En kestä tätä nälkää
1. päivään pitäisi kituuttaa. Eikä seurakunnassakaan näy tiedossa mitään ilmaisia ruokailuja kuten joskus on. Eikä kukaan kutsu kylään (tiesi ahdingostani). Silloin kyllä houkutellaan tarjoamalla pizzaa ja kiinalaista kun olen ollut dieetillä eikä uskota puhetta, mutta auta armias kun on tällainen tilanne niin vajotaan maan alle eikä olla tietävinään mitään. No, enpähän pääse ainakaan lihomaan. Voisin pyytää lainaksi joltain rahaa mutten kehtaa :/ Jotenkin hävettää tällainen tilanne.
Kommentit (60)
Naapurin täti tulee taas ruoka-aikana, on käynyt jo viikon kun Kela ei pidä mitään kiirettä. Leivoin leipää ja pullaakin . Tyrkytän mukaan viemisiksi. Ei huoli rahaa vaikka olen kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei sitten ole juolahtanut mieleenkään selvittää paikkakuntasi ruokajaot eikä sitä jaellaanko sielläpäin kouluissa oppilaiden päivän ruokailusta jäänyttä ruokaa kaikille halukkaille jotka ajoissa astioidensa kanssa jonoon menevät? Diakoniatyöntekijällekin olisi varmasti ollut mahdollista soittaa ja pyytää apua.
Minua hävettää ihan hirveästi tilanteeni ja en tiedä mitä diakoni sanoo :/
Ap
Luuletko tosiaan että olet ainoa laatuasi!? Diakoniatyöntekijä on kuule nähnyt ja kuullut paljon enemmän kuin sinä tulet näkemään joten ei se sano mitään vaan koettaa auttaa. Samoin paikkakuntasi ruokajaot sekä koulujen ylijäämäruoat. Ei niille kenenkään nälkä ole mitään uutta.
Ei muuta kuin diakonissa yhteys,soita heti. Ei tarvitse hävetä!
Tyypillinen vasemmiston öyhöttäjän kommentti. Mene töihin äläkä ammu ketään.
https://ruoka-apu.fi/ruoka-apua-etsiville/
Diakoniin vaan yhteys, sieltä voivat myös tietää ruuan jakopaikkoja tai jos jostain voi kysyä tätä eu-ruoka-apu ostokorttia.
Myös pelastusarmeija voi auttaa, vaikkei paikkakunnallasi olisikaan toiminnassa muuten:
Jos et asu pääkaupunkiseudulla eikä paikkakunnallasi ole Pelastusarmeijan avustustyötä, voit hakea avustusta päämajasta.
Päämajan avustustyö on tauolla 15.-25.8. eikä sinä aikana tulleita hakemuksia pystytä valitettavasti käsittelemään.
Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostilla hakemukset@pelastusarmeija.fi
Voit myös soittaa päämajan avustustyön puhelinnumeroon 050 512 6815.
Puhepostissa kerrotaan aina, milloin puhelin on seuraavan kerran avoinna. Tekstiviesteihin emme vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Yllä oleva kommentti siis tuolle haistattelijalle. Toivottavasti ap saa nälkäänsä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko edes makaroni pussiin rahaa?
No kun ei edes siihen ja tyhjiä tölkkejäkin on vaikea löytää. Nyt sentään on vähän aurinkoista joten taidan mennä tuonne ostarille tekemään pienen kävelylenkin, josko löytyisi. Nyt en jaksa miettiä näkeekö kukaan ja mitä ajattelevat.
Ap
Ymmärrän. Aina käsketään keräämään tölkkejä mutta vähän vaikea kun niitä ei oo. Itselläni nyt ruokaa mutta olen kokenut tuon kyllä
Meet nyt sinne diakonille, soitat ajan ja saat 50e ruokalahjakortin.
Vierailija kirjoitti:
Diakoniin vaan yhteys, sieltä voivat myös tietää ruuan jakopaikkoja tai jos jostain voi kysyä tätä eu-ruoka-apu ostokorttia.
Myös pelastusarmeija voi auttaa, vaikkei paikkakunnallasi olisikaan toiminnassa muuten:
Jos et asu pääkaupunkiseudulla eikä paikkakunnallasi ole Pelastusarmeijan avustustyötä, voit hakea avustusta päämajasta.
Päämajan avustustyö on tauolla 15.-25.8. eikä sinä aikana tulleita hakemuksia pystytä valitettavasti käsittelemään.
Voit myös soittaa päämajan avustustyön puhelinnumeroon 050 512 6815.Puhepostissa kerrotaan aina, milloin puhelin on seuraavan kerran avoinna. Tekstiviesteihin emme vastaa.
Täällä tarvitaan diakonin ruokaseteli ruokajakeluun, mutta tuolla näkyy olevan myös jakelu jossa lukee oma kassi mukaan, eikä siinä ole mainintaa mistään ruokasetelistä kun taas jossain muussa tapahtumassa on siitä maininta. Oletan siis että tuonne voi vaan mennä hakemaan omaan kassiin tavaraa. On kyllä kauheaa että olen ajautunut tähän pisteeseen. Toivottavasti siellä ei ole ketään tuttua joka tunnistaa.
Ap
Kun saat rahaa kannattaa , ostaa kaurahiutaleita ja pari makaronipussia kaappiin, maksaa 1.50e.
Nälkä on tunne siinä missä ahdistus tai suru, se kyllä menee ohi itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllä oleva kommentti siis tuolle haistattelijalle. Toivottavasti ap saa nälkäänsä ruokaa.
Ensin haukut ja sitten silität päätä. Kumpi olet lintu vai kala.
Kerää pulloja
Muuta telttaan
Mene töihin
Kerää tienvarsilta eläinten raatoja ja paista pannulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit myös soittaa päämajan avustustyön puhelinnumeroon 050 512 6815.Puhepostissa kerrotaan aina, milloin puhelin on seuraavan kerran avoinna. Tekstiviesteihin emme vastaa.
No sittenhän ne on samalla asialla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei sitten ole juolahtanut mieleenkään selvittää paikkakuntasi ruokajaot eikä sitä jaellaanko sielläpäin kouluissa oppilaiden päivän ruokailusta jäänyttä ruokaa kaikille halukkaille jotka ajoissa astioidensa kanssa jonoon menevät? Diakoniatyöntekijällekin olisi varmasti ollut mahdollista soittaa ja pyytää apua.
Ap
Ei tarvi hävetä, tulo- ja meno tiedot mukaan, olisit aamulla soittanut, olisi ehkä antanut k-kaupan lahjakortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luuletko tosiaan että olet ainoa laatuasi!? Diakoniatyöntekijä on kuule nähnyt ja kuullut paljon enemmän kuin sinä tulet näkemään joten ei se sano mitään vaan koettaa auttaa. Samoin paikkakuntasi ruokajaot sekä koulujen ylijäämäruoat. Ei niille kenenkään nälkä ole mitään uutta.
Joo mutta olen itse sös
Niin on kaikki sössineet joilla on tilanne tuo. Et ole mikään poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Mee jonnekin kahvilaan istumaan ja kärkyt jämiä.
Auttaisiko jos teeskentelen olevani lokki?
ap
Mua ei hävettäisi yhtään hakea ilmaista ruokaa.
muista myös pyytää apua ulkopuolelta taloutesi hallitsemiseen. Joskus meistä osa tippuu hetkeksi yhteiskunnan tukiverkon varaan.
7v sitten kun olin yrittäjä, ja ajoin alas yritykseni, ja jäin hetkeksi työttömäksi, kävi ilmi etten saa mitään tukea mistään koska olen yrittäjä ja tuet ei kuulu yrittäjälle.
Kesti 11 viikkoa löytää työ, ja tilipäivään meni 15 viikkoa. Visa meni tappiin, säästöt meni. Onneksi sain lyhennysvapaata asuntolainaani pankilta.
Onneksi ystävät kutsui syömään, tuttava pariskunta kutsui pitkään saunailtaan, sain syödä ja juoda, itkeä ja nauraa. Kaverit jeesi pahimman yli. Itseasiassa heidän tuttava nainen käytti tilanne hyväksi ja pyysi ulos syömään, ja löysin puolison kaiken paskan keskellä. Aikamoista settiä tuo oli.
Eikun tsemppiä ja laitappa elämäsi kuosiin.
Onko sulla perunoita ja vaikka sipulia? Maito tai kerma ei olis haitaksi, mutta ei pakollinen-
Etsi joku kauppa, missä on tarjouksessa kokonainen lohi x euroa, fileoituna x+2 eurona. Ainakin meidän cittarissa on aika usein. Norkoile kalatiskin lähettyvillä ja odota että joku ostaa kokonaisen lohen fileoituna. Kun myyjä kysyy, tuleeko perkeet mukaan ja jos ostaja vastaa "ei", sano vikkelästi "minä voisin ottaa ne", ennen kuin myyjä heittää ne perkeet roskiin. Jos asiakas haluaa ne mukaansa, odota sitten seuraavaa. AIka moni kuitenkin jättää ne ottamatta.
Noihin ruotoihin ym, jää sen verran kalaa kiinni, että niistä saa hyvinkin yhden hengen kalasoppaan lohet, ehkä vähän niukalti mutta lohta kuitenkin. Kotona upotat ne perkeet veteen ja keität 10-15 minuuttia. Muista poistaa kidukset saksilla ennen keittämistä, niistä tulee pahaa makua. Poista sitten perkeet vedestä ja keitä perunaa ja sipulia siinä samassa keitinliemessä. Sillä valin siivoa perkeistä lihat irti (irtoavat kypsinä helposti). Kun perunat on kypsiä, nakkaa ne lohenrippeet keittoon ja jos sulla on maitoa tai kermaa niin sitä kanssa. Ja avot sulla on lohikeitto ilmaisesta lohesta.
En oo tuota koskaan kokeillut, kun en ole vähävarainen. Kaupassa kuitenkin harmittaa kun hyvät perkeet menee roskiin. Itse otan ne aina talteen kun ostan kokonaisen lohen ja keitän niistä maukkaan liemen kalasopan pohjaksi. Ja kaavin myös ruodoista ne kypsät kalanlihat talteen ja lisään siihen soppaan.
Minä syön sitä viikon, ehkä jos pelkään ruokamyrkytystä mitä ei ole vielä tapahtunut... niin pakastan osan annosrasioihin.