Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen ihmeellisyyksiä: Pankkitilin avaamiseen tarvitaan pankkitunnukset???

Vierailija
24.09.2025 |

Voi luoja että menee hermot. Olen ollut yhteydessä jokaiseen pankkiin mitä keksin. Olen suomalainen, passi ja hlötunnus löytyy. Suomalaista pankkitiliä ei ole, koska olen asunut ulkomailla 20 vuotta. Nyt haluaisin avata tilin, mutta se ei onnistu yllätys yllätys ilman pankkitunnuksia. Mitähän vittua oikeesti. Miten Suomessa on voitu ulkoistaa palveluihin tunnistautuminen pankeille? Kun seuraa uutisia jatkuvista palvelunestohyökkäyksistä niin ei voi kuin ihmetellä tätä taktiikkaa. Eikö olisi järkevämpää kehittää joku valtion oma applikaatio johon rekisteröidytään skannaamalla voimassa oleva henkkari ja oma naama. Kai se on marssittava konttoriin, kuten ennen vanhaan. Paitsi että ei niitä konttoreitakaan meinaa enää olla. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen muuttaneen pankkipalvelut | OP

Ei tarvita pankkitunnuksia.

Osoite pitää kuitenkin olla Suomessa ja minulla se on vuoden loppuun asti ulkomailla. Haluaisin järjestää asiat kuntoon ennen paluumuuttoa, mutta mahdottomaksi on tehty.

Mihin tarvitse pankkitiliä jos et edes asu maassa?

Vierailija
22/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa asioiden hoito on tehty niin hankalaksi ja

vaikeaksi että oikein potuttaa virka asioiden hoito.

Mikään ei käy,  mikään ei onnistu...

Ai hankalaa kun virastoasioinnit voi hoitaa kotisohvalla eikä tarvitse lähteä paikan päälle jonottamaan? Suomi on pisimmälle kehittynyt digitaalitalous.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin että asumispaikan perusteella ei pitäisi voida evätä pankkitilin saamista. Pankki voi toki vaatia että pitää henkilökohtaisesti käydä konttorissa tilin avaamisen yhteydessä selvittämässä tilin tarvetta. Käytännöstä en tiedä mutta haluaisin pankkitilin Saksaan jotta voisin ostaa sieltä tavaraa ja saada tietyt alennukset joita maksetaan sieltä ostetuista tavaroista vain kyseisen maan pankkitileille. 

Vierailija
24/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni pankkitunnukset lukkoon, mun piti käydä pankissa avaamassa ne. Ei ollu mahdottomuus.

Vierailija
25/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai hankalaa kun virastoasioinnit voi hoitaa kotisohvalla eikä tarvitse lähteä paikan päälle jonottamaan? Suomi on pisimmälle kehittynyt digitaalitalous.

Haluaisin nähdä miten nämä hoitaa asiansa esim. Etelä-Euroopassa. Aivan kaikki pitää käydä paikan päällä hoitamassa. Suomessa riittää pääosin pari klikkausta.

Vierailija
26/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan iloinen siitä että rahojani pääsee käpälöimään vain tunnistautumisen jälkeen. Ne virka-asiat muuten hoituvat kaikki kotisohvalta netissä. Yritä tehdä sama missä tahansa muussa maassa.

Vierailija
27/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoite pitää kuitenkin olla Suomessa ja minulla se on vuoden loppuun asti ulkomailla. Haluaisin järjestää asiat kuntoon ennen paluumuuttoa, mutta mahdottomaksi on tehty.

Olen muuttamassa takaisin Suomeen, jotta voin olla lähempänä iäkkäitä vanhempiani ja auttaa heitä asioissaan. Pankkitili itsessään on sivuseikka, mutta ilman pankkitunnuksia Suomessa ei voi tehdä mitään. Aika moni palvelu vaatii tunnistautumista, joka Suomessa on ulkoistettu pankeille jostain ihmeen syystä. Pankit on yrityksiä, jotka voivat valita asiakkaansa, mutta tunnistautuminen erinäisiin palveluihin pitäisi olla mahdollista vaikka olisikin mikä tahansa pankeille kelpaamaton pummi. Suomessa näin ei ole. 

Vierailija
28/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita Ap hakemukseen vanhempiesi osoite ja sitten Suomessa ollessasi lampsit lähi Prismaan ja avaat tilin S-pankkiin. Helppoa.

Ei pankkitlin avaaminen etänä ilman tunnistautumismahdollisuutta tietenkään onnistu.

29/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan sitä ilon päivää kun pankki alkaa kitisemään henkilökorttia ja jäädyttää kaikki varani koska ei enää tunne minua.

Onko joku periaatteellinen syy, miksi et halua tunnistautua?

Minä en ainakaan sellaiseen pankkiin luota, joka ei asiakkaiden henkilöllisyyksiä varmista.

Ihan vaan se ettei napostele 5 vuoden välein tehdä tusinaa pitkää edestakasreissua jonkun henkilökortin vuoksi.

Tusinaa matkoja? Uusin passini kesällä ja kävin valokuvaamossa ohikulkumatkalla ja passi tuli lähiärrälle, josta hain sen kauppareissulla. Jopa kaksi edestakasmatkaa (jotka hoitui muiden juttujen ohessa), kauhea vaiva!

Komppaan. Kesällä oli joku hässeli OP:n kanssa kun suljin kortin. Ohje käydä konttorissa tunnistatumassa - no huspista ei ole hlökorttia ja passi vanhentunut just.

Giganttin kuvaan muun reissun ohessa noin 10 e, sähköinen passihakemus, passi haettavissa muutaman päivän päästä.

Vierailija
30/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain luin että asumispaikan perusteella ei pitäisi voida evätä pankkitilin saamista. Pankki voi toki vaatia että pitää henkilökohtaisesti käydä konttorissa tilin avaamisen yhteydessä selvittämässä tilin tarvetta. Käytännöstä en tiedä mutta haluaisin pankkitilin Saksaan jotta voisin ostaa sieltä tavaraa ja saada tietyt alennukset joita maksetaan sieltä ostetuista tavaroista vain kyseisen maan pankkitileille. 

Tili kyllä saa olla, vaikka asuisi ulkomailla, mutta pankkitunnuksia siihen et saa, etkä pysty tunnistautumaan. Ulkomailla pysyvästi asuva sukulainen lopetti suomalaisen tilin, kun siitä meni vaikka kuinka palvelumaksuja, mutta mitään varsinaisia palveluja sillä ei saanut. Tilin saldonkin pystyi katsomaan vaan automaatilta ja siitäkin taisi mennä maksu. Ei ollut mitään etuja eurotilistä. Uuden pankkikortinkin saaminen vaati pitkän matkan siellä asuinmassa, kun sitä ei voinut lähettää kotiosoitteeseen.

Vierailija
31/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan sitä ilon päivää kun pankki alkaa kitisemään henkilökorttia ja jäädyttää kaikki varani koska ei enää tunne minua.

Minä en ainakaan sellaiseen pankkiin luota, joka ei asiakkaiden henkilöllisyyksiä varmista.

Ihan vaan se ettei napostele 5 vuoden välein tehdä tusinaa pitkää edestakasreissua jonkun henkilökortin vuoksi.

Tusinaa matkoja? Uusin passini kesällä ja kävin valokuvaamossa ohikulkumatkalla ja passi tuli lähiärrälle, josta hain sen kauppareissulla. Jopa kaksi edestakasmatkaa (jotka hoitui muiden juttujen ohessa), kauhea vaiva!

Komppaan. Kesällä oli joku hässeli OP:n kans

Sattui olemaan se joka toinen kerta, mikä ei vaadi uusien sormenjälkien ottamista? Joku vuosi sitten kovasti etsin vapaita aikoja useammalle perheenjäsenelle käydä paikan päällä, kun jonotustilanne vaihteli. Ei siellä pahemmin ollut jonottajia ja meidän ajanvarauksen jälkeen vapautui paljon aikaa, kun kaikille piti varata oma aika ja ottivat meidät kaikki kuitenkin kerralla tiskille ja oli valmiiksi netissä tehdyt hakemukset, niin ne sormenjäljet ja minun tunnnistamiseni (oli sen verran vanha passi, ettei se enää kelvannut virallisesti siihen).

32/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Sattui olemaan se joka toinen kerta, mikä ei vaadi uusien sormenjälkien ottamista? '

Pari viimestä kertaa kun olen uusinut passin, piti käydä kyttiksellä. Minulla on dysmelia =>

https://fi.wikipedia.org/wiki/Dysmelia

Nyt ei enää tarvinnut käydä, ehkä viimein hokasivat, ettei ihmiselle kasva uusia sormia,.

33/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttamassa takaisin Suomeen, jotta voin olla lähempänä iäkkäitä vanhempiani ja auttaa heitä asioissaan. Pankkitili itsessään on sivuseikka, mutta ilman pankkitunnuksia Suomessa ei voi tehdä mitään. Aika moni palvelu vaatii tunnistautumista, joka Suomessa on ulkoistettu pankeille jostain ihmeen syystä. Pankit on yrityksiä, jotka voivat valita asiakk

Lainaus ei enää onnistu, mutta mites suomi.fi ? Siellä voi antaa valtutuuksia veroasioihin , apteekkin, yms 

Vierailija
34/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen systeemi menee silleen, että sulla pitäis olla silmälasit, että sä näkisit etsiä hukkaamasi silmälasit.

tai

Kyetä todistamaan, mistä ympyrä alkaa ja mihin se loppuu.

Tarinoita Hölmölästä.

Vierailija
35/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi herttilei. Osoitetta ei ole Suomessa ja kaikki pitäisi tapahtua sormia napsauttamalla. Kuule, olet nyt muualla kirjoilla, joten älä oleta saavasi palvelua kuin olisit joku maailman napa. Ihme kitisemistä sinulta kyllä. Mutta koita kestää tämä kauhea koettelemus. Jaxuja sulle!

Vierailija
36/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

"Tusinaa matkoja? Uusin passini kesällä ja kävin valokuvaamossa ohikulkumatkalla ja passi tuli lähiärrälle, josta hain sen kauppareissulla. Jopa kaksi edestakasmatkaa (jotka hoitui muiden juttujen ohessa), kauhea vaiva!"

No minun matkojeni varrella ei ole kuvaamoja, ärriä tai muutakaan sellaista ja joutuu lähteä kauas ilman autoa vartavasten. Mitäs siihen sanot. Voisko ajatella vähän muultakin kantilta kuin omasta navasta.

Vierailija
37/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuko kansaneläkkeen maksu?

Vierailija
38/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tili kyllä saa olla, vaikka asuisi ulkomailla, mutta pankkitunnuksia siihen et saa, etkä pysty tunnistautumaan. Ulkomailla pysyvästi asuva sukulainen lopetti suomalaisen tilin, kun siitä meni vaikka kuinka palvelumaksuja, mutta mitään varsinaisia palveluja sillä ei saanut. Tilin saldonkin pystyi katsomaan vaan automaatilta ja siitäkin taisi mennä maksu. Ei ollut mitään etuja eurotilistä. Uuden pankkikortinkin saaminen vaati pitkän matkan siellä asuinmassa, kun

ISiis mitä? tse olen asunut pian 15 vuotta ulkomailla ja minulla on edelleen Suomessakin pankkitili. Luonnollisesti pankkitunnukset toimivat normaalisti, kuten kaikki pankin palvelut. Uusi pankkikortti tai luottokortti tulee kuriiripostilla suoraan ovelle.

Vierailija
39/39 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi ja vedetäänkin. 

Virallinen asuinpaikka pitää olla jossain EU-maassa. Näin Suomalaiset pankit ovat rajanneet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme