Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi suhde ja lapsihaaveet

Vierailija
22.09.2025 |

Olen seurustellut puoli vuotta saman ikäisen miehen kanssa. Olemme molemmat 40 vuotiaita. Olemme heti alussa keskustelleet että haluaisimme perheen jos se on vielä mahdollista. Kummallakaan ei ennestään lapsia.

Vaikka olemme olleet yhdessä vasta vähän aikaa mielestäni meidän tulisi jo aloittaa yritys jos lapsen haluamme. Olen yrittänyt selittää tätä miehelle mutta mies ei ole vielä valmis. Hänestä meidän tulisi vielä tutustua paremmin. Olen koko ajan enemmän ja enemmän ahdistunut asiasta kun tuntuu että jokainen tuhlattu kuukausi voi vähentää mahdollisuuksiani enää raskauteen. Ymmärrän täysin että jos olisimme nuorempia niin en vielä puolen vuoden jälkeen ehdottaisi lapsen tekoa.

Miten ihmeessä saan miehen ymmärtämään että asialla olisi kova kiire? Tiedostan hyvin sen että emme välttämättä enää edes onnistuisi ja yrittämisessä voisi mennä kauankin, voisi tulla keskenmenoja ja muuta..

Kommentit (223)

Vierailija
141/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko valmis hoitamaan lapsen myös täysin yksin? Jos kyllä, niin en miettisi niin kovin paljon, että onko mies sopiva, kunhan ei ole paha tyyppi. Miehiä tulee ja menee, mutta jos lapsen haluaa, niin se menee kaiken edelle.

Tietenkään toista ei voi pakottaa, mutta jospa jotain neuvotteluvaraa on tai ditten mies vaihtoon.

Itse en onneksi ole joutunut kiirehtimään, koska en lasta ole halunnut, mutta uskomatonta kyllä pystyn ymmärtämään, että lapsi voi olla tärkein juttu. Tämä on kuitenkin ainutkertainen elämä, joten anna mennä! 

Neuvotteluvaraa?

Lapsesta ei voi tehdä kompromissia.

Vai miten ajattelit että äiti hyötyy siitä, että on saanut neuvoteltua isäksi vastentahtoisen henkilön?

Ennen kaikkea: onko se lasta kohtaan oikein?

Tässä vain mietitään äidin oikeutta mutta ei ollenkaan sitä mikä on lapsen etu ja lapsen oikeus.

Kirjoittelet kuin tässä olisi jokin vakava lastensuojelutapaus meneillään, vaikka kyse on 40-vuotiaan kaikesta päätellen täysipäisen ja elämäntilanteelta luultavasti myös jo vakaan ihmisen lapsitoiveesta.

Vierailija
142/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelet kuin tässä olisi jokin vakava lastensuojelutapaus meneillään, vaikka kyse on 40-vuotiaan kaikesta päätellen täysipäisen ja elämäntilanteelta luultavasti myös jo vakaan ihmisen lapsitoiveesta.

Sehän se omituista onkin, että tämä toive saa ajaa kaikkien muiden elämän yli iloisesti. Ei lapsi todellakaan toivo syntyvänsä isälle, joka ei häntä halua. Eikä äidille, joka on niin sekopäinen, että koska hän haluaa, muut mukautuu.

Noin suhteen kannalta sanon, että ihan sama, mihin asiaan toinen alkaisi minua aikajanojen kanssa ajaa, oli se lapsi tai omakotitalon osto, lähtisin. Puoli vuotta on todella, todella lyhyt aika tuntea joku toinen.

Ihana vanhemmuus edessä, toinen on patisteltu hommaan. Kohta luemme täältä, miten mies ei mitään kuin kettuilee, että itsehän sen halusit. Ja se kannattaisi muistaa, että niinpä tein ja mukisematta hoitaa kaikki lapseen liittyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se omituista onkin, että tämä toive saa ajaa kaikkien muiden elämän yli iloisesti. Ei lapsi todellakaan toivo syntyvänsä isälle, joka ei häntä halua. Eikä äidille, joka on niin sekopäinen, että koska hän haluaa, muut mukautuu.

Noin suhteen kannalta sanon, että ihan sama, mihin asiaan toinen alkaisi minua aikajanojen kanssa ajaa, oli se lapsi tai omakotitalon osto, lähtisin. Puoli vuotta on todella, todella lyhyt aika tuntea joku toinen.

Ihana vanhemmuus edessä, toinen on patisteltu hommaan. Kohta luemme täältä, miten mies ei mitään kuin kettuilee, että itsehän sen halusit. Ja se kannattaisi muistaa, että niinpä tein ja mukisematta hoitaa kaikki lapseen liittyvä.

Tavallaan samaa mieltä, mutta on miehelläkin vastuunsa ehkäistä jos ei halua lasta. Ei saa olla niin mato että suostuu lapseen vastentahtoisesti toisen vuoksi, ja sitten uhriutuu ja jättää hoitotaakan toisen harteille.

Vierailija
144/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioikaa, että ei välttämättä heti tärppää. Voi mennä kauan, ja siinä ajassa tunnette toisenne hieman paremmin. Ja voihan olla, että ei tärppääkään ja siinä ajassa kumpikin huomaa, kannattaako jatkaa vai ei.

Vierailija
145/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se raskaaksi tulo AP:lle ole ollenkaan mahdotonta. Itse tulin raskaaksi 38,5-vuotiaana (meni kesken) ja sitten perään heti 39 vuotta täytettyäni. Nyt raskaus kohta viimeisellä kolmanneksella ja mennyt aivan hyvin. Mutta... tuo vaati ovulaation testaamisen joka kuussa ja Letrozol-lääkityksen boostaamaan ovulaatiota, ja miehen siemennesteen laatu oli tosi hyvä. Ilman tuota lääkettä ja ovulaation tarkan ajankohdan hyödyntämistä ei raskautta kuulunut. Eli tosiaan ei voi välttämättä vaan jättää ehkäisyä pois, vaan pitää oikeasti tehdä lasta asiakseen ja käydä lapsettomuustutkimuksissa/hoidoissa, vaikkei IVF:ää tarvisi tehdäkään.

No, minä tulin raskaaksi 43 vuotiaana. Ilman mitään testailuja tai lääkityksiä. Mies ei aiemmissa suhteessaan ollut naista saanut raskaaksi. 

Mutta. Miehestäpä ei ollutkaan isäksi, vaikka lapsi oli hänen suurin haaveensa. Elämänmuutos vain olikin liian suuri. Lastaan hän ei ole nähnyt.

Lisäksi oma kokemukseni on, että ehdottomasti on oltava vuosi yhdessä, vähintään, ennen kuin jättää ehkäisyn pois. Siinä vuodessa ehtii toisesta paljastamaan ne isoimmat viat ja persoonallisuushäiriöt. Jotkut jaksavat feikata vain puoli vuotta, mutta usein se vuosi on raja.

AP lle että mies kyllä ymmärtää hyvin. Mitä enemmän painostat sitä enemmän hän vetäytyy. Hän ei ole varma sinusta, suhteesta ne tai lopulta siitä, haluaako lasta oikeasti. Pakkomielteisyytesi on ahdistavaa. Taidatkin haluta vauvan, et tuota miestä. Toivottavasti mies ymmärtää lähteä. 

Vierailija
146/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies sanoo aina että tiedostaa täysin meidän ikä tilanteen ja on kanssani täysin samaa mieltä. Siltikään hän ei ole juuri nyt vielä valmis.

Ap

Se mies ei ole "valmis" koskaan. Tämä tuskin on hänelle ensimmäinen kerta, kun pitäisi tehdä päätös lapsen yrittämisestä. 

Tuo mies ei halua lasta tai ainakaan ei halua sitä kanssasi. Sinulle AP suosittelen itsellistä äitiyttä, se on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin miehen etsiminen väkisin.

Vierailija
147/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole niin vastenmielistä kuin nainen joka ei halua tutustua mieheen rauhassa vaan alkaa puhua lapsista ja panikoi. Menee maku koko suhteesta. T. mies38

Vierailija
148/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin ehkäisyn pois ja antaisin luonnon hoitaa loput. Kun halusin itse lasta, mies empi ja empi. Ajattelin mielessäni, että mikäli hänestä ei ole isäksi, olkoot sitten niin. Nyt, kun poika on eskari-ikäinen, mies viettää likipitäen jokaisen vapaahetkensä hänen kanssaan ja tuumailee minulle tyytyväisenä, että joskus on parasta jättää päätökset naisen käsiin:D

En itse käytä ehkäisyä mutta mies käyttää kondomia. Se onkin vaikeampi rasti.

Ap

Kaikkea siellä Porvoossa tapahtuukin. Tämähän on akkojen huudatusprovo,vai mitä

Vierailija
149/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä ehkäisy pois. Luonto hoitaa loput.

Mies käyttää kumia.

Ap

Fiksu mies.

Yksikään mies ei vapaaehtoisesti käytä kumia. Eihän siitä naisenakaan pidä, se tuntuu pahalta. Mies pitää AP.tä lelunaan tai AP on typerä provo

Vierailija
150/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta onneksi tulee niitä tabletteja jolla ampuu räkäpäitä. Voi sitten joskus kun naisella ei ole mahdollisuutta enää saada lasta niin taputtaa päähän ja sanoa "Voi, voi". :D

Täh?

Siis voi huijata naista sillä että muka haluaa lapsen mutta sitten vetelee noita tabletteja ennen nautintoa. :D

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miesten-ehkaisypilleri-voi-olla-pia…

Jos sivuvaikutukset on edes murto-osa siitä, mitä naisten pillereissä on, yksikään mies ei noita suostu syömään. 

Vierailija
151/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies sanoo aina että tiedostaa täysin meidän ikä tilanteen ja on kanssani täysin samaa mieltä. Siltikään hän ei ole juuri nyt vielä valmis.

Ap

Se mies ei ole "valmis" koskaan. Tämä tuskin on hänelle ensimmäinen kerta, kun pitäisi tehdä päätös lapsen yrittämisestä. 

Tuo mies ei halua lasta tai ainakaan ei halua sitä kanssasi. Sinulle AP suosittelen itsellistä äitiyttä, se on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin miehen etsiminen väkisin.

Itsellinen äitiys ei tunnu luontevalta itselleni kun nimenomaan haluaisin sen perheen eli miehen ja lapsen. Olen tätä joskus miettinyt; jäisinkö ennemmin lapsettomaksi jos vaihtoehtona itsellinen äitiys hoitojen kautta. En osaa sanoa. Ehkä sitten niin.

Ap

Vierailija
152/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta ja nyt nainen jo alkaa painostaa miestä hankkimaan lapsen! Vaikka ei edes kunnolla tunne miestä. Ei tule miehenä kovinkaan hyvä olo tuollaisesta. Ihan sama minkälainen mies, kunhan MINÄ saan vauvan!

Vierailija
153/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta ja nyt nainen jo alkaa painostaa miestä hankkimaan lapsen! Vaikka ei edes kunnolla tunne miestä. Ei tule miehenä kovinkaan hyvä olo tuollaisesta. Ihan sama minkälainen mies, kunhan MINÄ saan vauvan!

Te miehet ette selvästi ymmärrä naisen biologiasta yhtään mitään.

Ap

Vierailija
154/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole niin vastenmielistä kuin nainen joka ei halua tutustua mieheen rauhassa vaan alkaa puhua lapsista ja panikoi. Menee maku koko suhteesta. T. mies38

Jos alat miettimään perheen perustamista 40-vuotiaan naisen kanssa, paniikki on läsnä väkisinkin. Se johtuu biologian asettamista raameista.

Vierailija
155/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä ehkäisy pois. Luonto hoitaa loput.

Mies käyttää kumia.

Ap

Fiksu mies.

Yksikään mies ei vapaaehtoisesti käytä kumia. Eihän siitä naisenakaan pidä, se tuntuu pahalta. Mies pitää AP.tä lelunaan tai AP on typerä provo

Minun mieheni käyttää mukisematta. Painaa mieluummin kumilla kuin ilman, vaikka minä syön pillereitä.

Vierailija
156/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on eroperheen ainekset kasassa kun hätäillään lasten hankkimisessa.

Lapsi kärsii eniten vanhempien hölmöilystä. Lapsi ei ole pyytänyt sitä.

Vierailija
157/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itsellinen äitiys ei tunnu luontevalta itselleni kun nimenomaan haluaisin sen perheen eli miehen ja lapsen. Olen tätä joskus miettinyt; jäisinkö ennemmin lapsettomaksi jos vaihtoehtona itsellinen äitiys hoitojen kautta. En osaa sanoa. Ehkä sitten niin.

Ap

Minun kokemukseni on, että ennemmin yksin lapsen kanssa, kuin huonossa suhteessa. Olen se 43-vuotiaana raskaaksi tullut. Minulla kyllä on myös jo aikuinen lapsi, jonka isästä erosin lapsen ollessa pieni. 

Ennen äitiyttä en tiennyt, kuinka mahtavaa se on. Ja kuinka helppoa, lopulta. AP.lla tuntuu olevan niin kova kaipuu äidiksi, että rohkaisen kyllä miettimään itsellistä äitiyttä. 

Minunkin haaveeni oli ja on ollut perhe, mutta miehistä ei siihen ollut. Olen siis perhe lasteni kanssa. 

Tutustu AP niiden itsellisten äitien kokemuksiin, tässä samalla, kun mietit suhteenne jatkoa. Älä painosta miestä. Ehkä hän kypsyy ajatukseen, ehkä ei. Tutustu häneen paremmin ja mieti mitä teet jos suhde ei jatkukaan tai etene lasten hankintaan .

Vierailija
158/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä pohdin miten saisi miehen tajuamaan tilanteen. Kiitos kaikille kommenteista ja lisääkin kuulisin mielelläni. Sanonko miehelle etten suostu enää seksiin ehkäisyllä vai pitääkö suhde vain lopettaa. En haluaisi sitä tietenkään ja kuinka realistista olisi edes löytää uusi suhde jossa mies heti haluaisi vauvan teko puuhiin...

Ap

Ajattelit sitten kiristää ja uhkailla miestä suhteen alun vahvistamiseksi. Haloooo!

Vierailija
159/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten ehkä se mies ei oikeasti edes halua lasta tai se ei ole hänelle ainakaan aivan valtavan tärkeä asia.

Vierailija
160/223 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten heräsit ja huomasit olevasi yksin ja perheetön 38-vuotiaana. Wonder why. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme