Yrittäjän loppuunpalaminen
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta yrittäjän loppuunpalamisesta? Mistä ja millaista apua on saatavilla, kun sairausloma ei ole mahdollinen?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Miten yrittäjä voi palaa loppuun tämän hallituksen aikana? Saitte kaiken mitä halusitte: muhkeat yritystuet, verohelpotukset ja vmäiset työläisetkin saa potkia pihalle ilman syytä.
Anteeksi, minulta ei heru sympatiaa eikä empatiaa teille.
Kerrotko vielä, mistä voin nostaa ne muhkeat tuet yritykselleni?
t. toiminimiyrittäjä
Minuakin kiinnostaa muhkeat tuet. 0€ tukia on tullut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin saikku ei ole mahdollinen?
En nyt tiedä Ap:n tilanteesta, mutta esimerkiksi siten, että jos olet yksinyrittäjä ja useamman kuukauden poissa töistä, asiakkaat ehtivät sinä aikana siirtyä muualle.
Eli on täysin mahdollinen paitsi uhriutujalle.
Ei voi kun ihmetellä ihmisten pahantahtoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
On työterveyssopimus Terveystalolle, joka kattaa kaikki palvelut. Soitin sinne, niin eivät ala kertomaan yhtään mitä apua olisi edes saatavilla. Käskevät vain varata ajan työterveyslääkärille. Mietin, että onko turhaa varata sinne aikaa kun ei ole mitään tietoa voiko sieltä edes saada apua.
Okei pakko sanoa että Pihlajalinnalla melko paljon parempi meno.
Vierailija kirjoitti:
Joskus ysärillä alkoi isä, poika ja pakettiatuofirman isällä remmi luistamaan. Jos ei olisi ollut sitä poikaa, niin kusessa oltaisiin oltu, etenkin minun raksatyömaani. Oman kuutioni saneeraustyön tilaajana olin sitten pojan apumiehenä oman kuutioni lisäksi muutamassa muussakin niiden kohteessa ihan muualla. Jos on ihan yksin ja alkaa iso ratas vippaamaan, niin sitten myydä urakka jollekin kilpailijalle.
Ihan samalla tavalla kaikki osapuolet on kusessa, jos pienellä yrittäjällä vaikkapa pettää pumppu kesken urakan. Tai iskee syöpä. Remmin luistaminen on vain yksi syy muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten yrittäjä voi palaa loppuun tämän hallituksen aikana? Saitte kaiken mitä halusitte: muhkeat yritystuet, verohelpotukset ja vmäiset työläisetkin saa potkia pihalle ilman syytä.
70 % Suomen yrittäjistä on yksinyrittäjiä. Ei yritystukia, ei verohelpotuksia, ei myöskään työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Karma. Ahneella on paskainen loppu.
Miksi yrittäjä on sinusta automaattisesti ahne? Oletko itse ahne, kun haluat palkkaa työstäsi?
Jos sen firman pyörittäminen on niin raskasta, että palaa loppuu, niin suosittelen todella miettimään onko tuollaista järkeä jatkaa. Tilanne ei korjaannu millään psykologin kanssa jutustelulla tai viikon sairauslomalla.
En tiedä miksi yrittäjät roikkuvat yrityksissään kynsin ja hampain kiinni vaikka sokeakin näkee, ettei siitä tule mitään. Pillit pussiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin saikku ei ole mahdollinen?
En nyt tiedä Ap:n tilanteesta, mutta esimerkiksi siten, että jos olet yksinyrittäjä ja useamman kuukauden poissa töistä, asiakkaat ehtivät sinä aikana siirtyä muualle.
Eli on täysin mahdollinen paitsi uhriutujalle.
Ei asiakas odottele, että palaat töihin, vaan hakee tarvitsemansa toisesta saman alan firmasta. Mitä tekemistä sillä on uhriutumisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työterveyssopimus Terveystalolle, joka kattaa kaikki palvelut. Soitin sinne, niin eivät ala kertomaan yhtään mitä apua olisi edes saatavilla. Käskevät vain varata ajan työterveyslääkärille. Mietin, että onko turhaa varata sinne aikaa kun ei ole mitään tietoa voiko sieltä edes saada apua.
Työterveyspuolella on ihan tavallista, että ensiksi tavataan työterveyslääkäri, joka sitten tarvittaessa ohjaa eteenpäin. Rohkeasti vaan varaat ajan lääkärille ja kerrot hänelle.
TÄMÄ! Jotta laskutus voi mennä sen työterveyssopimuksen kautta, tarvitset aina työterveyslääkärin lähetteen ihan kaikkeen. Mä aina otan vaan työterveyslääkärin chattiajan ja sanon että haluaisin mennä vaikka verikokeeseen ja fysioterapiaan, kirjoita mulle lähete. Sitten kun on lähete, saa niitä työterveyspalveluita.
Kela vaatii siis tuon lääkärin lähetteen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakait saat apua työterveydenhoidosta. Kuulostat ihan trollilta.
Lääkärifirma järjestää vaikka presidentin kanssa tapaamisen, jos lyöt rahaa pöytään. Ja saat sieltä niin paljon palveluita mitä keksit vain pyytää, kun yrittäjänä sinä olet maksava asiakas, eli yrityksesi maksaa kaiken ja tilikauden loputtua voit osan kuluihin hakea Kela korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kun ihmetellä ihmisten pahantahtoisuutta.
Minä en ihmettele yhtään, miksi monet työläiset vihaavat yrittäjiä ja toivovat heille pahaa. Koska Suomessa on USAn jälkeen helpointa irtisanoa työntekijä, Suomessa on länsimaiden huonoimmat palkat ja sosiaaliturva, ja ennen kaikkea yrittäjät julistavat ihan ääneen vihaavansa elantonsa mahdollistajia eli työntekijöitä. Näitä työntekijäpuolen vihaajia on yksinyrittäjissäkin jonkin verran. Sitten meillä on n*zihallitus, jota yrittäjät rakastavat sydänjuuriaan myöten.
Tietäisittepä kuinka vihamielistä tekstiä Yrittäjä-lehdessä ja työnantajajärjestöjen lehdissä on työntekijöistä. Tämä on aivan uskomaton ilmiö, jota ei varmasti missään muualla maailmassa ole.
Ja olen muuten itse ollut freelancer aikanaan eli ts. yrittäjä ja ollutkin SY:n jäsen. Että ei kannata minuakaan haukkua katkeraksi kommariksi.
Vierailija kirjoitti:
Hertsileijaa. Ota se sopimus käteen ja lue millaisen sopimuksen olet tehnytTerveystalon kanssa. Jotkut työterv. sopimukset kattavat jopa sydänleikkaukset, silmälasit, psyatrit, terapiat, huuhaa palvelut, ystävyyspalvelut, kuuntelupalvelut. Lääkär firmat tekevät bisnestä ja myyvät sinulle mitä tahansa, jopa uuden jalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, mistä voin nostaa ne muhkeat tuet yritykselleni?
t. toiminimiyrittäjä
Minuakin kiinnostaa. Eräs yrittäjiä vihaava henkilö aikoinaan luetteli minulle katkerana valtavan määrän tukia, joita olin varmasti saanut ryhtyessäni (yksin)yrittäjäksi. Oli kuulemma jokin naisyrittäjienkin erikoistuki ollut. Todelllisuudessa olisin voinut saada vain yhtä - starttirahaa - mutta sen ehtona olisi ollut toiminnan harjoittaminen naapuripaikkakunnalla olevasta vuokrakiinteistöstä käsin. Toimistoni oli kuitenkin kotona ja työpisteeni asiakasyritysteni tiloissa, joten jäi sekin tuki saamatta. Ainoat rahalliset edut ikinä sain siitä, että voin vähentää toimistotarvikkeet yms. verotuksessa. Palkansaajahan saa sellaiset työnantajalta, ja jollei saa, ottaa salaa.
Ap:lle sanoisin sen, että jos yrityksellä alkaa mennä niin huonosti, että epäilet lopettamisen olevan päätepisteenä, lopeta yrityksesi heti. Ota ensin yhteyttä työvoimaviranomaisiin, Kelaan, vakuutusyhtiöihin, Verohallintoon yms. ja selvitä, miten hoidat asian kärsimättä pahempaa vahinkoa. Kun yrittäjä putoaa suojaverkkojen ohi, jälki on rumaa. Minä olen siitä esimerkki. Meni terveyttä myöten kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, itse en tunne empatiaa edes yksinyrittäjiä kohtaan. Riistohinnoitellut tuotteet ja palvelut ja vingutaan ettei ole asiakkaita. Ja ettei ole muka varaa palkata henkilökuntaa tai maksaa niille palkkaa. Ja yksinyrittäjäthän äänestetää persuja. Itse ostan nykyään jo suurimman osan ruoasta Ruotsista. Onneksi täältä on Haaparantaan lyhyt matka.
Jaa, et kai sä köyhä ole? Kuulostaa köyhän katkeralta ulinalta internetissä, taas kerran. Ja Suomessa on vaalisalaisuus, joka on vaan juksannut sua äänestysasiassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, itse en tunne empatiaa edes yksinyrittäjiä kohtaan. Riistohinnoitellut tuotteet ja palvelut ja vingutaan ettei ole asiakkaita. Ja ettei ole muka varaa palkata henkilökuntaa tai maksaa niille palkkaa. Ja yksinyrittäjäthän äänestetää persuja. Itse ostan nykyään jo suurimman osan ruoasta Ruotsista. Onneksi täältä on Haaparantaan lyhyt matka.
Tappiollako sen yrittäjän pitäisi tuotteitaan tai palveluitaan myydä?
Sulla ei taida olla mitään käsitystä yrittäjyydestä? Tuotteet eivät itsestään ilmesty kaupan hyllyille ja kaikki maksaa yrittäjällekin liiketiloista yms. lähtien.
Lopettaneiden yritysten määrä Suomessa kasvaa koko ajan, joten siinähän saat sitten riemuita yrittäjävihassasi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa yrittäjistä on yksinyrittäjiä. Ei yksinyrittäjä mitään yritystukia saa. Monella alalla asiakkaat ovat vähentyneet hurjasti, kun asiakaskunnan taloudellinen tilanne on huono. Toisaalta kaikki kulut ovat nousseet, eli käteen jää sitäkin kautta entistä vähemmän. Arvo sitten siinä, uskallatko nostaa hintoja vai viekö se loputkin asiakkaat. Omankin elämän kulut ovat nousseet, eli rahalle olisi tarvetta. Viimeisten viiden vuoden aikana moni pienyrittäjä on joutunut todelliseen ahdinkoon.
Ei muutenkaan ole yhtään mitään syytä olla kateellinen yksinyrittäjälle. Se tuntiveloitus ei todellakaan ole sama kuin työntekijän tuntipalkka - siitä menee ensin viidesosa suoraan verottajalle alveina, sitten eläkemaksut, vakuutukset, kaikki mahdolliset ja mahdottomat yrityksen kulut. Paljon on sellaistakin työtä, jota ei voi laskuttaa eli joka pitää ottaa huomioon hinnoittelussa. Ja jos haluaa pitää lomaa, luvassa ei ole lomarahaa vaan sen sijaan kulut juoksevat entiseen malliin mutta rahaa ei tule mistään, eli sitäkin varten on osattava säästää etukäteen.
Harva pienyritys on rahasampo. Yleensä enemmän tienaisi työntekijänä. Osalle yrittäjyys on keino toteuttaa itseään tai saada enemmän vapautta - silloin se voi siinä mielessä kannattaa, vaikka tuottaisikin vähän huonosti, kunhan tuottaa edes jotain. Mutta yhä useammalle se on pakotettu "valinta", kun yhä useampi yritys jättää työntekijät palkkaamatta ja teettää hommat kevytyrittäjillä ja muilla. Omalla alallanikin on nykyään lähes mahdotonta työllistyä työntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai ne nyt jumaliste missään asiakaspalvelussa ala diagnosoimaan ja kertomaan hoitosuunnitelmaa. 🤦🏼 En ihmettele jos on yrittämisen kanssa ongelmia jos älykkyys on tuolla tasolla ja tiedonhankintakanavana on vauvapalsta.