Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu kamalalta se että en ole hyödyksi yhteiskunnalle

Vierailija
24.09.2025 |

Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö ja kolme psykoosia takana. Syön kahta eri neuroleptiä kun yksi ei enää riittänyt pitämään psykoosia poissa. Makaan sängyssä usein tekemättä yhtään mitään ja väsyn lähes tyhjästä. En haluaisi elää tällä tavalla. Haluaisin niin paljon olla normaali ihminen jolla on normaalin ihmisen ilot ja surut. Tunnen häpeää ja syyllisyyttä omasta tilanteesta. Olen pelkkä kuluerä yhteiskunnalle. Olisin toivonut että minusta olisi jotain hyötyä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli. Sinunkaltaisilta ei vaadita samanlaista panosta kuin terveiltä. Olet oikeutettu lepäämään. 

Jos voit välillä paremmin, koita ottaa osaa johonkin vapaaehtoistoimintaan tai tapahtumiin. Opettele taitoja, millä pärjäät elämässä paremmin ja itsenäisemmin. Sekin on osanottamista tämän yhteiskunnan rakentamiseen. Jaa tietoa ja taitoa, jos sitä ehtii kertyä.

Vierailija
2/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet arvokas tuollaisena. Jätä se ajatus, että sinun pitäisi olla hyödyllinen yhteiskunnalle. 

Vierailija
4/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meistä veronmaksajista se tuntuu enemmän hirvittävältä

"Meistä veronmaksajajista". Tyhmäkö olet? On se varmaan hirveä summa mitä sinäkin veroja makselet. Kuvittelet olevasi suurikin maksaja🤣

Vierailija
5/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä voisit ottaa vastaan yksinäisiä poikamiehiä ja antaa kirjaimellisesti panoksesi yhteiskunnan hyväksi. 

Yksinäiset veronmaksaja poikamiehet voi maksaa kirjaimellisesti rahalla tuonkin panostuksen. Maksaako sitten pimeästi, mitä luulette?

Vierailija
6/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Nuoresta asti olen ollut "pois pelistä" häiriöitteni ja nykyään jo fyysisenkin tilani takia. Oon kuitenkin oppinut antamaan ittelleni armoa näin ikääntyessä, ja tajunnut kuinka tärkeä kuitenkin olen perheelleni. Lunastan olemassaoloni sillä, että vaikka olen yhteiskunnalle taakka, niin olenko lopulta sittenkään, kun olen perheelle tärkeä ja hyödyksikin toisinaan. 

Vierailija
7/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä näistä kuspäistä, jotka tänne suoltavat sontaa. Olet arvokas sellaisena kuin olet ja usko mua, että suurin osa ihmisistä haluaa pitää sinutkin mukana yhteiskunnassa. Täällä palstoilla vain ne pahansuovimmat mellastavat. 

Vierailija
8/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ymmärtäväisistä kommenteista. <3 Tunnen itseni välillä ö-luokan kansalaiseksi. Toivon että tervehtyisin ja pystyisin olemaan töissä vielä joskus. Yliopistossa olisi opiskelupaikka mutten tiedä pystynkö siellä opiskelemaan. Vieläköhän yrittäisi sitä?

Ap

Vierailija
9/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan haluaisi olla samanlainen ikuisuusopiskelija kuin tuo Ylen jutun nainen josta on toinen keskusteluketju. Jos ei opinnot ala etenemään niin jättäydyn suosiolla pois ja hakeudun vaikka ammattikouluun.

Ap

Vierailija
10/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet arvokas tuollaisena. Jätä se ajatus, että sinun pitäisi olla hyödyllinen yhteiskunnalle. 

Olet arvokas tuollaisena? Siis tuo on oikeasti haitallista ja lapsellista lässytystä. Ei mitään konkretiaa. Tuon tyyppisen puheen vuoksi ei kukaan kehity,yritä löytää ratkaisuja tilanteeseen,ollaan vaan arvokkaita. Kamalaa tuubaa millä ei pitäisi olla mitään sijaa reaalimaailmassa.

Vierailija
11/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuitenkaan haluaisi olla samanlainen ikuisuusopiskelija kuin tuo Ylen jutun nainen josta on toinen keskusteluketju. Jos ei opinnot ala etenemään niin jättäydyn suosiolla pois ja hakeudun vaikka ammattikouluun.

Ap

Siinä on oikeata puhetta! Unohdat olet arvokas tuollaisena naurettavan sössötyksen ja etsit itsestäsi kovan gimman joka prkl hoitaa hommat himaan rock n roll asenteella!! U got this girl!!

Vierailija
12/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sulle!

Vierailija
13/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole. Sairastan skitsofreniaa. Kun on voimia, käyn lenkillä, leivon, luen, siivoilen yms. Sitten on näitä päiviä, kun lähinnä makaan. Ruuan myös laitan kerran päivässä. Olen aloittanut kirjoittamisen, mutta siinäkin tarvitsee motivaatiota ja inspiraatiota, että jaksaa kirjoittaa. Lähinnä mietin, että kunhan en ole suuremmin haitaksi kenellekään, kaikki muu on plussaa.

Vierailija
14/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitamitamita sina sanoa. Mina tyolista kelasossu, polisi, laakari, tumari, vankila.

Vierailija
15/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet arvokas tuollaisena? Siis tuo on oikeasti haitallista ja lapsellista lässytystä. Ei mitään konkretiaa. Tuon tyyppisen puheen vuoksi ei kukaan kehity,yritä löytää ratkaisuja tilanteeseen,ollaan vaan arvokkaita. Kamalaa tuubaa millä ei pitäisi olla mitään sijaa reaalimaailmassa.

Mulla on psykoosisairaus ja kyllä, olen arvokas ihmisenä. Sinä et ole jumalan asemassa määrittelemässä minun arvoani ihmisenä. Jos olet Jumala, niin siinä tapauksessa pyydän nöyrimmin anteeksi. 

Vierailija
16/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon melko varma, että moni mt-potilas potee näitä samoja ja miettii sitä, miten pystyisi tuomaan kortensa kekoon. Joillekin se ei vain ole mahdollista kuten toisille. Toiset osaa esim syödä ja nukkua, mä en osaa niitäkään, miten hitossa mä työelämän handlaisin. "Kaikkia väsyttää joskus". Kyllä, mutta onko se normaalia ja tarpeellista elämää kun joka luojan vuorokaudesta suurin osa menee siihen normaalin yrittämiseen.

Ei todellakaan ole kiva olla työtön, ilman ammattia ja työhistoriaa oleva 40v kun tajuaa että koko elämän ajalta kaikki voimat on kulunut siihen jaksamiseen ja sietämiseen niin, ettei ole ollut voimia oikeasti elää. Tehdä normaaleja asioita.

Sit kun meissä on vielä oikeasti hitosti fiksuutta, ahkeruutta ja ideoita mutta ollaan käytännössä halvaantuneita niiden kanssa kun joka hetki menee siihen pärjäämiseen ja jaksamiseen, perus elämään mitä muut suorittaa kummempia miettimättä. Mä olen aina ihmetellyt sitä, miten ihmiset saa nukkumisesta niin helppoa? Tai että ne taitaa oikeasti ihan luonnostaan syödä joka päivä. Miten ne saa käytyä esim ravintolassa ilman ahdistusta ja sen jälkeen tolkutonta syyllisyyttä, se ruokahan pitäis ansaita. Ei se kuolemanhalukaan taida olla ihmisolennolla päällimmäinen ajatus. Itku siitä miksen mä vaan osaa.

Kyllä me osataan ihan itse itseämme syyllistää, meidän pitää tehdä moninverroin se mitä ns normot tekee koska meille ei ole luotu ja suotu sitä paikkaa täällä vaan meidän pitää itse se tehdä ja raivata samalla kun opiskellaan ja yritetään olla mahdollisimman normaaleja ja kelpaavia.

Vierailija
17/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun sitä tarvitse hävetä. Sinulla on sairaus, jolle et voi mitään. Pääasia että lääkitys on kunnossa ja pysyt itsekin kunnossa. Älä turhaan mieti muuta.

Vierailija
18/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitamitamita sina sanoa. Mina tyolista kelasossu, polisi, laakari, tumari, vankila.

Olet selkeästi sivistyskulttuurin erityisosaaja Somaliasta. 

Vierailija
19/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Nuoresta asti olen ollut "pois pelistä" häiriöitteni ja nykyään jo fyysisenkin tilani takia. Oon kuitenkin oppinut antamaan ittelleni armoa näin ikääntyessä, ja tajunnut kuinka tärkeä kuitenkin olen perheelleni. Lunastan olemassaoloni sillä, että vaikka olen yhteiskunnalle taakka, niin olenko lopulta sittenkään, kun olen perheelle tärkeä ja hyödyksikin toisinaan. 

Minäkin hoidan sukulaisvanhuksia. Hyvin rahanarvoista sekin. 

Vierailija
20/25 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut myös isoja haasteita mielenterveyteni kanssa. Elämästäni suurin osa kamalaa, itsetuhoista ja kaikin tavoin onnetonta, mutta olen käynyt lähes koko ajan töissä. En tosiaankaan ollut työkykyinen, mutta pakotin itseni siihen, koska koin sen yhteiskunnalliseksi velvollisuudekseni.

Nyt, viimeisien vuosien aikana olen saanut apua ongelmiini ja tervehtymään. Kovin kummoista minusta ei tule koskaan, mutta ehkä vielä nykyistä vähän parempi. Tämän myötä olen vasta alkanut ymmärtämään kuinka typerä tuo ajatukseni siitä, että minun on hoidettava työni ja oltava hyödyksi yhteiskunnalle oli. Se esti minua hakemasta apua ongelmiini, se peitti ongelmani muiden silmissä ja esti minua saamasta itseni kuntoon.

Et ole yhteiskunnalle mitään velkaa, joten älä kuluta itseäsi tuollaisilla ajatuksilla. Tiedän, että se on vaikeaa, mutta se on vaan tapa millä lisää itselleen sitä häpeää, jota mielenterveysongelmaisena muutenkin valitettavasti mukanaan kantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän