Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on se, mitä lapset pelkää päiväkodissa ja joka asettaa lapset vaaraan, mutta joka asia salataan huoltajilta?

Vierailija
25.09.2025 |

IS uutisoi https://www.is.fi/perhe/art-2000011496175.html että vanhemmille ei kerrota totuutta päiväkodista, vaikka moni lapsi pelkää ihan syystä mennä päiväkotiin ja pelkää olla päiväkodissa. Uutisessa lukee, että työntekijöitä käsketään vaikenemaan totuudesta ja että lapset ovat vaarassa, mutta tilanne halutaan vaieta kuoliaaksi.

Mikä on tämä vaara ja totuus, joka tuossa uutisessa paljastetaan? Pääseekö joku lukemaan?

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi hetkeäkään töissä paikassa jossa totuutta ei saisi kertoa.

Eli et ole töissä ? Kyllä päiväkodissa, terveydenhoitoalalla, teollisuudessa, ihan vain kaupassa myyjillä on vaitiolovelvollisuus. 

Vanhemmilla ei ole vaitiolovelvollisuutta. Kertokaa hyvät ihmiset julki, mitä on tehty, ja kuka on tehnyt, ja miten hoitajat on toimineet.

Vierailija
82/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi olla vilkas ja viillikin, mutta se ei missään nimessä oikeuta  lyömään tai muuten satuttamaan ketään!! Se on lapselle tehtävä kristallinkirkkaasti selväksi heti pienestä pitäen, Hoitajat, älkää joustako tässä asiassa.

Hoitajan on aika vaikea estää lasta lyömästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi oma lapseni osaa jo kertoa jos päiväkodissa joku toinen lapsi lyö. Aina kun jotain kuuluu, se on toinen kahdesta "villistä" pojasta siinä ryhmässä. Meillä tilanne ei onneksi ole kovin vakava, mutta voin kyllä kuvitella mikä murhe on jos ryhmässä on jotain oikeasti pahoja häiriköitä.

päiväkodilla ei vain ole oikein muuta vaihtoehtoa, kuin kutsua muille vanhemmille näitä tämäntyyppisiä lapsia villeiksi. Kun päiväkoti ei saa kertoa, että tällä lapsella on adhd, autismi, pda, kehitysvamma jne. 

Olkoon diagnoosi mikä vain. Kaikkeen väkivaltaan  on oltava nolla toleranssi. Käytöshäiriöt lapsilla ovat lisääntyneet valtavasti. Kasvatus kotona??? Malli kotona??? Kotona tapahtuvat käytöstavat seuraavat lasta koko elämän. Vanhemman kiroilu, läpsiminen, muu huono kohtelu kyllä kuuluu ja näkyy lapsista oitis. Kotiolot näkyvät ja lapset kertovat. Lapsi ei esim. osaa leikkiä? Ei ole leikitty, pelattu vietetty aikaa ulkosalla/sisällä lapsen kanssa. Lapsi heittelee leluja, vaeltelee ja häiritsee toisia lapsia ryhmässä. Kielletty, kuritettu annetaan koneita viihdykkeeksi ja toivottaan piltin olevan näkymätön. Tätä voisin jatkaa paljonkin. En kuitenkaan halua ja toivon jonkun nyt kirjoittavan mukavia juttuja mitä tekee oman lapsen kanssa. Kuinka itse ohjaa ja täten antaa lapsen ymmärtää tulleensa nähdyksi. Palautetta lapselle onnistuneesta päivästä. 

Vierailija
84/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Selvityksen mukaan yksityisissä päiväkodeissa noin 35 prosenttia henkilöstöstä oli epäpätevää eli vailla lainmukaista, tehtävään vaadittavaa kelpoisuutta. Heikoin tilanne oli Etelä-Suomessa.

Opettajista jopa 45 prosenttia ei täyttänyt lain vaatimuksia, ja 20 päiväkotia toimi täysin ilman pätevyysvaatimuksia täyttävää henkilökuntaa."

https://yle.fi/a/74-20184897

Jos tuon jutun luki kokonaan, niin huomaa, että tuo vaatimus tulee voimaan 2030 eli viiden vuoden kuluttua!

Petteri kielsi työn ohessa kouluttautumisen, joten tulee kiire 2027 jälkeen saada kaikki koulutettua.

Aikuiskoulutustuella ei ole kouluttauduttu työn ohessa.

Kyllä on. Jäämällä opintovapaalle. Esim. lähihoitaja, joka on aiemmin epäpätevänä hoitanut vaka-open pestiä. Opintovapaab jälkeen olikin sitten jo kelpoinen ja jatkoi tuossa hommassa vakituisena. Nyt tämä hieno systeemi on romutettu.

Vierailija
85/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi olla vilkas ja viillikin, mutta se ei missään nimessä oikeuta  lyömään tai muuten satuttamaan ketään!! Se on lapselle tehtävä kristallinkirkkaasti selväksi heti pienestä pitäen, Hoitajat, älkää joustako tässä asiassa.

Kyllä mä kotona olen tarttunut lyövään lapseen ja nostanut hänet tilanteesta pois, ne on kuitenkin pieniä kooltaan. Tai mennyt väliin. Muuten lapset muksisivat toisiaan ja lemmikkejä surutta tasan niin kauan kunnes saisivat itse nyrkistä päähän takaisin, tai koira purisi lyövään käteen.

Vierailija
86/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi hetkeäkään töissä paikassa jossa totuutta ei saisi kertoa.

Eli et ole töissä ? Kyllä päiväkodissa, terveydenhoitoalalla, teollisuudessa, ihan vain kaupassa myyjillä on vaitiolovelvollisuus. 

Vanhemmilla ei ole vaitiolovelvollisuutta. Kertokaa hyvät ihmiset julki, mitä on tehty, ja kuka on tehnyt, ja miten hoitajat on toimineet.

Päiväkodissa toki ei saa muiden lasten asioista puhua. Heillä kuitenkin on velvollisuus ilmoittaa senkin lapsen vanhemmalle, jolle on tehty luvatonta, kuten lyöty. Tämä ilmeisesti nyt siis jätetään tekemättä. Heillä on myös velvollisuus tehdä vaarallisesta lapsesta sosiaaliviranomaisille ilmoitus. Lyödyn eli pahoinpidellyt lapsen vanhemmilla on oikeus tehdä rikosilmoitus asiasta. 

Vierailija
87/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla luen kommenttejanne. Oma lapseni on se villi.

Kasvatusneuvolassa käydään ja kyllä meitä vanhempia kiinnostaa. Diagnoosia lapsellamme ei ainakaan toistaiseksi ole, vaikka arviointeja on tehty ja myös sellaisia, että ammattilainen menee päiväkotiin arvioimaan ja tarkkailemaan lapsen käytöstä.

Olen myös saanut toisen lapsen äidiltä palautetta, että meidän vanhempien tulisi saada lapsemme käytös päiväkodissa kuntoon, kun päiväkodin työntekijät eivät siihen pysty.

Itse koen rajalliseksi mahdollisuuteni vaikuttaa lapsen käytökseen päiväkotipäivän aikana. (Kotona puutun toki tilanteisiin heti.)

Vierailija
88/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä kotona olen tarttunut lyövään lapseen ja nostanut hänet tilanteesta pois, ne on kuitenkin pieniä kooltaan. Tai mennyt väliin. Muuten lapset muksisivat toisiaan ja lemmikkejä surutta tasan niin kauan kunnes saisivat itse nyrkistä päähän takaisin, tai koira purisi lyövään käteen.

Päiväkodissa jos tarttuu lapsesta kiinni niin pitää täyttää fyysisen rajoittamisen lomake joka lähetetään kolmelle eri taholle tiedoksi (lasten vanhemmat, päiväkodin johtaja ja kunnanvirasto) ja joka arkistoidaan.

Vierailija
89/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan vanhemmille sanottiin, että kuulkaa "teidän Mikapetteri on väkivaltainen ja lyö muita lapsia, joten kouluun/päiväkotiin ei ole tulemista". Lapsille pystyy ja voi asettaa rajat halutessaan. Tällä hetkellä meidän yhteiskunta ei halua.

Petteri haluaa kaikki töihin. Tai vähintään niin, että ovat minuutissa työmarkkinoiden käytettävissä. Myös ihan pienten lasten äidit. Siksi päiväkodit ei voi sanoa kenellekään lapselle, että päiväkotiin ei ole tulemista. Päiväkotiin pääsee kuka vain vaikka miten käyttäytyen, koska Petterin mielestä äitien on oltava aina töissä ja aina valmiina äkkiä töihin. Lasta kun ei voi yksin kotiin jättää.

Yhteiskunnan puolesta on hyvä, että muualta muuttaneiden lapset käyvät päiväkodissa, koska oppuvat kielen, suomalaiset tavat, perinteet ja integroituvat. Yksin omassa yhteisössään kasvaessaan he jäävät sinne omaan yhteisöönsä, eivätkä suomalaistu.

Vierailija
90/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi lyö tai satuttaa toisia kielloista huolimatta, olisiko päiväkodin syytä evätä lapsen päiväkotipaikka? On vielä kykenemätön  ryhmäjuttuihin. 

Vierailija
91/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatusneuvolassa käydään ja kyllä meitä vanhempia kiinnostaa. Diagnoosia lapsellamme ei ainakaan toistaiseksi ole, vaikka arviointeja on tehty ja myös sellaisia, että ammattilainen menee päiväkotiin arvioimaan ja tarkkailemaan lapsen käytöstä.

Olen myös saanut toisen lapsen äidiltä palautetta, että meidän vanhempien tulisi saada lapsemme käytös päiväkodissa kuntoon, kun päiväkodin työntekijät eivät siihen pysty.

Itse koen rajalliseksi mahdollisuuteni vaikuttaa lapsen käytökseen päiväkotipäivän aikana. (Kotona puutun toki tilanteisiin heti.)

Minun lapseni taas on sellainen, että ylikuormittuessaan hän saa ns. meltdown-kohtauksia. Eli huutaa ja saattaa mottaista ja lyödä lähinnä olevaa ihmistä, oli se sitten kuka vain. Hän ei kotona ole koskaan sellainen, vaan rauhallinen iloinen lapsi. Hän vain ei kestä päiväkodín melua ja kuormitusta (iso ryhmä täynnä villejä lapsia ja melu on korvia särkevä lähes koko päivän). Minäkin koen rajalliseksi mahdollisuuteni vaikuttaa lapseni käytökseen päiväkodissa. Koska kaikkialla muualla lapseni käytös on rauhallista ja hyvää. Ja olen pyytänyt, että päiväkodissa vähennettäisiin lapseni altistumista tälle kuormitukselle, jota siellä on ja jota hän ei kestä. Eivät ole tehneet asialle mitään. Mitä minä voisin tehdä? En tiedä.

Vierailija
92/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi lyö tai satuttaa toisia kielloista huolimatta, olisiko päiväkodin syytä evätä lapsen päiväkotipaikka? On vielä kykenemätön  ryhmäjuttuihin. 

Miten voi koskaan opetella ryhmäjuttuihin, jos ei koskaan pääse olemaan osa ryhmää? Vaikea se on kotona yksin opetella ryhmässä toimimista.

Vierailija
93/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni taas on sellainen, että ylikuormittuessaan hän saa ns. meltdown-kohtauksia. Eli huutaa ja saattaa mottaista ja lyödä lähinnä olevaa ihmistä, oli se sitten kuka vain. Hän ei kotona ole koskaan sellainen, vaan rauhallinen iloinen lapsi. Hän vain ei kestä päiväkodín melua ja kuormitusta (iso ryhmä täynnä villejä lapsia ja melu on korvia särkevä lähes koko päivän). Minäkin koen rajalliseksi mahdollisuuteni vaikuttaa lapseni käytökseen päiväkodissa. Koska kaikkialla muualla lapseni käytös on rauhallista ja hyvää. Ja olen pyytänyt, että päiväkodissa vähennettäisiin lapseni altistumista tälle kuormitukselle, jota siellä on ja jota hän ei kestä. Eivät ole tehneet asialle mitään. Mitä minä voisin tehdä? En tiedä.

Laita lapsi perhepäivähoitajalle?

Vierailija
94/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laita lapsi perhepäivähoitajalle?"

-----

En voi, koska hän on jo eskarissa.

Vierailija
95/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyövän lapsen vanhemmat tietenkin ottavat tenavan kotiin ja järjestävät hoidon sinne.  Ei voi ulkoistaa lapsen kasvatusta.

Vierailija
96/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hetken aikaa sijaisena eräässä päiväkodissa. Ja täytyy myöntää, että minäkin pelkäsin osaa niistä lapsista. Ja lopetin kokonaan työt päiväkodissa, koska en kestänyt sitä kun joutui pelkäämään niitä lapsia. Liian ahdistavaa oli pelätä että lyövät, raapivat, potkivat ym. Ei toki suurin osa lapsista, mutta ahdisti liikaa ne muutamat. En ihmettele jos lapset pelkää siellä, kun minäkin aikuisena. Enkä edes ole mikään kovin arka.

Vierailija
97/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko nykyään aikuiset eivät pärjää alle kouluikäisille?  Älkää ihmeessä antako valtaa pienille, se on haitaksi heille. Lisää vain turvattomuutta.  Kunnon kuri ( ei tarkoita fyysistä kuria sana kuri) heti alustapitäen lapsille päiväkodissa. Aikuiset määräävät tahdin  ja säännöt, eihän siitä muuten mitään tule, 

Vierailija
98/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko nykyään aikuiset eivät pärjää alle kouluikäisille?  Älkää ihmeessä antako valtaa pienille, se on haitaksi heille. Lisää vain turvattomuutta.  Kunnon kuri ( ei tarkoita fyysistä kuria sana kuri) heti alustapitäen lapsille päiväkodissa. Aikuiset määräävät tahdin  ja säännöt, eihän siitä muuten mitään tule, 

Lastenoikeudet rajoittavat tosi paljon sitä että miten lapsille voi pitää kuria. Mm. se fyysinen puoli on lähes kokonaan kielletty (mikä tarkoittaa sitä, että jos lapsi ei tottele puhetta niin hyvin vähän on tehtävissä silloin).

Vierailija
99/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmän väkivaltainen lapsi, joka käy muiden kimppuun. Oli jo 2000-luvun alussa, tosin silloin päiväkodin henkilökunta kertoi välikohtauksesta. Siihen loppui oman lapsen käyttö tukihenkilönä tämä riehuvan lapsen ruokailuissa. 

Vierailija
100/116 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni taas on sellainen, että ylikuormittuessaan hän saa ns. meltdown-kohtauksia. Eli huutaa ja saattaa mottaista ja lyödä lähinnä olevaa ihmistä, oli se sitten kuka vain. Hän ei kotona ole koskaan sellainen, vaan rauhallinen iloin

Pienryhmään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme