Onko salkkusi pienempi vai isompi kuin muilla ikäisilläsi?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/dc94c792-8b22-41b8-a40e-f38a7866e1…
Musta on aina tuntunut, että laahaan jäljessä verrattuna muihin Suomalaisiin ja omaan ikäluokkaan verrattuna, joten tämä oli mulle ainakin tärkeä reality check.
Toisaalta en oikein jaksa tähän vertailuun uskoa, Enkä millään voi uskoa, että ikäluokassani 45-54 vuotiaat kuulun varakkaimpaan 95%! Uskomatotonta!
Kommentit (20)
Olen samaa ikäluokkaa kuin ap ja kuulun samaan top 5%. En ihan yllä ylimpään 1%, mutta lähelle menee.
n46
Näköjään isompi. Olen kuvitellut että porukka sijoittaa aktiivisesti ka yleensä 25v iässä alkaa olla 100k salkku, ja 30v jäädään eläkkeelle. No eipä näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään isompi. Olen kuvitellut että porukka sijoittaa aktiivisesti ka yleensä 25v iässä alkaa olla 100k salkku, ja 30v jäädään eläkkeelle. No eipä näköjään.
No tämäpä juuri! Etenkin kun seuraan youtubesta ja muista epäsosiaalisen median kanavista firettäjiä/muita talousvloggareita,yms ajatus "normaalista" on tainnut jotenkin vinoutua mulla.
Ei mulla ole mitään salkkua, vaan reppu.
Salkku isompi kuin millään ikäluokalla
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään salkkua, vaan monta reppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään salkkua, vaan monta reppua.
Vtun köyhät!
Vastahan sitä uutisoitiin miten suomalaisten tileillä on ennätysmäärä rahaa. Kaikki eivät siis sijoita.
Vierailija kirjoitti:
Salkku isompi kuin millään ikäluokalla
Tietenkin tällä palstalla on kaikki rikkaat ja taitavat sijoittajat. Tämä on täydellisten ihmisten palsta 😆
Itse näytän olevan ikäluokassani keskivertoa, vaikka luulin olevani köyhimpien joukossa. Tulotkin hipovat köyhyysrajaa.
Itselläni on säkki. Ei ole omaa ansiota, vaan onnistuin perimään. Siksi jumitan av-palstalla kännipäissäni.
Varmaan ihan samoista kaupoista on salkut ostettu
Reilusti suurempi kuin yhdenkään ikäryhmän keskiarvosalkku on.
Ilmeisesti Suomalaiset on varakas suku. Kannattaa jatkossa verrata ihan suomalaisiin.
Oman ikäryhmän 5% rikkaimmista, kuten myös kaikkien ikäryhmässä. Tosin noissa tilastoissa en ole noissa joukoissa kun ulkomaisia omistuksia ei ole huomioitu. Suomessa minulla on vain 80 000 euroa, loput ulkomailla.
Lähellä 95% rajaa noissa mukaanotetuissa. Noin kolmannes lisäksi ulkomaisissa osakkeissa/etf:ssä, joita noissa luvuissa ei mukana - melko heikko tuo veetailudata siis.
Toisaalta asuntovarallisuutta ei ole, joten ei tässä mitään rikkaita olla tai edes erityisen varakkaita.
Mitä tuosta nyt ymmärtsin niin ilmeisesti 44-vuotiaana kuulun varakkaimpaan 5 prosenttiin yli 100 tuhannen sijoitussäästöineni.
*Tilastokeskuksen luvut sisältävät vain suorat rahastosijoitukset sekä Helsingin pörssissä noteeratut osakkeet ja osakesäästötilit, joilla oli arvoa viime vuoden lopussa.
Esimerkiksi ulkomaisia osakesijoituksia, asuntosijoituksia, virtuaalivaluuttoja, metsää tai harvinaisempien instrumenttien kautta tehtyjä sijoituksia jää siis tilaston ulkopuolelle. "
-----
Eihän kukaan tosissaan sijoittava niin pöljä ole, että pelkästään Suomeen sijoittaisi. Ilmeisesti edes etf:iä Ei lasketa mukaan. Vääristää siis tulokset aivan hyödyttömiksi.
200 x 200 cm. Ihan helevettiläääsen iso nappanahkanen ruutu on.