Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,

Vierailija
22.09.2025 |

Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…

https://www.hs.fi/talous/art-2000011484056.html

Kommentit (414)

Vierailija
221/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei palkat nouse hintatasoa vastaavaksi?

Ja miksi eläkkeet ja etuudet on jäädytetty? Haluatko rouva Purra, että alan myydä persettä Kokoomukselle kuten sinä käytännössä teet pitäksesi hallituspaikkasi?

T. 1400 kuussa, työkyvytön

Vierailija
222/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kumma, että ihastelevaan sävyyn on monesti kirjoiteltu "jalat maassa" kulkevista mirjardööreistä, jos ne ajelee jollain vanhalla autonrouskulla ja asuu tyyliin jossain puuvajassa. Nyt kun persaukiset ei kuluta, että jotain pennejä olisi vielä huomennakin, niin se on sitten aivan prseestä? 

Jalat maassa olevat miljardöörit ei osta uusia autoja mutta investoivat 500 miljoonaa uuteen tehtaaseen, joka työllistää 100 henkilöä. Ei siitä mitään iloa ole, jos miljardöörit käy kampaajalla tai ostaa auton. 

No sitten yritystukia pois kun kerran rikkaat niihin sijoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se säästölinja ei tosiaan johdu hallituksen päätöksistä. Itse ainakin keskituloisena ja hyvin toimeentuleva aloin säästää enemmän. En ole niin varma jatkuvasta työpaikastani, enkä todellakaan halua myydä asuntoani, jos työttömyys uhkaa. Ainakin minulla on se tämän säästämisen syynä. 

Vierailija
224/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat syylliset Suomen lamakauteen ovat valtionvarainministeriön talousnazit, jotka ovat määränneet Marinin ja Orpon surkuhallitusten talouspoliittisen linjan: leikataan köyhiltä, jotka kuluttaisivat tulonsa ja ennetaan rikkaille, jotka eivät tarvitse pikkurahoja kulttukseensa vaan sijoittavat nekin. 

Vierailija
225/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mihin häkkyröihin hallituksen saksimiset perustuvat. Meille opetettiin kasarilla kauppiksessa, että jos kotitalouksien tuloja leikataan, laskee kulutuskysyntä. Ei siinä sen kummempaa matikkaa tarvita. Ja jos kotitaloudet (sinä ja minä) ajattelevat että on huonot ajat edessä, rajasäästöt kasvavat.

Varmaan tämä hallitus kyllä uskoisi senkin jos joku propellipää vakuuttaisi pyhästi että kulutus kasvaa jos kaikki rahat viedään. 

Tämä hallitus tarvitsee valtiolle vain sen verran rahaa että vierastyöläiset voidaan elättää valtion piikkiin.

Vierailija
226/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hallitus palautti auton romutuspalkkiot. Vanhan auton romuttaja saa 2000-2500 uuden auton hankintaan. Suomessa ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla, vain muutama maa kuten Romania ja Viro ovat asiassa Suomen tasolla 

-kun ostaa uuden sähköauton (50 000 euroa). Kellä kuvittelet olevan varaa tehdä niin? Kohta ei ole enää hyväkuntoisia käytettyjä autoja markkinoilla ollenkaan, kun ne on paalattu rikkaiden saadessa siitä sen romutuspalkkion.

Itse ajelen 19 vuotta vanhalla vähäpäästöisellä Renault Cliolla. Varmaan se kohta on painonsa arvoinen kultaa kun käytetty auto käy harvinaiseksi.

Vierailija
227/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlaamiseen kannustaminen on vastuutonta.

Jos talous sakkaa, se ei korjaannu sosialismilla eikä veronkorotuksilla. Ne vain pahentavat ja pitkittävät kärsimystä.

Vierailija
228/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä minun kaltaisten, ylempään keskiluokkaan kuuluvien, kannattaisi äänestää? Siis ihan oikeasti kysyn. Kukaan ei aja meidän etua. Nykyhallituksen päätösten vaikutus on minulle aikalailla +/-0, kun taas toisenlainen hallitus olisi voinut merkitä minulle leikkauksia. Koska kukaan ei selkeästi aja minun etuani, niin pakko on valita vähiten paha vaihtoehto.

Kenenkään ei kannattaisi äänestää enää pääpuolueita, vaan pienpuolueita. Suomalaiset vaan on hitaita jääriä.

Pienpuolueet on ääliöporukoita :D Kavoniuksen Jaana pakeni ulkomaille neljän vuoden rikossyytevaatimusta, muiden huithapelien äärioikeistoporukat on yhtä naurettavia rallikassankavaltajineen ja kannabiksen käyttäjineen, Sinimustat on lähtökohtaisesti samaa natsipaskaa eri paketissa kuin PS.

Vierailija
229/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin marraskuussa työttömäksi. Olin toiveikas että saisin uusia töitä ihan samasta talosta, samalla tavalla oli menty jo yli 10 vuotta. No eipä ollutkaan enää tarjolla. Edelleen olin hyvin toiveikas: kumminkin lähes 15 vuoden työkokemus ja tarvittava korkeakoulututkinto plakkarissa. Nopeasti tuli selväksi, että yritykset ei palkkaa väkeä, ei vaikka joku lähtisi jopa pois. Taantuma sitä ja taantuma tätä, yritykset puhuvat. Lomautuksia ja jopa yt-neuvotteluja alalla, joka oli ennen vahva työllistäjä. Äsken meni nurin eräs pienempi firma. Ilmeisesti hallitus viimeiseen asti yrittää välttää lama-sanan käyttöä? 

Olen hakenut jopa ihan suorittavan tason hommiin, omalle ja rinnakkaisille aloille. Työpaikkoja on ensinnäkin tosi vähän, osasta kuulee tiskin alta, mutta oikeastaan kaikkiin paikkoihin on jo joku katsottuna, todella vaikea työllistyä.

TE-toimiston setä kehtasi ehdottaa, että kouluttaudu lähihoitajaksi tai mene pä

Tilanne muistuttaa vuosi vuodelta enemmän 1990-luvun lamaa mutta velanoton takia se ei näy katukuvassa juuri mitenkään. Ei ole vielä halpoja olutpaikkoja ja tissibaareja, työn perässä ei matkusteta asumaan kimppakämpissä viikoksi kerrallaan. Aikoinaan lama kesti neljä vuotta mutta työttömyys oli huipussaan kun talous oli jo kasvussa.

Suomen talous ei ole romahtanut kuten oikeassa lamassa mutta taantumaa tai nollakasvun aika on kestänyt jo lähes kaksikymmentä vuotta. Taloussokkeja on toki tullut mutta joissain maissa talous kasvaa kohisten. Harva muistaa että esimerkiksi Irlanti oli finanssikriisin jälkeen IMF:n ohjauksessa mutta siitä huolimatta bruttokansantuote on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. 

Viime kädessä Suomi elää vientiteollisuuden menestyksen mukaan. Viime vuosina valonpilkkuja ovat olleet ainoastaan risteilyalusten tilaukset ja sellun myynti. Aika  vaikea on odottaa mitään nopeaa käännettä talouteen ja voi olla että sitä ei tule koskaan.

Vierailija
230/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse en tätä halunnut enkä äänestänyt joten turha minua syyllistää. Kuluttakaa te, jotka tätä äänestitte.

Ennen vaaleja oli tiedossa mitä on tulossa ja silti iso osa suomalaisista näitä äänesti, joten saitte mitä tilaisitte. 

Vierailija
231/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhlaamiseen kannustaminen on vastuutonta.

Jos talous sakkaa, se ei korjaannu sosialismilla eikä veronkorotuksilla. Ne vain pahentavat ja pitkittävät kärsimystä.

Valtiota kiinnostaa kulutuksessa vain valtiolle laskutettavat ALVit.

Vierailija
232/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin pientä tai suurta ongelmaa, etteikö se olisi tavallisen kansalaisen syytä. Joka tapauksessa hallitus on tehnyt kaiken oikein ja moitteetomasti. 

Vierailija
233/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kumma, että ihastelevaan sävyyn on monesti kirjoiteltu "jalat maassa" kulkevista mirjardööreistä, jos ne ajelee jollain vanhalla autonrouskulla ja asuu tyyliin jossain puuvajassa. Nyt kun persaukiset ei kuluta, että jotain pennejä olisi vielä huomennakin, niin se on sitten aivan prseestä? 

Jalat maassa olevat miljardöörit ei osta uusia autoja mutta investoivat 500 miljoonaa uuteen tehtaaseen, joka työllistää 100 henkilöä. Ei siitä mitään iloa ole, jos miljardöörit käy kampaajalla tai ostaa auton. 

Jaa. No missä ne uudet työllistävät investoinnit luuraa? Vielä ei oo näkynyt. Miljardit on sijoitettu veroparatiiseihin.

Vierailija
234/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se säästölinja ei tosiaan johdu hallituksen päätöksistä. Itse ainakin keskituloisena ja hyvin toimeentuleva aloin säästää enemmän. En ole niin varma jatkuvasta työpaikastani, enkä todellakaan halua myydä asuntoani, jos työttömyys uhkaa. Ainakin minulla on se tämän säästämisen syynä. 

Nämä syyt johtuu nimenomaan hallituksen päätöksistä. Kun meillä keskituloisilla ei ole enää perusturvaa, työpaikat on uhattuja ja tulevaisuuteen ei voi luottaa, säästäminen on ainoa järkevä teko.

Kiitos orpopurra.

Vierailija
235/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo näin on, oma vikani kun kulutan itse niin vähän että makselenopiskelijanuorten elämää vuokrien ja laskujen muodossa, jotta he eivät valmistu lainat niskoissaan muutaman vuoden päästä. Ei voi mitään. Ei kiinnosta vaikka syyllistäisivät kuinka, muutosta ei ole tulossa taloudenpitooni.

Kyllä pitäisi ottaa syömävelkaa nuorten, eihän tää velkatalous muuten pyöri! Olette kovin epäisänmaallisia.

Haha! Pankki ei lainaa ihmiselle, jolla ei ole pysyvää työsuhdetta. Itse yritin saada neljä tonnia remonttilainaa eikä myönnetty, koska olen käytännössä maksukyvytön, vaikka saan säännöllistä eläketuloa.

Nyt yritän myydä asunnon pois. Jos joku sen ostaa (kärsin ison tappion) eikä raha riitä pienempään asuntoon toisaalla, maksan lasteni opintolainat pois ja lahjoitan loput rahat vaikka pro Palestiinalle tai mikä nyt Purraa eniten ärsyttääkin.

Ja sitten heittäydyn loppuiäkseni asumaan veronmaksajien piikkiin vuokrakämppään. Tulen kalliimmaksi kaikin puolin kuin asuessani tässä omassa ja saan tarvitessani jopa toimeentulotukea! Eikö olekin hienoa, Riikka! Säästetään yhdessä!

Vierailija
236/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

25,5% ALV on hyvä hillitsemään turhaa kulutusta kotimaassa. Oishan siinä vielä vähän kirittävää että oltaisiin maailman ykkönen tässäkin verossa.

Vierailija
237/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkkani on 4000e/kk ja miehellä 5500e/kk. Taivastelemme vähintään kerran kuukaudessa sitä kuinka kallista ruoka nykyään on. Vaikka hinnannousu on hidastunut, tuntuu yhä siltä että nousee. 

Myös muut hyödykkeet ovat kallistuneet. 50€ tuntuu siltä ettei sillä saa nykyään juuri mitään, edes Tokmannista tai muusta halpakaupasta. 

ALVin nosto oli hallitukselta virhe. Myös YEL-uudistuksen lisääntyneet kulut yrittäjälle näkyy pienyritysten hinnoissa. Kaikki on nykyään ihan sika kallista. Ennen emme joutuneet meidän palkoilla miettimään mitä ostamme ruoka-kaupasta mutta nyt on pakko pitää budjettia ja kokkailla enemmän. Jopa halpisateriat (saarioisten jne.) tulee tosi kalliiksi. 

Vierailija
238/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, itse en tätä halunnut enkä äänestänyt joten turha minua syyllistää. Kuluttakaa te, jotka tätä äänestitte.

Ennen vaaleja oli tiedossa mitä on tulossa ja silti iso osa suomalaisista näitä äänesti, joten saitte mitä tilaisitte. 

Näyttäisi siltä että jään hallituksen ALVin korotuksen ja veronkevennysten jälkeen voitolle.

Töiden jatkuvuus sen sijaan ei ole hallituksen käsissä ja siksipä säästän puskuria mahdollisen työttömyyden varalle.

Vierailija
239/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm no ap on hyvä ja kertoo miten saan ostettua itselleni ja perheelleni talon/asunnon jos en saa siihen säästää? Pankki ei anna lainaa ilman omia säästöjä näin pienillä palkoilla joita ei haluta nostaa.

Aina valitetaan miten nykynuoret törsäilevät rakennekynsiin, festareihin ja irtoripsiin ja nyt kun nuoret yrittävät säästää vähistä rahoistaan edes jonkin verran asuntoa tai autoa varten niin sekin on sitten väärin? 

Koittakaahan nyt päättää.

Vierailija
240/414 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista linkatuista jutuista käy aivan päivänselvästi esille se, että ongelma on siinä, mitä tämä hallitus on tehnyt. Ihmiset eivät uskalla kuluttaa vaan säästävät hallituksen silmittömien leikkausten ja työelämähalpuutusten takia. Eikä tuo ole ihme. Kun työttömyysturva ja sairasturva vedetään niin alas, että jo parin kuukauden työttömyyden ja sairastumisen jälkeen alkaa kämpän myynti uhkailla ovella, niin kuka ihme tässä kuluttaa yhtään mitään vaan liki kaikki säästävätpahan päivän varalle. 

Tämän umpisurkean hallituksen umpisurkean ohjelman vaikutuksen näki sillä sekunnilla, kun se julkaistiin: Suomen työllisyys ja kulutus kääntyivät aivan samoin tein laskuun. Ja niin kauan, kuin nämä  hallituksen typerykset uhkailee joka käänteessä uusilla leikkauksilla kulutus ei tule nousemaan. Mutta sitähän nämä hallituksen tollot eivät millään tajua. Joka ikinen hallituksen toimi on tähän mennessä vain syventä

Juuri näin. Samantien kun orpo ja Purra uhosi katastrofia, talous romahti. Loppui luotttamus omaan ja valtion talouteen. Sen jälkeen hallitus on irvaillut ja haukkunut ihmisiä loisiksi ja uhonnut kauhua.

Tämä tilanne muuttuu, kun pääsemme hallituksen irvailuista eroon. Kuka luottaa orpon löysään hyvin menee lupailuun ja ärrin irvistelyyn kyselytunnilla. Kuka luottaa saksia heiluttelevaan valtiovarainministeriön, jonka tavoite on laskea suomalaisten elintaso niin alas, ettei kukaan halua tulla tänne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi