Aloittelevan kuntosalikävijän painomäärät laitteissa
Löytyykö mistään ohjeistusta, minkälaisilla painomäärillä mitäkin laitetta tulisi aloittelijan käyttää? Ja puhutaan liki kuusikymppisestä hoikasta naisesta. Löydän vain toistojen määriä. Olisi mukava tietää mikä on tämän ikäiselle naiselle umpisurkean, surkean, kohtalaisen ja hyvän lihaskunnon painomäärät.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin että hyvä aloituspaino kuntoutuksessa ym on 10 kg kun käytetään käsipainoja.
Missä liikkeessä? Harva nainen tekee edes muutaman kuukauden aktiivisen kuntosaliharjoittelun jälkeen esim. hauiskääntöä tai pystypunnerrusta 10 kg:n käsipainoilla (per käsi).
Minä teen! Olen käynyt salilla 25 vuotta ja tuntuu ettei voima tai lihas kehity mutta nyt tuntui kerrankin että jotain tapahtunut. Pystypunnerrusta teen 12kg per käsi. Hauiksessa menee vaan 10kg, 11kg niin tekniikka alkaa kärsiä.
AP:lle: aloita vaikka ilman painoa tai 5kg. Itse aloitin hauisliikkeet 5kg tangolla aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin että hyvä aloituspaino kuntoutuksessa ym on 10 kg kun käytetään käsipainoja.
Missä liikkeessä? Harva nainen tekee edes muutaman kuukauden aktiivisen kuntosaliharjoittelun jälkeen esim. hauiskääntöä tai pystypunnerrusta 10 kg:n käsipainoilla (per käsi).
Minä teen! Olen käynyt salilla 25 vuotta ja tuntuu ettei voima tai lihas kehity mutta nyt tuntui kerrankin että jotain tapahtunut. Pystypunnerrusta teen 12kg per käsi. Hauiksessa menee vaan 10kg, 11kg niin tekniikka alkaa kärsiä.
Niin, sinä sanoit käyneesi salilla 25 vuotta. Minä puhuin muutaman kuukauden aktiivisesta kuntosaliharjoittelusta.
Kaikista pienimmät aluksi. Painoa ei saa olla liikaa. Tärkeintä on, että liike tehdään oikein. Personal trainerin käyntiä suosittelen alkuun.
https://strengthlevel.com/strength-standards/bench-press
Tältä sivustolta voi katsoa, mikä on keskimääräinen aloittelijan jne. yhden toiston maksimipaino eri liikkeissä salilla. Tässä on lukuisia eri liikkeitä joko laitteissa tai vapailla painoilla. Harjoittelu kannattaa aloittaa 60 - 80 % maksimipainosta. Eli, jos kykenet tekemään yhden kyykyn 30 kg painolla, voit tehdä toistoharjoittelua 18 - 24 kg painoilla.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Todella harva nainen tekee kympin sarjoja hauiskäännössä kymmenellä kilolla. Esimerkiksi käsileikkauksen jälkeen tavoite voi olla kuntoutuksessa se, että saa oven auki tai maitotölkin ylös. Jos ihminen nostelee kevyesti yhdellä kädellä kymmentä kiloa, mihin hän tarvitsee kuntoutusta?
Sun kohdalla varmaan kyseessä 0,5kg.
Jätä ne laitteet ja siirry vapaisiin painoihin. Niissä ei tyylillä ja tekniikalla ole niin väliä, pääasia että rauta liikkuu. Mikään paino ei ole liikaa jos saat setin liikkeelle.
Muista myös perus kuntosalietiketti, eli hien haju, painojen heittely, karjuminen.
Vierailija kirjoitti:
Jätä ne laitteet ja siirry vapaisiin painoihin. Niissä ei tyylillä ja tekniikalla ole niin väliä, pääasia että rauta liikkuu. Mikään paino ei ole liikaa jos saat setin liikkeelle.
Muista myös perus kuntosalietiketti, eli hien haju, painojen heittely, karjuminen.
Vielä parempi, jos tuoksut kuin uroskarju kiima-aikaan, ja karjut kuin itse saatana olisi perässäsi samalla, kun pudotat täydeltä korkeudelta viiden kilon levypainot.
Muihin vertailu on aika turhaa. Aloita vaikka sillä pienimmällä painolla, mikä laitteesta löytyy, yleensä 5-10 kg. Jos viimeisen sarjan viimeiset toistot tuntuu siltä, että tässähän pitää jo vähän pinnistellä, seuraavalla kerralla samat painot. Jos tuntuu kevyeltä, seuraavassa treenissä naksun isompi paino ko. liikkeessä. Siitä se lähtee ja aikaa myöten oppii tuntemaan, missä kohti on aika lisätä painoja.
Jokaisessa laitteessa/liikkeessä EI OLE tarkoitus käyttää samoja painoja!