Tämä aika muistuttaa niin 90 luvun alkua
1989 kulutusjuhlat 1990 laskuja alko keräntymään ja asuntojen hinnat käänty rajuun laskuun 1991 ulosotto alko soitella . 1992. Talot ja autot vietiin.korko 15% 1993-94 lähes kaikki meni konkurssiin ja itsemurhat lisääntyivät 1995 alko valoa näkyä ja eloonjääneet alkoivat taas yrittämään.. ..
Kommentit (60)
Nyt ei ole Nokiaa pelastamassa mutta on vain EU joka riistää ja kuppaa suomea
Vierailija kirjoitti:
TIlanne on paljon pahempi 2020-luvulla.
Suomalaisten talous ja ostovoima tuhoutuivat 2020-2023 Marin ex viisikko hallinnon aikana pysyvästi kun kaikkien tuotteiden ja palveluiden hinnat ja katteet nousivat kymmeniä ja satoja prosentteja ja tämän valehdeltiin johtuvan 8% inflaatiosta minkä jokainen tajuaa olleen valtavan valheen... ja esimerkkinä sähköyhtiöiden annettiin nostaa sähkösopimusten hintoja 2022 5c/kwh tasolta jopa 50c/kwh tasolle ja tämähän oli suorastaan rikollista toimintaa (tämä vastaa 1000% inflaatiota mitä käytetään ainoastaan banaanivaltioissa ja sellainen Suomestakin tuli 2022)... ja hallinto kaiken lisäksi rakensi vielä sähkön tukimallin rikkaalle eliitille suurella alarajalla ja suurella ylärajalla jotta tuki ei auttaisi tavallisia ihmisiä lainkaan... ja keskusliikkeiden kartellit tekivät aivan vastaavaa rahastusta ilman mitään rajoituksia ja tuotteiden hinnat nousivat 20% -100%... ja polttoaineen hinnan annettiin nousta 202
Iigori turpa kiinni. Tai vaihtoehtoisesti selitä, miten Suomen pääministeri teki energiakriisin koko Eurooppaan.
Putin, se teidän pomo on syypää hintojen nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Ja Nato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIlanne on paljon pahempi 2020-luvulla.
Suomalaisten talous ja ostovoima tuhoutuivat 2020-2023 Marin ex viisikko hallinnon aikana pysyvästi kun kaikkien tuotteiden ja palveluiden hinnat ja katteet nousivat kymmeniä ja satoja prosentteja ja tämän valehdeltiin johtuvan 8% inflaatiosta minkä jokainen tajuaa olleen valtavan valheen... ja esimerkkinä sähköyhtiöiden annettiin nostaa sähkösopimusten hintoja 2022 5c/kwh tasolta jopa 50c/kwh tasolle ja tämähän oli suorastaan rikollista toimintaa (tämä vastaa 1000% inflaatiota mitä käytetään ainoastaan banaanivaltioissa ja sellainen Suomestakin tuli 2022)... ja hallinto kaiken lisäksi rakensi vielä sähkön tukimallin rikkaalle eliitille suurella alarajalla ja suurella ylärajalla jotta tuki ei auttaisi tavallisia ihmisiä lainkaan... ja keskusliikkeiden kartellit tekivät aivan vastaavaa rahastusta ilman mitään rajoituksia ja tuotteiden hinnat nousivat 20%
Otahan sinä selvää miten nuo omistukset nykymaailmassa jakautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin
Moneltako aloitan?
Ja palkkaatko kuusikymppisen osatyökyvyttömän? Olen alinta kastia työnantajien mielestä. Yli 20 vuoden työkokemuksesta ja kolmesta tutkinnosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vihreys on ajanmut meidät tähän tilanteeseen
Kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei tarvinnut työttömyyttä ja köyhyyttä hävetä
Silloin työttömyyttä todellakin hävettiin ja monet lähtivät joka aamu muka töihin piilottaakseen työttömyytensä. Kaikki eivät kertoneet edes puolisolleen. Ja akateemiset jupit riekkuivat että mene töihin, koska korkeasti koulutetuille työttömyys oli tuohon aikaan jotain täysin käsittämätöntä eikä se heitä koskenutkaan.
Itse olen kuullut muuten tätä mene töihin -laulua 90-luvulta saakka. Hieman koomista, kun aloitin säännöllisen työelämän jo siinä 80/90-lukujen taitteessa. Välillä oli opiskelutaukoa joo, mutta silti työnteko jatkui taas sen jälkeen ja osin sen aikana.
Mikä vielä koomisempaa, yksikään mene töihin -huutelija ei ole itse olleet töissä. Koskaan.
Muualla Euroopassa talous vetää, mutta Suomen öyhöpopulistit toimivat talouden jarruna. Valitettavan pitkä aika ennen kuin saadaan uusi hallitus, ja siihen mennessä ollaan saatu jo todellinen kriisi päälle.
Vierailija kirjoitti:
AI onko sulla konkreettisia vaihtoehtoja esittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AI onko sulla konkreettisia vaihtoehtoja esittää?
Ainakin voisimme alkaa taasen nöyrtyä, avata rajan ja ryhtyä taas hieromaan kumppanuutta Venäjän kanssa.
Stubbillahan on Lavrovin puhelinnumerokin. Voitaisiin hissuksiin erota Natosta ja ajaa jrnkit kuten ne saksalaiset ulos maasta. Voisimma antaa jokaiselle suomeen muuttaneelle maata, että voisivat rakentaa rintamamiestalon ja alkaa viljellä sitä maata satoa saadakseen.
Otettaisiin kondomit ja kännyt pois.
Jokainen viljelisi omat ruokansa. Valtiolta saisi kuokan, kirveen, sahan ja harsopakkauksen lapsenvaippatrpeiksi.
Osuuskunta perustaisi navetan, johon jokainen osallistuu tinkitöinä.
Ulkomailta otettaisiin vain nuoria siviöitä naisia.
Suo kuokka ja somaliperiaatteella Suomi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vesisänky on vaan muuttunut Teslaksi
Ja fondue härveli on heitetty kellariin ruostumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vihreys on ajanmut meidät tähän tilanteeseen
90-luvulla lamaan tarvittiin koko neuvostoliiton romahdus ja sen aiheuttama droppi viennissä.
Nyt orpo teki sen yksin . Tai ehkä persujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja fondue härveli on heitetty kellariin ruostumaan.
FOndue härveli ja leipäkone löytyy urbex videoilta hylätyistä rakennuksista.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvä jälleenmyyntiarvo
Vierailija kirjoitti:
Muualla Euroopassa talous vetää, mutta Suomen öyhöpopulistit toimivat talouden jarruna. Valitettavan pitkä aika ennen kuin saadaan uusi hallitus, ja siihen mennessä ollaan saatu jo todellinen kriisi päälle.
Demareiltako odotat muuta kuin tummaa kadulle jaloissa pyörijää?
Ministeri Tuula Haatainen lähtee Intiaan hakemaan apua työvoimapulaan: "Siellä on valtavasti osaamista yli 260 miljoonaa työikäistä, jotka eivät työllisty sinne"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin työttömyyttä todellakin hävettiin ja monet lähtivät joka aamu muka töihin piilottaakseen työttömyytensä. Kaikki eivät kertoneet edes puolisolleen. Ja akateemiset jupit riekkuivat että mene töihin, koska korkeasti koulutetuille työttömyys oli tuohon aikaan jotain täysin käsittämätöntä eikä se heitä koskenutkaan.
Itse olen kuullut muuten tätä mene töihin -laulua 90-luvulta saakka. Hieman koomista, kun aloitin säännöllisen työelämän jo siinä 80/90-lukujen taitteessa. Välillä oli opiskelutaukoa joo, mutta silti työnteko jatkui taas sen jälkeen ja osin sen aikana.
Mikä vielä koomisempaa, yksikään mene töihin -huutelija ei ole itse olleet töissä. Koskaan.
Mä en muista mitään sen kaltaista. Kaikille oli selvää ettei töitä vaan ollut. Moni toki häpesi ja peitteli työttömyyttä. Työttömyyskorvaus oli ostovoimalla mitattuna 2000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspäiväraha oli 1888 euroa netto! Ei sillä juurikaan juhlittu!
Vierailija kirjoitti:
Talojen hintaromahdusta odotellessa
Montako kymmentä vuotta aiot vielä odottaa? Jos olisit ostanut talon vaikka 20v sitten,se olisi nyt maksettu ja saisit myydessä omasi pois tai enemmän. Nyt olet 20v maksanut vuokraa etkä omista mitään. Mutta jatka vaan unelmoimista. Minä myyn oman velattoman pois ja ostan uudemman.
Trokaus on alkanut taas pyörimään kunnolla. Virosta ei ole varaa ostaa, sen sijaan on kiinakauppa. Kirpparit olivat ysärillä suosittuja, mutta nekin ovat hinnoitelleet itsensä nyt ulos. Ysärillä kapakat keksivät ties mitä temppuja saadakseen ihmisiä sisään (ns. tissibaarit). Nyt ihmisiä tuskin saadaan liikkeelle millään.
Suomessa on 10 % työttömyys ja 10% kansasta ulosotossa. Ei hyvältä näytä.
Esimerkiksi devalvaatio leikkasi suomalaisten ostovoimasta 50%. Saksan markan kurssi oli ennen devalvaatiota noin 2 mk ja devalvaation jälkeen se naulitttiin tasoon 3,04 mk.