VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,
Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…
Kommentit (414)
Korona aikana ihmiset aloitti nuukailun, kulutus ei ole palannut koronaa edeltävälle tasolle. Ehkä korona aikana ihmiset tajusi kuinka hölmöä on tuhlata rahoja turhuuksiin? Itse olen varmaan 10 vuotta elänyt nuukasti ja laittanut säästyneet rahat pörssiin.
M34
Vierailija kirjoitti:
Jos uskoo että haliitusta vaihtamalla Suomi pelastuu niin voi joutua pettymään valitettavasti.
Mikä se ratkaisu sitten on? Onhan se käynyt selväksi, että nykyinen Orpon hallitus on rampa ankka, joka on voimaton tekemään millekään mitään ja kaikki on jonkun muun syytä.
Pitäisikö meidän liittyä Ruotsiin, Tanskaan, vai tehdä se, minkä vuoksi kokoomus alunperin perustettiin, eli hakea Suomeen kuningas ulkomailta? Kokoomushan aloitti monarkiapuolueena. Nykyään se väittää olevansa talouspuolue, mutta näytöt puuttuu kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se säästölinja ei tosiaan johdu hallituksen päätöksistä. Itse ainakin keskituloisena ja hyvin toimeentuleva aloin säästää enemmän. En ole niin varma jatkuvasta työpaikastani, enkä todellakaan halua myydä asuntoani, jos työttömyys uhkaa. Ainakin minulla on se tämän säästämisen syynä.
Julkisuudessa ei juuri keskusteltu, mitä omistusasuntojen asumistuen poistaminen merkitsee ihmisten turvallisuudentunteelle. Työttömäksi joutuessaan moni joutuu varsin pian myymään asuntonsa ja muuttamaan, mikä on valtava rasitus.
Ei koske montaa suomalaista.
Mitä nyt noin puolta noista jotka on työttömänä, eli 150 000 työtöntä ja heidän perheitään. Puolet suomalaisista asuu omistusasunnossa joten puolet työttömistä asu
Älä nyt ruiki allesi fantasioillasi.
Aika moni on asuntovelkansa maksanut tai sitä ei ole paljoa jäljellä niin ettei siitä kaksi aikuista selviäisi vaikka toinen olisi tuilla. Tai ottaa kuukausieriin apua säästöistä. Pankin kanssa voi sopia velasta. Tai muuttaa koko laina käänteiseksi asuntolainaksi. Nuori työtön saa nopeasti uutta työtä. Vanhemmalla velat on maksettu ja usein perintö takaamassa varallisuutta.. Ja ei se vuokralle muuttaminen ole sen halvempaa asumista.
Vierailija kirjoitti:
Jukolauta jos hallitus viikosta toiseen huutaa että talous sakkaa, ollaan katastrofissa ja pitää leikata, tehostaa ja säästää, niin miten vtussa se luulee että kansa jatkaa kuluttamistaan?!!? Ääliöt. Kriisipuhetta on hallitus pitänyt yllä koko ajan, ja kansa on sen uskonut.
Hyvin sanottu. Näinhän se on. Purra on usein aloittanut lausuntonsa että "Meillä ei ole varaa..." Ja muistan myös sen, kuinka "kulttuuri on luksustuote". Miksi ihmeessä tavalliset ihmiset tuhlaisivat menojaan luksustuotteisiin nyt kun mihinkään ei ole varaa? Purran kannattaisi miettiä sitä retoriikkaansa. Tai nyt on myöhäistä miettiä kun paskt on jo housussa.
Tähänkin nuo valopäät varmaan keksivät ratkaisuksi, että nostetaan hintoja.
Kuin niin. Tilasin elokuvaboksin Kanadasta. Ainakin alvit napsahtaa Riikkulin taksimatkohin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen leikkauksia sanottiin hallitukselle kyllä, että näinhän tässä tulee käymään. Poista kaikki turvaverkot, niin kukaan ei kuluta. Vastasivat että vientivientivienti kannusteet korkeimpiin tuloluokkiin menkäätöihinölimölimöö.
Nyt sitten PETTERI JA RIKSU YLLÄTTYI KUN TAPAHTUI JUURI KUTEN KERROTTIIN TAPAHTUVAN.
Saakeli minäkin oon yks perusmaisteri perusduunissa ja tiesin että näin käy, kun on käynyt aina ennenkin. Missä mun ministeripalkkiot viipyy, kun osaaminenkin ilmeisesti meidän veeämmää parempi? Kulutan ne heti!
No tämäpä tämä. Populistitunarit ei kuuntele järjen ääntä, historiasta ei opita mitään, mölistään vaan samalla, kun kansaa pitää päästä kyykyttämään.
Ei kyllä yllättänyt tippaakaan, että näinhän tässä taas kävi. Kaikki, joilla on enemmän kuin kaksi aivosolua osasin tämän ennustaa.
Helvetin tunarit.
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin nuo valopäät varmaan keksivät ratkaisuksi, että nostetaan hintoja.
Purrahan nosti jo Alvia. Halutaan, että ihmiset kuluttaa, mutta nostetaan kulutusveroa? Siihen kaikki leikkaukset päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uskoo että haliitusta vaihtamalla Suomi pelastuu niin voi joutua pettymään valitettavasti.
Mikä se ratkaisu sitten on? Onhan se käynyt selväksi, että nykyinen Orpon hallitus on rampa ankka, joka on voimaton tekemään millekään mitään ja kaikki on jonkun muun syytä.
Pitäisikö meidän liittyä Ruotsiin, Tanskaan, vai tehdä se, minkä vuoksi kokoomus alunperin perustettiin, eli hakea Suomeen kuningas ulkomailta? Kokoomushan aloitti monarkiapuolueena. Nykyään se väittää olevansa talouspuolue, mutta näytöt puuttuu kokonaan.
Ei ole tulossa mitään ratkaisua. Ei ole tulossa mitään talouskasvua. Mihin tämmöinen fantasia perustuu?
Yritykset ovat tehneet huipputuloista tehostamalla viime vuodet. Nyt ne saavat halpaa työvoimaa. Osakkeenomistajat kiittävät.
Suomen valtio taas velkaantuu kunnes se on maksukyvytön ja alkaa valtion omaisuuden myynti. Sitähän kaikki sijoittajat odottavat.
Politiikasta jankuttajat voisivat tehdä oman ketjun eikä jankata tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se säästölinja ei tosiaan johdu hallituksen päätöksistä. Itse ainakin keskituloisena ja hyvin toimeentuleva aloin säästää enemmän. En ole niin varma jatkuvasta työpaikastani, enkä todellakaan halua myydä asuntoani, jos työttömyys uhkaa. Ainakin minulla on se tämän säästämisen syynä.
Julkisuudessa ei juuri keskusteltu, mitä omistusasuntojen asumistuen poistaminen merkitsee ihmisten turvallisuudentunteelle. Työttömäksi joutuessaan moni joutuu varsin pian myymään asuntonsa ja muuttamaan, mikä on valtava rasitus.
Kyllä aika moni suomalainen asuu omistusasunnossa. Omasta lähipiiristäni kaikki. Sitten onkin kusi sukassa, kun työ menee alta.
Hallitus toimii ideologiansa pohjalta. Sama ideologiapohja näkyy Yhdysvalloissa. Jenkit on syöksyssä vastaavilla toimilla mitä Orpo on tehnyt Suomessa. Jos se ei vielä ole ylittänyt uutiskynnystä ja iskenyt tajuntaan niin kohta ylittää.
No en osta mitään muuta kuin ruokaa, pesuaineita ja kuluvaa tavaraa, kun en tarvitse mitään, edes vaatteita en tarvitse varmaan pariin vuoteen, sukkiakin on tarpeeksi. Luontokin kiittää. Ei turha tavara tee onnelliseksi ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aion jatkaa säästämistä. Ansiosidonnaisen heikennys ja tuleva irtisanomisen helpottaminen aiheutti sen. Jos jää työttömäksi niin 3kk on nykypäivänä todella lyhyt aika yrittää löytää työtä.
Olen mm. lopettanut
Kampaajalla käynnit, latvat käyn leikkuuttamassa n. 2 kertaa vuodessa.
Suoratoistopalvelut
Ravintolassa käynti on loppunut kokonaan ja harvemmin tulee käytyä enää työpaikan lounaspaikassa.
Elokuvissa käynti lopetettu kokonaan
Kaikki ylimääräinen harrastustoiminta, kuten kipeilykeskuksessa käynti.
Kosmetologilla käynti. Teen nykyään kaiken itse kotona. Happohoidot, kulmien värjäys, sokerointi
Mitään ei uusita ellei ole ihan pakko. (Tämä on ihan hyväkin asia)
Asuntolainaa ei oteta vaikka voitaisiin. Omistusasunto on mielestäni riski jos työttömyys iskee. Tällöin j
Ilmaiset harrastukset on jääneet. Lenkkeily ja uiminen. Kesällä voi uida järvessä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt noin puolta noista jotka on työttömänä, eli 150 000 työtöntä ja heidän perheitään. Puolet suomalaisista a
Älä nyt ruiki allesi fantasioillasi.
Aika moni on asuntovelkansa maksanut tai sitä ei ole paljoa jäljellä niin ettei siitä kaksi aikuista selviäisi vaikka toinen olisi tuilla. Tai ottaa kuukausieriin apua säästöistä. Pankin kanssa voi sopia velasta. Tai muuttaa koko laina käänteiseksi asuntolainaksi. Nuori työtön saa nopeasti uutta työtä. Vanhemmalla velat on maksettu ja usein perintö takaamassa varallisuutta.. Ja ei se vuokralle muuttaminen ole sen halvempaa asumista.
Mites tuo velaton asuminen onnistuu, JOS SILTÄ TOISELTAKIN MENEE TYÖT TAI TULEE ERO? Siitähän monen alamäki ja maksuhäiriöt alkavat. Älä liikaa luota onneesi. Sitäpaitsi tyypillisin asumistuen saaja on yhden miehen sinkkutalous.
Nuori työtön ei saa nykyään työtä, vaan työttömyysjaksot on ennätyspitkiä.
Miten onnistuu omassa asuminen yhden hengen tuloilla, kun tulee putkiremontti ja asuntonsa joutuu maksamaan uudestaan ja vastike käytännössä tuplaantuu?
Ei vuokralla asuminen tosiaan ole halvempaa. Purra ei tajua sitä, että vuokralla asuvan asumistukimenot on hurjasti suuremmat kuin omistusasunnossa asuvan, koska vuokra on helposti tuplat vastikkeeseen verrattuna. Ja vuokra-asukas on vieläpä oikeutettu toimeentulotukeenkin, mutta omistusasuja yleensä ei ole. Ja siksi, yhdenvertaisuuden nimissä, jokaisella tulisi olla oikeus asumistukeen riippumatta siitä, kuka ne seinät maksoi. Omistusasujan tukeminen on edullisempaa kuin vuokra-asujan. Asumistuki menee taloyhtiölle, ei asukkaalle. Sitä maksetaan asumismenoista, joita ei vältä kukaan aikuisikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika moni suomalainen asuu omistusasunnossa. Omasta lähipiiristäni kaikki. Sitten onkin kusi sukassa, kun työ menee alta.
Kyllä Suomessa raharikkaita ostajiksi löytyy ja varsinkin kun halvalla saa. Myöhemmin voi myydä tuplahinnalla ja netota mukavasti, jonka jälkeen voi käydä katsomassa vähän isompaa venettä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Politiikasta jankuttajat voisivat tehdä oman ketjun eikä jankata tässä ketjussa.
MIstä tässä ketjussa mielestäsi puhutaan, ihonhoidon aakkosistako?
Kun alv:a nostettiin, melkein kaikki sanoivat ettei verotuloja tule enempää, koska ihmiset vastaavasti kuluttavat vähemmän. Ei kunneltu.
Mutta hyvä että turhuuksiin kuluttaminen on vähentynyt, vielä olisi varaa vähentää noista turhista kiinatilauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vuokra-asuminen ole sen halvempaa. Keskimääräinen suomalisen perheen asuntolainan velkasumma on 94 400 euroa. Se 20 vuoden maksuajalla on 500 €/kk ja vastike vaikka 300 €. Tekee 800 €. Paljonko kuvittelet vuokra asumisen maksavan?
Käsittääkseni valtion virastot ja maa- ja metsätalouskiinteistöt on vapautettu kiinteistöverosta. Huom, MAA- JA METSÄTALOUSKIINTEISTÖT. Sensijaan esim. teollisuusrakennuksista ja voimaloista (tuulivoimapuistoista, aurinkovoimalakentistä) tulee kunnille hyvät verotulot.