Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on kiusaaja

Vierailija
19.09.2025 |

Kahdeksannella luokalla oleva poikani on kesän jälkeen kiusannut luokkakaveriaan. Asiasta on oltu yhteydessä ja pidetty palaveria koululla. 

On yrittänyt puhua siitä miten paha juttu toisen kiusaaminen on. Tämä luokkakaveri asuu lähellä ja tiedossa on että koulumatkallakin on kiusaamista ollut.

Koulussa poika on vienyt tämän luokkakaverin takin toiseen paikkaan kiusallaan. 

Tänään tuli viesti opettajalta. Poikani oli huudellut asiattomia nimityksiä tälle luokkakaverille tämän painosta jms.  

Oon ihan tosi surullinen ja keinoton. 

Viimeksi käytiin porukassa myös juttelemassa niin että vanhemmat olivat mukana. 

Silloin oli suunnitelmana, että ovat erillään ja poikani jättää tämän kaverin rauhaan. 

Mitä tässä voi tehdä? Onko poikani vaihdettava luokkaa ja miten sitten koulumatkat, kun kuitenkin tapaavat toisiaan. 

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaatko itse? Haukutko täällä anonyymeja kirjoittajia heidän ulkonäöstä, sukupuolesta, painosta? Käsi sydämelle, oletko itse nimetön nettikiusaaja? Omena kun ei usein puustansa kauas putoa. Moni on täysin kyvytön näkemään oman toimintansa vaikutukset muita kohtaan mutta sensijaan näkee ne lapsen toiminnalla.

Vierailija
62/67 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaatko itse? Haukutko täällä anonyymeja kirjoittajia heidän ulkonäöstä, sukupuolesta, painosta? Käsi sydämelle, oletko itse nimetön nettikiusaaja? Omena kun ei usein puustansa kauas putoa. Moni on täysin kyvytön näkemään oman toimintansa vaikutukset muita kohtaan mutta sensijaan näkee ne lapsen toiminnalla.

Entä sinä? Vaikuttaa siltä, että sinä kiusaat kaikkia ympärilläsi. 

Tällaiset kommentit ihmisistä joita ei laisinkaan tunne ovat hyvin kummallisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnolliset ja loogiset seuraukset. Nuori on kiusannut koulumatkalla. Seuraus: kiusatulla on oikeus kulkea milloin haluaa. Kiusaaja laitetaan lähtemään kouluun puolta tuntia ennen. Kiusaaja Kiusaaja välitunnilla: sovitaan koulun kanssa alue  jossa kiusaaja saa olla ja kiusattu nuori saa luonnollisesti olla vapaasti missä haluaa. 

Valvonta täytyy tietysti olla maksimaalista ja tietää lisätyötä vanhemmille. Sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä, sillä kiusaaminen on saatava loppumaan heti. Jatkuvaa keskustelua ja kommunikointia kiusatun nuoren vanhempien kanssa ja tieto heti kaikille aikuisille, jos kiusaamista tapahtuu yhtään. Itse sopisin joka viikonlopulle tapaamisen, jossa kiusaaja saisi kertoa kaikille aikuisille miten on kuluvana viikkona käyttäytynyt. Kiusattu osallistuu jos haluaa.

Tää kuulostaa oikeasti toi

Mun alakouluikäisen kiusatun lapsen kohdalla tehtiin niin, että häntä ohjeistettiin leikkimään opehuoneen ikkunan alla (lapsi kertoi, että rehtori juoksi heti ulos, kun näki että monta vuotta vanhemmat kiusaajat tulivat taas siihen) ja myöhemmin nämä kiusaajat eristettiin viettämään välkät tietyssä osassa koulun pihaa. Kai niitä joku vahti, että pysyvät siellä. Auttoi.

Itse oon sitä mieltä, että jos oma lapsi tai nuori kiusaisi, eikä mikään puhe tai seuraus tehoaisi, järjestettäisiin jotenkin vaikka meidän vanhempien, mummon ja papan kesken (tai kaivettaisiin jostain vaikka se vapaaehtoinen moottorijengiläinen :D) tarvittava valvonta koulumatkoille yms. jos ei ilman vahtimista osaa olla ihmisiksi. 

Vierailija
64/67 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nuorempi lapsi eikä paatunut kiusaaja mutta sanoin jo ekalla kerralla että jos vielä kuulen että kiusaat koulukaveria, memetät kaikki laitteet puoleksi vuodeksi. Ekalla kerralla sai kuukauden ruutukiellon. Ei ole toista kertaa kiusannut. Ei ainakaan niin että mun tietooni olisi tullut, 

Vierailija
65/67 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sanktiot poikaasi kiusaamisesta?

Ensin kerrot sanktioista, jos ei käytös muutu ja sen jälkeen toteutat ne yksitellen 

Puhelin pois tai näppäinluuri tilalle, rahat pois, jne. Ja usein kiusaaminen liittyy ryhmädynamiikkaan eli se omista kavereista erottaminen (eri luokka eri koulu) voi olla hyvä.

Oon entinen koulukiusattu keski-ikäinen. Elinikäiset arvet jäi itsetuntoon kiusaamisesta. Kiusattiin juurikin painosta. Myöhemmin aikuisena löytyi syyt painon taustalta ja nykyään oon hoikka, mutta itsetuntoa ja kehonkuvan vääristymää ei ole vuodet korjanneet .

Oon tosi pahoillani että oot joutunut kokemaan tota. 

Teen mitä voin ettei poikani tee pysyvää jälkeä kenenkään itsetuntoon ja että tämä loppuu. 

Eri luokkahan ei tässä välttämättä auttaisi, koska asumme lähellä tätä jota kiusaa ja välkällähän he n

Mä olen sanonut lapselleni että jos kiusaa, hän voi joutua vaihtamaan koulua, siis ei luokkaa vaan kokonaan eri kouluun. Eihän eri luokkaan vaihtaminen tosiaan mitään auta.

Vierailija
66/67 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyöt nyrkin pöydästä läpi ja sanot. Et jos vielä kerran kuulet, että kiusaat ketä tahansa.

Ei tipu viikkorahaa kuuteen kuukauteen.

Ja toteutat sen.

Vierailija
67/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyttäminen ei paljon tehoa kiusaajiin . Luulevat olevansa koviakin tyyppejä , sinuna ottaisin pojalta luulot pois ja arestiin vaan , eikös pojan isä puutu asiaan millään tavalla , vai hykerteleekö vain käsiään  ja sanoo , toi meidän mikko se se on oikea mies . Täysi luuseri se sun poikas kylläkin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän