Minusta oli kuulemma ilmoitettu poliisille, kun pidän koiraa vapaana.
En ymmärrä miksi kun ei koirani tee kellekään mitään niin miten se ketään haittaa. Menee se joskus katsomaan, jos tulee vastaan toinen koira tai ihmisiä, mutta ei se ketään pure. Tässä on kuntoreitin ja asuintalojen välissä vähän metsää niin kai nyt metsässä saa vapaana pitää koiraansa!
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ajattelevat, että lakeja ja sääntöjä ei silloin tarvitse noudattaa, jos ne ovat omasta mielestä tyhmiä.
Lasten vanhemmilla on tämä käsitys aina alakoulujen lähellä syksyisin. Ylinopeus ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ajattelevat, että lakeja ja sääntöjä ei silloin tarvitse noudattaa, jos ne ovat omasta mielestä tyhmiä.
Kiellettyjä päihtietä voi käyttää silloin kun niistä ei ole haittaa muille, eikö? Näin koko Suomen töissäkäyvä keski- ja julkimoluokka ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako syytteen jostain, jos käyttää tätä sumutinta kohti tulevaa irtokoiraa vastaan?
https://jrkoira.fi/tuote/turvasumutin-koiraturva/?srsltid=AfmBOor0d5RPB…
Onko sillä väliä saatko syytteen? Minulla on sumutin taskussa 24 h menin sitten kauppaan tai lenkille. Ei kiinnosta tuleeko syytteitä käytöstä vai ei. Se kiinnostaa, etti pääle tule kukaan, ei ihminen, eikä elukka (kesy tai villi).
On sillä väliä, koska se irtokoiran omistaja ei ainakaan saa syytettä mistään, vaikka rikkoo järjestyslakia ja ehkä myös metsästyslakia. Ei mahdu oikeustajuun, että noita ei koskaan rankaista mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi koiraa pitää vapaana, ei se ole kielletty kuin tietyillä alueilla ja pesintäaikaan.
Taajamassa ei saa pitää irti koskaan. Myös tuollaiset kuntoilupolkujen ympäristöt ovat kaupungeissa taajamaa, ovat useimmiten puistoalueiksi kaavoitettuja, joten niissä ei saa pitää irti.
Pidän koiraa taajamassa silloin irti, kun ei ole ole muita näkyvissä. Otan sen aina kiinni, kun näen vilahduksen ihmisestä. Ei se opi muuten tottelemaan vapaana, jos se ei ole vapaana. Koira muuten pystyy aiheuttamaan vahinkoa myös hihnassa, jos sitä ei ole koulutettu. Sitä koulutetaan arjessa. Kiinni pitäminen ei ole tae turvallisuudesta. Koiraa ei voi kouluttaa 4 seinän sisällä niin, että se toimisi ulkona täydellisesti. Suojaetäisyyksistä on huolehdittava, mutta koira oppii tottelemaan häiriön alla vain silloin, kun se on
Oho, no nyt tuli ylimielistä paatosta. Koiraa voi kouluttaa koirapuistossa, koirametsässä tai muualla missä vapaana pito on sallittua. Ei taajamassa, vaikka ketään ei näy. 100 metriä näkyvyyttä, my ass, pienikin koira pinkaisee sen sekunneissa ja huomaa aisteillaan lähestyvät paljon aikaisemmin kuin sinä pelkillä silmilläsi. Meni jo, etkä ehdi kissaa sanoa. Koira pois tuommoiselta minä minä tyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako syytteen jostain, jos käyttää tätä sumutinta kohti tulevaa irtokoiraa vastaan?
https://jrkoira.fi/tuote/turvasumutin-koiraturva/?srsltid=AfmBOor0d5RPB…
Onko sillä väliä saatko syytteen? Minulla on sumutin taskussa 24 h menin sitten kauppaan tai lenkille. Ei kiinnosta tuleeko syytteitä käytöstä vai ei. Se kiinnostaa, etti pääle tule kukaan, ei ihminen, eikä elukka (kesy tai villi).
On sillä väliä, koska se irtokoiran omistaja ei ainakaan saa syytettä mistään, vaikka rikkoo järjestyslakia ja ehkä myös metsästyslakia. Ei mahdu oikeustajuun, että noita ei koskaan rankaista mitenkään.
Mielivaltaiset lait ja laintulkinnat ei istu oikeudentajuun. Miksi suomalaiset vihaa vapautta sen kaikissa muodoissa?
Nuo omistajat ja koirat ovat usein rikollisveikkosia taistelukoirineen, jotka häiriötä aiheuttavat.
Jotenkin en jaksa uskoa, että nämä lukemattomat irtokoirat olisivat kaikki kouluttautumassa vapaana olemiseen ja luoksetuloon ja olisivat siitä syystä irti. Ainakin joillakin se kouluttautuminen on kestänyt vuosia eikä luoksetulo vieläkään onnistu.
Lapsellinen sunnnuntaiprovo vol 666.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin en jaksa uskoa, että nämä lukemattomat irtokoirat olisivat kaikki kouluttautumassa vapaana olemiseen ja luoksetuloon ja olisivat siitä syystä irti. Ainakin joillakin se kouluttautuminen on kestänyt vuosia eikä luoksetulo vieläkään onnistu.
Ovatko nämä lukemattomat irtokoirat nyt samassa tilassa kanssasi?
Tämä nyt on ihan eri asia jos koira on koulutettu tai sitä ollaan kouluttamassa. Suurin osa näistä irtokoiratapauksista ei ole tällaisia, vaan kyse on ainoastaan ulkoiluttajan tyhmyydestä ja siitä että koiraa ei ole koulutettu luoksetuloon eikä olla edes kouluttamassa.
Ei ole eri asia. Taajamassa ei ole mikään höpö höpö koulutus syy pitää koiraa irti. Oikeat koiran omistajat tietävät kyllä, missä koiraa voi irtipäästäen kouluttaa. Pellet ja itsetuntoaan buustaavat eivät.
Vierailija kirjoitti:
Koirat ovat haram.
Rätti naamalle ja ole hiljaa, kärsäkäs.
Vierailija kirjoitti: Oho, no nyt tuli ylimielistä paatosta. Koiraa voi kouluttaa koirapuistossa, koirametsässä tai muualla missä vapaana pito on sallittua. Ei taajamassa, vaikka ketään ei näy. 100 metriä näkyvyyttä, my ass, pienikin koira pinkaisee sen sekunneissa ja huomaa aisteillaan lähestyvät paljon aikaisemmin kuin sinä pelkillä silmilläsi. Meni jo, etkä ehdi kissaa sanoa. Koira pois tuommoiselta minä minä tyypiltä.
Oletus ei tässä ole se, että viedään vihainen ja ympäristölle vaarallinen koira juoksentelemaan taajamaan irti.
Olen toiminut noin 40 vuotta, eikä kertaakaan ole sattunut mitään. Ei ole sattunut juuri siksi, että arvioin riskit ja huolehdin siitä, että koulutus on kaikille osapuolille turvallista.
Mulla on ollut 20 vuotta erikoiskoulutettuja hirvikoir i a. Eli syksyisin niillä metsästetään hirviä ja huhtikuussa 1-3 kertaa lasken tuohon yhteen mäkeen etsimään supikoiria(olen omistanut aina yhden koiran kerrallaan, no muutaman vuoden mulla on saattanut olla niitä 2). Koirani tutkii sen mäen eikä koskaan mene tekemään mitään muuta ja koirani on kytkettävissä heti kun tarvis, suoraan supilta tai muuten. Tein tätä hommaa vielä rauhassa noin 20 ja 15 vuotta sitten, kukaan ei kiinnittänyt mitään huomiota. Nyt on ollut parilta kyläläiseltä soittoa riistapäällikölle mitä tuo on. Olen selittänyt asian kaikille, mutta moni ei meinaa käsittää voiko jollain olla noin hyvin koulutettu koira. Ihmiset kyttää nykyään ehkä jopa liikaa toistensa tekemisiä. Tapojani en muuta, sanokoot muut mitä hyvänsä. Olen eläinalaa opiskellut useamman tutkinnon verran, ammattilainen Olen,a
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole, eikä koiran päästäminen yksin irti ole kouluttamista lainkaan. Lakia säädettäessä ei vaan huomioitu sitä, että koiria on pakko myös kouluttaa ja sitä, että vahinkoja voi tapahtua ja mitäs sitten, kun koiraa ei ole voinut lain vuoksi kouluttaa? Olen esim. itse kaatunut talvella, jolloin koira pääsi irti hihnasta. Miten koira käyttäytyy tilanteessa, jos sille ei ole opetettu mitään? Karkaa? Hyökkää lähimmän ihmisen tai koiran päälle? Hyökkää omistajan päälle (joka on myös mahdollista), jää auton alle? Mahdollisuuksia on monia. On myös mahdollista, että koira jää odottamaan omistajaa ja ihmettelee mitä se kompuroi. Ennakointia on se, että opettaa koiran ennakolta toimimaan yllättävissä tilanteissa. Toki koira voi myös säikähtää tilannetta, jolloin se ei välttämättä kuuntele omistajaa. Luoksetulokäsky ja odottaminen ovat kuitenkin ne parhaimmat käskyt, jotka koiralle voi opettaa. Korat ovat erilaisia, mutta keskimääräinen käskyn oppiminen vie 100 toistokertaa. Siksi näitä tilanteita harjoitellaan ennalta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut 20 vuotta erikoiskoulutettuja hirvikoir i a. Eli syksyisin niillä metsästetään hirviä ja huhtikuussa 1-3 kertaa lasken tuohon yhteen mäkeen etsimään supikoiria(olen omistanut aina yhden koiran kerrallaan, no muutaman vuoden mulla on saattanut olla niitä 2). Koirani tutkii sen mäen eikä koskaan mene tekemään mitään muuta ja koirani on kytkettävissä heti kun tarvis, suoraan supilta tai muuten. Tein tätä hommaa vielä rauhassa noin 20 ja 15 vuotta sitten, kukaan ei kiinnittänyt mitään huomiota. Nyt on ollut parilta kyläläiseltä soittoa riistapäällikölle mitä tuo on. Olen selittänyt asian kaikille, mutta moni ei meinaa käsittää voiko jollain olla noin hyvin koulutettu koira. Ihmiset kyttää nykyään ehkä jopa liikaa toistensa tekemisiä. Tapojani en muuta, sanokoot muut mitä hyvänsä. Olen eläinalaa opiskellut useamman tutkinnon verran, ammattilainen Olen,a
Meillä tulee aika ajoin pihalle mitä sattuu metsästyskoiria. Ovatko metsällä vai muuten vapaana, en tiedä. Suurin osa ei ole vihaisia, mutta joskus vähän pelottaa tuleeko reviiritaistelua, kun itsellä on koiria. Kaikilla ei pysy metsästyskoirat hanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Saa koiraa metsässä pitää irti.
OMASSA metsässä tai omistajan luvalla. Onko sinulla jompi kumpi?
Vierailija kirjoitti:
Mutta koirien kiinni pitoaika on jo loppunut elokuussa niin mikä tässä muka on ongelma?
ap
Tulee ikäviä lommoja ja veristä sotkua autoon kun ajaa irrallaan olevan koiran yli.
Vierailija kirjoitti:
Metsästyslain 51 mukaan koiran on oltava kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään saakka.
Niin että miksi ei muka saa pitää irti, nyt on jo syyskuu?
Olisit voinut lukea sitä metsästyslakia vähän pitemmälle. Siellä nimittäin todetaan seuraavaa:
"Taajama-alueiden ulkopuolella koiraa voi pitää vapaana elokuun 20. päivästä helmikuun loppuun saakka. Oikeus pitää koiraa vapaana liittyy pääasiassa koiran kanssa metsästämiseen. Koiran vapaanapito edellyttää aina maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan luvan (ks. Metsästyslaki 53 ). Lupa koiran irtilaskuun tulee pyytää joko henkilökohtaisesti tai selvittämällä muulla tavalla, saako kyseisellä alueella pitää koiria vapaana.
Maanomistajalla tarkoitetaan yksityistä henkilöä, kuntaa, seurakuntaa, yritystä, yhtiötä tai valtiota, joka omistaa maat. Maanomistaja voi halutessaan vuokrata maansa metsästyskäyttöön vaikkapa paikalliselle metsästysseuralle, jolloin tästä tulee alueen metsästysoikeuden haltija.
Metsästystilanteessa koira voi poiketa korkeintaan puolen tunnin ajaksi luvattomalle alueelle. Jollei koiran omistaja tule hakemaan koiraa pois sinä aikana, maanomistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on lupa keskeyttää metsästystilanne joko karkoittamalla koira alueelta tai ottamalla se talteen. Talteenotosta on viipymättä ilmoitettava koiran omistajalle, jos tämä on tiedossa, tai poliisille. Koiran omistajan on suoritettava talteenottajalle tai valtiolle lunastusmaksu ja korvaus koiran hoitamisesta. (Metsästyslaki 55)"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta koirien kiinni pitoaika on jo loppunut elokuussa niin mikä tässä muka on ongelma?
ap
Tulee ikäviä lommoja ja veristä sotkua autoon kun ajaa irrallaan olevan koiran yli.
Koirat oli ennen autoja, joten autoilla on väistämisvelvollisuus.
Tämä nyt on ihan eri asia jos koira on koulutettu tai sitä ollaan kouluttamassa. Suurin osa näistä irtokoiratapauksista ei ole tällaisia, vaan kyse on ainoastaan ulkoiluttajan tyhmyydestä ja siitä että koiraa ei ole koulutettu luoksetuloon eikä olla edes kouluttamassa.