Enskojen keskiviikko
Eiliset:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10025506&p=2&tmode=1&smod…
Kiva kun kaipailtiin, mut lyhyeksi jää nääkin kirjotukset, rokotetutkimuksen viimeinen verikoekäynti odottaa... Emlat on jo taipeissa, enää pitäis vissiin pukea itsensä ja tuo neiti ja aamupalaakin syödä. Tytön ei onneks tartte, kun söi yöllä taas vaan 5-6 kertaa ja loppuaamun asu tissillä... :)
Kommentit (28)
QUEEN, mahtava homma että Liia on nukkunut itsekseen!! :) Oon monesti miettinyt sun/teidän tilannetta ja täytyy sanoa, että oot ihmeellinen sissi! :) Liia on kuitenkin kuuleman perusteella melko eläväinen ja ns. vaativa lapsi, moni olis jo " luovuttanut" . Nyt pitää pitää peukut pystyssä, että Liia hoksaisi, kuinka mukavaa itsekseen pidempiäkin aikoja nukkuminen on ;)
JENNI, samat sanat sinulle. Kyllä pystyn kuvittelemaan, kuin upealta tuntuu, että D on alkanut syömään edes niitä pieniä määriä :)
OSSE, meille ei annettu mukaan niitä tai mitään muutakaan. Sanoivat, että ne saattavat kutistaa suonia ja siksi jos suinkin mahdollista oltais ilman sitä puudutusta, mutta kyllä viime reissun jälkeen tuntuu, että en voi antaa niiden kiusata minun pikkuista sillä tavalla! Teki jo silloi mieli keskeyttää koko homma ja tuli jopa hieman aggressivisia ajatuksia niitä hoitajia kohtaan, kun huudattivat Sampoa. Kunnon leijonaemo kuoriutui minustakin esiin ;)
Meilläkin jopa nukutaan. Viime yö meni äheltäessä ja Sampo olikin koko aamun melko kärttyinen, joten nyt on päiväunet maistuneet, ei ole tarvinut käydä edes heijaamassa vaunuja VIELÄ kertaakaan. Ja 2h on jo nukkunut! :O Onkohan se reppana elossa, pitää käydä tarkistamassa!!!
...
Phuuuh, oli se elossa. Meinas kyllä kylmästä, kun tajusin että on nukkunut noin pitkään päästämättä inahdustakaan. Mutta vissiin viime yön jäljiltä poju on väsynyt.
Ihan hyvvää oli se kakku mitä tein, aivan älyttömän lihottavaa vain. Mikshän sitä jatkuvasti on tekemässä/ostamassa herkkuja, vaikka yrittää päästä kiloista eroon...? Ääh, en kestä.
BURDE, ole onnellinen, että tuolleen voit unohtaa syömisen. Mulla taas syöminen ja ruoka on ollut jatkuvasti mielessä viimeiset 10 vuotta, josta viimeiset 5-6 vuotta todella paljon. Mietin koko ajan seuraavaa ruokailua, mitä saan/voin syödä ja kuin paljon, mietin ruokailun jälkeen, koska seuraava syönti (ja tunnen huonoa omaatuntoa syömisestäni) jne. jne. Se on ahdistavaa/rasittavaa, mutta en voi sille mitään, olen vähän pipi päästäni siltä osin :/ Antaisin mitä vaan, että unohtaisin syödä tai unohtaisin ruoan miettimisen, mutta ei. Elämä on.
Nyt käyn kaatamassa itselleni kupin teetä. Palaillaan taas :)
Han ja Sampo 2kk
Tässä vaan nyt pikaiseen raporttia neuvolasta, illalla sitten taas enemmän.
Pikku-quu sai pelkkää ihailua osakseen neuvolassa, ja sekä neuvolantäti että lääkäri kehui poikaa tosi reippaaksi ja hienosti kehittyväksi lapseksi! En siis turhaan täällä eilen kehuskellut. ;) Neuvolantäti suositteli hankkimaan taaperokärryn, kun poika lähtee kuulemma kohta kävelemään, huih! Ei kai se nyt ihan vielä sentään? Uusimmat mitat on 8835g ja 71,5cm, pipo 45,4cm. Tosi hienosti oli tullut painoa ja pituutta viime kerrasta, quun käyrätkin pompsahti ihan uuteen nousuun. Edelleen jatketaan höyhensarjassa, eli miinuskäyrillä, mutta lääkäri oli tosi tyytyväinen kasvuun. Pakolliset pissat quu tietysti heitti neuvolantädin, vaa' an sekä mittanauhan päälle. ;) Hiphei!
Jenni, mitkäs olikaan taas teidän ponderoosan 8kk mitat? Ei tainnut kahdeksankuisina meidän " veljekset" enää olla ihan samankokoisia, kun D on kasvanut niin huimasti!
Meidän unikokeilu meni muuten ihan nappiin. Poitsu nukahti siis klo 20 ja heräsi aamulla iloisena klo 7.30. Jee jee! Yöllä kerran istuskeli sängyssä unissaan, mutta jatkoi heti unia, kun laitoin takaisin makuuasentoon. Tästä lähtien meillä on toivottavasti uusi rytmi.
-Q- ja -q- 8kk ja miniquu 9+1
Sateisen aamun jälkeen sitä taas paistaa, ja mikäs sen mukavampaa. =) Mutta tuo tuuli - hui! Vähän pelottaa pitää Emmiä nukkumassa tuolla pihalla, mutta näyttää tuo siellä viihtyvän.
Ronja on alkanut potea " läheisriippuvuutta" . Sitä on ilmassa täälläkin. Vielä viime viikolla Emmi jaksoi vaikka kuinka kauan leikkiä leluillaan leikkimatolla. Mutta nyt pari päivää on huuto alkanut heti, kun äiti tai isi katoaa silmistä. Mutta eiköhän tuo ole ohimenevää.
Vallan kielineroja nämä muutamat enskavauvat, Elli ja Ronja ainakin... =D Ehkä Emmikin kuuluu joukkoon, vaan ei äiti oo vielä ihan perillä, mitä kieltä on aguu, äbyy jne. =)
Queenilla ja Liialla on ollut mukava aamu. Voi kun Liia alkais tajuta, että ei siihen nukkumiseen ihan koko aikaa äippää tarvita!
Jenni, hienostihan D on alkanut syödä. Wau! Mä kans kuvittelin noitten kiinteiden sitä yöunta parantavan ja pidentävän. Mutta meillä saattaa noita yötankkauksia lisätä myös tuo hillitön kääntyilyn ym. opettelu.
MiaMik ja Ida oli päässeet jumppailemaan. Meillä on kevään viimeinen jumppa huomenna. Täytyy varmaan alkaa sitten taas vähän enemmän lenkkeillä, kun jää tuo vähäinenkin liikunta pois.
Ossen typy oli keksinyt pomppimisen siihen ryömimisen rinnalle. Wau! =) Emmi on kans muutaman viikon pomppinut sylissä ja voi miten sitä virtaa riittääkin siihen niin paljon. Vaikka kuinka muuten harmittais, niin se kyllä pelastaa päivän edes hetkeksi. =)
Ope mietti tuota maitomäärää. Mä oon kans sitä pohtinut. Emmi nimittäin ei suostu ottamaan tissiä heti soseitten päälle. Eli siis samalla linjalla mennään täällä kuin Burdella ja Heidilläkin. Tänäänkin Emmi vetäs soseet ennen kahtatoista ja hörppäs vettä päälle. Ei sitten suostunut yhtään tissille ennen päikkäreitä. Kun tuolta nyt herää, niin kai sille sitten maistuu. Illalla on vähän sama puuron kanssa. Ja kun noista omista tisseistä ei tiiä, että paljonko sitä maitoo kerralla likkaan uppoo. Maitoo tulee kyllä sitten näitten taukojen jälkeen ihan törkeellä paineella, mutta kaipa se pidemmän päälle alkaa hellittää, jos ei kerran kysyntää ole.
Han, mulla tulee kans edelleen noita hetkiä, että on pakko mennä hiukan tönimään Emmiä, kun on muka niin kauan nukkunut ilman huutoja tai ähinöitä. Neidillä kun on usein tapana pitää varsinaiset sulkeiset sen kanssa, että saa äitin ravaamaan kuistille ja takas.
Hei, nyt sain just viestin Iskusta, että meidän Tripp Trapp on noudettavissa. Täytyykin lähteä heti kun Emppu herää päikkäreiltä. Oon odottanut jo kovasti.
Pikku-quu oli kasvanut hienosti! Pääsette ihan reilusti käyttämään uutta turvaistuinta pikapuoliin. =) Vähänkös kuullostaa hienolta herran uusi yörytmi!
Jaahas, teeveen orja kuulee, että Doc Martin alkaa, joten vetäydyn soffalle hetkeksi. Tulen myöhemmin kirjoittelemaan lisää.
-Amy ja Emmi-
Mä aloin kirjoittamaan tätä nyt ensin Wordille, kun koskaan en saa rauhassa kirjoittaa, niin voin sitte tallentaa ja jatkaa myöhemmin.
Aloitan kerrankin kommentoimalla muiden juttuja¿
Onnittelut Queenille raskauskilojen lähtemisestä!!! Mulla edelleen jotain 3-4 kiloa raskauskiloja jäljellä plus muut ylimääräiset, joita olis kiva saada pois. Mä en imetäkään enää joten kilot jää mulle ikuisiksi ajoiksi roikkumaan
Aurora, paljonko teidän Oliver tällä hetkellä syö kerralla? Mä oon vertaillu teidän syömisiä meidän syömisiin, kun teillä Oliver varmaan syö niitä määriä, mitä pitääkin. Meillä Rasmus saattaa edelleen syödä vaan reilu 100milliä vaikka edellisestä ruokailusta olis pitkäkin aika. Nyt se sentään on vähän kuitenkin alkanut enemmän syömään. Ja mä en ymmärrä, miten sen paino nousee niin hurjaa vauhtia vaikka se ei syö suuria määriä, käytettiin sitä kotipuntarilla niin n. 2,5kk iässä se painaa 6,4 kiloa.
Jos vauva on hereillä niin kuinka pitkät syöttövälit teillä muilla on? Nukkuessahan ne on varmaan vähän pidemmät. Niin Rasmus varmaan syö sitte tiheämmin kun määrät on pienempiä..
Tikru, meilläkin kakataan noin kolmen päivän välein, ja monesti kakataan kuumemittarin avulla, kun äidillä on isompi hätä kakan ulossaamiseksi kuin vauvalla Kyllä mua hirvittää tämä laiska kakkaamistahti, jos vertaa että itse olis monta päivää kakkaamatta :/
Kuumemittarista tuli mieleen, että mistä mittaatte kuumeen vauvoiltanne? Kun mulle neuvottiin, että kainalosta pitäisi mitata, mutta en osaa luottaa siihen tulokseen, kuumemittari kuitenkin liikkuu siellä ja onko se aina oikeassa kohdassakaan.. siksi mittaan pyllystä.
Nyt mun pitää mennä jo katsomaan Rasmusta, kun se taas vetää yli 4 tunnin päikkäreitä pihalla.. Hyvä, että nukkuu mutta sillä on nyt parina yönä mennyt iltakitinäksi ja yölläkään ei ole oikein nukkunu. Toivottavasti meillä ei alkais yöheräämiset kun tähän asti on menny niin mukavasti yhdellä heräämisellä vaikkakin aamuherätys on kuudelta aina *haukoitus*
Aurinkoista päivän jatkoa! Jaa nyt kuuluukin itkua sopivasti¿
Elovena ja Rasmus n.2,5kk
voi ei, olen ihan nolona kun huomasin varttia vaille 11 että neuvola oliskin ollut 10.15 eikä 11.15 niinkuin olin kirjoittanut keittiön seinäkalenteriin! Nolona sit soittelin terveydenhoitajalle ja pahoittelin ohareita ja sain onneksi uuden ajan jo huomiselle niin pääsee tyttönen 3 kk neuvolaan vain päivän myöhässä ja ei tarvi kauempaa jännittää rokotusta. että silleen... en käsitä kuinka voin olla niin huolimaton, yleensä olen ajoissa aina. harmittaa.
No vaihdoin sit lenkkikamat päälle kun E oli jo vaunuissa ja lähdin parin tunnin kävelylle..tulipas hiki. Ja söin lounaaksi fetasalaattia kun täällä ei ollut muutakaan ruokaa, pitäis siis mennä kauppaankin tänään... joo, kuulostaa tosi terveelliseltä mun elämä, mutta söin sitten jälkkäriksi VIISI suukkoa. hih. en tiennyt että niitä voi edes syödä niin paljoa.. nyt vähän öklöttää. :(
Muistankin että han on ennenkin kirjoitellut noista syömisongelmista.. kurjaa kun joku asia liikaa valtaa mieltä. Jos vaikka lapsen tulo auttais kun ei olis aikaa niin paljon miettiä omia juttuja? Joo, tiedän että ei ehkä niin helposti ongelma ratkea, mut olishan se kiva...
Mä en edes yritä laihdutaa vaikka varmaan pitäis.. tai siis imettäesähän ei sais vasinaisesti laihdutaa mutta ei kai ole pakko syödä suklaata saavikaupalla. Mutta kun oon vaan tämmönen herkkupepa eikä se oikeestaan edes liiemmin haittaa mua niin en viitsi muuttaa huonoja tapojani.
lenkin aikana oli kuitenkin tupsahtanut se odotettu aamulehti luukusta ja sai kyllä erään artikkelin kohdalla hymyn korviin. Itse tehtävä oli aika haastava osittain. ;)
Niin, ihanaa että Liia ilahduttaa äitiä omalla ajalla! kyllä se siitä varmaan alkaa pikkuhiljaa helpottamaan, olet kyllä ollut superreipas vaativan mutta suloisen vauvasi kanssa. Kuten myös Jenni vastaavan omansa!
ossen typy oli selvinnyt verikokeesta vaikkakaan ei ilmeisesti nauttinut siitä, mutta kukapa olisi. Kyllä se tosiaan onkin vauhdikas typsykkä ja hyvä että osaa lepuuttaa välillä. :)
ope ja ainokin ovat palanneet pohjoisen hemmottelulomalta! tervetuloa arkeen! Mä en meinannut saada eilen yhtään mitään aikaiseksi kotona kun olin niin tottunut siihen rentoon pääsiäisoloon kun ei tarvi tehdä kotihommia, ellillä on sankkajoukko viihdyttäjiä ja ruokakin tulee valmiina pöytään... oispa aina pääsiäinen. :)
Ihanaa että pikkuQ sai ansaitsemaansa ihailua neuvolassa! ja tosiaan saattaa kohta alkaa kävelemään, hassua eikös?
Mun äiti kertoi että me ollaan kaikki neljä lasta alettu kävelemään 8-9 kk ikäisinä vaikka se oli koittanut melkein estellä, kun tuntui liian aikaiselta. Toivon että Elli ei olisi perinyt sitä taitoa multa vaan olisi vauva pidempään.. vaikka siis onhan q ihan yhtä vauva kävelee tai ei, mutta hurjaa vaan...
Sen sijaan elli on kaiketi perinyt huonon tavan isältään, nimittäin peukun imemisen. Hänellä on varsin persoonallinen tapa imeä sitä peukkua niin että muut sormet on ylöspäin naamlla ja menee siis silmien päälle..hmmm. mitenköhän siitä pääsis eroon? olen koittanut tarjota tissiä useammin jos imetyttää tai ainakin vaihtaa peukun tuttiin ettei ottaisi ihan tavaksi. Mutta jos tutti putoaa niin nyt ei itke tai ähise kuten ennen vaan laittaa vaan tyytyväisenä peukun tilalle...
että sillalailla on kädet löytyneet...
niin ja siis ei ellin isä enää ime peukkuaan... ;)
Huomenna mennään mll:n perhekahvilaan taas, jospa sieltä sais vaikka kärrylenkkikaverin jostain joka tietää huudit viellä paremmin ja juttuseuraa vaikka.
palaillaan taas,
i ja e edelleen tasan 3 kk
ainiin, mun pitänee ehkä vaihtaa nikkiä! hämmennyttekö ihan jos vaihdan, kun tää ei enää ole oikein hyvä kun on yks juttu jota en viitsi kertoa tässä ja sitäpäitsi en ole pariin vuoteen edes ollut 25v että vois sikälikin ehkä vaihtaa...
mutta koitan keksiä uuden tai kokeilen jotain vanhoja nikkejäni että käytkö tänne ja ilmoitan sit teille...
Oliver nukkuu jo neljättä tuntia pihalla ja luulen että kohta ruoka-aika, joten pikaisesti vastailen=)
Eli öisin ja unien jälkeen meidän kerta-annos 160-180ml ja päivisin kun ollaan hereillä, nälkä tulee 1,5-2,5h välein ja silloin syödään vain 100-140ml kerta. Riippuu välin pituudesta. Meillä painoa oli 5,5kg 7 viikon neuvolassa, saas nähä paljonko nyt kun mennään 10 viikon kohdalla taas käymään;)
Meillä kakattu aina tasan kerran päivässä, ei enempää eikä vähempää. Saas nähdä koska lisääntyy kakkaamiskerrat!=)
Nyt kurkkaamaan joko poitsu ois herännyt....
A
ELOVENA, olikos teilläkin nyt Forumissa nimi kastetuissa? ;) Minä aina kyttään kaikki kastetut ja kuolleet ja muut ja silmiin sattui ainakin yksi Rasmus...
IISA, no itseasiassa kyllä nuo ongelmat on vähän siirtyneet taka-alalle, kun on tuo ihana pieni ihminen, joka vie kaikki ajatukset ynnä muut :) Ja raskaus oli silleen kasvun paikka, kun en halunnut omalla toiminnalla tehdä hallaa vauvalle, niin oli " pakko" syödä normaalisti jne.. Se auttoi siten, etten enää ota NIIN kovia paineita syömisestä, mutta kaipa tämä ongelma on jo osa identiteettiä, osaiskohan elää ilman sitä :O Huhhuh...
Oliko se MYKIS, jonka pojalla oli sammasta? Meilläkin saattaa olla sitä, ainakin jotain valkoista on Sampolla kielen päällä pikkuisen, mutta meillä ei ole vichyllä lähtenyt. Nyt kokeillaan puolukkaa. Musta kyllä enemmänkin tuntuu, että se on jotain maitoa, kuin sammasta, mutta kokeillaan nyt näitä poppaskonsteja. Se sammas voi levitä myös äidin nänneihin, se kyllä mun kohdalla selittäis sen, miksi pistelee rinnanpään ja rinnan sisällä imettäessä (on siis erilainen tunne kuin maidon heruminen). Plääh, kaikkee sitä pittää...
Nyt pojua viihdyttämään :)
Osse & MiaMik: Vai että miten unohdetaan syödä... öööh.. :) Vähän samalla tavalla kun unohdetaan kaikki muukin. ;D Heh. Ei vaan.. Mä vaan saatan jäädä touhuilee kaikkee muuta tai leikkii Heidin kanssa ja sit muistan, että jugurtti on ollu odottamassa pöydällä ja hyvän aikaa tms.. :)
Osse: Me oltiin eilen kylässä Heidin kanssa ja annoin siellä maissi-perunasosetta... Voi jee, että ei sitte maistunu Heidille YHTÄÄN. =)
MiaMik: Kyselit joko Heidin yötissittelyt on vähentyny... No eip! Mut mä luulen, että se johtuu siitä että neiti ei päivällä malta tissitellä, ni sit yöllä tankkaa... Ja kun kysyit treffeillä, että juoko ennen vai jälkeen soseiden, ni yleensä ihan eri aikaan on soseet ja tissi. Soseita menee siis nyt 2krt päivässä.
Sorry mut en ehdi kommentoida muille mitään tällä erää, kun aattelin sittenki käydä kaupungilla mutkan ennen ku sisko ja isä tulee kylään. Isä vaan yöks ja sisko pariks päiväks koiransa kanssa.
Burde ja Heidi 6,5kk