Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi
Kommentit (1407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon huomannut että moni mimmi harrastaa ns to do listoja. Eli miettii aamulla mitä pitäs tehdä. Kirjoittelee siihen lappuun tunnin verran pähkäillen vaikka mitä. Mutta kun kattoo mitä se lappu sisältää niin,,, Laita tiskit, tee ruoka, siivoo vessa yms.
No huono puoli tossa lapussa on että sen tekemisen aikana olisit jo laittanut ne tiskit ja ruuat olisi jo hautumassa / liesi kiinni sillä aikaa kun putsaat vessan ja imuroit + käyt suihkussa.
Eli jäädään jumittaa epäolennaisuuksiin, kuin vaikka että tekiskö sitä makaronilaatikkoa vai jauhelihakeittoa. Tee vaikka molemmat niin ei tarvii huomenna arpoa.
Missä oikein havaitset monen mimmin suunnittelevan näin päiväänsä ja kirjaavan ihan lapulle, siis useamman mimmin?
Minä teen noin keväisin ja syksyisin, kun pitää jaksaa enempi, kuten ikkunanpesut ja parvekkeen siivoukset yms. harvoin tehtävät normaalijuttujen lisäksi. Silloin laitan to do-listalle nämä suuret ällötehtävät ja suunnittelen, koska ehkä voin ne tehdä.
Minulle sopisi hyvin hoitaa kaikki metatyöt, jos mies sitten hoitaisi ne käytännössä, mitä minä suunnittelen. 😂
Vierailija kirjoitti:
Miehet, jotka on niin rentoja ja elävät hetkessä, ei kestä sitä yhtään, jos nainen unohtaa ottaa ehkäisypillerin pari kertaa joka kuukausi.
Jep. Ja sitten kun on seksin aika, voi asiasta ilmottaa miehelle. Jos ei satu kortsuja olemaan (metatyötä on muistaa onko niitä ja ostaa tarvittaessa), niin sitten jää seksit välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se pölypussien oston suunnittelu iso prosessi, kun täytyy vertailla hintoja, merkkejä ja malleja, selvittää valitun merkin ja mallin saatavuus, valita kauppa, sen mukaan, miten se sopii muuhun liikenteessä olemiseen, esim. lasten harrastuskuskauksen yhteyteen, miettiä miten ne saa kuljetettua kotiin, missä niitä on paras säilyttää ja merkata arvioitu loppumispäivä, jolloin pitää olla uusi suunnitelma tehtynä.
Versus mies, joka huomaa pölypussien loppuneen ja lähtee markettiin. Siellä katsoo, että onpas näitä. No eiköhän se meidän imuri joku Hoover ollut ja ottaa sellaiset. Kotona vaimon mainitessa, että ovat aivan väärät, toteaa kiukkuisena, että hitostako minä jonkun koodinumeron olisin tiennyt. Olisit nyt vaan tyytyväinen että edes ostin. Runnoo sen väärän pussin imuriin, leikaten vähän reunasta. Toteaa, että kusetustahan ne eri mallit joka tapauksessa o
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon huomannut että moni mimmi harrastaa ns to do listoja. Eli miettii aamulla mitä pitäs tehdä. Kirjoittelee siihen lappuun tunnin verran pähkäillen vaikka mitä. Mutta kun kattoo mitä se lappu sisältää niin,,, Laita tiskit, tee ruoka, siivoo vessa yms.
No huono puoli tossa lapussa on että sen tekemisen aikana olisit jo laittanut ne tiskit ja ruuat olisi jo hautumassa / liesi kiinni sillä aikaa kun putsaat vessan ja imuroit + käyt suihkussa.
Eli jäädään jumittaa epäolennaisuuksiin, kuin vaikka että tekiskö sitä makaronilaatikkoa vai jauhelihakeittoa. Tee vaikka molemmat niin ei tarvii huomenna arpoa.
Missä oikein havaitset monen mimmin suunnittelevan näin päiväänsä ja kirjaavan ihan lapulle, siis useamman mimmin?
Nepsyt saattavat tehdä noinkin, mikä on toki tuhannesti parempi kuin miesnepsyjen tapa jättää tekemättä niin listat kuin asiatkin. Muut tekevät kyseisiä listoja päässään. Voisin helposti lyödä vetoa, että miehelläni ei pyöri samanlaiset suunnitelmat päänsä sisällä töistä ajellessaan kuin minulla. Minä kelaan hoidettavia kotiaskareita ja seuraavan päivän ohjelmaa, samalla kun mies toteaa itsekseen, että ah, nyt alkoi vapaa-aika. Heille kun on olemassa vain työaika ja vapaa-aika, ei mitään kotiin liittyviä velvollisuuksia. Paitsi jos jostakin on erikseen sovittu, silloin toki myös ansaitsevat palkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas kun on vaikeaa. Meillä on lapsella reseptilääke ja kun haen lääkkeet, laitan muistutuksen kalenteriin koska haen seuraavan. Yksinkertaisille huomio! Laitan muistutuksen niin että lääkkeet eivät ole vielä loppu.
Erinomainen esimerkki pienenpienestä metatyöstä, jonka tekemättä jättäminen aiheuttaa suuren harmin. Lisää näitä!
Ja kun se kalenteri ilmoittaa lääkkeen loppuvat, pitää miettiä koska ehtii hakea lääkettä lisää. Tai kuka perheestä hakee ja koska. Yksittäisenä asiana ei todellakaan mikä iso juttu. Mutta kiireisen arjen keskellä mietittävä, suunniteltava ja sovittava
Tämä on sitä kun elämänhallinta on huonoa. Vähänkin älykäs ihminen hakee lääkkeen jo ennen kun se
Ei kaikkia lääkkeitä saa ostettua varastoon viikoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas kun on vaikeaa. Meillä on lapsella reseptilääke ja kun haen lääkkeet, laitan muistutuksen kalenteriin koska haen seuraavan. Yksinkertaisille huomio! Laitan muistutuksen niin että lääkkeet eivät ole vielä loppu.
Erinomainen esimerkki pienenpienestä metatyöstä, jonka tekemättä jättäminen aiheuttaa suuren harmin. Lisää näitä!
Ja kun se kalenteri ilmoittaa lääkkeen loppuvat, pitää miettiä koska ehtii hakea lääkettä lisää. Tai kuka perheestä hakee ja koska. Yksittäisenä asiana ei todellakaan mikä iso juttu. Mutta kiireisen arjen keskellä mietittävä, suunniteltava ja sovittava
Tämä on sitä kun elämänhallinta on huonoa. Vähänkin älykäs ihminen hakee lääkkeen jo ennen kun se
Heh. Elämänhallinta nimenomaan on juuri tuota metatyötä. Että langat on käsissä ja suunnittelee elämänsä niin ettei lääkkeet lopu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet tekevät tilastollisesti enemmän oikeita töitä kuin naiset. Ero on merkittävä vuosituntimäärissä miesten eduksi.
Joo ihan varmasti on. Ei tuottavissa tunneissa, mutta ilmoitetuissa takuulla.
Miehet tekevät tilastotiedon mukaan selvästi enemmän palkkatyötä kuin naiset. Ero vuosityömäärissä on Tilastokeskuksen mukaan merkittävä miesten eduksi.
Tuohan johtuu ihan siitä, että naiset joutuvat ottamaan palkatonta vapaata lapsien menojen takia.
Onko jotain vahvistettua dataa tästä?
Ei palkattomien vapaiden syitä kirjata mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kas kummaa kun moni saat nämä kokonaisuudet hoidettua ilman mitään typerää ja lapsellista termiä kuin metatyö eivätkä ulise täällä kun yksin joudun kaiken tekemään ja mies ei tee mitään uli uli uli. Metatöiden luetteleminen on vain merkki uhriutumisesta, laiskuudesta, elämänhallinnan puutteesta ja laiskuudesta."
Itse sinä siinä uliset.
Saan minäkin puettua itseni vaikka en ikinä käyttäisi termejä 'housut' tai 'sukat'. Miksi vastustat termiä 'metatyö' niin kovasti? Mikä siinä risoo niin että loukkaannut henkilökohtaisesti?
Mä en ulise missään enkä ole loukkaantunut henkilökohtaisesti. Suahan tässä riepoo se, että muut osaa elää normaalia elämää ja arkea ja sulle kaikki on yh
En mä mitään ulise vaan vittuilen teille metaämmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa kengät jalkaan, niin metatyön osuus on se että miettii ja pähkäilee mihin jalkaan mikäkin kenkä menee. Sama hanskojen kanssa, mutta sormikkaat menee kumpaan käyeen tahansa, joten suosin niitä.
Varmasti kaikki tunnistaa mitä metatyö on ja ymmärtää että se uuvuttaa, koska sitä on kaikkialla.
Huomaa, miten jotkut ihmiset ajattelevat heti pelkästään itseänsä sen sijaan, että ajattelisi niitä metatöitä, mistä siis puhutaan, jossa suunnitellaan koko perheen menot niin, että ne toimivat ja kaikki sujuu ajallaan.
Huomaatko kuinka lyttäät toista ja samalla korotat itseäsi. Toksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monennenkohan kerran tämä aihe on täällä. Helpommalla päästäisiin, jos ne naiset, jotka ei siedä miehiä, pysyisivät heistä erossa eivätkä yrittäisi perustaa perhettä.
Olen nähnyt ajan ja maailman, jolloin mies ja nainen olivat paljon epätasa-arvoisempia ja lisäksi raskaan työn orjuuttamia. Nyt raskas fyysinen työ ei enää orjuuta, ja jokainen nainen voi valita itse, kenen kanssa metatöitään tekee ja kenen puolesta.
Se ainakin on tullut selväksi, että nykyajan nuorfeministi ei halua tehdä mitään kenenkään puolesta, ei lastensa, vanhojen vanhempiensa, anoppinsa eikä miehensä. t. nainen 68 v
Mielenkiintoista, että naisena olet heti hyökkäämässä muiden naisten kimppuun (misogyninen nainen, oletkos?) mutta et laita mitään vastuuta
Ja nykyihmisistä osa (oletan heistä ison osan miehiksi) eivät kestä uutta termiä, joka kuvaa ajattelu- ja suunnittelutyötä. Ihme itkupotkuraivareita täällä, naisiltakin.
Miinusäänien määrä todentaa sanomani :)
Istuvatko kaikki pariskunnat nykyään hiljaa puhelimellaan, kenties valittamassa keskustelupalstoilla? Puhukaa toisillenne! Ehkä sillä miehelläkin on suunnitteluhommia joita nainen ei lainkaan huomaa. Ellei, niin sitten pitää vaatia että ottaa itselleen osan kotitöistä kokonaisuudessaan, esim. koko ruokahuolto kaupassakäymisineen ja kokkaamisineen. Toinen hoitaa jonkun muun osa-alueen itsenäisesti, vaikka siivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet tekevät tilastollisesti enemmän oikeita töitä kuin naiset. Ero on merkittävä vuosituntimäärissä miesten eduksi.
Joo ihan varmasti on. Ei tuottavissa tunneissa, mutta ilmoitetuissa takuulla.
Miehet tekevät tilastotiedon mukaan selvästi enemmän palkkatyötä kuin naiset. Ero vuosityömäärissä on Tilastokeskuksen mukaan merkittävä miesten eduksi.
Tuohan johtuu ihan siitä, että naiset joutuvat ottamaan palkatonta vapaata lapsien menojen takia.
Minä huomasin pian lapsen syntymän jälkeen, että miehen kiinnostuksen kohteet on jossain aivan muualla kuin perheessä. En missään tapauksessa suostunut siihen, että olisin tehnyt saman verran töitä kuin mies kodin ulkopuolella ja vielä hoitanut kotiasiat. Tein osa-aikaista työtä mahdollisimman pitkään ja pidin huolen, että miehen osuus on maksaa tämä kun muuten ei apua irtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi lääkejuttu ei jää tohon. Vaikka olisi kalenteris
Yksinkertainen ihminen kyseessä.
En nyt tiedä. Hän ilmaisi mielipiteensä selkeästi ja perustellusti. Sä puolestasi aloit solvata tuntematonta ihan syyttä etkä osannut edes lainata hänen viestiään oikein. Että kumpikohan teistä on se yksinkertainen?
Miksi niin monet naiset on nykyään niin laiskoja ja itsekkäitä, että pitävät kotitöiden sun muiden naisten omien velvollisuuksien hoitamista TYÖNÄ? Ja samat naiset valittavat lapsistaan ja miehistään, niinkuin he olisivat naiselle taakka... Surullista, oikeasti ;(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että nykyajan nuoret naiset eivät enää osaa nauttia kodin hoitamisesta. Lapsenakin leikkivät Barbeilla, eivät kotia.
Ennen pikkutytöt leikkivät kotia ja hoitivat nukkevauvojaan, se oli lajityypillisesti tärkeää harjoittelua oman kodin perustamista varten, kyllä siinä suunnittelutaitojakin harjoitettiin.
Oman sisätilan - kodin - laittaminen ja ylläpito on ollut ennen naiselle mieluista hommaa. Tunnelman luominen kukilla ja tekstiileillä, vaikkapa ryijyn tekeminen vaatii paljon suunnittelua eli sitä metatyötä.
Myös perheenjäsenistä huolenpitäminen on tuottanut ennen naiselle tyydytystä, mutta nyt perheelle annettava aika lasketaan sekuntikellolla, että onko se enemmän kuin mies laittaa aikaa.
En tiiä mitä tarkoitat nykyajan nuorilla naisilla. Mä olen syntynyt 80-luvun alussa, enkä ikinä ole naut
Sä ymmärsit sitten olla tekemättä elämästäsi liian vaikeaa lapsia hankkimalla. Joten sulla ei ole kotitöitäkään lapsiin liittyen. Mikä se sinun ongelmasi olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä kun elämänhallinta on huonoa. Vähänk
Tulee yllätyksiä. Lääke on loppu, ei tietoa koska saa lisää. Tai tulee viikon päästä, kun itse on jo siellä reissussa missä niitä lääkkeitä pitäisi olla mukana. Mitä sitten kun lääke ei olekaan säännöllisessä käytössä, vaan otetaan tarvittaessa? Voi olla että 10 kpl lääkettä kestää 3 kuukautta tai sitten ne kestää 2 päivää, riippuen ihan miten kohtaukset tulevat.
Aika monella on elämässä paljonkon erilaisia liikkuvia osia minkä takia mikään jäykkä suunnitelma ei vaan toimi. On voitava luottaa siihen, että toinenkin aikuinen ihminen on järjellinen ja kykenevä olento, joka osaa kertoa että he Viivi-Petterille tuli tänään kohtaus ja lääkkeitä on enää yhdeksi kerraksi jäljellä. Toki onhan niitäkin, jotka ei edes tiedä mitä lääkettä siihen kohtaukseen pitäisi antaa, tai missä ne lääkkeet on. On typerää ajatella että kaiken voisi suunnitella. Ja kuka senkin suunnittelun tekee? Siitähän tässä kai eniten on kyse. Kuka muistaa jokaisen yksityiskohdan, kenen tehtävä on laittaa asiat kalenteriin ylös ja käydä hoitamassa ne ajallaan? Jakautuuko se tasaisesti vai onko vain yhden vastuulla?
Lääkkeitten saatavuus apteekeistakin on vähän niin ja näin. Olen itse joutunut olemaan ilman säännöllistä lääkettäni, kun apteekissa ei ole sitä ollut. Olen myös joutunut olemaan ilman lääkettä, koska reseptiä ei uusittu kannan kautta, vaikka se normaalisti menee sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monet naiset on nykyään niin laiskoja ja itsekkäitä, että pitävät kotitöiden sun muiden naisten omien velvollisuuksien hoitamista TYÖNÄ? Ja samat naiset valittavat lapsistaan ja miehistään, niinkuin he olisivat naiselle taakka... Surullista, oikeasti ;(
Minkäs takia miehet ei hoida niitä kodin asioita?
Koittakaa nyt naiset vähän ryhdistäytyä! Älkää aina valittako!
Etpä.
Mäkin teen kotitöitä ja metatöitä ja päivätöitä. En mä varsinaisesti inhoa niistä mitään. On ne työt silti olemassa ja osasta saan palkkaa.