Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytätkö pyykinpesukoneessa niitä erikoisempiakin ohjelmia? Kuten liotus, käsinpesu, ylimääräinen huuhtelu jne.?

Vierailija
14.09.2025 |

Vai pesetkö aina rutiinisti sillä samalla 60 tai 40 ohjelmalla?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän. Airbnb lakanat pesen 15 pika + lisähuuhtelu. Lisähuuhteluun laitan sanytol joka desifioi pyykin. Näin saan nopeaati pestyä ja desifioitua vuodevaatteet seuraavalle.

Joskus liukkaritahroihin oon käyttänyt esipesua ja piiiiitkää pesua muutenkin kun ei meinaa lähteä

siis etkö pese vierailen lakanoita 60 asteessa?

Miksi pitäisi pestä, kun lakanat desinfioidaa? Vai pesetkö sinä kädet vielä käsidesin laiton jälkeenkin? :D

t. eri

poistaako toi desiaine muka sen rasvan joka tulee iholta ja hiuksista? 60 asteinen vesi poistaa sen.<

Tietäisitpä vaan millaisissa ohjelmissa monet hotellienkin lakanat pestään :D

t. ex-kerrossiivooja

Niin? MIkä naurattaa?

Vierailija
62/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö kukaan esipesua ja missä tilanteissa? Onko siitä ollu hyötyä?

Veritahroille. Liukenevat esipesuveteen koska se on kylmää.

Ja näin vanhaksi piti elää, että sain vinkin, miten menkkatahrat saa pois lakanoista. Hallelujaa.

Olen itse käyttänyt veritahroihin nestemäistä sappisaippuaa ja on irronnut ihan normi ohjelmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia muita olen melko varmasti käyttänyt paitsi Eco ohjelmaa. Puuvilla 60 tai 40 on ehkä se yleisin. Vähän likaiselle arkipyykille mix ohjelma koska se on nopeampi kuin puuvillaohjelma, ulkovaatteille outdoor ohjelma, työvaatteille hygieniaohjelma, villalle oma... Liotus on hyvä silloin kun on esim verisiä pyykkejä (huushollin nartut tuottaa tätäkin pyykkiä säännöllisen epäsäännöllisesti). Lisähuuhteluita käytän joka kerta.

Vierailija
64/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kone on ärsyttävä etten tiedä mitä ne kaikki jutut tarkoittaa kun on englannin kielellä. 

Vierailija
65/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villapesua käytän usein, silkkipaitoja en juuri uskalla kuin vain käsin, joskus saumat rikkoutuivat lingotessa.

Vierailija
66/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän, tarkoituksen mukaan. Liotus on loistava tahranpoistoon, käsinpesu tietyille aroille, villapesu villalle jne. Mulla on aina se lisähuuhtelu poistamassa pesuainejäämiä. Nykykoneet kun pesevät muuten ihan naurettavalla vesitilkalla. Käytän pesukonetta myös tekstiilien värjäämiseen.

Todella vähän vettä, sivusta täytettävästä kun näkee, niin aina ihmettelen onkohan koneessa vettä ollenkaan pesun aikana,

Vierailija
67/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä juuri käytä. Pipoja ja villasukkia olen pessyt villaohjelmalla. Likaisille työvaatteille olen käyttänyt joskus esipesua. Viime viikolla kokeilin esipesun sijaan liotusta ja vaikuttivat lähtevän puhtaammiksi. 

Vierailija
68/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan kyllä nyt testaamaan tota esipesua. Oon aina ignoorannu sen.

Kyllähän sen järkikin sanoo, että jos paskanen pyykki pestään ja huuhdotaan pikaisesti ennenkuin alkaa varsinainen kunnon pesuohjelma, niin pyykistä tulee tosi puhdasta.

Vierailija
69/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kone on ärsyttävä etten tiedä mitä ne kaikki jutut tarkoittaa kun on englannin kielellä. 

Käytä kääntäjää. Tänä päivänä ei luulisi olevan ongelma.

Vierailija
70/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villapesua käytän usein, silkkipaitoja en juuri uskalla kuin vain käsin, joskus saumat rikkoutuivat lingotessa.

Käsinpesuohjelma käyttää mitätöntä linkousta ja tiesitkö, että pesuohjelmista saa linkouksen kokonaan pois? Niin, että pesee vain linkoamatta.

Vierailija
71/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 20 vuotta vanhassa Mielessä on kyllä todella monipuoliset pesuohjelmat ja niitäkin voi säätää vielä. Ohjekirjassa on pitkä litania, miten ohjelmoidaan niitä koneen valmiita ohjelmia erilaiseksi esim. haluatko enemmän vettä jokaiseen 60 kirjopesuun jne.

Ohjelmia:

- lisähuuhtelu nappi. Painat sitä ja ohjelmaan kuin ohjelmaan tulee lisähuuhtelut

- erillinen 15 min huuhtelu linkouksella (tai haluamallasi linkousnopeudella) pesun jälkeen

- pelkkä tyhjennys ja linkous (jos jäänyt vettä koneeseen)

- pelkkä kylmäpesu

- pesuohjelmia 30 - 95 asteeseen

- hienopesu (kylmä, 30 tai 40)

- käsinpesu (kylmä, 30 tai 40)

- villapesu (kylmä, 30 tai 40)

- linkousnopeuden voi säätää pesukohtaisesti jokaiseen ohjelmaan tai valita jopa ettei linkoa lainkaan

- esipesu (painat vain nappia ja se kytkeytyy)

- tärkkäys

- liotus ja siihenkin voi valita liotanko 30 minsaa vai tuntikausia (tähänkin painat vain nappia)

Vierailija
72/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 3 ohjelmaa: 90 asteen pesu, 60 asteen pesu ja pikapesu.

Vierailija
73/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän joskus lisähuuhtelua paksuille materiaaleille.

Vierailija
74/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tässä ei puhuttu paidoista, vaan lakanoista joissa nukutaan. Ja jos kyse on Airbnb:sta niin useampi ihminen nukkuu samoissa lakanoissa.

Puhutiin rasvatahroijen poistamisesta. Ei se nukkuminen niiden tahrojen poistumista muuta mihinkään suuntaan. 

Lakanoissa on enemmän rasvaa kuin paidassa. Yleensä myös paidan alla käytetään alustoppia, jolloin paitaan tulee mitätön määrä rasvaa. Sen sijaan lakanoissa ihminen viettää useita tunteja, jolloin niihin tulee iholta ja hiuksista likaa ja bakteereja.

Vierailija
75/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsinpesuohjelma käyttää mitätöntä linkousta ja tiesitkö, että pesuohjelmista saa linkouksen kokonaan pois? Niin, että pesee vain linkoamatta.

Pitää joskus kokeilla.  Kaikkea hienopyykkiä en pese hellävaraisesti.

Vierailija
76/77 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
77/77 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeiltu on, onnistui.