Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Useimmat eivät syö tarpeeksi proteiinia

Vierailija
15.09.2025 |

Syötkö sinä? 

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön  kaksi kertaa päivässä  kalaa, nautaa, kanaa ym.   Tervein teräsmummeli.

Vierailija
2/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan validi pointti. Olen huomannut, että kun olen jo pitkään säätänyt ruokavaliotani, niin laadukkaat hiilarit ja rasvat on helppo varmistaa, oli sitten kotona eli matkalla tai missä tahansa. Mutta proteiini ja ennen kaikkea laadukas proteiini - siinä on kovin työ että varmistaa sen.

Varsinkin usein jos on matkalla niin huomaa että ei oikein ole järkevästi saatavilla laadukasta proteiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat sekasyöjät saavat riittävästi proteiinia eikä sitä tarvitse erikseen ajatella. Kasvissyöjillä sama, mutta joutuvat pikkuisen olemaan tarkempia ainakin alkuun. Mitään hirmumääriä ei tarvita, ellei ole ihan himofitnesstyyppi. Joku 1-1,3 g per painokilo riittää normityypeille.

Vierailija
4/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään syödään proteiinia jopa liikaa..

Vierailija
5/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Munuaiset sitten poksuu jossain kohtaa.

Vierailija
6/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Jos ihminen syö kaloreita riittävästi, on aika vaikea saada aikaan proteiininpuutosta. Kliinistä proteiininpuutosta ilmenee länsimaissa lähinnä huonosti syövillä vanhuksilla, anorektikoilla, ja päihdeongelmaisilla.

Itse syön tarkoituksella proteiinia nykyisiä suosituksia vähemmän. Monet tutkimukset näyttää, että siitä on ikääntymistä hidastavia hyötyjä.

Vierailija
7/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että kaikkien kotimaan tutkimusten mukaan 95% kansalaisista saa tarpeeksi proteiinia, ja loput mättää sitä enemmän kuin oikeasti tarvistisivat. Ja pätee myös kasvissyöjiin ja vegaaneihin, koska he oikeasti vahtivat saavansa tarvittavat ravintoaineet tavallista sekasyöjää tarkemmin. Ihmisillä on vain viime vuosien laihdutustrendien myötä tullut sellainen päähänpinttymä, että jokaisen aterian pitää olla 70% pelkkää proteiinia, muuten lihoo ja lihakset surkastuu.

Vierailija
8/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nimenomaan vähentänyt proteiinin syöntiä, kun olen tajunnut miten paljon sitä syönkään. Viljoissa on yllättävän paljon proteiinia ja annoksessa (350g) perunaakin on 5g proteiinia. Noista hiilarilähteistäkin kertyy yllättävän paljon proteiinia.

Vierailija
9/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan syö tarpeeksi proteiinia. En millään saa 130g proteiinia päivittäin painooni nähden.

Vierailija
10/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Jos ihminen syö kaloreita riittävästi, on aika vaikea saada aikaan proteiininpuutosta. Kliinistä proteiininpuutosta ilmenee länsimaissa lähinnä huonosti syövillä vanhuksilla, anorektikoilla, ja päihdeongelmaisilla.

Itse syön tarkoituksella proteiinia nykyisiä suosituksia vähemmän. Monet tutkimukset näyttää, että siitä on ikääntymistä hidastavia hyötyjä.

Häh? No ainakin ikääntyvien täytyy saada proteiinia riittävästi. 

Vierailija
11/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asua on juuri toisinpäin.  Mitä enemmän proteiinia, sitä terveemmät munuaiset. 

"The data showed a lower CKD risk significantly associated higher-level dietary total, plant or animal protein (especially for fish and seafood) intake."

https://www.frontiersin.org/journals/nutrition/articles/10.3389/fnut.20…

Vierailija
12/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

150-200 grammaa proteiinia menee joka päivä.

Vierailija
13/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään proteiininpuutosta, koska elimistö purkaa tarvittaessa lihaskudosta aminohappoja saadakseen. Ja juuri näin käy vanhetessa. Korkeaproteiininen ruokavalio ehkäisee tätä ja säästää lihaskudosta. 

Vierailija
14/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? No ainakin ikääntyvien täytyy saada proteiinia riittävästi. 

Niin? Väittäkö hän muuta?

Perusterve, tavallista sekaruokavaliota noudattava työikäinen saa kyllä proteiininsa ilman kyttäystä.

Vierailija
15/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallinen proteiini voi aiheuttaa:

Liiallinen proteiinin saanti voi olla vaarallista, sillä se voi kuormittaa munuaisia, lisätä tyypin 2 diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä, johtaa rasvamaksaan, ja aiheuttaa ruoansulatusongelmia, kuten ummetusta, erityisesti jos samalla ruokavaliosta jää puuttumaan kuitua. Lisäksi ylimääräinen proteiini voi varastoitua rasvana ja johtaa painonnousuun, ja voi yksipuolistaa ruokavaliota, vähentäen muiden tärkeiden ravintoaineiden saantia

Vierailija
16/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön nykyään, kun havahduin lihassärkyyn ja lihasten surkastumiseen. Punnitsin ruokani ja laskin proteiinit ja nyt saan riittävästi. Syy lihaskipuihin ja -heikkouteen on esivaihdevuosissa, mutta riittävä proteiinin saanti yhdistettynä liikuntaan auttaa asiaa.

Vierailija
17/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asua on juuri toisinpäin.  Mitä enemmän proteiinia, sitä terveemmät munuaiset. 

"The data showed a lower CKD risk significantly associated higher-level dietary total, plant or animal protein (especially for fish and seafood) intake."

https://www.frontiersin.org/journals/nutrition/articles/10.3389/fnut.20…

Joo, sen takia munuaisen vajaatoiminnasta kärsivän pitää mättää proteiinia kaksin käsin. Eiku...

Vierailija
18/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ja olo on huomattavasti kevyempi

Vierailija
19/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat sekasyöjät saavat riittävästi proteiinia eikä sitä tarvitse erikseen ajatella. Kasvissyöjillä sama, mutta joutuvat pikkuisen olemaan tarkempia ainakin alkuun. Mitään hirmumääriä ei tarvita, ellei ole ihan himofitnesstyyppi. Joku 1-1,3 g per painokilo riittää normityypeille.

Mä en kyllä saanut nuorena. Mulla olivat koulun opit menneet ohi, joten en edes tajunnut koko proteiiniasiaa. Söin vain esim. riisiä ja valmista tomaattikastiketta purkista (oli aika hyvää kastiketta yrtteineen, ei sen puoleen). Proteiinia sain sitten välipaloilla rasvaisesta juustosta.

Vierailija
20/40 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tarpeeksi proteiinia. Päivällä söin mm. itse savustettua lohta ja nyt illalla söin rahkaa.

Katson proteiini- ja kalsiumlaskurilla, että saan kumpaakin tarpeeksi. Ei ole vaikeaa.

N65