Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on äidinvaisto?

Vierailija
21.09.2025 |

Aloitus poistettiin, johon vastasin koskien äidin vaistoa niin aloitin sitten uuden. 

Minusta äidin vaisto on myytti. Vauvat ei minusta ainakaan ole erityisen hellyyttäviä ja herätä mitään paijaamisen tarvetta. 

Minulle "äidin vaisto" tarkoittaa vain pakollisia hoidettavia vastuita ja velvollisuuksia, ei mitään mielihyvää tuottavaa vietin toteuttamista.

Uskon, että meitä on muitakin, jotka hoitavat velvollisuutensa näyttelevät nauttivansa siitä, koska muuten saa niskaansa paheksuntaa. Siitäkin huolimatta, että hoitaa velvollisuutensa.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olikohan sulla sitten edes tilaisuutta antaa tuntea niitä ihania tunteita vauvaa kohtaan, jos elämäsi oli tuollaista."

No eikös sen vaiston nyt pitäisi ajaa tuollaisten stressien ohi? Jos mielihyvä parisuhteesta loppuu, niin eikö luulisi mielihyvän vauvasta kasvavan? Jos vauvan hoitamisesta kerran teorian mukaan pitäisi saada mielihyvää?

Miksi sen vaiston pitäisi ajaa tuollaisen stressin ohi? Missä tällainen on määritelty? Ei se symbioottinen hoidasuhde vain tule jostain taivaasta, vaan se kehittyy. Mutta se voi myös olla kehittymättä, jos olosuhteet ovat epäsuotuista. Ei se, että vauvan hoitamisesta saa mielihyvää, ole mikään teoria, vaan se on hormonitoiminnan siivittämä tapahtuma, joka perustuu evoluutioon (ja, kuten on monta kertaa todettu, on lajin selviämisen edellytys niin meillä ihmisillä kuin monella muulla

No jos olet edelleen aloittaja, niin eikö sulla ollut se koko ajan itkevä vauva ja miehellä salasuhde? Tarviiko niitä syitä nyt kauempaa hakea?

Vierailija
62/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ap on keksinyt koko jutun tai ei jostain syystä ymmärrä oman toimintansa vaistonvaraisuutta, mitä se suurimmassa määrin on."

En ole keksinyt, täällä vaan on jo moneen kertaan toitotettu äidinvaiston olevan vauvan hoivaamisesta saatavaa mielihyvää, jota minä en ole tuntenut. Sanottiimpa jopa minun pilanneen lapseni elämän, koska nämä mielihyvän tunteet ovat loistaneet poissaolollaan. 

Ehkä täällä on joku kohtalotoveri, etten ole ainut?

Miksi syntyvyys laskee koko ajan, jos naiset kerran rakastavat vauvojen hoitamista niin paljon?

Syntyvyyden laskemisen syyt ovat paljolti yhteiskunnallisia. Mä olisin halunnut enemmän lapsia, mutta kun pitää joskus töissäkin käydä.

Millä elättäisit lapset ilman työtä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysyjän täytyy kysyä mitä äidinvaisto on, hänellä ei ole sitä. Olen pahoillani hänen lapsensa puolesta.

Mikä lapsellani on huonosti? Terve tyttö, joka pärjää loistavasti koulussa. 😊

Vierailija
64/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ap on keksinyt koko jutun tai ei jostain syystä ymmärrä oman toimintansa vaistonvaraisuutta, mitä se suurimmassa määrin on."

En ole keksinyt, täällä vaan on jo moneen kertaan toitotettu äidinvaiston olevan vauvan hoivaamisesta saatavaa mielihyvää, jota minä en ole tuntenut. Sanottiimpa jopa minun pilanneen lapseni elämän, koska nämä mielihyvän tunteet ovat loistaneet poissaolollaan. 

Miksi syntyvyys laskee koko ajan, jos naiset kerran rakastavat vauvojen hoitamista niin paljon?

Syntyvyyden laskemisen syyt ovat paljolti yhteiskunnallisia. Mä olisin halunnut enemmän lapsia, mutta kun pitää joskus töissäkin käydä.

En ihan ymmärrä, miten tuo kysymys liittyo viestiini.

Vierailija
65/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista olekaan. Jos olisi, tälläkin palstalla jatkuvasti ylistettäisiin äitejä, mutta niin ei ole. Ollaan katkeria äidin kylmyydestä tai narsismista ja vannotaan, että ikinä ei äitiä vanhuudessa hoideta. Näitä kommentteja ei olisi, jos naisilla olisi aina lapsen parhaaksi toimiva äidinvaisto. Eikä olisi koskaan ollut lapsensa tappaneita naisia, mutta niitä on historia täynnä. 

Puhumattakaan siitä, että ei olisi olemassa meitä, jotka emme ikinä lapsia tehneet, jos naisilla olisi äidinvaisto. Hoivavietti minulla on aina ollut, mutta se ei kohdistu ihmislapsiin. Ne jättävät minut kylmäksi ja ärsyyntyneeksi. 

Vierailija
66/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan lasten kanssa kotona olevat yhteiskunnan tukia kuitenkin. Me töissä käyvät maksetaan, että te, jotka haluatte lapsia, voitte niitä tehdä.

Vierailija
67/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista olekaan. Jos olisi, tälläkin palstalla jatkuvasti ylistettäisiin äitejä, mutta niin ei ole. Ollaan katkeria äidin kylmyydestä tai narsismista ja vannotaan, että ikinä ei äitiä vanhuudessa hoideta. Näitä kommentteja ei olisi, jos naisilla olisi aina lapsen parhaaksi toimiva äidinvaisto. Eikä olisi koskaan ollut lapsensa tappaneita naisia, mutta niitä on historia täynnä. 

Puhumattakaan siitä, että ei olisi olemassa meitä, jotka emme ikinä lapsia tehneet, jos naisilla olisi äidinvaisto. Hoivavietti minulla on aina ollut, mutta se ei kohdistu ihmislapsiin. Ne jättävät minut kylmäksi ja ärsyyntyneeksi. 

Miten sulla voisi olla äidinvaisto, kun et ole äiti? 

Vierailija
68/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saahan lasten kanssa kotona olevat yhteiskunnan tukia kuitenkin. Me töissä käyvät maksetaan, että te, jotka haluatte lapsia, voitte niitä tehdä."

Niin säkö ajattelet, että lapsiperheelliset eivät ole työelämässä lainkaan?

Vierailija
69/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri kommentoimassa sulle, että kuulostaa kyllä aika kammonttavalta, että vauvan molemmat vanhemmat suhtautuvat tähän kuin lihapalaan.

Mutta vastaukseksi kysymykseen "mitä on äidinvaisto": Se on se juttu, joka on mahdollistanut lajimme selviytymisen. Ihmisen poikanen on avuton pitempään kun minkään muun lajin jälkeläinen ja siksi se vaatii molemmilta vanhemmilta ehdottoman sitoutumisen selviytyäkseen. Tämän evolutiivisen kehityksen tuloksena on syntynyt se asia, jota nimitämme äidinvaistoksi. Tietenkään sitä ei kaikilla ole, mutta nykyolosuhteissa lapsi voi selvitä ilman sitäkin.

Ei vaadi, ei vaadi edes äidin vaistoa hoitaa sitä avutonta lastaan, vaan ihan vaan eläimelliset vaistot pistävät syöttämään jne. Eikä vaadi molemmilta vanhemmilta, vain toiselta tai joltain kolmannelta osapuolelta.

Tuohon aikaan naiset hoiti lapset, isät etsivät ruokaa, eikä kukaan tiennyt kuka on kenenkin lapsi 

Vierailija
70/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen siis ainakin elävä esimerkki siitä, että antakaa velojen olla rauhassa veloja. Minunkaan ei ilmeisesti olisi pitänyt koskaan raskaaksi tulla, koska olen ollut kykenemätön tuntemaan sellaisia tunteita, joita vastuullisen äidin pitäisi tuntea. 

Olen kyllä hoitanut velvollisuuteni ja nyt kun lapsi on isompi niin häntä kyllä rakastan, mutta tuosta hoivaamisesta en ole koskaan saanut sitä mielihyvää, mistä äidit täällä puhuu... 

Lapsellani on siis koti, ruokaa, vaatteita ja harrastuksia, mutta valitettavasti en tuota mielihyvää ole niistä velvollisuuksista saanut (lääkärikäynnit, pepun peseminen, yöheräämiset, imetys, kanniskelu, päiväkotirumba...)

Liian raskasta, käyn mielummin töissä, kuin teen enempää vauvoja. 

Vierailija
71/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri siksi. Jos minulla olisi ollut äidinvaisto, minä olisin tehnyt lapsen. Minä olisin siinä tapauksessa hinkunut äidiksi, mutta sellaista halua ei naisilla sisäsyntyisesti ole. Se on pelkkä myytti. 

Vierailija
72/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä musta jotenkin tuntuu, että te,jotka siitä vauvojen hoitamisesta ja hoivasta ylipäätään saatte kiksejä, olette sen aina tienneet?

Miksi sitten yllyttää ihmistä, jolla tällaista tarvetta ei mitä ilmeisimmin ole, tekemään niitä lapsia? Sitten sättiä jälkikäteen, kun hän ei kokenut sitä elämää omakseen?

Vierailija
73/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Saahan lasten kanssa kotona olevat yhteiskunnan tukia kuitenkin. Me töissä käyvät maksetaan, että te, jotka haluatte lapsia, voitte niitä tehdä."

Niin säkö ajattelet, että lapsiperheelliset eivät ole työelämässä lainkaan?

On, olevan minäkin. Mutta mulla ei olekaan kaipuuta saada lisää vauvoja niin se sopii minulle. 

Vierailija
74/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri siksi. Jos minulla olisi ollut äidinvaisto, minä olisin tehnyt lapsen. Minä olisin siinä tapauksessa h

Ei äidinvaisto voi syntyä ilman, että saa lapsen. Älä siis puhu äidinvaistosta mitään, puhu siit, että et halunnut lapsia.

Vierailija
75/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinvaisto on se, että tiedät koirasi olevan pulassa. Menet katsomaan ja siellähän se on taas tehnyt tepposiaan ja se pitää pelastaa :D

Vierailija
76/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuohon aikaan naiset hoiti lapset, isät etsivät ruokaa, eikä kukaan tiennyt kuka on kenenkin lapsi "

On vanhaa tietoa, etteivätkö naiset olisi osallistuneet metsästykseen ja muun ruoan hankintaan. 

Vierailija
77/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei äidinvaisto voi syntyä ilman, että saa lapsen. Älä siis puhu äidinvaistosta mitään, puhu siit, että et halunnut lapsia."

Kyllä mä tavallaan tiesin, tai pelkäsin, ettei sitä ole. Mutta mulle vaan uskoteltiin, että kyllä se sitten herää, kun lapsi syntyy. Vaan eipä ainakaan tuollaisena herännyt, kuin te sitä kuvailette... 

Vierailija
78/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä musta jotenkin tuntuu, että te,jotka siitä vauvojen hoitamisesta ja hoivasta ylipäätään saatte kiks

Susta tuntuu, että kaikki ovat tienneet. Tuntuu. Et tiedä asiaa, mutta susta tuntuu. Mitä jos kysyisit sen sijaan, että kertoisit, miten toiset kokevat?

Olin suurimman osan nuoruuttani varma, että en halua lapsia. Sitten löysin miehen, joka halusi lapsia. Molemmat raskausajat olin lähinnä kauhuissani (eri syistä). Mutta sitten, kun vauvat syntyivät, he olivat masilman rakkaimpia.

(Huom. Miehelläni ei ollut salasuhdetta, vauvat itkivät suht tavallisia määriä eikä muutenkaan ollut mitään erityisen raskasta koettelemusta vauva-aikana. Helppoa ei aina ollut.)

Vierailija
79/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin että äidinvaisto on sellainen, että äiti jotenkin maagisesti vaistoaa lapsestaan asioita. No, omalla äidillä ei ainakaan mitään sellaista ole, päinvastoin kuvittelee täysin virheellisiä asioita minusta ja sisaristani, eikä tunnu menevän kaaliin vaikka moneen kertaan yrittäis näitä vääriä käsityksiä korjata

Vierailija
80/95 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä musta jotenkin tuntuu, että te,jotka siitä vauvojen

No mites sitten, kun ei se herännyt ensimmäisen vauvan kohdalla, niin ilmeisesti olis tosi väärin uskoa, että se heräisi toisenkaan vauvan kohdalla? Jos niin kävisi.