Sanottiinko teille koulussa, että ei saa tehdä tehtäviä eteenpäin?
Siis pidemmälle kuin on päästy?
Typerää minusta. Vie lapselta innon tehdä. Tasapäistämistä.
Kommentit (90)
Mulla on luokassani useampi sellainen tosi nopea. He tekevät kovaa vauhtia, kun on kiva olla ensimmäinen ja nopein. Ei ole mitään väliä, miten tehtävät on tehty.
Meidän ope oli niin kauhee että pelkäsin sitä ja koulua muutenkin Koin sen epäoikeudenmukaiseksi rangaistuslaitokseksi jossa mentiin vaan open pelkäämien oppilaiden ja vanhempien mukaan.
Muistaisin että koulussa joutui hiljainen kiva tyttökin pojan koston seurauksena syyttä kärsimään jälki-istuntoa. Puoli luokkaa tiesi että rangaistus oli kosto ja aiheeton. Epärehellistä.
Totta kai. Ei se mikään oma puuhakirja ole. Asiat opetellaan kokonaisuus kerrallaan. Oma poika on todella hyvä matikassa, nyt ysillä. Opettaja antaa ylimääräisiä tehtäviä kirjan ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista enää. Kouluajoista on 50 vuotta.
Kyllä tuollaisen muistaa. Ap
Minä en meinaa enää muistaa sitäkään, että olen joskus käynyt koulua!
Siinä tehtäväkirjan tekemisessä omaan tahtiin ei ole mitään mieltä. Siinä ei opi yhtään sen paremmin eikä ole merkki mistään poikkeuksellisesta älykkyydestä. Parempi tehdä vaikeampia tehtäviä opetettuun aiheeseen liittyen. Tämä vaatii opettajalta vähän viitseliäisyyttä
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kielloista huolimatta tehtäväkirjat joka vuosi parin ekan viikon aikana. Loppuvuoden piirtelin vihkojen marginaaleihin tai katselin ulos ikkunasta. Muutama opettaja silloin saattoi antaa jotain lisätehtäviä, suurinta osaa ei tekemiseni kiinnostaneet, koska olin kiltti tyttölapsi, joka ei häirinnyt muita. Opin laiskaksi, eikä minusta todellakaan tullut mitään huippuosaajaa. Jatkan alisuoriutumista töissä. Teen päivän työt noin tunnissa ja loppupäivän mitä huvittaa.
Samassa veneessä siskoseni, toimin samoin ja olen tätä nykyä patalaiska ja alisuorittava, mutta kohtuu hyvin tienaava mies. Välillä tuntuu, että käyn töissä vain palkallisessa päivähoidossa, koska niin ihmisten oletetaan tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Pedagogisesti ei ole mitään järkeä siinä, että oppilas vain mekaanisesti tekee kirjoja eteenpäin.
Järkevintä on eriyttää ylöspäin samassa aihepiirissä pysyen, tähän löytyy vaikka kuinka paljon materiaaleja. Niitä tehdään sitten omatoimisesti ja vanhemmat voivat halutessaan tarkistaa.
No mistä näitä sitten saa jos opettaja ei ehdi/jaksa/halua? Oma lapsi tylsistyy kuoliaaksi nyt nelosella. Jotain monisteita on saanut edellisinä vuosina, tänä vuonna ei yhtään vaikka pyysi.
Lapsi on valovuoden edellä kaikessa, osasi tehdä kuudennen luokan laskuja jo eskarissa kun otti veljensä kirjat ja laski niistä.
On hankittu musiikkiharrastus, on pyydetty opettajilta apua. On viety tiedekerhoon jne. mutta koulussa lapsi ei enää viihdy, kun sillä ei ole siellä mitään haastetta.
Mulla oli samanlaista ja tulin laiskaksi alisuorittajaksi.
Meillä ekaluokkalainen lopetti läksyjen teon kokonaan, kun kiellettiin tekemästä enempää kuin läksynä oli.
Kouluinnostus loppui siihen😈
Se ominpäin höyryäminen ei oikeasti ole fiksua.
Ei opita mitään, ei kuunnella opetusta ja kokeisiin luetaan virheitä vilisevästä materiaalista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään sanoin tunnilla oppilaille.
Ei ole mitään järkeä sauhuta eteenpäin hirveää vauhtia virheitä tehden. Ja sitten lukea kokeisiin ko. matskuista.
T. yläkoulun ruotsin opettaja
Entä jos kaverit ovat kaksikielisiä ja on kielikylvyssä joka päivä ja osaa jo ruotsia niin, että eteenpäin on mielekästä mennä?
Miksi joku kaksikielinen olisi suomenkielisessä koulussa? Ei häntä myöskään hyväksytä kielikylpyyn.
Kyllä tiedän useita suomenruotsalaisia, jotka ovat suomalaisessa koulussa. Kaikkialla ei ole ruotsinkielisiä kouluja, lukioista puhumattakaan. Huoh teitä fiksuja😏
Kyllä siitä sanottiin mutta en totellut. Tein tehtäviä eteenpäin aina tunnin alussa odotellessani opettajaa saapuvaksi. Tavoitteena tässä oli että tulisi mahdollisimman vähän läksyä. Ala-asteella minulla jäi läksyjä kotiin käytännössä vain matematiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä sauhuta eteenpäin hirveää vauhtia virheitä tehden. Ja sitten lukea kokeisiin ko. matskuista.
Entä jos kaverit ovat kaksikielisiä ja on kielikylvyssä joka päivä ja osaa jo ruotsia niin, että eteenpäin on mielekästä mennä?
Miksi joku kaksikielinen olisi suomenkielisessä koulussa? Ei häntä myöskään hyväksytä kielikylpyyn.
Kyllä tiedän useita suomenruotsalaisia, jotka ovat suomalaisessa koulussa. Kaikkialla ei ole ruotsinkielisiä kouluja, lukioista puhumattakaan. Huoh teitä fiksuja😏
Itse et edes tiennyt mikä on kielikylpy.
En tunne yhtäkään oikeasti kaksikielistä, joka olisi käynyt suomenkielisen koulun.
T. Suomenruotsalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et edes tiennyt mikä on kielikylpy.
En tunne yhtäkää
Kommentoin kyllä siihen, että joku luulee, ettei kaksikielinen lapsi voi olla suomenkielisessä koulussa. Luetun ymmärtäminen taas puuttuu sinulta.
T.kakskielisten teinien omainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et edes tienny
Et ilmoittanut olevasi eri kirjoittaja vaan kuittasit myös olevasi tuo kielikylpyhölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista enää. Kouluajoista on 50 vuotta.
Kyllä tuollaisen muistaa. Ap
Minä en meinaa enää muistaa sitäkään, että olen joskus käynyt koulua!
Et siis panostanut kouluun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei opita mitään, ei kuunnella opetusta ja kokeisiin luetaan virheitä vilisevästä materiaalista.
En mä ainakaan koskaan lukenut mihinkään kokeisiin ennen lukiota ja oikein hyvät arvosanat sain. Terkuin se nykyinen alisuoriutuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan koskaan lukenut mihinkään kokeisiin ennen lukiota ja oikein hyvät arvosanat sain. Terkuin se nykyinen alisuoriutuja
Niin eli kävit koulua täysin päin helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tehnyt virheitä, enkä myöskään koskaan lukenut kokeisiin ennen lukiota. Mutta siinä kohtaa ei ollut mitään rutiinia eikä kiinnostusta alkaa tehdä mitään, kun 9 vuotta olin lähinnä hengaillut koulussa. Kirjoitin silti E:n paperit.
Ei ne eteenpäin höyryäjät kyllä ole yleensä edes hyviä oppilaita.