD-poikia kiipeilemässä pulpetille seisomaan, niin eipä siinä ehdi eikä jaksa.
Persuhullu näkee persuja kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Riski on, että monet tekee väärin. Sitten korjaillaan vaivalla jo juurtuneita virheitä.
T. kielen ope
Juuri näin. Jos on jo valmis, lapsen kannattaa opetella pyytämään lisätehtäviä. Joskus on hyvä odottaa hetki ja tarkistaa vastauksensa.
En muista. Siitä on niin kauan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista enää. Kouluajoista on 50 vuotta.
Kyllä tuollaisen muistaa. Ap
Paljon muistan noilta ajoilta, mutta tuollaista en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
silloin opettaja erittää ylöspäin, eli tarjoaa vaikeutetumpia tehtäviä uuden aiheen sijasta.
Itse en yleensä anna mennä eteenpäin, koska olen tehnyt tuntisuunnitelmat milloin tehdään mitäkin. Jos annan jokaisen mennä omaan tahtiin, voi lopputulos olla se, että yksi opiskelija opiskelee asiaa x, toinen asiaa z ja kolmas asiaa y. Joudun selittämään samat asiat jokaiselle kuitenkin, sujuvoittaa omaa työtäni kun kaikki etenee suht samaan tahtiin. Itse huomioin tehtävien suunnitteluvaiheessa eriyttämisen, eli jollekin tehtävää voi helpottaa ja toiselle vaikeuttaa, näin kukaan ei tylsisty eikä ahdistu.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei olis tullu mieleenkään tehdä etukäteen.
Ennen vanhaan toimittiin luonnostaan hyvässä kurissa ja tehtiin, mitä ope käski. Olin hyvässä oppikoulussa. Nykypolvet haluaa sooloilla. Uniikkeja lumihiutaleita.
Abi 82
Pöh mitään kuria ollut, ilkeimmät sooloili niin kun huvitti ja ope pelkäsi niitä eikä puuttunut. Kyykytti sitten luokan kilttiä hiljaista oppilasta pilkkua viilaamalla.
Kielissä voi ihan aina kerrata kappaleen sanastoa tai kerrata kielioppia, joson hetkellisesti edellä muita.
Pedagogisesti ei ole mitään järkeä siinä, että oppilas vain mekaanisesti tekee kirjoja eteenpäin.
Järkevintä on eriyttää ylöspäin samassa aihepiirissä pysyen, tähän löytyy vaikka kuinka paljon materiaaleja. Niitä tehdään sitten omatoimisesti ja vanhemmat voivat halutessaan tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen lapsuudenystävän, naisen, jonka vanhemmille opettaja soitti kotiin 90-luvulla, että lapsenne tekee kaikki tehtävät koulussa liian nopeasti. Käskekää tytön hidastella tunnilla.
Hän tuntuu suorittavan koko elämää puoliteholla. Luki kaksi yliopistotutkintoa samassa ajassa kun me muut yhden, ja biletti ja urheili siinä sivussa. Nykyisin hänellä on yritys, pari työntekijää, ja lomakuvien määrästä päätellen töitä ei tarvitse raataa 8-16 joka työpäivä. Pääsee helpommalla ja saa silti saman mitä me muut.
Juuri tuo nainen tulee aina mieleen, kun joku sanoo että suomalainen koulu tasapäistää lapset.
Surullinen esimerkki. Täydellä teholla eläen kyseinen henkilö saattaisi pyörittää firmaa jossa olisi 100 -kertainen työntekijä määrä. Aikamoinen kustannustappio yhteiskunnalle.
Itse olen vähän vastaava tapaus, opin jo pienenä, ettei s
Sama, piti näytellä tyhmempää kun oli muuten ope ilkeili ja nöyryytti toisten kuullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista enää. Kouluajoista on 50 vuotta.
Kyllä tuollaisen muistaa. Ap
Älä viitsi. Minäkään en muista.
55v.
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa opettajan työtä varmasti huomattavasti kun kaikki menee samaa vauhtia.
No opellehan on oikeesti vaan tärkeintä olla pomo joka saa palkkansa.
Normaaliälyiset ihmiset osaavat asettaa itselleen lisätavotteita joita tehdä sillä aikaa kun muut jauhaa vanhoja juttuja. Lapsilla itseohjautuvuus on vasta muodostumassa, mutta aikuiset osaavat jo itseopiskella jos ovat nopeampia.