Mitä pitäisi vastata lapsista kyselijöille?
"Onko sulla lapsia?"
Itselläni on kaksi vakiovastausta. Joskus vastaan "Ei ole. En voi saada lapsia." Toinen vakiovastaukseni on "Ei ole, en pidä lapsista." Kumpikin vastaus aiheuttaa hämmennystä.
Onko muita ideoita?
Kommentit (43)
Vastaat vaan aina, että jokos ne teidän lapset on huumekoukussa ja sossun asiakkaita? Loppuu kyselyt.
Minullakaan ei ole lapsia enkä ole ikinä ajatellut, että asiaa pitäisi selittää. Jos olisin vela niin saattaisi olla aika luontevaa kyllä sanoa siitä mutta jostain hedelmättömyydestä/sopivan miehen puutteesta en kyllä ala selostaa jos tuttavuus on sillä asteella että toinen kysyy onko mulla lapsia. Nykyään kun mulla on lemmikki saatan kyllä mainita hänen olemassaolostaan lapsikysymyksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse selitellä. Vastaat vain että ei ole.
Miksi ihmisille on niin tärkeää tietää se?
Small talkia.
Voi vastata: ei ole, olen ikisinkku. Tai: ei ole, en pidä lapsista. Ei ole, en saa lapsia, hoidot on jo lopetettu ja en halua adoptiolasta.
Vierailija kirjoitti:
Minullakaan ei ole lapsia enkä ole ikinä ajatellut, että asiaa pitäisi selittää. Jos olisin vela niin saattaisi olla aika luontevaa kyllä sanoa siitä mutta jostain hedelmättömyydestä/sopivan miehen puutteesta en kyllä ala selostaa jos tuttavuus on sillä asteella että toinen kysyy onko mulla lapsia. Nykyään kun mulla on lemmikki saatan kyllä mainita hänen olemassaolostaan lapsikysymyksen yhteydessä.
On multa kysytty useampaan otteeseen jatkokysymys "miksi ei ole?".
Jos ei hiljene sillä "oon maho kun ex tartutti klamydian", niin viimeistään siinä kun sanon että mulla on munasarjat pskana (endometrioosi) ja hyvä vaan kun isäehdokkaat on olleet väkivaltaisia hulluja ja oon itse pahasti traimatisoitunut ja mm paniikkihäiriöinen.
Ei kannata kysellä jos ei halua kuulla totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Small talkia.
Muiden asioista utelu ei ole small talkia.
Kun minulta kysytään onko minulla lapsia, vastaan että on, yksi elävä ja yksi kuollut. Siihen loppuu se keskustelu.
Ei ole. Sperma päätyy aina jonnekkin muualle kun vaginaan.
Vaihdat puheenaihetta. Vastaat vaikka joo minäkin kävin ideaparkissa viime viikolla ja jatkat siitä pitkät tarinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Small talkia.
Muiden asioista utelu ei ole small talkia.
Eli pelkästään luennoit omista asioistasi kun tapaat uuden ihmisen? Itse kokisin tuon epäkohteliaana.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu sulle
Jos näin vastaa, niin jotkut ottavat sen töykeänä käytöksenä. Todellisuudessa ovat itse törkeitä kun kyselevät lapsista. Ja ei ole itselleni arka asia. Minulla on juuri sellainen lapsiluku kun olen halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta joskus uudet tuttavuudet kysyvät; olen jo 58 joten voisin olla isoäitikin. Ymmärrän että siinä on kyse ihan vaan siitä että on kiinnostunut toisesta ihmisestä ja yritetään löytää yhteistä kokemuspohjaa ja juteltavaa. Vastaan vain yksinkertaisesti "Ei, minulla ei ole lapsia". En selittele syitä mitenkään eikä kyllä kukaan ikinä olekaan jatkanut kysymällä, että miksi ei ole. On luontevasti siirrytty muihin asioihin.
On tosi ärsyttävää, kun vastaan "ei ole" ja kyselijä alkaa mairealla äänellä lässyttää "niin ei vielä, kun olet niin nuori". Olen yli 40.
Miksi ihmiset kokevat tarpeelliseksi puuttua muiden lisääntymisvalintoihin?
- ap
Jos mä olisin elämäni aikana saanut vitosen joka kerta, kun joku toteaa että "sun mieles ehtii vielä muuttua" (tai muuta vastaavaa), säästöjä olisi kertynyt jo aika paljon. Mulla ei ole lapsia, ja ei pelkkä "ei" ei riitä kysyjälle vastaukseksi, olen sanonut jotain siihen suuntaan, etten nyt ole niin innostunut omista lapsista. Itse asiassa en voi saada lapsia, mutta mun sairauskertomukset ei kuulu tuttaville. Vain läheisimmät tietää.
Opettele tekoitkemään. Kun joku paukauttaa tuon kysymyksen niin katso silmiin kärsivällä ilmeellä ja tirauta pari kyyneltä. Jatka kunnes vaihtaa puheenaihetta.
"Ei taida kuulua sinule sitten paskaakaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta joskus uudet tuttavuudet kysyvät; olen jo 58 joten voisin olla isoäitikin. Ymmärrän että siinä on kyse ihan vaan siitä että on kiinnostunut toisesta ihmisestä ja yritetään löytää yhteistä kokemuspohjaa ja juteltavaa. Vastaan vain yksinkertaisesti "Ei, minulla ei ole lapsia". En selittele syitä mitenkään eikä kyllä kukaan ikinä olekaan jatkanut kysymällä, että miksi ei ole. On luontevasti siirrytty muihin asioihin.
On tosi ärsyttävää, kun vastaan "ei ole" ja kyselijä alkaa mairealla äänellä lässyttää "niin ei vielä, kun olet niin nuori". Olen yli 40.
- ap
Vaikuttaa että et ole sinut asian kanssa ja siksi ärsyynnyt. Ei tuo ole puuttumista vaan rupattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On multa kysytty useampaan otteeseen jatkokysymys "miksi ei ole?".
Jos ei hiljene sillä "oon maho kun ex tartutti klamydian", niin viimeistään siinä kun sanon että mulla on munasarjat pskana (endometrioosi) ja hyvä vaan kun isäehdokkaat on olleet väkivaltaisia hulluja ja oon itse pahasti traimatisoitunut ja mm paniikkihäiriöinen.
Ei kannata kysellä jos ei halua kuulla totuutta.
No, yhden lapsen saanutkin on aina tulilinjalla: ensimmäisen lapsen jälkeen aletaan tentata, milloin se toinen lapsi on suunnitelmissa hankkia ja voi voi, kannattaa kiirehtiä ettei lapsille tule liian suurta ikäeroa jne. Ihmiset eivät välttämättä ymmärrä sitä, ettei jokainen saa enää sitä toista lasta koskaan. Ei lapsia voi tilata kuin tavaroita nettikaupasta. Sekundäärisen lapsettomuuden syyt jäävät monesti hämärän peittoon.
Sinällään huvittavaa on se, ettei miestä kuulustella yhtä tiukkaan sävyyn lapsista kuin naista. Oletetaan, että naisilla on jokin perusasetus, joka saa heidät haluamalla haluamaan lapsia enemmän kuin miehet haluavat. Ihmiset eivät yhtään ajattele sitä, että kokeeko potentiaalinen äiti elämänsä turvalliseksi eli ovatko opintoihin liittyvät asiat hoidettu kuntoon ja onko saatu jalkaa oven väliin ja päästy työelämään, jotta olisi ylipäänsä mahdollisuutta vuokrata tai hankkia lapsiperheelliselle sopivampi asunto ja ne lastentarvikkeet jne.
Vierailija kirjoitti:
Voi vastata: ei ole, olen ikisinkku. Tai: ei ole, en pidä lapsista. Ei ole, en saa lapsia, hoidot on jo lopetettu ja en halua adoptiolasta.
Miksi lapsettomuutta pitäisi selitellä? - Ellei joku todennäköisesti tahdittomasti asiaa kysy. Ja vaikka kysyikin Ei omasta mielestäni ole yleisesti väärin kysyä toiselta onko kysymyksen kohteella lapsia siinä vaiheessa kun tutustuminnen on edennyt alkua "vähän" pidemmälle mutta riippumatta siitä onko lapsia vai ei niin sitä ei minusta pidä joutua perustelemaan, eikä siitä saisi vetää mitään suoraviivasiia johtopäätöksiä, joka on ilmeinen vaara, jos asiaa kysytään vaikka työhaastattelussa, jossa sitä ei edes pitäsi kysyä.
Ymmärrän tämän kysymyksen hyvin esimerkiksi silloin kun on toisen kanssa treffeillä ja mahd. halukas etetnemään tosien kanssa pidemmälle kuin sanomaan treffien jälkeen toiselle hyvästit. Mutta ei treffeilläkään asiaa ensimmäisten asioiden joukossa kannata kysyä, vaikka "oikealla vastauksella" voikin olla jatkon kannalta olla monelle -perustellusti- iso merkitys.
Uskovainen mies
Emme ole sellaisissa väleissä joissa noin henkilökohtaisten asioiden kysyminen olisi kohteliasta.
Anteeksi, mutta en keskustele tällaisista asioista kanssasi.
Etkö tiedä että on epäkohteliasta kysyä tuollasia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Jos mä olisin elämäni aikana saanut vitosen joka kerta, kun joku tot
Onko tämä tapahtunut Savossa?
Mä sanon aina vaa "ei oo", eikä siitä kukaan oo hämmentyny