20 vuotta sitten ystäväni piti minua hulluna, kun ostin 180 000 euron asunnon. Nyt hänellä on mennyt vuokraan jo yli 220 000 €. 🤣🤣🤣🤣
Laskeskelin, että hän ehtii tuhlata elämänsä aikana vuokraan 800 000 tämän päivän euroa. 😱😱😱!!! Ja tämä sama henkilö piti 180 000 euroa niin isona summana, ettei olisi mitään järkeä maksaa sellaista summaa. Piti minua hieman pipipäänä, kun ostin oman noin "isolla" summalla.
Siis meneehän minultakin vastike, mutta tässä nykyisessä uudehkossa taloyhtiössä vastike on ihan naurettavan pieni, vain 173 € kuukaudessa. Ja nykyään asuntoni arvo on lähemmäs 300 000 € kiitos sijainnin kasvukeskuksessa. Sen sijaan ystäväni saisi enintään vuokravakuuden takaisin eli alle kaksi tonnia.
Miten ihmeessä on järkevämpää maksaa 800 000 euroa kuin sijoittaa 180 000 euroa, kun tuo sijoitus samalla säästää vuokran maksamiselta?
Voisiko joku hieman avata tätä vuokralaisten ihmeellistä logiikkaa? 🤔🤔
Kommentit (59)
Täällä on yritetty tuota selittää vuokratuhnuille vuosikaudet, mutta eihän ne reppanat ymmärrä. Anna olla. Ei heidän päähänsä tuollainen mahdu. Heille on tärkeintä että Kela maksaa mahdollisimman suuren osan asumisesta. Osaavat laskea vain sisään tulevan tukien määrän, mutta ymmärrys siitä mihin raha heiltä hupenee, on olematon.
Et sinä omista asuntoa. Omistat vain sen hallintaan oikeuttavat osakekirjat.
Kaveri osti kaksion 2006 75 tonnilla. Ei saisi tänä päivänä omiaan pois siitä. Onneksi on velaton. Vuokralla asuminen kannattaa vain, jos on työ jonka takia joutuu/kannattaa muuttaa usein. Minä tein raksahommia reissutyönä 1998-2017. Tuli Suomi tutuksi sinä aikana. Asuin vuokralla eri puolella maata. Sitten lopetin hommat ja ostin vanhan ok-talon ilman lainaa.
M54
Hihhih!😅😂🤣Onpas suorastaan hulvattoman hauska juttu!🤣😂😅
Ostitko asunnon ilman lainarahaa? Jos et, oletko laskenut, paljonko sinulla on mennyt korkohin rahaa?
Mutta joo, kyllähän omistusasuminen yleensä pitkän päälle tulee edullisemmaksi kuin vuokralla asuminen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yritetty tuota selittää vuokratuhnuille vuosikaudet, mutta eihän ne reppanat ymmärrä. Anna olla. Ei heidän päähänsä tuollainen mahdu. Heille on tärkeintä että Kela maksaa mahdollisimman suuren osan asumisesta. Osaavat laskea vain sisään tulevan tukien määrän, mutta ymmärrys siitä mihin raha heiltä hupenee, on olematon.
Minä asun vuokralla enkä ole ikinä, ikinä saanut Kelalta asumistukea, en edes silloin kun olin kahden lapsen yh-äiti ja asuin Helsingin kaupungin vuokratalossa. En ole hakenut enkä saanut asumistukea edes nyt kun olen vanhuuseläkkeellä. Ihan itse olen vuokrani maksanut. Ja se että asun vuokralla on täysin oma valintani. Sinä saat maksaa asuntolainaa ja asua omistusasunnossasi, ok?
Kylläpä onkin kiintoisa homma!🤔🤔🤔
Asunnon omistaminen on niin, niin tunkkaista. Onko kiva olla korvia myöten veloissa?
Ostitko asunnon suoraan tililtäsi löytyvillä varoilla, vai otitko lainan? Koroista tuohon 180 000 e päälle kertyy prosentista riippuen n. 75000 e, eli 3750 e per vuosi, 312 e per kk.
En sinänsä sano ettei asunnon osto silti kannata, mutta tämä on yksi asia joka kannattaa huomioida.
Miksi ihmeessä ostit jonkun osakkeen? Ethän sinä mitään asuntoa omista, vaan osakkeen. Olitpa tyhmä. Miksi et ostanut omakotitaloa??😱
Vierailija kirjoitti:
Osakkeen omistaja ei omista asuntoa.😩
Kaikkista typerintä on ostaa osake ja sen jälkeen sitten maksella vastiketta loppu elämä. Ihan kuin vuokraa maksaisi. Sen lisäksi että maksaa sen osakkeenkin. Ihan typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeen omistaja ei omista asuntoa.😩
Pelkkää saivartelua. Käytännössä omistaa kyllä sen asunnon kaikilla normaaleilla mittareilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkista typerintä on ostaa osake ja sen jälkeen sitten maksella vastiketta loppu elämä. Ihan kuin vuokraa maksaisi. Sen lisäksi että maksaa sen osakkeenkin. Ihan typerää.
Vastikkeella maksetaan vain ne kaikki jatkuvat juoksevat kulut jotka omakotiasukas maksaa sitten jokaisen erikseen itse.
Hassua, kun omistusasujat aina unohtavat kodin remontoinnin aiheuttamat kustannukset ja vastikkeen/ lainan korot/ lämmitys- ja ylläpitokustannukset. Jos on asunut asunnossa 10 v tekemättä yhtään remppaa, ei kannata odottaa saavansa sitä "arvonnousu"summaa myydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeella maksetaan vain ne kaikki jatkuvat juoksevat kulut jotka omakotiasukas maksaa sitten jokaisen erikseen itse.
Itse en voisi kuvitella asuvani muualla kuin omakotitalossa. Se on oikeasti oma ja päätän itse mitä rempataan ja milloin. Osakekämpät sopii avuttomille vässyköille, jotka eivät itse osaa tehdä tai päättää mitään. Hyvä tietenkin, että reppanoillekin on olemassa vaihtoehto.
Kaveri osti 180 000 eurolla asunnon uuden naisystävänsä kanssa, lainarahalla tietty. Enpä ehtinyt varoittaa. Puolitoista vuotta myöhemmin tuli ero ja eukko viivytteli asunnon myyntiä kaikin keinoin, vaikkei asuntomarkkinat nyt silloinkaan kovin kuumana käyneet.
Kumpikin otti pelkässä laskeneessa hinnassa takkiin 8000 euroa, jos lainan korot, mitä ehtivät maksaa laskettaisiin mukaan olisiko 10 000 euroa tappiota rikki?
Ostit kerrostaloasunnon... Kuvottavin asumismuoto. Todellisuudessa et omista muuta kuin ilmaa.