Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kai mä nyt itse tiedän olenko mä sairas vai en!

Vierailija
11.04.2007 |

Mä olen sairas. Kokeissa ei ole löytynyt mitään vielä, mutta tänään alkoivat lääkärissä kysellä onko mulla ystäviä (on) ja mikä on henkinen vointi jne. Kai mä nyt itse tietäisin, jos olisin masentunut tai jotain. Ei kai masentunut ihminen jaksa suunnitella häitä, jatko-opintoja,muuttamista jne vai voiko olla masentunut niin ettei sitä huomaa itse?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

http: //www. kilpirauhasliitto. fi/vajaa. htm

Vierailija
2/16 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminnalla voi olla hyvin kauaskantoisia seurauksia sikiolle. Ne ei vissiin rutiinisti mittaa kilpirauhasarvoja neuvolassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni todettu myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Varaudu, että oireet eivät hellitä pitkään aikaan, vaikka saatkin hormonikorvaushoitoa. Pikemminkin olet väsyneempi kuin koskaan. Kilpirauhasfoorumi on ihana paikka vertaistuen vuoksi:-)

Vierailija
4/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan jos olet tosiaan menossa opiskelemaan, touhuat häitä, muuttamassa, niin aika paljon on puuhaa. Uupumus voi sekin masennuksen ohella antaa ihan fyysisiä oireita.

..Ja sairaus se masennuskin on.

Vierailija
5/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemanpelkoa ja henkistä paniikkia kyllä esiintyi, mutta vasta fyysisten oireiden jälkeen. Fyysisia oireita olivat mm. hengitysvaikeudet, paineen tunne rintakehässä, pulssin kohoaminen, käsien tärinä jne. Minulta otettiin kaikki mahdolliset kokeet kilpirauhasen toimintahäiriöstä sydämen ultraan, ja lopulta siihen kaikkeen auttoi kuitenkin psyykelääkitys.

Ja useinhan nimenomaan aikaansaavat ja hektistä elämänvaihetta elävät ihmiset, joilla on monta rautaa tulessa nimenomaan palavat loppuun. Ei sitä itse välttämättä heti huomaa, ja usein juuri kroppa alkaa varoitella ennalta, että tahti on liian kova. Siis ennen kuin itse edes huomaa, että nyt mennään henkisen jaksamisen äärilaidoilla.

Psykosomaattisia oireita voi liittyä myös sinänsä onnellisiin elämänjaksoihin (häät, jatko-opinnot), ei siinä tarvitse olla kyse elämänhaluttomuudesta ja surusta taustalla, vaan ehkäpä vain siitä, että tapahtuu isoja asioita paljon kerralla. Sitä voisi verrata vaikka pikkulapsen hillitsemättömään kiukkukohtaukseen isojen ja kauan odotettujen syntymäpäiväjuhlien jälkeen. Ei kyse ole ikävään asiaan reagoinnista; on vaan liian jännää, ja liian paljon tapahtuu.

Ja ei, ihminen ei todellakaan aina itse tiedä olevansa henkisesti " sairas" . Siksihän on olemassa ammatti-ihmisiä diagnooseja tekemään.

Vierailija
6/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniin mielenterveydenhäiriöihin ei liity välttämättä sairaudentunnetta. Kokemukset tuntuvat hyvin aidoilta. Hampaassa ON radiolähetin. Telkkarissa nauretaan JUURI minulle.

Vierailija
7/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oireita sulla on?

Mä sain tapella kilpirauhasdiagnoosin saamiseksi vuosikausia, viimein arvauskeskuslääkäri suostui laittamaan sisätautipolille tutkittavaksi ehdolla että menen mielenterveyspuolen juttusille jos mitään ei löydy...

Vierailija
8/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

a. Siksi tutkitaan kilpirauhanen, veren sokerit, veren kuva jne. Raskaana olen mutta sen ei pitäisi aiheuttaa tätä. Ystäviä on liikaakin, ei ehdi pitää kaikkiin yhteyttä. Mutta mielestäni masentunut ei nauti mistään, kyllä mä nautin esim pääsykoekirjojen lukemisesta, mutta päänsäryltä en jaksa. Samoin olen yrittäny tehdä hyvää ruokaa mut joudun istumaan hellan ääressä ja keittiö jää siivoamatta. Täälläkin mä jaksan keskustella asioista jne. ap

Vierailija
9/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian moni masennus/burn-out jää diagnosoimatta ennen kuin sairaus on jo tosi pahaksi päässyt. Varsinkin jos mitään fyysistä ongelmaa ei kokeista huolimatta löydy, niin onko oikeasti mitenkään ihme, että lääkäri kyselee henkistä jaksamista ja turvaverkko-tilannetta RASKAANA OLEVALTA NAISELTA, jolla MUUTTO, HÄÄSUUNNITTELUT JA JATKO-OPINNOT samaan aikaan päällä...Vähemmästäkin sitä ihminen väsyisi. Ja kuten sanottu, kun nuo kaikki on ihan iloisia ja innostavia asioita, ei sitä burn-outia välttämättä heti itse huomaa.

Eihän tässä nyt ollut kyse lääkäristä, joka suoralta kädeltä pistää kaiken korvien väliseksi ongelmaksi ja määrää sinisiä pillereitä, vaan lääkäri erilaisten kokeiden lisäksi kyseli henkistä jaksamista.

Vierailija
10/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ä sairautta itsestään selbvänä kun esim en jaksa harjata takkuja hiuksista kun käsissä ei ole voimaa. Ei ole tullut mieleen että tuommoinen voisi johtua jostain masennuksesta tai uupumisesta tms ap

Vierailija
11/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
12/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kaltainen fyysinen heikkous sopisi oireena mm. MS-tautiin sekä Myastenia Gravikseen. Voivat hyvin puhjeta raskausaikanakin.

Tosin mulla kyllä raskaus itsessään aiheutti ihan kuvatun kaltaisen olon, käsien heikkous nimittäin selittyy raskauden aiheuttaman turvotuksen ja sitä seuraavan ääreishermopinteen kautta...

Vierailija
13/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä et myönnä vaan sitä itsellesi.

Vierailija
14/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneet menevät tyypillisesti lääkäriin pitkittyneen tulehduksen tai muun fyysisesn vaivan takia. Kun lääkäri sitten kysyy, miten muuten menee, masentunut purskahtaa iskuun. Tapahtunut mm. minulle ja useammin kuin kerran.

Masennus johtuu suureksi osaksi perinnöllisistä häiriöistä aivojen aineenvaihdunnassa ja monet muutkin henkiset sairaudet ovat pohjimmiltaan fyysisiä. Ei niitä oikeastaan voi erottaa toisistaan, se on ihan keinotekoista.

Vierailija
15/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpotusta tähän. ap

Vierailija
16/16 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän sua todella hyvin, tilanteeni on lähes sama paitsi etten ole raskaana! Syksyllä hakeuduin vihdoin lääkäriin oiretteni kanssa, huimausta, toivotonta uupumusta, ylikierroksia yms siis sydän hakkasi tauotta. Multa otettiin kilppariarvot etc ja kun kaikki oli ok lyötiin käteen mielialalääkkeet joita olen syönyt n.6kk. Nyt huomaan että olen " rauhoittunut" n merkittävästi MUTTA minua huimaa edelleen ja väsymys on aivan kauheaa! Olen juossut ties kuinka monella lääkärillä. Työterveyslääkärini on onneksi viimeinen oljenkorteni joka on antanut minulle lähetteitä aina seuraaviin tutkimuksiiin, muut eivät sitä tehneet vaan sanoivat tilani johtuvan masennuksesta. Koita olla sinnikäs ja vaadi kaikki mahdoliset tutkimukset!! Itse olen päättänyt etten anna periksi ennen kuin tilaani saadaan joku syy!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan