Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurattaa aina kun jotkut väittävät että ennen lasten tekoa pitäisi olla isot tulot

Vierailija
24.09.2025 |

Nyt minulla olisi hyvä työ ja perintöä kun kaikki lapset yli 15, mutta sain ne kun olin pennitön työtön. Lasten äitikin akateeminen duunari.

Lapsi ei vaadi mitään muuta kuin hoivanpitoa, tavallista kotiruokaa, puistoretkiä, metsäretkiä, pyöräreissuja ym. jotka eivät isossa kuvassa maksa yhtikäs mitään. Suurin menoerä vaatteet ja  niitäkin saa yllin kyllin jopa hintalappuineen muutamalla eurolla kappale.

Teini-iän harrastukset ovat puoli-ilmaisia jos ei nyt jotain omaa hevosta tai ralliautoa vaadi.

Lasten kasvatus ei rahallisesti vaadi mitään mitä kuka tahansa ei voisi jonkun lapsilisän ja tukienkin varassa toteuttaa, saatika sitten kahden aikuisen mediaanipalkalla.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap sinua naurattaa? Eikö jokaisella ole oma tapansa ja tyylinsä valmistaa elämäänsä eteenpäin? Ei minua ainaskaan naurata jos joku ensin katsoo olevansa sopivassa taloudellisessa tilanteessa ennenkuin alkaa perillisiä hankkimaan. 

Vierailija
22/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä itse ainakaan halunut lapsia ennen kuin taloudellinen tilanteeni oli tarpeeksi vakaa. Ei nyt tietty tarvinut jättituloja olla tai omaa omakotitaloa, mutta varaa kolmioon ja lapsen elättämiseen nyt kuitenkin. Mitä väärää tässä ap:n mielestä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olisikin se mediaanipalkkainen työ. Kaksi työtöntä tässä taloudessa. 

Itse kasvatin kaksi ihan kunniallista kansalaista vaikka sekä minä että mies olimme rahattomia lääkisopiskelijoita 6 vuotta.

Virikkeiden keksiminenkin on enemmän mielikuvituksesta kuin rahasta kiinni, sikäli hyvä aloitus. Ruuat eivät paljoa ennen teini-ikää maksa.

Ahaa. No nykyään osa opiskelijoista jonottaa ruokajonossa, kun ei ole ruokaan edes rahaa. Mikä järki silloin on lasta alkaa tehdä?

Vierailija
24/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kasvatin kaksi ihan kunniallista kansalaista vaikka sekä minä että mies olimme rahattomia lääkisopiskelijoita 6 vuotta.

Virikkeiden keksiminenkin on enemmän mielikuvituksesta kuin rahasta kiinni, sikäli hyvä aloitus. Ruuat eivät paljoa ennen teini-ikää maksa.

No te varmasti tiesitte että tuo taloustilanne ei ole ikuinen ja on vain väliaikaista. Olisiko nyt samaa aikaa kiva edelleen elää opiskelijan tuloilla? 

En hetkeäkään usko, että 2 RAHATONTA opiskelijaa on pystynyt elättämään itsensä lisäkseen myös 2 lasta. 2 rahatonta ei elätä edes itseään saati sitten muita.

Vierailija
25/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonon lapsuuden tarjoaminen omille lapsille on oman lapsen vihaamista.

Hyvä lapsuus ei vaadi palatsia ja miljardeja.

Ei toki. Mutta katon pään päälle silti ja ruokaa ja virikkeitä. 

Vierailija
26/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana tuli esikoinen ja pari sit lisäksi. Ei oltu varakkaita ja mä vain osa-aikaisissa töissä. 

Ei haitannut yhtään. Nyt keski-iässä on pelit ja vehkeet ja lapsilla sijoituksia ja ovat opiskelemassa jo. 

kai se huonomminkin olis voinu mennä

Vierailija
27/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat vain tekosyitä sille että voi jatkaa trävelläystä ja ravintolassa viinin lipittämistä. Porukalla jää dink-pariskuntina tonneja käteen kuussa kulujen jälkeen ja ei muka "varaa" lapsiin.

Dinkit on usein veloja. Miksi he haluaisivat hankkia lapsia?

Vierailija
28/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihan normaalia, että elintaso kasvaa lasten kasvaessa. 

Ei tosiaankaan MITÄÄN syytä hankkia kaikkea valmiiksi, eka lapsi voi syntyä vaikka yksiöön ja sama lapsi asuu sit 8-vuotiaana jo kivassa perheasunnossa/okt:ssa ja on pari pikkusisarustakin, varaa harrastaa jne. 

Normaalia elämää reippaille pariskunnille. 

Tämä.

Mutta jos tulevaisuudessa ei ole näkyvissä mitään parempaa. Ei koulutusta, ei työtä. Kannattaako silloin pienituloisen hankkia lapsia?

Elämä pienituloisessa perheessä ei välttämättä ole mikään huono asia. Jos taas on ihan rutiköyhä tai jopa asunnoton, niin sitten on eri asia.

Vierailija
29/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä itse ainakaan halunut lapsia ennen kuin taloudellinen tilanteeni oli tarpeeksi vakaa. Ei nyt tietty tarvinut jättituloja olla tai omaa omakotitaloa, mutta varaa kolmioon ja lapsen elättämiseen nyt kuitenkin. Mitä väärää tässä ap:n mielestä on?

Koska hän haluaa että ihmiset alkaa hankkimaan lapsia yhä heikompaan taloudelliseen tilaan mikä on lapsen edun vastaista.

Vierailija
30/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No te varmasti tiesitte että tuo taloustilanne ei ole ikuinen ja on vain väliaikaista. Olisiko nyt samaa aikaa kiva edelleen elää opiskelijan tuloilla? 

En hetkeäkään usko, että 2 RAHATONTA opiskelijaa on pystynyt elättämään itsensä lisäkseen myös 2 lasta. 2 rahatonta ei elätä edes itseään saati sitten muita.

Ehkä pappa (lapsen farfar siis) betalade..

Vierailija
31/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta se vaatii kuitenkin riittävän kokoisen asunnon suht hyvällä asuinalueella, harrastusmahdollisuuksia, samanlaiset vaatteet ja varusteet kuin muilla lapsilla ja mahdollisuuden osallistua maksullisiin aktiviteetteihin muiden kanssa (kahvilat, elokuvat yms.). 

Vierailija
32/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä lapset kalliiksi tulevat. Ruokakulut, vaatteet, harrastukset, vesilaskut, isompi asunto jne. Lista on loputon. 

Vierailija
33/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihan normaalia, että elintaso kasvaa lasten kasvaessa. 

Ei tosiaankaan MITÄÄN syytä hankkia kaikkea valmiiksi, eka lapsi voi syntyä vaikka yksiöön ja sama lapsi asuu sit 8-vuotiaana jo kivassa perheasunnossa/okt:ssa ja on pari pikkusisarustakin, varaa harrastaa jne. 

Normaalia elämää reippaille pariskunnille. 

Tämä.

Mutta jos tulevaisuudessa ei ole näkyvissä mitään parempaa. Ei koulutusta, ei työtä. Kannattaako silloin pienituloisen hankkia lapsia?

Elämä pienituloisessa perheessä ei välttämättä ole mikään huono asia. Jos taas on ihan rutiköyhä tai jopa asunnoton, niin sitten on eri asia.

No en voi väittää samaa pienituloisen yh lapsena. Kaikesta oli aina pulaa. Kavereiden kanssa ei voinut mihinkään maksulliseen tekemiseen mennä. Ruokaa oli joo kaapissa,  mutta siihen se sitten jäikin. Rakkautta riitti, mutta kyllä sitä lapsena (ja teininä) olisi kaivannut muutakin.

Omat lapset hankin vasta kun oli edes jotain säästöjä.

Vierailija
34/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat vain tekosyitä sille että voi jatkaa trävelläystä ja ravintolassa viinin lipittämistä. Porukalla jää dink-pariskuntina tonneja käteen kuussa kulujen jälkeen ja ei muka "varaa" lapsiin.

Lasten tekemättä jättämiseen ei tarvita mitään tekosyitä, se on edelleenkin täysin normaalia ja laillista.

Kommentissasi haisee kateus kauas.

Vierailija
35/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta ei nätistä kodista ja riittävistä varoista haittaakaan ole.

Vierailija
36/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset puoli-ilmaisia? Aika irti todellisuudesta olet.

Vierailija
37/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijat elävät hyvin pitkälti jo velaksi, joten siihen soppaan vielä lapsi? no varmasti jonkin verran tukia saa, mutta opinnotkin pitää hoitaa loppuun. Ei se lapsi sitä ainakaan helpommaksi tee. 

Vierailija
38/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki taitaa olla jotain 300 euroa kuukaudessa ja mitään isoja asumistukia jne. opiskelijat ei saa. Eli kaksi persaukista lapsia hankkimaan. Ihan sairasta, että opiskelijat joutuvat elämään velaksi tai kädestä suuhun ja nyt sitten osan mielestä vielä lapsia pitäisi siihen hankkia. 

Vierailija
39/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opiskelijat elävät hyvin pitkälti jo velaksi, joten siihen soppaan vielä lapsi? no varmasti jonkin verran tukia saa, mutta opinnotkin pitää hoitaa loppuun. Ei se lapsi sitä ainakaan helpommaksi tee. 

Lapsesta saa lapsilisän ja n. 100€ korotuksen opintotukeen. Sillä ylimääräisellä 200€ pitää saada lapselle sopiva asunto, vaipat, vaatteet, ruuat. Onnistuu joo juuri ja juuri. 

Vierailija
40/56 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi vaikka olisikin rahasta pulaa on elintaso kuitenkin hyvä verrattuna historiaan ja useisiin korkeamman syntyvyyden maihin. Kukaan ei Suomessa varmasti näe nälkää ellei vanhemmat käytä rahoja päihteisiin. 

Jep. Suomessa ei jää perheenperustaminen rahasta kiinni. Sen sijaan se voi olla hyvinkin kiinni esteistä korvien välissä, että pitäisi olla se, tämä ja tuo ennen perheen perustamista. Siinäpä sitten odottelevat sitä täydellistä hetkeä.