Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

R-vika alkoi yhtäkkiä aikuisella.

Vierailija
23.09.2025 |

Pari viikkoa sitten huomasin ensimmäisen kerran puhuessani joissain lauseissa ja sanoissa, että r-kirjain "pyörähtää". Minulla ei ole ennen ollut r-vikaa edes lapsena, mut nyt tämä alkoi yhtäkkiä. Myös puolisoni huomasi tämän. Puhuessa muissa kirjaimissa ei ole tätä ongelmaa. Nyt viikko sitten alkoi välillä tulemaan nielemisongelmia. Tuntuu, että ruoka takertuu nieluun kiinni, juomat menee ihan hyvin. Nielemiseen on tullu ehkä jo vähän pelkoakin, syöminen on aika hidasta. Välillä tuntuu, ku nielee, että ruoka ei liikkuisi ruokatorvessa, ja ikään kuin ruuan muruja jäisi nieluun pyörimään. Olen ollut tosi huolissani. Olen jo varannut lääkäriajan. Kysyisin, että onko kenelläkään ollut kokemusta tällaisista oireista tai kuullut että jollain olisi ollut tällaista? Toivoisin asiallisia vastauksia.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, että r-kirjain pärähtää. Ap

Vierailija
2/7 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Als.😢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena.

Eri

Vierailija
4/7 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologian vastaan otolle suosittelen hakeutumaan varmuuden vuoksi. Todennäköisesti kuitenkin kyse jonkun hiven aineen tai vitamiinien puutteesta.

Vierailija
5/7 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tämä aiheutui melko varmasti kovasta stressistä ja ahdistuksesta parisuhteessa. Mies oli narsistin perikuva ja etsi minusta vikoja joka hetki. Kun pääsin ukosta eroon niin katosi myös tämä 5 kymppisenä alkanut R-vika.

Vierailija
6/7 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla stressi aiheuttaa pahoja nielemisvaikeuksia. On tehty tähystys ja tutkimukset ja mitään vikaa ei löytynyt. Onneksi tulee nykyisin vain ajoittain. Luultavasti nyt taas, kun muistin asian.

Vierailija
7/7 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tämä aiheutui melko varmasti kovasta stressistä ja ahdistuksesta parisuhteessa. Mies oli narsistin perikuva ja etsi minusta vikoja joka hetki. Kun pääsin ukosta eroon niin katosi myös tämä 5 kymppisenä alkanut R-vika.

Minulla oli väkivaltainen mies. T. Se nielemisvaikeuksista kärsivä.