Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aika moni on nykyisin todella lapsellinen vielä kolmekymppisenäkin

Vierailija
20.09.2025 |

Ei olla millään tasolla asetuttu aloilleen, harrastukset ns lapsenomaisia, ajatusmaailma naiivi. Mistä tämä kehitys johtuu?

Kommentit (293)

Vierailija
261/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi olla huoleton 3-kymppinen kuin perheellisenä vangittuna siihen talovelkaan, lapsiin, työpaikkaan  parisuhteeseen. Kammottava ajatuskin tuo minulla jo nyt, olen 31-vuotias nainen.

No sieltä prototyyppi. Tällaisia pullamössöisiä räkänokkia nykyaika kasvattaa. Naisvauva.

Mukava elämä on ihan kaikin puolin sallittua, varo ettet syyllisty itse viharikokseen.

Sielläpä tuli pikkuiselle ihan oikea kiukkukohtaus, kun kaikki ei mennyt oman mielen mukaan . Tuitui.

Että oikein viharikos 😂

Niin, muuta sinä aikuislapsi et osaakaan kuin kiukutella ja uhkailla. On vain sinä ja sinun oikeudet. 

Ymmärtänet, että kukaan ei ota sinua ja kaltaisiasi vakavasti.

Vierailija
262/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh taas mitä tuli luettua. 

Alkaa olla jotenkin pelottavia nämä vela-ihmiset. Alkaa olla jo sellasta incel-tyyppistä vihaa ja katkeruutta jos joku on mennyt lapsia hankkimaan. Olen työpaikalla joutunut tällaisen kiusan kohteeksi. Niitä oli itse asiassa 2 vela-naista, jotka aukoivat koko ajan päätä kun olin raskaana ja hokivat koko ajan eri tavoin miten ihminen on fiksumpi kun ei hanki lapsia jne.. 

Lisäksi uutisissa koko ajan nostetaan näitä vela-naisten haastatteluja. Kokemukseni mukaan hyvin katkeria ja vihaisia ihmisiä. Yhden velan olen tavannut elämässäni, joka vaikutti tyytyväiselle, eikä yhtään katkeralle. Kaikki muut on olleet juuri tällaisia kun täällä palstalla. Kauhea vouhkaaminen siitä omasta lapsettomuudesta koko ajan. 

Parempi kun näille ei tarjottaisi palstatilaa ollenkaan. Monien kohdalla terapia ja psykologin palvelut olis kohdallaan, että pääsisivät siitä omasta vihasta ja katkeruudesta pois. En näe näitä ihmisiä mitenkään onnellisena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eri. On se yksi merkki. Tai sen käyttämättä jättäminen. Asiat tehdään samoin kun on tehty aina eikä enää anneta luovuudelle valtaa"

Miten voit olla varma, että mielikuvituksettomuus ei olisi vain yleinen piirre ihmisissä? Ei se välttämättä aikuisuuteen liity. Toki arjen askareet syövät tilaa sen käyttämiseltä, mutta on myös typerää luulla, että sitä ei koskaan käyttäisi ja vieläpä kaikkien ihmisten kohdalla.

Olen itse tahtonut aina ajatella niin, että en oleta mitään ihmisistä.

Anna kenelle tahansa lapselle kynä ja paperia. Luovuus eli mielikuvituksen käyttäminen on hämmästyttävää. Joku harva poikkeus voi olla mutta silloin syynä on sairaus tai vamma.

Jos sama tehtävä annetaan aikuiselle, niin suurin osa ei piirrä enää yhtä mielikuvituksellisia kuvia tai selitä mitä

Olen eri mitta pakko tarttua tähän. Teen työtäni suunnittelijana jossa tarvitaan luovuutta. 

Kun annat lapselle paperin, lapsi luo paperille kuvan. Kuvassa fysiikan lait eivät useinkaan päde, joten ne sivuuttamalla on mahdollista olla sinun määritelmäsi mukaan luova. 

Kuitenkin irl ne lait pätee ja ne on otettava huomioon ja se luonnollisesti johtaa rajoittuneempaan lopputulokseen. Boxin ulkopuolelta on hyvä ajatella, mutta se ei tarkoita että kaikki ajatukset siellä ovat parempia.

Aikuisten maailmassa on syystäkin sääntöjä ja ne perustuvat valtaosin kokemuksiin, hyviin ja huonoihin. Kokemus rajoittaa luovuutta, se on myös hyvä asia. 

