Voi itku! :'( Mistä saa vertaitukea raskauteen? Mä en jaksa enää yksin.
Mul on niin kova pahoinvointi joka päivä ja en saa mistään tietoa että onko edes olemassa lääkitys siihen?
Ylipäätään oon niin yksin tän raskauden kanssa ja tarvitsen oikeasti tukea vaikka muilta raskaana olevilta.
Ahdistaa ja itkettää.
Kommentit (17)
Ei kuulemma saa syödä inkivääriä. Neuvola tyyppi sanoi vaa että voimia ja tsemppiä. Ärsyttää niin paljon kun se on jotenkin tunnekylmä.
Eikö oikeesti voi mitään tällä asialle tehdä?
Postafen ei auta, eikä Valmaria eikä mikään muu asia.
Viikolle 16 saakka oli pää pöntössä koko ajan. Jos jonkun neuvon voin antaa niin älä syö banaania, sitä on ihan hirveä oksentaa. Ja syö tasaisesti jotain niin sekin helpottaa oloa. Jos tyhjään mahaan söin niin heti tuli huono olo. Tsemiä! Ai niin ekan raskauden aikana neuvolassa annettiin B12 vit purkki käteen pahoinvointiin.
Muuta en osaa sanoa kuin että tuohon on kyllä lääkitys. Ja neuvolan ihmisen voit vaihtaa toiseen, sulla on siihen oikeus. Itsekin vaihdoin...
Tsemppiä, Facessa on vauvaryhmiä (mm. vuoden mukaan) tai äitiysryhmiä sekä neuvolassa osataan kertoa missä on perhekerhotoimintaa. Lisäksi mm. tekoäly voi antaa vinkkejä raskausasioissa. Tosin muista ettet jaa mitään tosi henkilökohtaista sinne.
Ainakin jo 8 vuotta sitten oli Facessa noita ryhmiä. Toinen paikka on vau.fi. Sielläkin on raskausajan ryhmät ja muutakin keskustelua raskauksien liittyen.
Sängyn viereen jotain helppoa syömistä esim. niitä lasten maissinaksuja. Voi auttaa että ennenkö nouset aamulla ylös jo syöt jotain koska se paha olo usein tulee, usko tai älä, siitä ettei syö riittävän usein. Mulla piti kulkee koko ajan joku porkkana kädessä. Ootko koittanu kattoo mitään paikallista mammaryhmää esim. Facesta? Heillä vois olla jotain tapaamisia tms. Jossa saa apua ja neuvoja. Kyllä kaikki järjestyy <3 Vaikka tuntuski epätoivoselta niin mulle joskus sanottiin että jos äiti voi huonosti niin sillon lapsi on terve ja voi hyvin. Jos se yhtään lohduttaa. Ja jos oikein heikko olo tulee niin sit vaan emboon tiputuksille.
Kurja kuulla :( Kyllä pahoinvointiin on lääkkeitä. Koita vielä jaksaa vaatia!
Fb-ryhmät (esim vauva 2025) ovat välillä aika hc-kamaa, mutta ehkä kerää sieltä joku paikallisten äitien pieni whatsapp-ryhmä?
Tässä muutama vinkki:
- Vältä mahdollisimman monia närästystä aiheuttavia ruoka-aineita.
- Syö vähän ja usein.
- Neuvolassa osa terkoista on ihan mulqquja. Eli vaihda terkkaa, jos ei synkkaa.
- Pahoinvointiin on lääkkeitä, mutta en tiedä sopiiko ne raskaana ollessa.
Raskausaika ja pikkulapsiaika on usein aika yksinäisiä, mutta niistä selviää ja saattaa vahingossa tutustua toisiin perheellisiin.
Mä tukeuduin äitiin ja anoppiin sekä naapureihin. Somen ryhmät koin vieraaksi, koska olin paljon vanhempi eli elämänkokemus oli aivan eri, ja niissä oli myös kaikenlaisia mielipidevaikuttajia selittämässä. Imetyksen tukiryhmä oli kiva, mutta siellä oli ihme pakkomielle kielijänteen leikkelystä.
Tsemppiä! Itse oksensin vielä synnytyssalissakin esikoisesta.
Syö jotain kylmää ja/tai raikasta, vähän ja usein. Älä päästä ruokaväliä yli kahden tunnin. Vältä fyysistä rasitusta.
Jos vointi menee vetämättömäksi, voi olla hyvä jopa mennä tiputukseen saamaan nesteitä kehoon. Neuvolassa eivät tiedä mitä on, kun koko ajan oksentaa, ellei neuvolatädillä itsellään ole hlökohtaista kokemusta asiasta.
Pahoinvointiranneke auttoi minulla. Saa apteekista. Mitään lääkettä raskauspahoivointiin ei ole. Se, että syö vähän ja usein auttaa monilla.
Mä oksensin koko ajan neljä ekaa kuukautta. Sitten vain 4-5 kertaa päivässä. Ainoa ravinto oli alussa jäätelö ja appelsiinimehu jääkylmänä. Voimia sinulle! Toivottavasti olo helpottaa.
Olipa vaikea googlata tämä:
Raskauspahoinvointiin käytetään pääasiassa reseptilääkkeitä, kuten Xonvea (doksylamiini ja B6-vitamiini) tai Metoclopramide Orion (metoklopramidi), mutta myös joitain ilman reseptiä saatavia lääkkeitä, kuten Postafenia, voidaan kokeilla ensin. Lääkehoitoa on syytä harkita, jos ruokavalio ja muut keinot eivät auta, ja lääkärin tai neuvolan ohjeita on noudatettava huolellisesti. Äärimmäisissä tapauksissa voi olla tarpeen mennä sairaalaan nesteytykseen.
Ap on hölmö provo. Tunnistaa tuosta "itkettää ja ahdistaa" loppukaneetista, jolla aina päättää aloituksensa.
Eikö neuvolastakaan saa tietoa?