Voisiko joku sanoa mulle jotain lohduttavaa?
Meillä ei ole kovin hyvä suhde miehen kanssa ja oon yrittänyt puhua omista tarpeista. Sunnuntaisin on paikallinen tapahtuma ja olen neljä viikkoa jo toivonut, että mentäisiin yhdessä perheen kanssa sinne. Sen sijaan lupauksista huolimatta mies on nukkunut puolille päiville, vaikka tapahtuma alkaa aamulla yhdeksältä.
En oo puhunut lapsille tapahtumaan menosta, koska en luota siihen että mies sinne kuitenkaan meidän kanssa lähtee.
Aamulla koitin miestä herättää ensin hyvällä, koska sanoi mulle pari viikkoa sitten, että herätä vaikka sitten vaikka kovemmin, jos ei meinaa nousta. Lopulta sitten annoin ihan laidallisen ja kysyin, että miksi ei priorisoi perhettä ja yhteisiä menoja niin, että jo illalla menisi nukkumaan niin ajoissa, että jaksaisi aamulla nousta. Että näyttää nyt todellakin siltä, että vaikka sanoo lähtevänsä meidän kanssa, niin oikeasti ei anna sille ajatustakaan.
Mies suuttui ja minä sain kunnon itkukohtauksen. Lapsetkin ihmettelivät ja toivat mulle kasan pehmoleluja ja tekivät mulle aamupalaa miehen vielä mököttäessä sängyssä.
Tää hajoaminen on ihan poikkeuksellista, koska oon tottunut olemaan se, joka hoitaa kaikki asiat ja aamulla herää lasten kanssa kun mies vetelee sikeitä. Mies nousi nyt. Mulla on ihan tosi paha mieli siitä, että priorisoi oman ajan perheen edelle.
Järki sanoo, että nyt vaan sovittelemaan, mutta tiedän jo valmiiksi, että ei sano mitään, vaan taivastelee vaan että miksi otan asiat niin raskaasti. Toisaalta järki sanoo, että eroa, mutta sitten oon yksin senkin edestä.
Ensi viikolla on reissussa kavereiden kanssa, joten olisi edes sen takia voinut vaivautua tänään.
En ole itsekään täydellinen, mutta mitään ei tehdä yhdessä, ellen minä suunnittele.
Sanoin miehelle, että me ollaan kyllä sellaisessa umpikujassa, josta en yksin selviä. Mies vaan mumisi että kyllähän tässä jotain pitäisi varmaan tehdä.
Mä en jaksa.
Kommentit (24)
Koita käänteispsykologiaa ilman syyllistämistä. Joskus se voi tepsiä, että heittää anomiset ja vaatimukset sivuun.
Toisin sanoen, mukaan anomisen ym. em. sijaan sano miehelle, että "koska tiedän, ettet kumminkaan taas lähde mukaani sunnuntaina, niin en nyt sitten edes pyydä sinulta semmoisia, mutta menen kyllä itse".
Minusta kuulosti ihan uskottavalta tämä. En roikukaan tällä palstalla niin paljoa, että kyynistyisin. 😅
Käänteisen psykologian merkitys on se, että omaksut kiistassa tietyn kannan siksi, että toinen henkilö ottaisi vastakkaisen kannan. Se on vähän manipuloivaa, mutta voi saada toisen muuttamaan omaa kantaansa.
Kokeilin tätä joskus erääseen, joka aina oli eri mieltä kanssani tekemisistäni. Jos tykkäsin jostain, hän kritisoi sitä jne. Kerran sanoin kehumisen sijaan, että en nyt tiedä, oliko tämä hyvä ostos sittenkään, johon hän vastasi, että ihan hyvähän se on! Niin minustakin, mutta jos olisin ensin itse sitä kehunut, hän varmaankin olisi jotain negatiivista siitä lötänyt, koska se on hänen tyylinsä.
Lohdun, lohdun. Sinä ja lapset lähdette sinne tapahtumaan. Kun tulette sieltä, käyt tiukan keskustelun siitä haluaako mies viettää loppuelämänsä sisällä talossa, vai jääkö ulkoruokintaan. Jos aikoo olla perheenisä osallistuu, jos ei aio olla lähtee.