Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku joka tietää Kela rahoista

Vierailija
15.09.2025 |

Oikeastiko ylisuuret asumiskulut pitää maksaa TT-tuesta, vaikka  se tarkoittaisi, että jää vain 300€ elämiseen eli leikkautuu jatkuvasti n. 40%!?

Tämä vaikka:

- Asuu lasten kanssa. Ja asunto ei kalliilta alueelta eikä mitenkään ylihulppean iso. Vuokra ihan keskitasoa, mutta koska neliöitä liikaa, menee rajojen yli. 

- Asunto ollut kohtuuhintainen, mutta  vuokrankorotusten jälkeen (400€ neljässä vuodessa) noussut kohtuuttoman kalliiksi. Itseasiassa ei ole kyse edes siitä klassisesta kuviossa, missä asunto muuttuu kallliiksi, kun lapsia alkaa muuttamaan pois. Jos asunnon vuokraa olisi nostettu kohtuullisesti, ei olisi niin ylikallis ollenkaan. 

- Vaikka ei ole tarjottu halvempaa? 

Saako perustuslain mukaan oikeasti vähentää 40% jatkuvalla syötöllä? 

Ainakin tuossa v. 2010-2020  maksettiin monille ylisuuria ja ylikalliita. Itse asuin lasten kanssa törkypienessä  ja alihintaisessa. Tulimme halvaksi valtiolle. Monet yh:t  porskutteli kahden lapsen kanssa  120 neliöisisdä 5hk. Itse potkuttelemaan neljän lapsen kanssa asunnossa, joka 3h k ja lapset vielä kovin eri ikäisiä 1-17! Ei mennyt ihan tasan nallekarkit ei!  . 

Tehdäänkö noin kaikille?

Ja huom! onko TT tuessa mitään taulukoita siihen paljon on omavastuu niistä ylimenevästä nimittäin hieman eri maksaa 400€ kun 100€ siitä TT-tuesta. Tuo kommenttina siihen irputukseen,  että moni joutuu maksamaan niitä ylisuuria asumismenoja. Ihan 400€? Moni maksaa? Noooot! 

Ihsnko totta? Ihan kaikki? Siis ihsn ksikki? Jopa 400€? 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ylimenevän osuuden maksat itse. Oliko muuta?

Vierailija
2/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä jatkuvalla syötöllä sentään alenneta 40%:lla, vaan vain yhden kerran, jonka jälkeen se pysyy siinä tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin meno helpottaa asiaa

Vierailija
4/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette nyt vaan eräälle noudatettaisi  taas hieman eri taulukoita? Lait muuttuu aina kummasti juuri silloin kun tilanne olisi sama mitä muilla oli aikoinaan eli porskuttelu 5h k valtion rahoilla ei onnistu. Ihan hyvå jos ei, mutta onko oikesdti muutettu kaikille? Ihan kaikille? Aivan varmasti? 

Vierailija
5/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen alentaminen tarkoittaa tuen perusosan pienentämistä, ja sitä voidaan tehdä, jos asiakas laiminlyö esimerkiksi työnhaun tai muiden työllistymistä edistävien toimenpiteiden velvoitteitaan. Ensin perusosaa voidaan alentaa enintään 20 % ja jos laiminlyönti jatkuu, enintään 40 %:iin.

Ensin tuki siis laskee vähemmän ja vasta sen jälkeen se on pysyvästi tuon 40% pienempi, jos laiminlyöntiä ei korjata.

Vierailija
6/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen 40 %:iin alentamista Kela ohjaa asiakkaan varaamaan ajan hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin palvelutarpeen arviointia varten. 

Vierailija
7/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jännä palsta. Kaikilla on akateeminen koulutus, asiantuntijatyö, puhuvat natiivitasolla useampaa kieltä ja silti elävät tuilla. 

Vierailija
8/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulle pitkään jankuttivat että pitää halvempi aausnto.No sitten kun hän löysi halvemman asunnon (pienen omakotitalon) niin sitten se ei kelvannutkaan kelalle . Sieltä sanottiin että että et saa takuuvuokraan rahaa koska ei sulla ole tarvetta muuttaa 😂  

No tuttu muutti silti mutta toiseen halvempaan taloon mihin ei tarvinnut takuu vuokraa.

Vierailija
9/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haiskshtaa gang stalkingista joka ulotettu jopa sosiaalietuuksiin? 

Sehän olis jo rikollista? Kas kun ei henkilön terveydenhuoltoon? 

Esim. v. 2010 henkilö pakotettiin ottamaan lainas kun tt- tuki  evättiin. Henkilö oli opiskelija ja ei sasnut opintolainaa, koska velkoja ulosotossa. Oli pakko ottaa lainaa ystävälliseltä ksupumgin kanslialta elämiseen. Paikka: Helsinki! 

Ihsnko oikessti noin tehtiin kaikille vastaavassa tilanteessa? Siis ihan kaikille? Aivan varmasti?

Ainakin tuo sääntö poistui jo parin vuoden kuluttua tuosta. Oliko koskaan edes olemassa muuta kun eräälle henkilölle, joka merkillisen gang stalkingin kohde ollut muutenkin. 

Hmmmmm? 

Vierailija
10/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se edellyttää sitä että joku palkkaa. Vasta sen jälkeen voi mennä t:eri

Vierailija
11/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä jatkuvalla syötöllä sentään alenneta 40%:lla, vaan vain yhden kerran, jonka jälkeen se pysyy siinä tasolla.

Pudottavat 40 %:lla ikuisiksi ajoiksi, ellet pääse töihin karkuun Kelan ylivaltaa. Sinun pitää toimia tasan, kuten he haluavat, eikä sekään aina auta. Olet Kelan sätkynukke. Harmi vaan, että esim. baronalta työllistyy yli puolet vähemmän ihmisiä nykyään ja sama muissa paikoissa. Työn saaminen on todella hankalaa. Useamman Kela-vankilavuoden jälkeen työ tuntuu vapautukselta. Olen hakenut kuluneen vuoden aikana 763 työpaikkaa, mutta ei vaan löydy paikkaa. Olen hakenut omasta alasta kaiken kautta ns. "p-duuneihin", joille pääsee kuulumma helposti. Ei pääse.

Vierailija
12/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se edellyttää sitä että joku palkkaa. Vasta sen jälkeen voi mennä t:eri

Se että joku palkkaa edellyttää taas että on tehnyt elämässään muutakin kuin keskeyttäny peruskoulun ja kaivanut sammalta takapuolestaan. 

Vierailija
13/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ylimenevän osuuden maksat itse. Oliko muuta.

En usko. Voisin lyödä vetoa, että jos pääsen Kelan ja sossun arkistoihin, löydän useita tapauksia, missä henkilö ei itse maksa koko ylimenevää osaa. Puhutsiis paskaa aivan 100% varmasti! Mutta jos lyön vetoa, niin oikea tietoa pitää tulla luotettavalta taholta, ei valehtelijoita ja rikollisilta. Joten sun kanssa en lyö vetoa. Ihanko totta tehdään vaikka päätöksiä, missä henkilölle jää 100€? Älä puhu paskaa! 

Vierailija
14/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuessa ei enää katsota neliöitä mutta kyllä jos menosi ylittävät normit niin maksat itse yli menevän osan.

Vierailija
15/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi noita vuokralla asuvia tukipellejä!

Vierailija
16/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen 40 %:iin alentamista Kela ohjaa asiakkaan varaamaan ajan hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin palvelutarpeen arviointia varten. 

Ei pidä paikkaansa. Multa lähti 40% pois tuosta noin vaan koska olin hölmö ja lainatessani rahaa annoin laittaa sen tilille. Toki tiliotteessa näkyi, että maksoin myös sen lainan takaisin alle viikon päästä, mutta eipä auttanut kun Kelaan soitin. Oli muuten pirun köyhä seuraava kuukausi.

Vierailija
17/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Voisin lyödä vetoa, että jos pääsen Kelan ja sossun arkistoihin, löydän useita tapauksia, missä henkilö ei itse maksa koko ylimenevää osaa. Puhutsiis paskaa aivan 100% varmasti! Mutta jos lyön vetoa, niin oikea tietoa pitää tulla luotettavalta taholta, ei valehtelijoita ja rikollisilta. Joten sun kanssa en lyö vetoa. Ihanko totta tehdään vaikka päätöksiä, missä henkilölle jää 100€? Älä puhu paskaa! 

Näinhän tämä meni ennen. Kelalla oli maksimivuokrat, mitä korvasivat asumistukena ja loput sitten toimeentulotukena. Tämä poistettiin keväällä ja toimeentulotuesta ei enää nykyisin kateta ylikalliita vuokria. 

Vierailija
18/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilla on ne laskurit, mistä voit laskea sen Toimeentulotuen sekä muut tuet.

Linkki: https://www.kela.fi/laskurit

Vierailija
19/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis haiskshtaa gang stalkingista joka ulotettu jopa sosiaalietuuksiin? 

Sehän olis jo rikollista? Kas kun ei henkilön terveydenhuoltoon? 

Esim. v. 2010 henkilö pakotettiin ottamaan lainas kun tt- tuki  evättiin. Henkilö oli opiskelija ja ei sasnut opintolainaa, koska velkoja ulosotossa. Oli pakko ottaa lainaa ystävälliseltä ksupumgin kanslialta elämiseen. Paikka: Helsinki! 

Ihsnko oikessti noin tehtiin kaikille vastaavassa tilanteessa? Siis ihan kaikille? Aivan varmasti?

Ainakin tuo sääntö poistui jo parin vuoden kuluttua tuosta. Oliko koskaan edes olemassa muuta kun eräälle henkilölle, joka merkillisen gang stalkingin kohde ollut muutenkin. 

Hmmmmm? 

Voisiko joku suomentaa tämän sepustuksen?

Vierailija
20/37 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ettet lyö kanssani vetoa sillä minä olen oikeassa ja sinä väärässä. Mutta hienoa, että päättelit mun olevan valehtelija ja rikollinen. Kiitän päivän ensimmäisistä nauruista. Piristi kummasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä