Lue keskustelun säännöt.
Paras nenä menosuuntaan turvaistuin 2,5-v:lle?
10.04.2007 |
Poika 2,5v ei enää mahdu kunnolla istumaan tämänhetkiseen istuimeensa, joten uusi pitäisi hankkia - ja tosiaan sellainen jossa istuu sitten jo kasvot menosuuntaan. Mitä suosittelisitte? Ja mitä ette?!
Kai sen kuitenkin edelleen turvaistuin pitää olla, ettei turvavyöistuin vielä..?
Meidän nykyisen istuimen (Graco Cosmic xtp) kanssa kävi niin ikävästi, että sen päätuki alkoi ahdistaa poikaa hartioista... : ( No, onneksi voidaan ottaa se nyt sitten käyttöön kuopuksella, ettei jää niin lyhyeksi sen käyttö...
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Nuo paino- ja pituusrajat turvavyöistuimeen siirryttäessä lienevät itsestäänselvyyksiä, joten ei niistä sen enempää. Tosin hyvä, että kirjoitit niistäkin, kun tuntuu, etteivät yllättävän monet osaa käydä Liikenneturvan sivuilla ja usko sieltä lukemaansa.
Tuosta turvaistuin vs. turvavyöistuinasiasta vielä. Periaatteessa voisin uskoakin mitä kirjoitat, mutta kun asiasta en ole nähnyt yhden yhtä tutkimusta tai edes suositusta, niin senpä vuoksi edelleen olen epäilevä. Luulisi, että esim. tuolla Liikenneturvan sivuilla asiasta mainittaisiin.
Totta kai turvaistuin on hieman tukevammin kiinni autossa, mutta turvavyöistuinkin on tukevasti. Kysymys kuuluu, että onko asialla merkitystä kun kuljetetaan jo vähän isompaa lasta, ei vauvaa? Oleellista on, että kun turvavyöistuin asennetaan oikein, on sekin varsin jämäkästi penkissä kiinni--> auton oma turvavyöhän ei mitenkään " jousta" sitten jos onnettomuus sattuu. Tietenkin jos liikkumattomassa autossa istuinta liikutat, niin liikkuhan se mihin suuntaan tahansa. Mutta ei liiku onnettomuudessa.
Kummassa tahansa istuintyypissä lapsi pystyy kiemurtelemaan itsensä vapaaksi turvavöistä, mikäli kiristys on tehty väärin.
Niillä tiedoilla mitä itse olen onnistunut asiasta löytämään, näkisin että istuimen asennus, oikea ja sopivankokoinen istuintyyppi sekä vöiden kiristys ovat ne tärkeimmät asiat. Tuosta turvaistuin vs. turvavyöistuinasiasta sen sijaan en tietoa puolueettomista lähteistä ole löytänyt.
Simasuu: