Käytätkö pyykinpesukoneessa niitä erikoisempiakin ohjelmia? Kuten liotus, käsinpesu, ylimääräinen huuhtelu jne.?
Kommentit (60)
Käytän, tarkoituksen mukaan. Liotus on loistava tahranpoistoon, käsinpesu tietyille aroille, villapesu villalle jne. Mulla on aina se lisähuuhtelu poistamassa pesuainejäämiä. Nykykoneet kun pesevät muuten ihan naurettavalla vesitilkalla. Käytän pesukonetta myös tekstiilien värjäämiseen.
Otan aina lisähuuhtelun, joka synkronoidaan siihen itse pesuun. Joskus otan aivan erillisen 15 minuutin huuhtelun, jonka valintakohtakin on ihan eri kohdassa kuin pesut.
Otan 15 min erillishuuhtelun silloin, kun haluan, että pyykissä ei taatusti ole yhtään mitään jäämää mistään (yleensä lakanat).
Käytän lisähuuhtelua mutta jokaista koneen ohjelmaa en ole käyttänyt koska ovat niin pitkiä. Pyykkejä pyörittelen max tunnin tai puolitoista, se saa riittää.
Laitan aina koneen pesemään suuremmalla vesimäärällä ja puhdasta tulee.
Käsinpesuohjelmaa (villa, silkki jne) käytän villavaatteiden pesuun. Lisähuuhtelun laitan joka pesuun ja jos pesen untuvapeitot ja tyynyt, niin niihin varmaan 3x lisähuuhtelun. Ja alkuun kun laitan peiton koneeseen niin laitan pelkän huuhtelun eka (ilman linkousta), kun haluan et peitto on kunnolla kastunut ennenkuin itse pesuohjelma alkaa.
Untuvapesuohjelmaa käytän noihin peittoihin ja tyynyihin ja untuvatakkiin
Ylimääräinen huuhtelu ei ole minulle mikään erikoinen ohjelma, vaan joka kerta käytössä
Olen kokeillut joitakin ohjelmia. Mutta pisimpiä en edes viitsi jos on 3-4h.
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö kukaan esipesua ja missä tilanteissa? Onko siitä ollu hyötyä?
Minulla on automaattinen esipesu kaikissa muissa paitsi pikapesuohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Laitan aina koneen pesemään suuremmalla vesimäärällä ja puhdasta tulee.
Sama juttu täälläkin.
Viikottain käytän:
- käsinpesu
- hienopesu
- lisähuuhtelu (joka pyykkiin)
- 95 asteen pesu tyhjänä kerran kuussa
Liotukseen en niin ole perehtynyt. Voisi sitäkin kokeilla.
Esipesu on myös jäänyt käyttämättä.
Käsinpesua ja 30 asteessa useimmiten. Esipesuja tai huuhteluja en käytä.
Ei mun koneessa mitään erityisempiä ohjelmia edes ole. Pikapesu, 40 astetta, 60 astetta, 95 astetta ja hienopesu löytyy. Kaikki käytössä säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Veritahroille. Liukenevat esipesuveteen koska se on kylmää.
Mulla on 20 vuotta vanha Miele ja kaikki ohjelmat ovat lyhyitä. Puolesta tunnista maksimissaan 1 h 20 minsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veritahroille. Liukenevat esipesuveteen koska se on kylmää.
Ja näin vanhaksi piti elää, että sain vinkin, miten menkkatahrat saa pois lakanoista. Hallelujaa.
Käytän. Airbnb lakanat pesen 15 pika + lisähuuhtelu. Lisähuuhteluun laitan sanytol joka desifioi pyykin. Näin saan nopeaati pestyä ja desifioitua vuodevaatteet seuraavalle.
Joskus liukkaritahroihin oon käyttänyt esipesua ja piiiiitkää pesua muutenkin kun ei meinaa lähteä