Pentulive 2025 official, englanninspringelspanielit.<3
Voi suloisuus! Uusi pentulive alkaa 15.10., ja rotuna päästään tutustumaan englanninspringelspanieleihin!<3 Kuinkahan monta pentua Muru-emo saa? :)
https://mesta.net/valoa-syksyn-harmauteen-tuo-pentulive-jo-viidetta-ker…
Kommentit (6206)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on emolehmiä ja vasikat saa laiduntaa mammojensa kanssa sekä imeä maitoa. Maitotiloista on vähemmän kokemusta, mutta aika lähellä sellainen on, ja ainakin siellä vierotus tapahtuu vähitellen eli vaikka vasikkaa ruokittaisiinkin "tutilla" ja rehulla, niin ero emoon ei olisi kerrasta poikki.
Tapahtuuko emon ja vasikan erotus sitten tehotuotannossa kun telkusta näin pätkän jossa emo ei saanut enää tavata vasikkaansa .. tää oli kyllä maalla eikä suomalainen ohjelma. Ihan ohi pentuliven mutta emo - pentu tässäkin aiheessa. Olisiko lehmälivelle kysyntää 😍 Vasikat on myös söpöjä .
Pallomeri korkattu kahteen kertaan
jee 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin Muru paikoillaan imetyksen aikana.
Tarvitseekohan Muru ihmisten rauhoittavaa läsnäoloa. Muuten on levoton, jos pentujen kanssa yksin.
No tätähän täällä on yritetty sanoa.
Vaikka kasvattaja on ihan ok jne, niin siltikin minun mielestäni tuohon hommaan ei pitäisi ryhtyä, jos käy muualla päivä töissä ja on kädet täynnä töitä. Niiden käsien pitäisi olla pentuja täynnä. Myös emon silitystä. Paljon enemmän, kuin mitä nyt on. Vaikkei sinällään ihan kivasti on mennyt.
20:23 joku pennuista hyppäsi jo näppärästi pedin laidan yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseekohan Muru ihmisten rauhoittavaa läsnäoloa. Muuten on levoton, jos pentujen kanssa yksin.
Kasvattaja kyllä itse kertoi että tällä hetkellä Muru käy nopeasti imettämässä ja silloin kun se tulee itse tiettyyn aikaan niin antaa pentujen parhaiten imeä. Jos esim kasvattaja kehottaa niin ei enää niin pidä.
On aivan normaalia että Murun imetys tässä vaiheessa on loppumassa joten lopettakaa ininä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maili vei pennulta porakoneen.
Maili on alkanut suunnitella omaa pentulaatikkoa 😋
Voi että, niin symppis Maili
Vierailija kirjoitti:
Voisihan pennuille opettaa jonkun "hei tonttu-ukot hyppikää" tai jonkun muun liikuntaleikin.
Ainakin piiri pieni pyörii ja Finlandia hymni olis hyvä kuunnella näin itsenäisyyspäivän alla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaja kyllä itse kertoi että tällä hetkellä Muru käy nopeasti imettämässä ja silloin kun se tulee itse tiettyyn aikaan niin antaa pentujen parhaiten imeä. Jos esim kasvattaja kehottaa niin ei enää niin pidä.
On aivan normaalia että Murun imetys tässä vaiheessa on loppumassa joten lopettakaa ininä.
Imetyksestä ei ole niin paljon kysymys kuin siitä,että pennut saavat traumoja kun joutuvat jatkuvasti hylätyksi. Eikä ihminen huomannut ainakaan tänään ulkoilun jälkeen paikata asiaa, vaikka oli lähellä. Maili ei ollut vielä tullut laatikkoon :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Muru käy käyskentelemässä esim. öisin eikä pysähdy imettämään. Ahdistuneelta näyttää jatkuva liikuskelu eikä huomioi pentuja ollenkaan. Silloin kukaan ei ainakaan kehota sitä menemään pentulaatikkoon. Ihminen kun on paikalla, niin rauhoittuu paremmin. T. Eri
Kahden viikon päästä ensimmäiset pennut varmaan alkaa lähteä uusiin koteihin.
Älkää ruokkiko trollia. Ohi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kasvattaja on ihan ok jne, niin siltikin minun mielestäni tuohon hommaan ei pitäisi ryhtyä, jos käy muualla päivä töissä ja on kädet täynnä töitä. Niiden käsien pitäisi olla pentuja täynnä. Myös emon silitystä. Paljon enemmän, kuin mitä nyt on. Vaikkei sinällään ihan kivasti on mennyt.
Ihan hyvä jos tulolähde on muu kuin pentutuotanto. Lyhytaikaista tuo on kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin katsojalle kasvattaja mainitsi että 9.12 8 viikkoa ja live loppuu että siinä viikonloppuina molemminpuolin ja viikolla sitten kotiutuksia voi ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Sama ristiriita kuin aina. Ei haluais luopua mutta pennut iloisia. Oma koti, oma peti, eikä kukaan järsi korvaa.
Ohista taas
En siis tiedä muista maitotiloista kuin tuossa naapurissa, mutta ihan mielenkiinnosta lukaisin parikin juttua
https://www.maitojame.fi/artikkelit/vierihoito-juttusarja-osa-5-vieroit…
https://www.valio.fi/vastuullisuus/elainten-hyvinvointi/vasikoiden-vier…
Eläinten hoidon ja kasvatuksen voi tehdä tavalla jos toisellakin olipa kyseessä lemmikit tai tuotantoeläimet. Ihan mututuntumalla arvelen, että jos maito-, kananmuna-, kala-, liha- ym. tiloilla emojen ja poikasten elämä olisi ns. luonnonmukaista, niin me kuluttajat maksaisimme maitolitroistamme tai kananmunistamme maltaita. Olisimmeko siihen valmiita? Ja toisaalta, nykyiset tuotanto- ja lemmikkieläimet ovat hyvinkin kaukana luonnollisista esi-isistään eli eivät luonnossa ilman ihmistä enää pärjäisi. Joka tapauksessa, jokainen eläin on ansainnut hyvän kivuttoman elämän. Valinta on meidän. haluammeko halpaa ruokaa vai olemmeko valmiit maksamaan enemmän jotta eläimet saisi elää kuten isoisoäidin aikaan? Minä itken aina kun karja-auto vie meiltä nautoja teurastamoon, mutta ne sentään saivat elää hyvän elämän, vaikkakin liian lyhyen.
Sitten alkaa Pilkkeen, Kajon, Nessan ja Martan eka vuosi sarja 😍
Voisihan pennuille opettaa jonkun "hei tonttu-ukot hyppikää" tai jonkun muun liikuntaleikin.