Sanottiinko teille koulussa, että ei saa tehdä tehtäviä eteenpäin?
Siis pidemmälle kuin on päästy?
Typerää minusta. Vie lapselta innon tehdä. Tasapäistämistä.
Kommentit (62)
Riski on, että monet tekee väärin. Sitten korjaillaan vaivalla jo juurtuneita virheitä.
T. kielen ope
Hyvä neuvo.
Sisältää opetuksen ja senjälkeiset harjoitustehtävät. Nämä kuuluu siis yhteen kokonaisuuteen.
Elikkä, lapsen into edetä pitäisi ratkaista jollain toisella tavalla. Joillain erillisillä aiheeseen liittyvillä lisätehtävillä. Tämä lisäisi kuitenkin kustannuksia. Ehkä lapsen vanhemmat voisi kustantaa tämän erikoiskohtelun?
Kyllä sanottiin. Opettaja opettaa, oppilaat opettelee.
Vierailija kirjoitti:
Riski on, että monet tekee väärin. Sitten korjaillaan vaivalla jo juurtuneita virheitä.
T. kielen ope
"Monet tekee" ja "ope" . Opettaja et ainakaan ole.
Joo, ala-asteella matematiikka oli niin helppoa, että koko kirjan teki helposti muutamassa viikossa. Sitten sitä kumiteltiin. Ei mitään järkeä.
Kannustamalla alisuorittamista koulussa Suomi menettää tilaisuuden kotimaisten "huippuosaajien" tuotantoon. Sitten niitä pitää yrittää haalia Aasiasta.
Vierailija kirjoitti:
Sanottiin. En tajua minäkään mitä ideaa siinä oli. Olis antanut vaikka seuraavan luokan kirjat nenän alle. Fiksut opettajat antavat vaikeampia lisätehtäviä fiksuille.
Mutta: jos luokasta puolet on jotain persujen FASD- ja ADHD-poikia kiipeilemässä pulpetille seisomaan, niin eipä siinä ehdi eikä jaksa.
Ja taas tuo persuhullu.
Olin vanhempieni kanssa viikon lomamatkalla ja kirjoihin oli merkitty sivut mihin asti pitää tehdä. Tein matematiikkaa vahingossa 2 sivua liikaa. Piti kumittaa pois
En muista, kouluajoista on jo 60 vuotta. Mutta tasapäistele sinä vain, ap.
Minä sain 80-luvun alussa laskea matikan 3-luokan kirjan loppuun, kunhan en häiriköinyt tunnilla. Kun se loppui, opettaja antoi minulle 4-luokan matikan kirjan, jonka senkin laskin loppuun. Sitten se käski hakea koulun kirjastosta jonkun kirjan luettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanottiin. En tajua minäkään mitä ideaa siinä oli. Olis antanut vaikka seuraavan luokan kirjat nenän alle. Fiksut opettajat antavat vaikeampia lisätehtäviä fiksuille.
Mutta: jos luokasta puolet on jotain persujen FASD- ja ADHD-poikia kiipeilemässä pulpetille seisomaan, niin eipä siinä ehdi eikä jaksa.
Mitä puoluetta sinä kannatat?
:)
Kyllä ja lapsillemme myös.
Yhden opettaja näki neljän tytön poikkeuksellisen älykkyyden jo ensimmäisellä luokalla ja kantoi niska vääränä tehtäviä näille ja antoi heidän olla apulaisina tukemassa niitä jotka oppivat hitaasti. 1. luokan keväällä nämä tekivät jo 3. luokan tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Sanottiin. En tajua minäkään mitä ideaa siinä oli. Olis antanut vaikka seuraavan luokan kirjat nenän alle. Fiksut opettajat antavat vaikeampia lisätehtäviä fiksuille.
Mutta: jos luokasta puolet on jotain persujen FASD- ja ADHD-poikia kiipeilemässä pulpetille seisomaan, niin eipä siinä ehdi eikä jaksa.
Nehän on vihervasemmiston lapsia jotka riekkuu. Heillehän oli kunnian asia saada tarkkikset pois ettei heidän lapsensa tuntisi itsejään ulkopuolisiksi.
Suomen kouluissa pelataan heikoimman lenkin ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja lapsillemme myös.
Yhden opettaja näki neljän tytön poikkeuksellisen älykkyyden jo ensimmäisellä luokalla ja kantoi niska vääränä tehtäviä näille ja antoi heidän olla apulaisina tukemassa niitä jotka oppivat hitaasti. 1. luokan keväällä nämä tekivät jo 3. luokan tehtäviä.
Ei ole hyvä että lahjakkuus lisää opettajan työtaakkaa. Pitäisi ratkaista jotenkin toisella lailla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä neuvo.
Sisältää opetuksen ja senjälkeiset harjoitustehtävät. Nämä kuuluu siis yhteen kokonaisuuteen.
Elikkä, lapsen into edetä pitäisi ratkaista jollain toisella tavalla. Joillain erillisillä aiheeseen liittyvillä lisätehtävillä. Tämä lisäisi kuitenkin kustannuksia. Ehkä lapsen vanhemmat voisi kustantaa tämän erikoiskohtelun?
Meillä ainakin alakoulussa opettajat antoivat monisteella olevia lisätehtäviä. Niiden tarkastaminen jäi vanhemmille. Parempi kuitenkin lisätehtävä ja kotona tehtävien läpikäyminen kuin lapsen pakottaminen piirtää sadannes piirustus kuten minä jouduin tekemään kouluaikoinani. Yhdessä vaiheessa luokan seinällä oli 12 piirustustaito ja se tuntui pahalta.
Mitä tapahtui jos ope huomasi että laskuja oli tehty ilman lupaa pitemmälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja lapsillemme myös.
Yhden opettaja näki neljän tytön poikkeuksellisen älykkyyden jo ensimmäisellä luokalla ja kantoi niska vääränä tehtäviä näille ja antoi heidän olla apulaisina tukemassa niitä jotka oppivat hitaasti. 1. luokan keväällä nämä tekivät jo 3. luokan tehtäviä.
Ei ole hyvä että lahjakkuus lisää opettajan työtaakkaa. Pitäisi ratkaista jotenkin toisella lailla.
Täh? No, tämä selittääkin Suomen tämänhetkisen taloudellisen menestyksen.
Opelta saa kyllä lisätehtäviä jos on innokas oppija. Ihan pätevä kielto kun on tarkoitus tehdä ne tehtävät yhdessä muun luokan kanssa.
Minä tein kielloista huolimatta tehtäväkirjat joka vuosi parin ekan viikon aikana. Loppuvuoden piirtelin vihkojen marginaaleihin tai katselin ulos ikkunasta. Muutama opettaja silloin saattoi antaa jotain lisätehtäviä, suurinta osaa ei tekemiseni kiinnostaneet, koska olin kiltti tyttölapsi, joka ei häirinnyt muita. Opin laiskaksi, eikä minusta todellakaan tullut mitään huippuosaajaa. Jatkan alisuoriutumista töissä. Teen päivän työt noin tunnissa ja loppupäivän mitä huvittaa.
Sanottiin. En tajua minäkään mitä ideaa siinä oli. Olis antanut vaikka seuraavan luokan kirjat nenän alle. Fiksut opettajat antavat vaikeampia lisätehtäviä fiksuille.
Mutta: jos luokasta puolet on jotain persujen FASD- ja ADHD-poikia kiipeilemässä pulpetille seisomaan, niin eipä siinä ehdi eikä jaksa.