Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kunnianhimo sinulle tärkeä piirre esimerkiksi puolisossa?

Vierailija
18.09.2025 |

Minusta se on enemmänkin vastenmielinen kuin hieno piirre, mutta käsittääkseni erityisen monelle olisi tärkeää että kumppanilla olisi kunnianhimoa. En tiedä näenkö koko piirteen erilailla kuin sitä arvostavat... Minusta kun se on sekoitus rahanahneutta, itsekeskeisyyttä, röyhkeyttä ja ylenpalttista kiinnostusta siitä, mitä muut itsestä ajattelee. Vaikea uskoa, että tuollaiset piirteet olisi monen mielestä hienoja, joten miten te näette asian, jotka arvostatte kunnianhimoa? 

Minä arvostan esimerkiksi kiinnostusta ja uteliaisuutta erilaisiin asioihin, ymmärrystä maailmasta ympärillä, empatiaa, eläinrakkautta... ja pidän arvossa sellaista onnellista tyytyväisyyttä, mikä on mielestäni kunnianhimon jonkinlainen vastakohta. Jollekin se on tyytymistä, itse en ymmärrä miksi aina pitäisi olla enemmän.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ap:n aloitusta, joten luin vain otsikon. Kyllä on merkitystä. En kiinnostu ihmisistä joilla ei ole kunnianhimoa. 

Vierailija
42/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa Ap:lla kapea käsitys kunnianhimosta. Itselleni kelpaa ainoastaan kunnianhimoinen puoliso, sillä kunnianhimohan on pohjimmiltaan halua saavuttaa jotain merkittävää, ja sehän voi suuntautua myös yhteiseksi hyväksi.

Esimerkkejä:

Tieteellinen kunnianhimo: tutkija, joka haluaa ratkaista vaikean lääketieteellisen ongelman ei saadakseen nimeä tai palkintoja, vaan jotta ihmiset saisivat paremman hoidon tai parantuisivat sairauksista. Onko syöpälääkkeiden kehittelijät Ap:n mielestä itsekkäitä?

Yhteisöllinen kunnianhimo: henkilö, joka haluaa kehittää kotikaupunkiaan esimerkiksi paremman joukkoliikenteen, vihreiden alueiden tai kulttuuritoiminnan kautta. Hän haluaa jättää jäljen, joka tekee toisten elämästä parempaa.

Opettajan kunnianhimo: opettaja, joka pyrkii kehittämään menetelmiä, jotta oppilaat saisivat innostua ja onnistua enemmän kuin ennen. Hänen kunnianhimon

Niin siis näissä kaikissa käytetään tuota sanaa väärin. Kunnianhimolla on ihan eksplisiittinen merkitys ja kuvaamissasi esimerkeissä voidaan käyttää vaikkapa termejä omistautuminen työlleen, alansa ja ammattinsa kehitys, intohimo työtään kohtaan, jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole selvästikään itse kunnianhimoinen, vaan laiska ihminen, ja siksi ei ymmärrä, mitä kunnianhimo tarkoittaa, kun jo ensimmäisenä erehtyy olettamaan, että kyse on rahasta tai röyhkeydestä tai muusta typeryydestä. Ap, miksi koit tarvetta tehdä tämän aloituksen? Sinulla on tietenkin oikeus laiskana ja näköalattomana ihmisenä hakea vastaavanlaista kumppania itsellesi, mutta selvästi tilasi häiritsee sinua ja aiheuttaa sinussa itsetunto-ongelmia, sillä ethän muuten olisi asiasta avautunut näin vahvasti projisoiden. 

Vierailija
44/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltina lähihoitaja ja työskentelen kehitysvammaisten parissa ja pidän työstäni todella paljon. Palkka on pieni, mutta tulen sillä toimeen vuorolisien kanssa vallan mainiosti. Eräs tapailemani mies vihjaili ja kyseli minulta jatkuvasti, että eikö minulla todellakaan ole ajatusta kouluttautua pidemmälle. En siis ollut koskaan valittanut työstäni, päin vastoin. Aluksi ajattelin, että nämä kyselyt ovat vain jotain yleistä jutustelua, mutta tapailun päätyttyä sanoi yhdeksi syyksi, että arvostaa ihmisessä 'kunnianhimoa'. Tämä mies oli itse koulutukseltaan tradenomi ja työskenteli vakuutusyhtiössä rivityöntekijänä.

Naiselle ominaista ja hyvä piirre on nimenomaan se, että hän ei ole kunnianhimoinen. Se on osa naisen biologiaa, joka liittyy siihen, että naisen on hyvä pysytellä kotosalla vauvojen ja pienten lasten kanssa, jotka eivät voi osallistua kilpailutilanteisiin tai esimerkiksi liikuskella pitkiä matkoja. Mitä korkeampi estrogeenitaso, sitä seesteisempi ja rauhallisempi nainen on, sitä paremmin tämä sietää "tylsyyttä" ja arkea

Mies joka etsii miespersoonaa naisen ruumiista on homo

Vierailija
45/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimo on asia, jota ihmisessä on tai ole jo syntyessään. Kaikki kunnianhimoiset ihmiset eivät ole samanlaisia, vaan heidän miellyttävyyteensä tai epämiellyttävyyteen liittyy muita piirteitä ja ominaisuuksia. Pelkkä kunnianhimo ei määrittele ihmisen toimintatapoja kokonaisuudessaan. Täten kysymykseen on vaikea vastata. On hyvä, että ihmisellä on kunnianhimoa tietyssä määrin, mutta jos siihen liittyy ikäviä ominaisuuksia kuten esim. itsekkyyttä tai epärehellisyyttä, niin ihminen ei järin miellyttävä ole.

Vierailija
46/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väität, että köyhät taiteilijat eivät ole olleet intohimoisia, esim Van Gogh? 

Toisaalta miksi pitäisi olla rahaa tai menestystä? Paras versio minusta ei tuhlaa tämän maailman resursseja yhtään enempää kuin on pakko, ja tähän näkemykseen on aika vaikea sovittaa kunnianhimoa. 

Juuri näin. Kielitoimiston sanakirjan antamia määritelmiä sanalle 'kunnia' ovat yleinen arvostus, maine, kuuluisuus, jne. Eli toisten ihmisten hyväksyntä. Voi haluta tulla mahdollisimman hyväksi tai jatkuvasti haastaa itseään jollakin elämänalueella ilman, että himoaa kunniaa. Ja tämä jo siksi, että on paljon saavutuksia, joista ei mitään mainetta tai kuuluisuutta kerry.

Minua kiinnostavat intohimoiset ja omistautuneet ihmiset; kunnianhimo on täysin toissijaista.

Vierailija
47/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole selvästikään itse kunnianhimoinen, vaan laiska ihminen, ja siksi ei ymmärrä, mitä kunnianhimo tarkoittaa, kun jo ensimmäisenä erehtyy olettamaan, että kyse on rahasta tai röyhkeydestä tai muusta typeryydestä. Ap, miksi koit tarvetta tehdä tämän aloituksen? Sinulla on tietenkin oikeus laiskana ja näköalattomana ihmisenä hakea vastaavanlaista kumppania itsellesi, mutta selvästi tilasi häiritsee sinua ja aiheuttaa sinussa itsetunto-ongelmia, sillä ethän muuten olisi asiasta avautunut näin vahvasti projisoiden. 

Laiskuus on aggressiivinen synonyymi tyytyväisyydelle ja tyytyväisyys on hormonaalinen tila. Jos ihminen on jatkuvasti menossa johonkin ja tyytymätön, tämä implikoi korkeita stressitasoja. Kuka haluaa olla parisuhteessa perseeseen ammutun karhun kanssa? Jo työviikon tällaisen kanssa viettäminen kuulostaa suhteellisen helvetilliseltä

Vierailija
48/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🔥 Intohimo

Tunnepohjaista vetovoimaa jotain asiaa kohtaan.

Teet jotain, koska rakastat sitä, se innostaa ja antaa energiaa.

Et ehkä edes tarvitse ulkoista palkintoa, sillä tekeminen itsessään on palkitsevaa.

Esimerkki: Kuvataiteilija maalaa yöt läpeensä, koska maalaaminen tuntuu merkitykselliseltä.

👉 Intohimo = Rakastan tätä, en voi olla tekemättä tätä.

🏆 Kunnianhimo

Halu saavuttaa jotakin, kehittyä tai menestyä.

Usein liittyy tavoitteisiin, asemaan, palkkioon tai vaikutusvaltaan.

Ei välttämättä tarvitse intohimoa itse tekemiseen tärkeämpää on tulokset.

Esimerkki: Henkilö tähtää toimitusjohtajaksi, koska haluaa valtaa ja vastuuta, ei siksi että rakastaa yrityshallintoa.

👉 Kunnianhimo = Haluan päästä pitkälle, saavuttaa jotakin suurta.

💼 Ammatilleen omistautuminen

Sitoutuneisuutta ja kurinalaisuutta oman työn tekemiseen.

Saattaa lähteä joko intohimosta, kunnianhimosta tai velvollisuudentunnosta.

Voit olla omistautunut ammatillesi, vaikka et olisi siitä erityisen intohimoinen.

Esimerkki: Lääkäri tekee pitkää päivää, huolehtii potilaista ja kehittyy jatkuvasti ehkä rakkaudesta alaan tai ehkä vain vastuullisuuden vuoksi.

👉 Omistautuminen = Teen tämän kunnolla ja täysillä, koska se on velvollisuuteni tai arvoni.

Vierailija
49/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
50/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltina lähihoitaja ja työskentelen kehitysvammaisten parissa ja pidän työstäni todella paljon. Palkka on pieni, mutta tulen sillä toimeen vuorolisien kanssa vallan mainiosti. Eräs tapailemani mies vihjaili ja kyseli minulta jatkuvasti, että eikö minulla todellakaan ole ajatusta kouluttautua pidemmälle. En siis ollut koskaan valittanut työstäni, päin vastoin. Aluksi ajattelin, että nämä kyselyt ovat vain jotain yleistä jutustelua, mutta tapailun päätyttyä sanoi yhdeksi syyksi, että arvostaa ihmisessä 'kunnianhimoa'. Tämä mies oli itse koulutukseltaan tradenomi ja työskenteli vakuutusyhtiössä rivityöntekijänä.

Millä tavalla mies oli itse kunnianhimoinen?

Ilmeisesti piti 'tuottavaa työtä' jotenkin enemmän kunnianhimoisena. Lisäksi selkeät ennakkoluulot lähihoitajan ammattia ja työtä kohtaan.

Vierailija
51/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimo on tuhoisaa terveydelle, jos kyseinen henkilö ei oikeasti kestäkään sitä painetta mitä kunnianhimo tuo tullessaan.

Vierailija
52/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himoitsen kunniaa. 

Vierailija
53/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mieluummin maailman paras Puuseppä vai maailman huonoin Lääkäri ?

Vierailija
54/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimo yhdistyy usein mielenterveyden ongelmiin.

Tasapainoisella ihmisellä ei usein ole tarvetta moiseen. 

Vierailija
55/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimo. Rahanhimo. Menestyksenhimo. Näyttämisenhimo.

Ei ehkä parhaita ominaisuuksia puolisossa.

Vierailija
56/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän kunnianhimoa äärimmäisen tärkeänä, enkä todellakaan näe sitä niin negatiivisena kuin kuvailit. Minulle kunnianhimo tarkoittaa oman potentiaalin hyödyntämistä parhaalla mahdollisella tavalla, itsensä kehittämistä ja pyrkimystä olla paras versio itsestään, mikä tekee elämästä merkityksellisempää. Kun ihminen suhtautuu elämään kunnianhimoisesti ja intohimoisesti, raha ja menestys tulevat lähes automaattisesti sivutuotteina. Samaten uteliaisuus, ymmärrys maailmasta, empatia, eläinrakkaus ja onnellisuus eivät sulje pois kunnianhimoa. 

Tällainen ei vaan ole mielekästä elämää. Vähän sama kuin nainen haluaisi olla "strong", ei halua. Nainen haluaa olla soft ja rakastettu. Se että pitää olla hirveän pärjäävä ja mahdollisimman paras viestii, että jossani emotionaalisessa turvallisuudentunteessa on suuri aukko

Lisäksi tuollainen minäkeskeisyys on pikkusieluista. Jos ajattelee vaikka, että haluaa tehdä työnsä hyvin kantaakseen kortensa kekoon ja auttaakseen maailmaa, tämä on jo huomattavasti kauniimpi ja harmonisempi tapa olla ja elää. Sen sijaan, että kehittää itseään ja haluaa olla paras versio itsestään. Kuulostaa kerta kaikkisen sietämättömältä kuunnella, kun joku tekee itseanalyyseja ja pohtii miten itse voisi olla parempi, jne. Vaikka kehuisi tai olisi kriittinenkin, se että ihminen puhuu itsestään on itsessään rumaa 

Tuohon on varmaan opetettu jossakin oppimispäiväkirjoja ja itsearviointeja tekemällä

Jos jokainen pyrkisi kehittämään itseään ja olemaan paras versio itsestään, maailma olisi huomattavasti parempi paikka elää. Maailman parantaminen on aloitettava nimenomaan omasta itsestä ja kun ihminen kasvaa henkisesti, oppii ja vahvistaa omia taitojaan, hän kykenee antamaan enemmän muille niin työssä, ihmissuhteissa kuin koko yhteiskunnassa. Se itseään kehittävä ihminen ei ole automaattisesti minäkeskeinen tai kylmä, vaan hän voi olla juuri se, joka kantaa vastuuta, osoittaa empatiaa ja luo hyvää ympärilleen, koska on kehittänyt myös näitä taitoja ja ominaisuuksia itsessään.

Vierailija
57/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän kunnianhimoa äärimmäisen tärkeänä, enkä todellakaan näe sitä niin negatiivisena kuin kuvailit. Minulle kunnianhimo tarkoittaa oman potentiaalin hyödyntämistä parhaalla mahdollisella tavalla, itsensä kehittämistä ja pyrkimystä olla paras versio itsestään, mikä tekee elämästä merkityksellisempää. Kun ihminen suhtautuu elämään kunnianhimoisesti ja intohimoisesti, raha ja menestys tulevat lähes automaattisesti sivutuotteina. Samaten uteliaisuus, ymmärrys maailmasta, empatia, eläinrakkaus ja onnellisuus eivät sulje pois kunnianhimoa. 

Tällainen ei vaan ole mielekästä elämää. Vähän sama kuin nainen haluaisi olla "strong", ei halua. Nainen haluaa olla soft ja rakastettu. Se että pitää olla hirveän pärjäävä ja mahdollisimman paras viestii, että jossani emotionaalisessa turvallisuudentunteessa on suuri aukko

Lisäksi tuollainen minäkeskeisyys on pikkusieluista. Jos ajattelee vaikka, että haluaa tehdä työnsä hyvin kantaakseen kortensa kekoon ja auttaakseen maailmaa, tämä on jo huomattavasti kauniimpi ja harmonisempi tapa olla ja elää. Sen sijaan, että kehittää itseään ja haluaa olla paras versio itsestään. Kuulostaa kerta kaikkisen sietämättömältä kuunnella, kun joku tekee itseanalyyseja ja pohtii miten itse voisi olla parempi, jne. Vaikka kehuisi tai olisi kriittinenkin, se että ihminen puhuu itsestään on itsessään rumaa 

Tuohon on varmaan opetettu jossakin oppimispäiväkirjoja ja itsearviointeja tekemällä

Eli otat mieluummin kumppaniksi tai pomoksi sellaisen henkilön, joka ei halua kehittää itseään ja vuorovaikutus- tai konfliktinratkaisutaitojaan, vaan hoitaa asiat haukkumalla ja huutamalla? Samoin jos olet palkkaamassa työntekijää, valitsetko mieluummin sellaisen, joka hoitaa asiat välinpitämättömästi ja joka, jämähtää paikalleen eikä halua oppia uutta?

Vierailija
58/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mieluummin maailman paras Puuseppä vai maailman huonoin Lääkäri ?

Tuossa esimerkissä se puuseppähän on se kunnianhimoinen henkilö.

Vierailija
59/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asettaa tavoitteita itselleen niin se on ok. Mutta jos kaipaa arvostusta ja ihailua muiden silmissä, niin sitä en ymmärrä.

Kaikki ke kaivataan arvostusta ja ihailua. Se on aivan inhimillistä.  

Vierailija
60/63 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiselle ominaista ja hyvä piirre on nimenomaan se, että hän ei ole kunnianhimoinen. Se on osa naisen biologiaa, joka liittyy siihen, että naisen on hyvä pysytellä kotosalla vauvojen ja pienten lasten kanssa, jotka eivät voi osallistua kilpailutilanteisiin tai esimerkiksi liikuskella pitkiä matkoja. Mitä korkeampi estrogeenitaso, sitä seesteisempi ja rauhallisempi nainen on, sitä paremmin tämä sietää "tylsyyttä" ja arkea

Mies joka etsii miespersoonaa naisen ruumiista on homo

Ainoastaan heikon itsetunnon omaavaa miestä haittaa se, että nainen on kunnianhimoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi