Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Googlaan ja stalkkaan somesta lapsuuden/nuoruuden aikaisten tuttujen kuulumisia

Vierailija
20.09.2025 |

Olenko ainoa, joka tekee tällaista?

Otan välillä ihan asiakseni ja istun selailemaan lapsuuden/nuoruuden aikaisten tuttujen kuulumisia somesta. Kiinnostaa, mihin ihmiset ovat päätyneet, kuka meni naimisiin kenenkin kanssa ja mitä tekevät työkseen (jos tekevät).

Olen kotoisin pikkukaupungista, mutta minulla ei ole enää kytköksiä ko. paikkakunnalle eikä kavereita lapsuudesta/nuoruudesta jäljellä. Monet sen sijaan hengailevat samojen ihmisten kanssa kuin muutama vuosikymmen sitten ja melko iso osa on jäänyt tuolle paikkakunnalle asumaan tai muuttanut lähempään suureen kaupunkiin asumaan.

Minulla ei ole mitään kiinnostusta olla näiden ihmisten kanssa tekemisissä (ollaan hyvin erilaisia), mutta on hauska muistella menneitä vuosikymmeniä näin.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän tekeväni tätä. Olen juuri sellainen pikkupaikkakunnalta karannut, enkä haikaile sinne takaisin.

Eniten ihmetyttää, miten moni sinne on jäänyt. Piirit ovat pienet. Ne, jotka olivat nuorena kovia ryyppäämään, ovat sitä yhä. Koulujen käyminen on kiinnostanut vain harvalla. Elämässä ei ole toteutettu suuria unelmia, joita oli nuorena. Ihmetyttää, miten moni on tyytynyt tuohon elämään, vaikka nuorena haaveilivat muusta.

Sama kokemus itsellä, että unelmointi jäi vain unelmoinniksi suurimmalla osalla pikkupaikkakunnalla kasvaneista. Paikkakunnan ilmapiiri ei rohkaise unelmien tavoitteluun, vaan vähänkään isommat unelmat lytätään "hienosteluna tai erikoisuuden tavoitteluna" logiikalla "kuka tuokin luulee olevansa". Hyväksyttäviä oli riittävän pienet unelmat: puolison löytäminen samalta tai viereiseltä paikkakunnalta, oma talo (ei liian hieno, ettei muille iske kateus), ammatti ei saa olla liian hieno jne. Nuoret nujerretaan ajattelemaan, että liian hyvää ei saa tavoitella. Minä itse valitsin toisin ja sain kuulla rankkaa arvostelua siitä, kun minulle ei riittänyt tuo hyväksyttynä pidetty elämä, vaan halusin enemmän ja lähdin samalla muualle.

Omalla entisellä kotipaikkakunnallani vallitsee myös hyvin nihkeä ilmapiiri. Toisille ei toivota mitään hyvää ja hidastetaan/estetään menestyminen. Esimerkiksi eräs ikätoverini olisi varmasti toisenlaisella paikkakunnalla äänestetty jo aikaa sitten eduskuntaan. Sen sijaan kotipaikkakunnalla vaan kehutaan, että onpas hyvä, kun meillä on paikallispolitiikassa tämä osaava kaveri ja ei vaan äänestetä sitä eduskuntaan, jotta saadaan hänet pidettyä täällä.

Vierailija
42/44 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun kirjauduin ekoja kertoja faebookkiin ja muihin somealustoihin niin ajattelin no katotaan löytyykö jotain entisiä tuttuja. Niin en muista enää niiden nimiä! Että se siitä sitten. Ja ikääntyessä ei enää muut kiinnostakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki edes laita elämänstooriaan mihinkään someen jos ylipäätään minnekään 

Vierailija
44/44 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kauheasti kiinnosta ne siellä landella olevat. Ei mua enää sinne saisi. Eikä hirveesti koskaan ole kiinnostaneet ne pienet ympyrät ja ihmiset siellä. Ahdasta ja kateellista porukkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan