Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri sai suuren perinnön sedältään, jota luuli köyhäksi.

Vierailija
17.09.2025 |

Kaverin setä, joka oli lapseton vanhapoika, kuoli ja kaverini peri hänen omaisuutensa sisarensa kanssa. 

Suvulla oli käsitys, ettei setämies ollut mitenkään erityisen varakas. Eli vaatimattomasti pienessä asunnossa eikä elänyt muutenkaan mitenkään leveästi. 

Yllättäen paljastui, että setämiehellä oli pankissa satoja tuhansia euroja. Kaveri rikastui kertarysäyksellä, vaikka verottaja vei suuren osan. 

Pointtini on se, että miksei ihmiset itse kuluta työllä ansaitsemia rahojaan ja nauti niistä?  Eletään kiitkutetaan vaatimattomasti, vaikka olisi varaa välillä juhliakin. 

Mietittekö  te varakkaat vanhukset koskaan tällaista? Miksi ette itse nauti rahoistanne? 

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain 420000 euroa kun äitini kuoli. En tiennyt että sillä niin paljon on rahaa. Asui kuitenkin kolmiossa kerrostalossa. Sain vielä äidin asunnosta 112000 euroa. Tästä on 10 vuotta kun äitini kuoli.

Vierailija
62/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hän oli ne varat ansainnut? Eikö suvulla ollut mitään hajua hänen töistään? Vai oliko perittyä rahaa?

Enolla oli paljon rahaa, mutta kyllä me tiedettiin, että rahaa on ja mistä tullut, kun ei tuhlaa mihinkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itselläni myös sellainen ajatus elämästä, että kunhan perustarpeet tyydyttyvät, niin muulla ei ole niin suurta väliä. En halua kuluttaa rahaa epäolennaisiin asioihin. Ai miksi? No useasta eri syystä. Suhtaudun rahaan kuin hiilidioksidiin: parempi vaikka pitää sitä maan sisällä kuin tupruttaa ilmaan.

Minulla on kohtalaisen hyvät tulot ja saan joka kuukausi mukavan summan säästöön. Jos sen sijaan käyttäisin kaikki rahani, hiilidioksidipäästöni varmasti kasvaisivat huomattavasti.

Tavaroiden ostaminen = lisää päästöjä. Matkailu = päästöjä. Kalliin, kaukaa tuoduista ainesosista valmistetun ruoan syöminen = päästöjä. Palveluiden ostaminen = päästöjä. Uuden asunnon ostaminen = päästöjä. Kalliin uuden auton ostaminen = päästöjä.

Mitä vähemmän käytämme rahaa, sitä vähemmän tuotamme hiilidioksidipäästöjä. Ani harva kuluttamisen muoto on täysin päästötön tai päästönegatiivinen (tällaisia voivat olla korkeintaan lahjoitukset esim. metsänsuojeluun), ja jopa aineettomien hyödykkeiden / palveluiden ostaminen lisää hiilidioksidipäästöjä, jos ei suoraan, niin takuuvarmasti ainakin välillisesti. 

Vierailija
64/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun sain perinnön veljeni kanssa. Sovittiin että perintöverot maksetaan ja ne rahat talletetaan minun avaamalle tilille. Saatiin veljen kanssa 300000 euroa. Veljeni tuhlasi kaiken aika äkkiä ja olisi halunnut ne perintövero rahatkin tuhlata, niitä oli joku 85000 euroa. Perintövero oli lopulta 37000 euroa per pää. Se jopa teki minusta rikosilmoituksen että olen vienyt sen rahat vaikka sovittiin että säästän ne raha niin kauan kunnes verottaja lähettää perintöverolaskun. Poliisi ei onneksi aloittanut mitään juttua koska selitin että veljeni yrittää huijata verottajaa ja tuhlata perintöverorahat. Veljeni on maailman huonoin rahakäyttäjä ja se tuhlaa työttömyystuet 2-3 päivässä ja yrittää lainata kaikilta rahaa ja sitten makselee 100% korkoja kavereilleen.

Vierailija
65/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työni puolesta näitä tulee vastaan ja se on suhteellisen usein. Aluksi oli hämmentävää, mutta myöhemmin siihen on tottunut. Monilla se juontaa juurensa sinne sota-aikaan ja pulavuosiin. Kyllä se kuitenkin aika usein säälittää sillä ei meistä kukaan haudassa rahalla mitään tee. Monen elämä olisi paremmin jos rahaa voisi käyttää edes itseensä ja omaan hyvinvointiin.

Monille rahan käyttäminen tekee pahaa oloa. 

Turvallisuuden tunne on tärkeämpää kuin rahan polttaminen "omaa hyvinvointia" edistääkseen. Mitä se edes olisi? Jos ostan itselleni jonkin uuden tavaran, niin ei se hyvinvointiani mitenkään erityisesti lisää. Saattaapa lisätä pahoinvointiani enemmän, jos ostopäätöksen jälkeen mietin, että "taas tuli tuohonkin tuhlattua turhaan".

Vierailija
66/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun sain perinnön veljeni kanssa. Sovittiin että perintöverot maksetaan ja ne rahat talletetaan minun avaamalle tilille. Saatiin veljen kanssa 300000 euroa. Veljeni tuhlasi kaiken aika äkkiä ja olisi halunnut ne perintövero rahatkin tuhlata, niitä oli joku 85000 euroa. Perintövero oli lopulta 37000 euroa per pää. Se jopa teki minusta rikosilmoituksen että olen vienyt sen rahat vaikka sovittiin että säästän ne raha niin kauan kunnes verottaja lähettää perintöverolaskun. Poliisi ei onneksi aloittanut mitään juttua koska selitin että veljeni yrittää huijata verottajaa ja tuhlata perintöverorahat. Veljeni on maailman huonoin rahakäyttäjä ja se tuhlaa työttömyystuet 2-3 päivässä ja yrittää lainata kaikilta rahaa ja sitten makselee 100% korkoja kavereilleen.

Rahat olis kannattanut jakaa heti. Jokainen vastaa rahoistaan ja jokainen vastaa omista veroistaan. Jos veljesi pilaa elämänsä et sinä häntä voi pelastaa. Tuhoudut itsekin vaan.

Vierailija
67/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa näkyy sukupolvien välinen ero: vanhus tiesi, että sairastuessaan hän ei saa enää julkiselta puolelta apua, joten raha tilillä auttaisi, sillä saisi tarvitsemansa. Nuoremmat ajattelevat niin, että yhteiskunta maksaa, sossusta saa aina rahaa, jos tulee tarvetta, joten omat tienestinsä saa käyttää viimeiseen euroon asti, viimeistään seurakunnan diakoniatyötlä heltiää satanen ruokaan, jos tarvetta tulee.

Ennen piti pärjätä omillaan, nyt sossu maksaa liput Linnanmäelle.

No nälkäänsäkö pitäisi kuolla vai mitä ehdotat? Tuet on kiristyneet ja pienentyneet muutenkin, töihin pääsy ei ole helppoa eikä työttömyysturvalla tai toimeentulotuella säästetään puskuria kun ne tulot riittävät hädin tuskin edes elämiseen kun kaikki on niin kallista: asuminen, sähkö, terveydenhoitokulut/lääkkeet, ruoka. Eli ihan ne perusasiat jo, joita ihmiset tarvitsee.

Älä ala selittään silkkiperseelle. Tuollaisella joka on syntynyt kultadildo perseessä ei ole mitään tajua todellisuudesta. Katsotaan, kun tulee pörssiromahdus, tuokin kaveri on vaatimassa verorahoista pelastusta. En ole kommari mutta Pol Pot oli joissain asioissa oikeassa.

Vierailija
68/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten tietysti onnistuisi rahankäytössä jos pystyisi satsaamaan itseensä loppuun asti ja kuolinpäinä tili olisi nollilla. Harva kuitenkaan pystyy ajastamaan rahankäytön näin tarkasti.

Iäkkäällä äidilläni on 40000€ tilillä mikä kuulostaa ihan hyvältä summalta. Olen laskenut settä se ei riitä kuin kahdeksi vuodeksi, vaikka hänellä on ihan hyvä eläke.Ylikulutusta on 1500-2000/kk, kun kaupungin kotihoito on n. 900€, esteettömän asunnon vuokra 1050€, turvaranneke 80€, lisäksi lääkärit, silmä-ja hammaslääkärit (näkö huononee koko ajan ja vanhan ihmisen hampaat hajoavat, eli näitkin palveluja pitää kayttää useamman kerran vuodessa), lääkärit, pari lyhyttä sairaalajaksoa vuodessa, lääkkeet, ruoka, vakuutukset, sähkö, siivooja 2xkk, kampaaja pari kertaa kk kun ei kädet enää taivu kunnolla kampaamaankaan hiuksia, jalkahoitaja, lehtitilaus jne. jne. Olen koettanut katsoa mistä kaikesta voitaisiin nipistää ja pian täytyykin ruveta nipistämään reippaasti ja varmaan muuttaa hänet edullisempaa asuntoon jonnekin kaupungin laidoille, mutta en ole halunnut ihan kaikkia iloja kieltää vanhalta huonokuntoiselta ihmiseltä, jolla ei ole varmaan enää kauaa elinpäiviä jäljellä.

Vierailija
69/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten tietysti onnistuisi rahankäytössä jos pystyisi satsaamaan itseensä loppuun asti ja kuolinpäinä tili olisi nollilla. Harva kuitenkaan pystyy ajastamaan rahankäytön näin tarkasti.

Iäkkäällä äidilläni on 40000€ tilillä mikä kuulostaa ihan hyvältä summalta. Olen laskenut settä se ei riitä kuin kahdeksi vuodeksi, vaikka hänellä on ihan hyvä eläke.Ylikulutusta on 1500-2000/kk, kun kaupungin kotihoito on n. 900€, esteettömän asunnon vuokra 1050€, turvaranneke 80€, lisäksi lääkärit, silmä-ja hammaslääkärit (näkö huononee koko ajan ja vanhan ihmisen hampaat hajoavat, eli näitkin palveluja pitää kayttää useamman kerran vuodessa), lääkärit, pari lyhyttä sairaalajaksoa vuodessa, lääkkeet, ruoka, vakuutukset, sähkö, siivooja 2xkk, kampaaja pari kertaa kk kun ei kädet enää taivu kunnolla kampaamaankaan hiuksia, jalkahoitaja, lehtitilaus jne. jne. Olen koettanut katsoa mistä kaikesta voitaisiin nipistää ja pian tä

Tuossa vaiheessa taitaa olla jo laitoshoidon paikka - ei laitakaupungin vuokra-asunnon.

Vierailija
70/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussa sama tilanne. Meidän vanha setä eli niukasti maalla, ei korjannut taloaan, jos sähköt meni jostain huoneesta niin sitten se oli pimeänä se huone. Kuoltuaan 92-vuotiaana tilillä oli liki 300,000e eli olisi kyllä voinut korjata sähköt tai vaihtaa kammarin kylmät patterit uusiin. Ei testamenttia, sisaruksille meni jakoon.

Mukava mies oli, mutta kummallinen oli tuo rahakuvio.

Tässäkin asiassa olisi tosiaan olemassa se "keskitie". Itsekin nähnyt läheltä kun varakas ikäihminen jätti lääkkeensä ostamatta, koska olivat niin kalliita. Varaa olisi ollut, mutta rahankulu oli niin iso mörkö, että mielummin pilattiin oma terveys kuin käytettiin rahaa.

Ei tarvis turhaan käyttää, mutta edes siihen järkevään.

Vierailija
71/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä hän oli sitä mieltä että hänellä oli jo kaikki tarvittava.

Missä hän oli aivan oikeassa. Meitä kehotetaan jatkuvasti kuluttamaan yli todellisen tarpeen.

Vierailija
72/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piheys on sairaus. En tarkoita että rahaa pitäisi tuhlata. Mutta jos ei voi ostaa vessapaperia, taloa ei voi lämmittää tai ei voi syödä terveellisesti vaikka olisi tilillä satoja tuhansia rahaa niin ei ole tervettä touhua.  

Vierailija
73/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäällä äidilläni on 40000€ tilillä mikä kuulostaa ihan hyvältä summalta. Olen laskenut settä se ei riitä kuin kahdeksi vuodeksi, vaikka hänellä on ihan hyvä eläke.Ylikulutusta on 1500-2000/kk, kun kaupungin kotihoito on n. 900€, esteettömän asunnon vuokra 1050€, turvaranneke 80€, lisäksi lääkärit, silmä-ja hammaslääkärit (näkö huononee koko ajan ja vanhan ihmisen hampaat hajoavat, eli näitkin palveluja pitää kayttää useamman kerran vuodessa), lääkärit, pari lyhyttä sairaalajaksoa vuodessa, lääkkeet, ruoka, vakuutukset, sähkö, siivooja 2xkk, kampaaja pari kertaa kk kun ei kädet enää taivu kunnolla kampaamaankaan hiuksia, jalkahoitaja, lehtitilaus jne. jne. Olen koettanut kats

Tuossa vaiheessa taitaa olla jo laitoshoidon paikka - ei laitakaupungin vuokra-asunnon.

Hän olisi ihan tyytyväinen, jos pääsisi johonkin laitokseen, mutta niihin ei niin vain pääsekään. Hän oli kuntoutuosastolla 3 kk ja tykkäsi kovasti kun aina oli seuraa ja ruoka tuli valmiina.

Laitoshoitoon ainakin Helsingissä pääsee vain jos on pahasti dementoitunut, äiti ei ole vaan pää leikkaa yhdeksänkymppisenä edelleen. Hänellä oli alunperin kaupungin kotihoitokäyntejä 2 x pvä, mutta se leikattiin yhteen koska hän vielä saa jotenkin taiteiltua vaatteet yletään. Pukeutuminen on hankalaa, kun kädet eivät enää nouse ja taivu kunnolla. Rahat eivät taas riitä maksamaan yksityisen puolen hoitokotia, ne kun maksavat helposti 6-7000€/kk.

Vierailija
74/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V i t t u mikä mäihä oli kaverilla...hilloa tuli tilin täytteeksi  ja mukavaa,yltäkylläistä elämää tiedossa kenties loppuelämän ajaksi...kyllä on toisilla elämässään tuuria..

Ymmärrätkö, ettei tuolla summalla "eletä yltäkylläisesti loppuelämää" ? Jotkut onnistuvat tuhlaamaan paljon enemmänkin muutamassa vuodessa.

Vierailija
75/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se setä ei ole vaan tarvinnut enää mitään ja laskut on ihan perusasioista? Tyyliin vuokra/vastike, ruoka, sähkö ja puhelin? Tai on saanut vanhemmiltaan perintöä mutta ei ole tuhlannut sitä? Eikä ole pahemmin sairastellutkaan. Elellyt vain vaatimatonta elämää ja tehnyt järkeviä päätöksiä. Reissaaminen ei kiinnosta. Silloinhan sitä rahaa jää. Ei ne isot tulot, vaan ne pienet menot.....ja suu säkkiä myöten. 

Minäkin olen perinyt 2010 testamentilla kummitätini, ukkini siskon. Tädillä oli ihan hyvä eläke aikanaan, ja säästi eläkkeestään joka kuukausi vähäsen. Menot ei olleet isot, yksiön vastike, diabeteslääkkeet, puhelin, sähkö, kotivakuutus ja sanomalehti.... Vaatekaupoilla joskus käytin, mutta ei hän usein, meni alennusmyynteihin....ja joskus hän tykkäsi lähteä Korkeasaareen. Asui kotonaan ihan loppuun asti 91-vuotiaaksi,  tarvitsi apua lähinnä asioilla käyntiin. Viimeinen vuosi oli vähän vaikea, kun todettiin sydämen vajaatoiminta. Viikon oli sairaalassa ja ihan virkeänä mulle soitti kun sinne joutui, mutta kun kävin tuomassa vähän vaatetta ja katsomassa, niin seuraavana päivänä kuoli sydänpysähdykseen :(

Perintö ei ollut mitenkään jättisuuri, mutta se mitä verojen jälkeen jäi, niin.....en ole hassannut, tiedän miten täti oli tarkka rahasta eikä huvita hassata sitä rahaa.....Siitä perinnöstä silti jäi. Ostin tontin. Sen kanssa minulla ei ole mitään myyntikiirettä, arvo nousee täälläpäin koko ajan. Jääkööt vaikka lapsilleni. Ne ei tiedä siitä tontista mitään, saattaa tulla yllätyksenä....

Vierailija
76/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rahaa. Tärkeintä, mitä raha tuo on se mielenrauha, että jos jotain sattuu niin se riittää. Miksi tuhlasin kun minulla on jo kaikki tarvitsemani. 

Vierailija
77/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen vanhemmat ovat tällaisia. Resupekkoja, vaatteet 60 ja 70 luvulta. Koko asunto jämähtänyt siihen aikakauteen, tai mitä nyt on telkkari päivitetty tähän päivään. HAISEVAT PAHALLE! Ruoka haetaan Myllypuron ruokajonosta ilmaiseksi. Omakotitalo on Marjaniemessä, että se voi kertoa jollekin jotain varallisuudesta, mutta muutoin ovat kuin jotain laitapuolen spurguja tosin eivät käytä alkoholia. Käyvät ainoastaan ilmaistapahtumissa ja ilmaisharrastuksissa. Heillä on lähes 10 miljoonan omaisuus. Rahaa ei käytetä oikeastaan mihinkään, kuulema pitää säästää pahanpäivän varalle. Meidän lapset ovat saaneet isovanhemmilta syntymäpäivälahjaksi tai joululahjaksi ainoastaan rahaa, ei koskaan leluja tai vaatteita tms 

Mies häpeää vanhempiaan siskonsa kanssa. Miehellä ja hänen siskollaan on ihan normimeno rahan suhteen, sitä on ja sitä käytetään, mutta ei mitenkään ylimielisellä tavalla.

Ainoa mitä lasten tuossa pitäisi hävetä on tuo ruokajonossa käyminen, sillä se on aina pois joltain aidosti hädänalaiselta. Muilta osin lasten tulisi olla vain tyytyväisiä, että vanhemmat elävät elämäänsä haluamallaan tavalla.

Vierailija
78/78 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä niin kovin vanha vaan alle 50v

Kämppä on maksettu pois, se ei tosin ole stadissa pilvenpiirtäjässä vaan radan varrella kasvukeskuksessa.

Palkka on kohillaa, joka kuukausi menee sijoituksiin joku 2000-2500 ja silti ostan mitä haluan

Minulla on tavallinen, luotettava auto, vaikka voisin ostaa paljon näyttävämmän. Ei ole tarpeen pröystäillä silläkään.

Maltillisellakin tuotto-odotuksella saan joku 750 000 säästöön ennen eläkettä. Voisihan sitä sit ostaa kiinteistön espanjasta

Jos et tykkää matkustaa niin miksi ostaisit ulkomailta kiinteistön?

Osta mielummin mökki kotimaasta, suht läheltä kotia.

Mökkikin on turha jos asut omakotitalossa.

Kuka sanoi etten tykkää matkustaa? Miten kuvittelet minun Espanjaan tutustuneen? Dioja katselemalla?

Mun ei tarvitse lentää 1. luokassa vaikka olisikin varaa siihen. Ja osaan liikkua julkisilla, ei tarvitse taksia kaikkialle.

jne jne jne