Kuinka harvinaista on, että kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen?
Siis pystyykö tuota mahdollisuutta laskemaan, että mikä on todennäköisyys?
Meidän suvussa siis isovanhemmat sinisilmäisiä, saivat viisi lasta, joista yhdellä ruskeat silmät.
Ruskeasilmäinen on ihan isänsä kopio (ihan sama nenä jne.) joten on sinisilmäisen isänsä lapsi.
Tämä ruskeasilmäisyys on siirtynyt siitä alaspäin, eli tämä ruskeasilmäinen sai kolme lasta sinisilmäisen kanssa, lapsista kaksi sai ruskeat silmät ja yksi vihreät.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uskoo ihmeisiin, niin onhan sen mahdollista.
Jos ei usko, niin eri isähän sillä on.
Mun mies vaati samasta syystä isyystestiä. Ja isä on ihan täysin testin mukaankin. Erottiin kyllä luottamuspulan takia.
Näin se menee. Väärän väriset silmät johtaa eroon.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä panettaako muija itseään n ekruilla.
Ja panettaahan se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nolla prosenttia. Ruskeasilmäisyys on dominantti geeni, ei voi olla piilevänä.
Mites kun kaksi ruskeasilmäistä saakin sinisilmäisen lapsen?
Aivan mahdollista. Joskis todennäköisempää saada ruskeasilmäinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies vaati samasta syystä isyystestiä. Ja isä on ihan täysin testin mukaankin. Erottiin kyllä luottamuspulan takia.
Näin se menee. Väärän väriset silmät johtaa eroon.
Tai tyhmyys kun uskoo mitä netissä kirjoitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinisilmäisten vanhempien lapsi on 99,9 % todennäköisyydellä sinisilmäinen. Mies olisi typerys jossei vaatisi isyystestiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kummallakin vanhemmalla on siniset silmät, mahdollisuus ruskeisiin silmiin on minimaalinen, sinisten silmien mahdollisuus on 99 prosenttia ja vihreiden silmien mahdollisuus on vain prosentti.
https://tieku.fi/ihminen/genetiikka/silmien-vari-mika-maaraa-lapsen-sil…
Eli on pieni ihme.
Ei pidä paikkaansa! Sinisilmäisten vanhempien mahdollisuus saada ruskeasilmäinen lapsi on huomattavasti suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kummallakin vanhemmalla on siniset silmät, mahdollisuus ruskeisiin silmiin on minimaalinen, sinisten silmien mahdollisuus on 99 prosenttia ja vihreiden silmien mahdollisuus on vain prosentti.
https://tieku.fi/ihminen/genetiikka/silmien-vari-mika-maaraa-lapsen-sil…
Eli on pieni ihme.
Tuo osuus vihreistä silmistä on kyllä puppua. Minä olen sinisilmäinen, mutta silmieni väri on vähän vihertävä. Jos lisäännyn sellaisen henkilön kanssa, jolla myös on vihertävää silmissään, voi lapselle hyvinkin tulla vihreät silmät. Minusta tuo vihreä- ja sinisilmäisyyden määritelmä vaikuttaa siihen, mikä prosenttiosuus sinisilmäisten lapsista on vihreäsilmäisiä. Minusta olen selvästi sinisilmäinen, vaikka vihreään paitaan pukeutuessani muiden mielestä silmäni ovatkin vihreät. En silti luokittelisi itseäni vihreäsilmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli eräs eksä, jolla oli siniset silmät, kuten veljelläänkin, vaikka molemmilla vanhemmilla oli ruskeat silmät. Harvinaista mutta geenit voivat olla oikukkaat.
Ei se nyt mitenkään niin erityisen harvinaista ole. Jos vanhemmat heterotsygootteja, niin 25% todennäköisyys.
Vierailija kirjoitti:
Se näkyisi myös ihonvärissä ja muissa piirteissä.
Meillä mun äitillä on ruskeat silmät vaikka vanhemmiltaan ei. Meistä lapsista tai lapsenlapsista ei kukaan perinyt niitä.
Miten voi olla erivärisiä silmiä jos väri periytyy?
90-luvulla opetettiin, että kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen, jos kumpikin vanhemmista kantaa (peittyvää) sinisilmägeeniä.
Kaksi sinisilmäistä ei ysärin lukio-oppien mukaan voinut saada ruskeasilmäistä, sillä ruskeasilmäisyyden alleeli on dominoiva eikä resessiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista. Näkeehän sen muistakin ulkonäön piirteistä, kenelle lapsi on sukua. Plus netistä löytyy tietoa silmien värin periytymisestä. Olisi miehen kannattanut konsultoida niitä ensin, niin olisi selvinnyt, että silmien väriin vaikuttaa useampi geeni.
Nämä "pienet ihmeet" sattuvat aina jollekkin. Omassa lähipiirissä kierukkaraskaus, jonka todennäköisyys 1%.
Lisäksi siskolla identtiset kolmoset. Niidenkin todennäköisyys 1:200 000. Aina se jollekkin sattuu. Ja sille hyvin todellista, vaikka ei pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se näkyisi myös ihonvärissä ja muissa piirteissä.
Ja sehän myös näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Nolla prosenttia. Ruskeasilmäisyys on dominantti geeni, ei voi olla piilevänä.
chatGPT:
1. Silmien väri on monigeeninen
Vanha yksinkertainen Mendelin sininen = resessiivinen, ruskea = dominantti -malli ei pidä täysin paikkaansa.
Silmien väriyn vaikuttaa useampi geeni, erityisesti OCA2 ja HERC2, mutta muitakin geenejä on mukana.
Näiden geenien vaikutus voi piilottaa ruskean sävyn ja tuottaa yllättäviä värejä.
2. Mahdollisuus ruskeaan sinisilmäisillä vanhemmilla
Kummallakin vanhemmalla voi olla resessiivinen ruskea-alleeli (geeni, joka normaalisti on piilossa).
Jos lapsi perii kummaltakin vanhemmalta ruskean alleelin, silmät voivat olla ruskeat, vaikka vanhemmilla olisi siniset silmät.
Todennäköisyys riippuu geenien yhdistelmästä ja on yleensä pieni, mutta ei nolla.
📌 Yhteenveto
Kahden sinisilmäisen vanhemman ruskeasilmäinen lapsi on geneettisesti mahdollinen.
Se vaatii, että molemmat kantavat piilevää ruskeaa alleelia.
Todennäköisyys on harvinainen, mutta monigeenisen periytymisen vuoksi sitä voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän ruskeasilmäiset vanhemmat joiden kuudesta lapsesta viidellä ruskeat silmät. Yhdellä siniset ja hän on toinen kaksosista.
Molemmilla isovanhemmillani oli ruskeat silmät, mutta äidilläni ja hänen vanhemmalla veljellään ei. Ja taatusti olivat heidän tenaviaan. Muilla nuoremmilla sisaruksilla oli ruskeat silmät.
Minulla oli eräs eksä, jolla oli siniset silmät, kuten veljelläänkin, vaikka molemmilla vanhemmilla oli ruskeat silmät. Harvinaista mutta geenit voivat olla oikukkaat.