Ostaisitko sinä työmatkoillesi polkupyörän jossa on nelikulmaiset renkaat? Se olis perin luova ratkaisu kuntoilun näkökulmasta ainakin. Pienestä kysynnästä johtuen se olisi myös kallis. 

Tämä on todiste siitä, että olet aikuinen etkä lapsi. Hyvin tylsä sellainen. Vastaus on niin insinöörimäisen kaavamainen, että käy jo sääliksi. Hullutteletko koskaan? Käytätkö oikeasti luovuuttasi koskaan ilman rajoaja? 

En ostaisi pyörää jossa on nelikulmaiset renkaat, mutta olisihan sellainen mukava nähdä.

Ajattele toisella tapaa. Näitä pyöriä nähdään sarjakuvissa. Niiden tekijöillä on vielä jäljellä lapsekasta  mielikuvitusta joka viihdyttää ja tuo iloa harmaaseen arkeen. Sinä et tee sellaista. Ei siinä mitään. Tarvitaan myös harmaata realismia, mutta ota joskus rennosti. Tee vaikka sarjakuva tai kirja itsellesi jossa fysiikan lait eivät päde. Se on hauskaa ja mielikuvitus pääsee valloilleen.

Vierailija
264/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raivostuttaa tuo aika moni -argumentointi. Sitten kun kysyn, kuinka moni, niin vastaus on "tosi moni". Eli siis kuinka moni, noin prosentuaalisesti sellaisia ap:n mielestä on?

82,5% Supistin loput desimaalit pois.

Vierailija
265/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätpä nuo aiemmat sukupolvet mitenkään onnellisilta ole vaikuttaneet 30+ ikäisinä.

Minusta he vaikuttivat tasapainoisilta. Nauttivat pienistä asioista enemmän ja hyväksyivät elämän sellaisen kuin se on. Eivät käyttäneet aikaansa keksien uusia termejä millä voi naamioida vallanhalua ja toksista käytöstä. Länsimaissa naisten onnellisuus on tutkitusti alimmillaan, eikä kukaan osaa selittää miksi.

60-80 luvun lapset voivat kertoa toisenlaisiakin tarinoita ja kuinka silloinen kasvatus ja perhe-elämä vaikuttaa vieläkin elämiseen.

Vierailija
266/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa olla. Keneltä se on pois? Ihminen on tyytyväinen=kaikki kunnossa.

Pääasia, että elää omalla kustannuksellaan. Silloin voi valita elämäntapansa.

Suuri osa elää. Vaikka vauvapalstalla muuta väitetäänkin.

Vierailija
267/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Televisio-ohjelmissakin aikuiset leikkivät milloin mitäkin selviytymistä tms.

Elämässäkö ei ole tarpeeksi haastetta?

Vähän offtopik. Nämä reality ohjelmat ovat julkkisten / taiteilijoiden uusi tulonhankkimisväline. Ilmaista mainosta heille kuka sitten mitäkin harrastelee. Halpoja tuotantoyhtiöille, jos vertaa oikeasti tuotettuihin ohjelmiin.

Eivät siis hae haasteita, vaan julkisuutta ja sitä kautta rahaa. Hyvin valikoivasti näitä seuraan. Oikeastaan vain Vain Elämää ja FarmiSuomi ovat ylittäneet riman ja nekin skippaan, mikäli osallistujat ei kiinnosta. Oma aikani on niin kallista.

Ja näitä ohjelmia katsovat nimenomaan perheelliset. Veloilla on omat menonsa.

Vierailija
268/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kun järjellä miettii miksi pitäisi olla tosi vakava? Ei tämä elämä mitään vakavaa kuitenkaan ole. Me ollaan täällä hetki ja se aika vilahtaa nopeasti. Mieluummin olen välittämättä mitä muut ajattelee ja olen vaikka sitten lapsellinen. 

Vierailija
269/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on meneillään muutosvaihe, vanhemmalle sukupolvelle perhekeskeisyys on vielä normi mutta nuoremmat sukupolvet ymmärtävät ja hyväksyvät monenlaisten elämänpolkujen mahdollisuudet eivätkä ole tuomitsemassa. Maailma muuttuu, mutta toki se vaatii vanhojen asenteiden omaavien poistumista elävien kirjoista.

Ymmärrys loppuu onneksi lyhyeen kun kriisiajat alkaa. Ei maailma ja ihmisyys mihinkään muutu, nyt vain oli tällainen vaihe.

Joo nyt vain sitten jäät odottelemaan sitä kriisiaikaa alkavaksi ja jännittämään, että ehtiikö se alkaa elinaikanasi, vai joudutko kuolinvuoteella pettymään kun ei tullutkaan sitä kovasti odottamaasi kriisiaikaa. Itse ajattelin tänäänkin jatkaa ihan jokapäiväistä elämää kuten ennenkin ja nauttimaan päivästä.

Nimenomaan näin. Joka vuosikymmenellä on povattu maailmanloppua ja maailman kaatavaa kriisiä.

70 luvulla se oli öljy, 50 luvulla ydinsota, 80 luvulla kylmä sota jne. jne.

Vierailija
270/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsellinen 30-vuotiaana ja vielä nytkin viiskymppisenä. Kukaan ei ole asiasta huomauttanut, elän omaa elämääni muita häiritsemättä, joten kai voin jatkaa lapsellisella asenteella ja elämäntavalla vaikka 100-vuotiaaksi?

Vierailija
271/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mitä vikaa on lapsellisuudessa ja naiviudessa niin kauan kun omalla elämisellään ei aiheuta häiriötä muille.

Ja sitäpaitsi; miksi kannattaisi jotenkin aikuistua, kun ei se kuitenkaan muuta elämää ja elämänlaatua millään tasolla paremmaksi. Pikemminkin vaikuttaa siltä, että aikuistumisessa on etenkin nykymaailmassa vain ja ainoastaan negatiivisia puolia.

Ja mitä aikuistuminen ylipäänsä edes on? Ja kuka päättää milloin joku on jotenkin oikealla tavalla aikuinen.

Osaan hoitaa itseäni ja talouttani. Hoidan suvun asioita, jotka muuten olisivat rempallaan. En ole henkisenä taakkana esim. lapsilleni. En aiheuta harmia tai vaaratilanteita julkisilla paikoilla, kuten liikenteessä. Eli olen balanssissa itseni ja muun maailman kanssa.

Tässä muutama. 

Vierailija
272/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole kaikissa asioissa välttämättä huono asia.

Sellainen liian vakava ja ollaan väkisin aikuisia tyyppinen ilmiö on aika paljon vähentynyt ja se on ihan tervettä, toki tällä asenteella ei usein pärjää kovin hyvin työelämässä, kun se on meillä vielä hyvin jäykkä ja vanhanaikainen ja tulee muutoksessa vasta jälkijunassa.

Niin, ei aikuisena enää tarvitse olla se äidin vaatima kympintyttö. 6,5 suoritus riittää. 

Ei tarvitse suorittaa ollenkaan. Saa elää ja nauttia kehostaan sekä maailmasta sellaisenaan, ilman että pomppii äidin, tai kenenkään pillin mukaan. Miksi tämä sinua harmittaa?

Koska sinä nautit silloin myös sen kehosta, joka maksaa elättämisesi sinne runkkuyksiöön. 

Vierailija
273/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on lapsellinen elämänasenne? 

En maksa laskuja, isi maksaa. En siivoa, äiti tekee. Odotan palvelua kuin linnunpoika suu ammollaan? 

Vierailija
274/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole kaikissa asioissa välttämättä huono asia.

Sellainen liian vakava ja ollaan väkisin aikuisia tyyppinen ilmiö on aika paljon vähentynyt ja se on ihan tervettä, toki tällä asenteella ei usein pärjää kovin hyvin työelämässä, kun se on meillä vielä hyvin jäykkä ja vanhanaikainen ja tulee muutoksessa vasta jälkijunassa.

Niin, ei aikuisena enää tarvitse olla se äidin vaatima kympintyttö. 6,5 suoritus riittää. 

Ei tarvitse suorittaa ollenkaan. Saa elää ja nauttia kehostaan sekä maailmasta sellaisenaan, ilman että pomppii äidin, tai kenenkään pillin mukaan. Miksi tämä sinua harmittaa?

Koska sinä nautit silloin myös sen kehosta, joka maksaa elättämisesi sinne runkkuyksiöön. 

Onko paha mieli vai pääsitkö äidin helmoista kirjoittelemaan tänne tuhmia sanoja?

Vierailija
275/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mitä vikaa on lapsellisuudessa ja naiviudessa niin kauan kun omalla elämisellään ei aiheuta häiriötä muille.

Ja sitäpaitsi; miksi kannattaisi jotenkin aikuistua, kun ei se kuitenkaan muuta elämää ja elämänlaatua millään tasolla paremmaksi. Pikemminkin vaikuttaa siltä, että aikuistumisessa on etenkin nykymaailmassa vain ja ainoastaan negatiivisia puolia.

Ja mitä aikuistuminen ylipäänsä edes on? Ja kuka päättää milloin joku on jotenkin oikealla tavalla aikuinen.

Tämä. Aikuisetkaan eivät tiedä mitä aikuistuminen on. Ehkä se on vaan biologista, henkinen puoli sitten jakaa mielipiteitä. Toisen aikuisuus voi olla aivan erilaista. Kunhan ei satuta ketään toiminnallaan niin mitä väliä miten kukin elää "aikuisuuttaan". 

Vierailija
276/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksa laskuja, isi maksaa. En siivoa, äiti tekee. Odotan palvelua kuin linnunpoika suu ammollaan? 

Mutta ongelmahan on äidissä joka siivoaa ja isässä joka maksaa, ei heidän lapsessaan. Lopettaisivat sen sitten. 

Vierailija
277/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ongelmahan on äidissä joka siivoaa ja isässä joka maksaa, ei heidän lapsessaan. Lopettaisivat sen sitten. 

Provo tuo on tai sitten joku katkeroitunut palstalainen on taas vauhdissa

Vierailija
278/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi olla vaikka kuinka aikuinen, muttei vaan halua lapsia tai omistusasuntoa. Aikuinen ihminen voi haluta reppureissata ja nähdä maailmaa. Aikuisena on lupa harrastaa tai ostaa asioita, jotka tuovat iloa elämään. Kuinka kurjaa olisikaan, jos aikuisuuden nimissä pitäisi luopua asioista, joista tykkää!

Nämä mielipiteet ovat niitä, joiden vuoksi tuleva sotatila on hyvä. Opetetaan raipalla sitä elämän todellisuutta kun se ei mene muutoin jakeluun. 

Siksihän meillä on tämä pullamössösukupolvi kun sodasta alkaa olla niin pitkä aika. Ollaan totuttu tähän loputtomaan hyvinvointiin, pidetään sitä *normaalina* - huolimatta muun maailman kärsimyksestä -, ja tämän myötä priorisoidaan hedonismi ja loputon vapaus. En toki toivo sotaa, mutta jokin j

"Jatkuvasti täälläkin vikistään kuinka nuoret on sitä ja tätä, hetkeksikään pysähtymättä miettimään, että ne on saatana teidän aikaansaannoksia. Nuoret/lapset ei ole luoneet tätä sitä ympäristöä missä kasvavat.

-eri "

Ja tällä kommentillasi sinä itse osoitat kyvyttömyytesi. Niin nykyaikaista sysätä vastuu jonkun muun niskoille. HERÄTYS. Todellisuus kun muodostuu loputtomista nyt-hetkistä. On ajattelun kehittymättömyyttä luulla/väittää, että ei itse vaikuta todellisuuden muodostumiseen. Nuoret/lapset muodostaa ITSE todelliuuttaan sen osana. Katso ympärillesi. Onko hienoa ja kivaa? Miten he toimivat ja mitä luovat taukoamatta maailmaansa?

Vierailija
279/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalat palkat ja pätkätyöllisyys. Rahaa on kuin teinillä käytössä. Ei kykene tekemään aikuisten hankintoja ja ottamaan vastuuta elämästään. Elämä menee lähinnä kädestä suuhun.

Heikko ostovoima tekee naiviksi ja passiiviseksi. Ei rahat riitä mihinkään. 

Ei deittailuun tai edes hiusteleikkuuseen. Elämän luksust on lauantaisin se lördag pussen. Sama mikä oli lapsena.

Se on parasta mitä rahalla nykyäänkin saa.

Omat vanhemmat teki aikuisten hankintoja ja osti auton ja kävi lomalla jossain. Nykyään aikuisela ei ole varaa edes käydä Lapissa lomalla laskettelemassa. Pelkästään lumilauta tai sukset on niin kallis hankinta ettei tule ostettua. 

Palkat on yksiselitteisesti lasten palkkatasoa.

Vierailija
280/293 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi olla huoleton 3-kymppinen kuin perheellisenä vangittuna siihen talovelkaan, lapsiin, työpaikkaan  parisuhteeseen. Kammottava ajatuskin tuo minulla jo nyt, olen 31-vuotias nainen.

Samalla linjalla. Velanainen, aviossa, 55 v. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi