Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka harvinaista on, että kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen?

Vierailija
13.09.2025 |

Siis pystyykö tuota mahdollisuutta laskemaan, että mikä on todennäköisyys?

Meidän suvussa siis isovanhemmat sinisilmäisiä, saivat viisi lasta, joista yhdellä ruskeat silmät.

Ruskeasilmäinen on ihan isänsä kopio (ihan sama nenä jne.) joten on sinisilmäisen isänsä lapsi.

Tämä ruskeasilmäisyys on siirtynyt siitä alaspäin, eli tämä ruskeasilmäinen sai kolme lasta sinisilmäisen kanssa, lapsista kaksi sai ruskeat silmät ja yksi vihreät.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kummallakin vanhemmalla on siniset silmät, mahdollisuus ruskeisiin silmiin on minimaalinen, sinisten silmien mahdollisuus on 99 prosenttia ja vihreiden silmien mahdollisuus on vain prosentti.

https://tieku.fi/ihminen/genetiikka/silmien-vari-mika-maaraa-lapsen-sil…

Eli on pieni ihme.

Toisin päin, eli 2 ruskeasilmäistä jos saa sinisilmäisen 

Vierailija
62/69 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi saada geneettisesti "oikeita" ruskeita silmiä, mutta voi saada vihreänruskeat, jotka näyttävät enemmän ruskeilta kuin vihreiltä. Ei tämäkään kyllä yleistä ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kovin sinisilmäinen aviomies, voivat lapset olla vaikka ruskeita ja ruskeasilmäisiä. 

Vierailija
64/69 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kummallakin vanhemmalla on siniset silmät, mahdollisuus ruskeisiin silmiin on minimaalinen, sinisten silmien mahdollisuus on 99 prosenttia ja vihreiden silmien mahdollisuus on vain prosentti.

https://tieku.fi/ihminen/genetiikka/silmien-vari-mika-maaraa-lapsen-sil…

Eli on pieni ihme.

Tuo osuus vihreistä silmistä on kyllä puppua. Minä olen sinisilmäinen, mutta silmieni väri on vähän vihertävä. Jos lisäännyn sellaisen henkilön kanssa, jolla myös on vihertävää silmissään, voi lapselle hyvinkin tulla vihreät silmät. Minusta tuo vihreä- ja sinisilmäisyyden määritelmä vaikuttaa siihen, mikä prosenttiosuus sinisilmäisten lapsista on vihreäsilmäisiä. Minusta olen selvästi sinisilmäinen, vaikka vihreään paitaan pukeutuessani muiden mielestä silmäni ovatkin vihreät. En silti luokittelisi itseäni vihreäsilmäiseksi.

No mulla on moniväriset.. Sinistä, vihreää ja ruskeaa.. Voin meikatessa valita, mitä sävyä haluun korostaa.

Vierailija
65/69 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen, jos vähintään yksi isovanhemmista on ruskeasilmäinen.

Vierailija
66/69 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni sai n-kerilapsen. Outoa, sillä olemme supisuomalaisia, vaaleatukkaisia ja sinisilmäisiä. Mutta jollain lailla ne geenit hyppii ja tuottaa erilaisuuksia. Olen ylpeä ruskean ötökän isä.

Vierailija
67/69 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin Feija-Setä poikennut kylässä?

Vierailija
68/69 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

dominoivia geenejä..

Vierailija
69/69 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi saada geneettisesti "oikeita" ruskeita silmiä, mutta voi saada vihreänruskeat, jotka näyttävät enemmän ruskeilta kuin vihreiltä. Ei tämäkään kyllä yleistä ole. 

Mun miehellä saattaa olla tuollaiset. Hänen silmiensä väristä on vaikea sanoa, mikä se on. Vihertävä, muttei selvästi ruskea, vaan ennemmin sinisilmäinen, jolla on vihreät silmät. Mutta aika tummat kuitenkin. Eivätkä mitenkään kirkkaanväriset. Koko sukunsa on sinisilmäistä, samaten meidän lapset (minäkin olen sinisilmäinen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi