Lapsen kavereilla liian epäterveelliset elämäntavat
Olen kyllästynyt kuulemaan 11v lapseltani valitusta siitä, kuinka paljon enemmän herkkuja kaverit saa syödä, kuinka myöhään saavat valvoa, kuinka heillä ei ole ruutuaikoja jne.
Meillä yksi herkkupäivä viikossa eikä silloinkaan osteta kilokaupalla karkkia ja sipsejä. Viikolla saattaa lisäksi saada jätskin, pullan tms. Ruutuaika 3 h/päivä (sis. myös whatsappin käytön). Nukkumaan aletaan klo 22. Ei mitenkään kohtuutonta mielestäni ja näistäkin joustetaan joskus tilannekohtaisesti. Mutta kun kavereilla ei ole juurikaan rajoja, niin itse näyttäytyy omalle lapselle pahiksena.
Mikä neuvoksi? En haluaisi kieltääkään kaverisuhteita, mutta ärsyttää muilta lapsilta tulevat huonot vaikutteet ja oman lapsen jatkuva vertailu ja valitus. Omista arvoistani en ole valmis luopumaan. Minusta lapsella kuuluu olla rajat ja ruuan kuuluu olla ravitsevaa.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo. AP ei voi olla tuon ikäisen äiti. Jos olisi, niin AP kyllä tuntisi tuon kuuluisan "Kaikki muut'. Todellisuudessa todennäköisesti 10 hengen lapsi porukassa korkeintaan yksi saa.
Itse vastaan aina näihin "Kaikki kaverikin saa", että "Tiedän ettei Venla, Eino tai Siiri ainakaan saa kun olen jutellut heidän vanhempiensa kanssa asiasta. Eli kuka saa?" Ja kun vastaukseksi tulee lähes poikkeuksetta että "Kaikki muut", niin sitten kyselen yksitellen "Saako Väinö, entä Iina". Yleensä hyvin äkkiä paljastuu että oikeasti ei juuri kukaan saa. Tai korkeintaan porukassa on se yksi joka saa. Ja jos niitä, jotka saa on poikkeuksellisen paljon, niin silloin kannattaa todeta, että minäpä kysyn niiden vanhemmilta. Yleensä aika äkkiä lapsi toteaa ettei tarvi kysyä :D
Selvästikään sinulla ei ole käsitystä siitä m
Lapsi näyttää aplle kuvia toisten asioista koska hän on hämmentynyt apn jutuista ja etsii hyväksyntää vanhemmaltaan näyttämällä miten huonoja muut lapset ovat. Tuo ei ole terve kehityssuunta.
Ap saa omassa elämässään noudattaa poikkeavaa ruokavaliota ja se on ihan ok, mutta ei ole suositusten mukaista suhtautua ruokaan noin tiukasti että yksittäisen kauppareissun perusteella päätellään kenellä on hyvät elämäntavat.
Ap selvästi perustelee itselleen ja lapselleen omaa poikkeavuuttaan terveellisyydellä, mutta eihän tuollainen ole tervettä.
Meillä jokaisella on omia uskomuksia ja tapoja, mutta ei ole oikein hämmentää vielä kehittymässä olevaa lasta väittämällä että se oma tapa on ainoa tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko uskovaisia?
mikä kysymys tää on? Pitääkö olla nykyään uskovainen että on hyvät tavat?
Eri. Monella uskovaisella on tiukat rajat jotka eivät avaudu ellei ole itse uskossa.
Olen "uskovainen", siis uskonnollinen ja mies samoin, ei olla tiukkapipoja. Ei ole tiettyä herkkupäivää eikä ruutuaikaa.
Mielestäni tämä on myös lapsesta kiinni. Joku kaipaa tiuksempaa kuria kuin toinen. Meillä toista lasta pitää patistaa nukkumaan, toinen taas menee itse sopivaan aikaan nukkumaan. Toinen siistii jälkensä itse, toinen taas on kauhea syttypytty. Molemmille pitää pitää kuria vähän eri asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko uskovaisia?
Eri. Monella uskovaisella on tiukat rajat jotka eivät avaudu ellei ole itse uskossa.
Olen "uskovainen", siis uskonnollinen ja mies samoin, ei olla tiukkapipoja. Ei ole tiettyä herkkupäivää eikä ruutuaikaa.
Mielestäni tämä on myös lapsesta kiinni. Joku kaipaa tiuksempaa kuria kuin toinen. Meillä toista lasta pitää patistaa nukkumaan, toinen taas menee itse sopivaan aikaan nukkumaan. Toinen siistii jälkensä itse, toinen taas on kauhea syttypytty. Molemmille pitää pitää kuria vähän eri asioista.
Kuten kirjoitin. Monet en kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko uskovaisia?
Hyvin kirjoitettu ja aivan totta että lapset on erilaisia.
Vaikka lapsesta tulisi millainen nero tai vaikka addikti, niin kumpikaan ei ole täysin vanhemman ansio tai vanhemman syy.
Apn kohdalla olen huolissani siitä että hänelle itselleen tuo syömisasia tuntuu poikkeuksellisen ongelmalliselta ja vaikka on hyvä opettaa terveelliset elämäntavat, ei ole tervettä tehdä ruokatavoista sellaisia että ajatukset ja perheen keskustelu pyörii sen ympärillä mitä muut syö. Ettehän te edes voi tietää noita asioita, kun jokaisen ruokavalio on kokonaisuus.
Täällä on muuten ilahduttavasti saanut lukea erilaisista kasvatuksista. Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää, mutta on hyvä jos voi itse suhtautua itseensä ja muihin kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
No meillä menee 15v lapsi nukkumaan jo klo 21. Ei vänkää, eikä valita, sillä itsekin tietää jaksavansa paremmin kun nukkuu hyvin. Kesällä sai valvoa pidempään ja ihan itsekin huomasi kuinka vaikuttaa jaksamiseen seuraavana päivänä.
Karkki/herkkupäivä on samoin kuin teillä. Viikonloppuisin ja satunnaisesti viikolla. Ei ongelmaa.
Itse olen kasvattanut jo kaksi 15-vuotiasta ja olen hieman hämilläni tästä kommentista. Millä sä valvot, mitä se sun 15-v tekee koulun jälkeen ja muulloin kavereidensa kanssa? Voihan se sulle sanoa että voi mamma kulta, tietenkin syön herkkuja vain kotona herkkupäivänä 😇, mutta millä sä oikeasti valvot, että mitä syö silloin, kun et ole näkemässä???
Tuon nukkumisen käytännössä voisi vahtiakin, että onko unessa yhdeksältä, mutta itselleni ei ole tullut mieleenkään käydä kurkkimassa teinien huoneeseen sen jälkeen kun illalla sulkevat oven. Meillä ei teineille ole nukkumaanmenoaikoja, ainoastaan kotiintuloajat ja myös hiljaisuus 21.30 alkaen, jolloin me vanhemmat mennään nukkumaan. Luotan siihen, että käyvät fiksuun aikaan yöpuulle, ainakaan ei ole tullut koulusta myöhästymisilmoituksia tai huomautteluja väsymyksestä ja kouluhommat sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut mitään rajoja liittyen herkkujen syömiseen tai ruutuaikoja. Hyvin kasvoivat ja kehittyivät siitä huolimatta. Nyt ovat jo nuoria aikuisia, eivätkä syö enempää herkkuja kuin muutkaan, ovat hoikkia ja liikunnallisia. Eivät juo energiajuomia tai limsoja ja tekevät itse ruokansa. Opiskelevat ja pärjäävät hyvin.
Siitä pidin kiinni, että kouluun mennään ja läksyt tehdään, muuten oltiin kuin ellun kanat.
Lapsesi ovat olleet ap.n lapsen ikäisiä siis joskus 10 vuotta sitten, mitä koukuttavia appeja silloin oli? Facebook? Ei tainnut myöskään olla normikarkkipussi sen 300g silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut mitään rajoja liittyen herkkujen syömiseen tai ruutuaikoja. Hyvin kasvoivat ja kehittyivät siitä huolimatta. Nyt ovat jo nuoria aikuisia, eivätkä syö enempää herkkuja kuin muutkaan, ovat hoikkia ja liikunnallisia. Eivät juo energiajuomia tai limsoja ja tekevät itse ruokansa. Opiskelevat ja pärjäävät hyvin.
Siitä pidin kiinni, että kouluun mennään ja läksyt tehdään, muuten oltiin kuin ellun kanat.
Lapsesi ovat olleet ap.n lapsen ikäisiä siis joskus 10 vuotta sitten, mitä koukuttavia appeja silloin oli? Facebook? Ei tainnut myöskään olla normikarkkipussi sen 300g silloin.
Taas kädettömät aikuiset inisee. Olen yli 40 ja isoja karkkipusseja on ollut jo 30 vuotta sitten. Ennen älypuhelimia oli jo kotona tietokoneita ja pelikonsolit, joilla pystyi pelaamaan yötä myöten. Se ettei pärjää omien lasten kanssa ei ole yhteiskunnan vika.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa isojen lasten kanssa tosiaan perustella ja neuvotella. Ei määrätä. Se ei toimi murrosikäisten kanssa enää. Minä annoin jopa kotona maistaa nuorten alkoholia, ettei tulisi kiellettyä hedelmää. Kerroin suoran, että vaikka ei ole teidän ikäisten juoma ja aikuistenkin juoma vain harvoin ja kohtuudella terveys ym syistä, niin haluan, että maistatte, jotta ymmärrätte, ettei mitään ihmeellistä. Joulupöytäänkin laitoin punaviiniä. Ihmettelivät, miten äiti ja isä kykenee sitä juomaan, kun maistoivat. Pahanmakuisena pitivät, ei tarvetta salajuomiseen tai sillä pätemiseen. Aikuisenakaan eivät alkoholista ole kiinnostuneita. Lasta ja nuorta kiinnostaa se kielletty hedelmä, joten sitä parempi, mitä vähemmän niitä on.
Sitten nämä lapset koulussakin vain neuvottelevat asioista, että pitääkö tunnilla kuunnella ja yrittää oppia? Ja töissä keskustellaan, että voiko sittenkin käyttää puhelinta työaikana, vaikka onkin kiellettyä? Määrääminen on vain niin ikävää ja tulee ihan paha mieli.
Elämässä on nyt vain aika paljon vastuita ja velvollisuuksia ja helpompi vain opetella, että tietyt asiat kuuluu tehdä eikä kaikesta ole tarvetta neuvotella, tai miettiä miltä jonkin asian tekeminen tuntuu. Hienoa myös opettaa lapsille, ettei Suomen lakia tarvitse noudattaa. Tiedän kyllä useita, kuten itsenikin, keille vanhemmat antoivat ja ostivat alkoholia alaikäisenä, omalla kohdallani se ei kyllä millään lailla estänyt käyttämästä alkoholia aikuisena liikaa. Asiat on esitetty nyt hiukan liian yksinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa isojen lasten kanssa tosiaan perustella ja neuvotella. Ei määrätä. Se ei toimi murrosikäisten kanssa enää. Minä annoin jopa kotona maistaa nuorten alkoholia, ettei tulisi kiellettyä hedelmää. Kerroin suoran, että vaikka ei ole teidän ikäisten juoma ja aikuistenkin juoma vain harvoin ja kohtuudella terveys ym syistä, niin haluan, että maistatte, jotta ymmärrätte, ettei mitään ihmeellistä. Joulupöytäänkin laitoin punaviiniä. Ihmettelivät, miten äiti ja isä kykenee sitä juomaan, kun maistoivat. Pahanmakuisena pitivät, ei tarvetta salajuomiseen tai sillä pätemiseen. Aikuisenakaan eivät alkoholista ole kiinnostuneita. Lasta ja nuorta kiinnostaa se kielletty hedelmä, joten sitä parempi, mitä vähemmän niitä on.
Sitten nämä lapset koulussakin vain neuvottelevat asioista, että pitääkö tunnilla kuunnella ja yrittää oppia? Ja töissä kesk
Asioita ei näemmä esitetty kuitenkaan riittävän yksinkertaisesti niin että sinäkin olisit tajunnut.
Lapsi voi täysi-ikäisenä päättää vaikka jäädä pois työelämästä ja alkaa huumediileriksi jos hänellä ei ole kehittynyt mitään muuta itsekontrollia kuin se että tehdään mitä vanhempi sanoo.
On tärkeää että sääntöjen LISÄKSI, (huom sääntöjä saa olla!) opetetaan lasta käyttämään omaa järkeä ja opetetaan häntä sopivassa määrin tekemään omia päätöksiä ja vastuuta ikätasolle sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kädettömät aikuiset inisee. Olen yli 40 ja isoja karkkipusseja on ollut jo 30 vuotta sitten. Ennen älypuhelimia oli jo kotona tietokoneita ja pelikonsolit
Kiitos minulla on ihan kädet, kirjoitan niillä tätä tekstiä, ei tarvitse kädettömyydestä huolehtia. En kirjoittanut, ettei 30 vuotta sitten isoja karkkipusseja ollut, mutta kiva kun kerroit tämänkin itsestäänselvyyden. tietokoneet ja pelikoneet tulivat tuolloin ja niitä ei todellakaan ollut jokaisella kuten älypuhelin on nykyään. Älypuhelimella voi myös kätevästi käyttää samalla, kun kävelee ulkona vaikka kouluun, commodore ei tähän taipunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioita ei näemmä esitetty kuitenkaan riittävän yksinkertaisesti niin että sinäkin olisit tajunnut.
Lapsi voi täysi-ikäisenä päättää vaikka jäädä pois työelämästä ja alkaa huumediileriksi jos hänellä ei ole kehittynyt mitään muuta itsekontrollia kuin se että tehdään mitä vanhempi sanoo.
On tärkeää että sääntöjen LISÄKSI, (huom sääntöjä saa olla!) opetetaan lasta käyttämään omaa järkeä ja opetetaan häntä sopivassa määrin tekemään omia päätöksiä ja vastuuta ikätasolle sopivasti.
Aikuiset saa tosiaan päätää mitä tekee, ryhtyä vaikka huumediileriksi, se on heidän valintansa. Mutta mielenkiintoinen on käsitys, että jos antaa lapselle rajoja vaikka pelaamisen ja herkkujen kanssa, niin tällä olisi vaikutusta siihen, että tuleeko lapsesta huumediileri vai ei. Aika harva lapsi on elämänsä ensimmäiset 18-vuotta tehnyt vain sitä mitä vanhempi on sillä hetkellä sanonut, ettei mukaan mitään syy- seuraussuhteita olisi päässyt muodostumaan. Mutta lapselle tulee antaa vapautta ja vastuuta sopivasti, ja määrätä myös tietyistä asioista, siinä ei ole mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kädettömät aikuiset inisee. Olen yli 40 ja isoja karkkipusseja on ollut jo 30 vuotta sitten. Ennen äly
No ihan samalla tavalla nykyvanhemmat voi pärjätä tai olla pärjäämättä kuin ennen appeja. Ja itse nyt vesitit oman väittämäsi isoista karikipusseista kun myönsit että niitä on ollut ennenkin.
Koulumatka on vain pieni osa lasten päivää. Kun minä olin yläasteella, opettelin lukemaan kirjaa ja ajamaan pyörällä yhtäaikaa. Monta tosi vaarallista tilannetta tuli, onneksi selvisin. Olin ihan koukussa lukemiseen ja mulla oli kesken koulutuntienkin kirja piilossa pulpetin alla.
Kyllä nämä nykyajan vempaimiin liittyvät selitykset on pääsääntöisesti sellaisten vanhempien suusta jotka ei itse pärjää vanhempana eikä olisi pärjänneet 10 tai 30 vuotta sitten kun vastuun ottamisen sijaan keksitään tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikolla saattaa saada pullan tai jätskin, oikeasti? Varo ettei käy niin, että kun lapsi on murrosiässä niin alkaa ihan uhallakin mättää niitä herkkuja omilla rahoillaan. Itse olen yrittänyt lapseni kasvattaa ja itsekin elää niin, että kaikkea saa syödä kohtuudella. Reilu kakskymppisiä ovat (3), ehjät hampaat jokaisella ja normaalipainoisia. Samoin itse olen hoikka, vaikka joka päivä jotakin makeaa suuhun meneekin.
Vähän ohi aiheen, mutta hampaiden kunto ei ole suoraan verrannollinen herkkuihin. Joillain hampaat eivät kestä vaikka harjataan ja vältellään herkkuja. Joillain kestää teki mitä vain.
Sama painon kanssa. Geenit ja perimä yms. vaikuttavat yllättävän paljon.
Hampaiden osalta 70% on geeniperimää ja 30% hampaiden hoitoa. Meillä isällä oli tekarit jo nelikymppisenä ja arvatkaa, kuka on perinnyt isän pazkan hammaskaluston. Harjaan 3 kertaa päivässä erikoishammastahnalla, tikutan, lankaan, käytän erikoissuuvettä hammaslääkärin suosituksesta, vedän erikoiskuureja apteekin erikoishammastahnalla myös hammaslääkärin ohjeen mukaan ja käytän kosteuttavaa suusuihketta ja silti joka vuoden tulos on 6 hammaslääkärireissua (reikiä, juurihoitoa, irtoavia paikkoja, lohkeamia).
Kyllä viduddaa kuin pientä oravaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kädettömät aikuiset inisee. Olen yli 40 ja isoja ka
No ihan samalla tavalla nykyvanhemmat voi pärjätä tai olla pärjäämättä kuin ennen appeja. Ja itse nyt vesitit oman väittämäsi isoista karikipusseista kun myönsit että niitä on ollut ennenkin.
Koulumatka on vain pieni osa lasten päivää. Kun minä olin yläasteella, opettelin lukemaan kirjaa ja ajamaan pyörällä yhtäaikaa. Monta tosi vaarallista tilannetta tuli, onneksi selvisin. Olin ihan koukussa lukemiseen ja mulla oli kesken koulutuntienkin kirja piilossa pulpetin alla.
Kyllä nämä nykyajan vempaimiin liittyvät selitykset on pääsääntöisesti sellaisten vanhempien suusta jotka ei itse pärjää vanhempana eikä olisi pärjänneet 10 tai 30 vuotta sitten kun vastuun ottamisen sijaan keksitään tekosyitä.
No tietenkin vanhemmuudessa on voinut epännistua ennen näitä appsejakin. Ja kirjoitin, että normikarkkipussin koko ei ollut omassa lapsuudessani tai 10 vuotta sitten 300g, en sitä etteikö jostain olisi voinut ostaa isommankin. Annoskoot ovat kasvaneet vuosien aikana. Nyt on tulossa pienet, eli lapsuuteni normaalit, karkkipussit jotka ovat 100 tai 120g, takaisin hyllyihin. Ehkä sen takia, kun karkit ovat niin kalliita. Ja veikkaan että kirjojen lukemiseen koukuttuminen niin, että liikenneturvallisuus vaarantuu on ollut aika harvinaista. Ja tässähän on kyse näiden nykyajan vempainten rajoittamisesta, mikä on joidenkin mielestä huono asia, sillä lapsen tulisi pysty itse säätelemään peliaikaan, ilman että vanhempi puuttuu, koska muuten lapsesta voi tulla vaikka huumediileri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ymmärrä kysymystä, mutta sanotaan yleisesti näin. Anna lapsellesi joskus periksi. Anna tehdä "vääriä" ratkaisuja ja katso mitä tapahtuu. Selitä lapselle, että vapaudessa on myös vastuu. Jos mennään pahasti metsään, niin rajoita oikeuksia."
No eikö tuo ole juuri sitä rajojen asettamista, josta ap:tä on kritisoitu?
Saan sen kuvan, että lapsella on liian tiukat rajat. Lapsen ei anneta tehdä vääriä ratkaisuja eikä anneta miettiä itse. Kaikki tuodaan eteen. Teet näin ja noin. Nyt saat joustoa koska me vanhemmat olemme niin päättäneet. Milloin lapsi saa tehdä kuten haluaa ja oppia niistä?
Esimerkin omaisesti. Anna lapsen syödä herkkuja niin paljon kuin vatsa vetää. Lapsi saa todennäköisesti huonon olon ja tajuaa kohtuullisuuden merkityksen. Ei
En haluaisi heiluttaa ADHD tai autistikorttia, mutta tälleen melkein viisikymppisenä autistina kyllä heilutan. Syön itsekin huonosti, koska inhoan syömistä ja voin olla syömättä viikon ongelmitta, jos en anna itseni syödä sitä mitä haluan. Been there, done that. Ruutuaikaa en rajoita joten istun suurimman osan hereillä oloajastani ruudun ääressä, jossa on myös harrastukset ja sosiaaliset suhteet.
ADHD aivot ja autistiaivot jäävät helposti jumiin ruutuihin, koska se vaikuttaa aivoihin positiivisesti. ADHD:lle antavat endorfiiniä, jota aivot eivät muutoin saa normaalisti, ja autistia auttavat keskittymään itselleen mielenkiintoiseen asiaan.
Lapsena pelasin kevyesti 16h putkeen 8 bittisellä Nintendolla.
Normaalit lapset osaavat säädellä impulssejaan, kuten tässäkin ketjussa on ollut merkkejä. Temperamentti toki vaikuttaa jonkin verran, mutta temperamentinkin kanssa voi elää, jos on normaalisti toimivat aivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten nämä lapset koulussakin vain neuvottelevat asioista, että pitääkö tunnilla kuunnella ja yrittää oppia? Ja töissä kesk
Kuka puhui mistään neuvottelusta? Jos osaa kasvattaa lapsensa kunnolla, ei sen kanssa tarvitse neuvotella syökö kasan karkkia tai meneekö ihmisten aikoihin nukkumaan. Nää on ihan perusjuttuja nuorelle, joka on kasvatettu kunnolla ja käyty keskustelua elämän perusasioista. Kyllä ne määräilevien vanhempien lapset ovat niitä "adhd" tapauksia, jotka eivät kuuntele tunneilla. Miten jaksaisivat keskittyä noudattamaan sääntöjä, jos vanhemmat eivät jaksa perustella mitään?
Ala kertoa, miten työkaverin perheessä. Lapset tekevät kaikki kotityöt. Ja menevät viikonlopuksi vielä tekemään isovanhempien kotityöt.
Palkaksi saavat 2 euroa yhteensä. Jonka saa käyttää herkkuihin.
Lapsessa on jotain vikaa jos 11 vuotias käyttäytyy kuin leikki-ikäinen. Syö oksennukseen asti ja on jatkuvasti kipeä kun ei osaa pukeutua. Tai sitten AP on provo.