Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,

Vierailija
22.09.2025 |

Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…

https://www.hs.fi/talous/art-2000011484056.html

Kommentit (941)

Vierailija
581/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien ja työttömien pitää osallistua talkoisiin! Mitä siitä jos menettää asunnon ja lapset huostaanotetaan. Pääasia että konkurssirikollisille riittää yhteiskunnan tukea.

Suomi nousuun, me kaikki voisimme olla oman elämän Jetroja, "vuosi sitten aloitin bisnekset ja nyt olen jo pari milliä velkaa"

Vierailija
582/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kuluta yhtään ylimääräistä ja näin valtio sais verotuloja jos kansanedustajien palkkoja tässä taloustilanteessa nostellaan.

Meillä ostetaan ensisijaisesti KAIKKI ulkomailta. Olen niiin tyytyväinen kun suomi saa tästä 0€ 😂😂😂😂😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö ne mitään säästä. Kiinan verkkokaupan arvo on 5,4 miljardia. Kasvua vuoden 2023-2024 välissä 800%.

Suurta neroutta, saadaa kaadettua suomen talous ja lisäksi saadaan hukutettua koko pallo päästöihin ja jätteisiin, eli oikein tuplapotti.

Jep. Temu-kulutus on kaiken typerintä. Ensinnäkin ostaa siksi, että on halpaa ja luulla säästävänsä. Kaikki turha kulutus pitäisi lopettaa. Maailma hukkuu tavaraan ja paskaan. Tähän vielä ympäristön tuhoaminen ja tuotteiden epäeettisyys. Jos ei mikään muu noista kolahda, niin ainakin oman terveyden pitäisi kiinnostaa temuostajaa, tuotteista on löydetty myrkyllisiä aineita ja kukaan ei takaa sähkölaitteiden turvallisuutta. Ihmetyttää kuka edes kehtaa sanoa tilaavansa temusta?

Mitä ihmeen tavaraa ihmiset tarvitsee koko ajan, niin paljon että tilaamalla Temusta säästää kuukausitasolla merkittävästi? Auttakaa minuakin eläkelläismiestä kun välillä ajattelen että lähdempä shoppailemaan niin en vaan saa mieleeni että mitähän minun pitäisi ostella, verkkareita, kenkiä vai polkupyörä, tosin noi mulla jo on?

Vierailija
584/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Tosin minun sakset ei ole ihan niin komeat kuin Riikkulin mutta kun aikansa nirhaa niin kyllä lopulta leikkautuu. 

Siis nips, siis naps, kun leikkuuta riittää vaan!

Siis nips, siis naps, muun kyllä mä kuntoon saan!

(Laulusta "Kaunis leikkaajatar")

Vierailija
585/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilaan Temusta kyniä, papereita, tarroja, teippejä eli kirjoitusvälineitä, en muuta. Postimerkkien hinta nousee koko ajan, niin pakko säästää jossakin. Jos tarra-arkki maksaa täällä vitosen, niin siinä täytyy olla jumalaton kate, tai jokin kirjepaperisetti yhdeksän euroa ja siinä on kymmenen paperia (jotka kuluu mulla yhteen kirjeeseen) ja viisi kuorta, niin ei riitä rahat. Jos nyt edes kirjepapereita löytyy enää kaupoista. Kauniit tarrat ja kirjepaperit ovat mulle osa harrastusta. Ruutupaperiin siirryn sitten, kun mistään ei saa enää muuta. Siksi Temu. 

Vierailija
586/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisten uikutus vaan jatkuu vuodesta toiseen. Vaaditaan lisää tukia ja työpaikkoja vaikka itse ei olla valmiita tekemään mitään. Missä ovat uudet yrittäjät jotka voisivat pelastaa Suomen työllistämällä muita ja myymällä tavaroita ulkomaille.

Kansalaisten kateus ja viha yrittäjiä kohtaan jatkuu vaan eikä edes työtä tekevät ole kiitollisia työpaikastaan. Eipä ihme että alkaa monella vanhalla yrittäjällä olla mitta täysi kun niskaan sataa paskaa joka taholta. Tässä ilmapiirissä jokainen poistuu maasta jos vain se on mahdollista. 

Ei kai muuta vaihtoehtoa ole kuin paluu vanhaan aikaan eli antaa valtion perustaa firmoja jotta saadaan työttömille jotain tekemistä. Velkarahalla voi tehdä kaikenlaista mutta taloutta se tuskin kääntää nousuun. 

Todelliset keinot eli veronalennukset antavat odottaa itseään. Ainakin mikroyrityksille pitäisi antaa vapautus arvonlisäverosta ja yrittäjän työeläkemaksusta vaikka 100 000 euron llikevaihtoon saakka niin saataisiin edes vähän lisää yritystoimintaa tähän maahan.

Vierailija
587/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä kitinää ja valitusta tulee nyt joka tuutista vaikka maassa on kaikki hyvin. Töitä tekee suurin osa työvoimasta ja työttömät saavat ruhtinaalliset tuet Kelasta ja ammattiliitoilta. Talous lähtee ihan pian kasvuun viimeistään ensi vuoden keväällä eli asiat etenevät suunnitelman mukaan. Vaaleihin on vielä aikaa joten Orpon hallituksen lupaus 100 000 uudesta työpaikasta voi vielä toteutua.

Vierailija
588/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaisten uikutus vaan jatkuu vuodesta toiseen. Vaaditaan lisää tukia ja työpaikkoja vaikka itse ei olla valmiita tekemään mitään. Missä ovat uudet yrittäjät jotka voisivat pelastaa Suomen työllistämällä muita ja myymällä tavaroita ulkomaille.

Kansalaisten kateus ja viha yrittäjiä kohtaan jatkuu vaan eikä edes työtä tekevät ole kiitollisia työpaikastaan. Eipä ihme että alkaa monella vanhalla yrittäjällä olla mitta täysi kun niskaan sataa paskaa joka taholta. Tässä ilmapiirissä jokainen poistuu maasta jos vain se on mahdollista. 

Ei kai muuta vaihtoehtoa ole kuin paluu vanhaan aikaan eli antaa valtion perustaa firmoja jotta saadaan työttömille jotain tekemistä. Velkarahalla voi tehdä kaikenlaista mutta taloutta se tuskin kääntää nousuun. 

Todelliset keinot eli veronalennukset antavat odottaa itseään. Ainakin mikroyrityksille pitäisi antaa vapautus arvonlisäverosta ja yrittäjän työeläkemaksusta

No, justhan sä tossa toit ilmi yrittäjyyden ongelmia Suomessa ja perään ihmettelet, että miksi suomalaiset ei yritä. Just siksi. 

En sitten tiedä, että miten se ketään palvelee, jos me kaikki täällä toistemme sukkia parsitaan. 

Pitäisikö työntekijän olla vielä kiitollinenkin työpaikastaan jollain erityisellä tavalla, että se yrittäjälle kelpaa? Aika moni kuitenkin tekee työnsä ihan mielellään, mutta jos yrittäjä yrittää sälyttää yrittäjäriskiään työntekijöille tai vedättää palkanmaksussa, niin ihan syystä ämpyilevät. 

Vinkki vitonen: Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa

Vierailija
589/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo varaa alkaa yrittäjäks. Liikaa riskejä

Vierailija
590/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakityössä, palkka ok mutta pakko säästää isompien menojen ja työttömyyden varalle kum ansiosidonnainen romutettiin.

Vierailija
591/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen viesti säästäville suomalsisille: meille teidän rahat!

Vierailija
592/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on naurattanut koko ajan kun on jauhettu, että Venäjällä talous sakkaa, niin mitenköhän sitten on lännessä? Ja varmaan kohta joku sanoo mua Iigoriksi.

Ei kannata Venäjän taloutta vertailla edes Suomeen. Venäjällä täysi sotatalous ja muutenkin täysin takapajuinen kansakunta.

Vierailija
593/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat saa pihistellä, säästää ja sijoittaa miljooniaan, vaikka koko elämänsä. Miksi tavikset eivät saisi tehdä samaa?

En ole yhtäkään artikkelia nähnyt, jossa kauhisteltaisiin sitä, miten paljon varakkailla on talletuksina tai sijoituksina. Heillä on satoja miljoonia säästöissään, kuluttakoot he.

TÄMÄ! Tämä vinkuna koskettaa vain köyhästä keskituloiseen lukeutuvia ihmisiä! Heidän tulee pysyä köyhinä ja antaa vähäisetkin rahansa kiertoon kulutuksensa kautta. Jos Kok-Pers voisi päättää, niin osakkeiden ja rahastojen osto kuuluisi vain rikkaimmalle eliitille. 

Vierailija
594/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko elämäni köyhä tai pienituloinen. Kaikki pakollisten laskujen jälkeen jäävät rahat menevät osakkeisiin ja etf rahastoihin. En todellakaan osta mitään mukeja ja käy kampaajalla. En voi tietää olenko ensi vuonna töissä. Luottamus tulevaisuuteen on VIETY tämän hallituksen toimesta.

Vierailija
595/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä syyt säästää tai vähentää kulutusta ovat näin äkkiä mietittynä:

Uhkaava lomautus, pakko säästää, kun työttömyysturva romutettiin. 

Potkut, ei varaa kuluttaa. 

Suojaosien menetys osa -aikatyössä, ei varaa kuluttaa. 

Opiskelijoiden siirtyminen asumislisään,  kaikki on säästettävä mahdollista tulevaa rahatonta kesää varten, että saa edes katon pidettyä päällään. 

Eläkkeensaajan asumistukeen puuttuminen (ei ilmeisesti puututa nyt, mutta varma ei voi olla tulevaisuudesta), joten säästetään. 

Ja nekin, joilla vielä työpaikka on niin säästävät, jos ei itselleen, niin esim. opiskeleville lapsilleen. Ennen kahvipöytkeskusteluissa puhuttiin hankinnoista, nyt säästämisestä. 

Vierailija
596/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun hallitus leikkaa niin minäkin leikkaan. Niin se vaan menee. 

Ei ravintolaa, ei kahvilaa, ei mitään muutenkaan. Ruokalasku ollut meillä tosi iso ja nyt sitä leikataan mittavasti.

Leikkaaminen on niin kivaa.

Kyllä on, ensisijaisesti ostan ulkomailta kaiken minkä voin. Suomessa en enää ostele kotimaisia elintatvikkeita. Saavat muutenkin yritystukia. Hyvä esimerkki on kalliit suomalaiset tomaatit verrattuna ulkomaalaisin

Tämä on tyhmää, koska ostamalla kotimaista tuotetta tukee kotimaan yrittäjää, työllisyyttä ja parantaa Suomen tilannetta. Yrittäjä ei ole syyllinen hallituksen leikkauksiin, joten heitä on turha rankaista. 

Ostamalla muualta raha valuu pois Suomesta.

Mitä useamman natsin firma menee konkkaan niin sitä parempi.

Vierailija
597/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ihmisillä edes ole rahaa mistä säästää? Siis ei osteta, koska rahaa ei ole! Mikä näiden päähän ei mene, että hinnat on järjettömät/rahaa ei ole?

Vierailija
598/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi pystyyn kuka kuluttaa sen takia että haluaa talouden nousuun eikä siksi että tarvitsee jotain hyödykettä tai palvelua?

90-luvun laman aikaan yhteiskuntaopin ope rummutti kuluttamisen tärkeydestä. Tilanne oli kohdallani toinen pitkään, olin töissä josta sai palkkaa, ostin kotimaista. Nyt maailma on muuttunut niin, että töihin ei niin vain kävellä sisään, täysin kotimaisia tuotteita ei juuri ole, sekä sukanvarressa on oltava täytettä epävarman tilanteen vuoksi. Kelan hakemusten käsittely vie pahimmillaan kuukausia ja töitä ei ole. 

Vierailija
599/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijan käyneiltä yrittäjiltä voisi olla veroprosentti nolla jos on yksinyrittäjä ja ei ole ketään muuta duunissa. 

Sitten toinen voisi olla että kaiken mitä duunista saa saisi pitää ja mitään yrittäjämaksuja ei olisi ja saisi kuulua liittoon ja kuuluisi samat edut kuin työtätekevä saa koska on oman yrityksensä työntekijä.

Vierailija
600/941 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänään jättänyt ostamatta liemijauheen, siivousliinoja, wc-puhdistusaineen, lahjapaperirullan ja mitähän vielä. Joka kerta kaupassa jätän ostamatta paljonkin tuotteita, joita ennen nakkelin koriin sen enempää miettimättä. Tulin siihen tulokseen, että nuo eivät ole välttämättömyyksiä, ostan vain ruokaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme